Jazz/World

Krasznai Tünde: "Nekem itt van dolgom"

2015.02.17. 14:41
Ajánlom
Gyerekkorában sorra nyerte a népdalversenyeket, majd tizennégy évesen egy debreceni tehetségkutatón ért el első helyezést Whitney Houston One moment in time című dalával. Később jazz- és blues zenekarokkal koncertezett a budapesti éjszakában, 2013-ban pedig az X-faktor bronzérmese lett. Tavaly októberben a Solaris együttessel lépett fel a Művészetek Palotájában, idén februárban pedig az Európa Kiadó vendégelőadója lesz a Millenárison. Krasznai Tünde hatalmas mosollyal robban be az ajtón. Menyhárt Jenővel találkozott az imént, készülnek a február 20-i koncertre, ami elmondása szerint rettentően inspirálja őt. INTERJÚ

-  A tehetségkutatón a Popzenét adtad elő poposítva. Innen jött az ötlet, hogy Müller Péter Sziámi mellett te legyél a másik vendégelőadó a koncerten?

- Nem erre figyelt föl Menyhárt Jenő, hanem egyrészt a múltamra, ami miatt akarva-akaratlanul egyfajta üzenetté vált az én jelenségem, másrészt a Karády Katalin-estre a Nyitott Műhelyben. Tetszett neki, hogy értékes dolgokhoz nyúlok. Az Európa Kiadó koncertjén egyáltalán nem én leszek a fő attrakció, de jelen leszek a színpadon és énekelni fogok.

- Beszélj egy kicsit a Karády-estről! Kevésbé lett volna meglepő, ha Tina Turner- vagy Janis Joplin-feldolgozásokkal állsz elő...

- Az X-faktor után Éry Balázs, zeneszerző-billentyűssel kezdtünk el együtt dolgozni, akit Gál Ildikó rendező keresett meg azzal az ötlettel, hogy kellene egy produkció a kapolcsi fesztiválra (Művészetek Völgye 2014 - a szerk.). Akkor jött az ötlet, hogy mivel többen, több hasonlóságot véltek felfedezni Karády Katalin élete és az enyém között, ezért elkezdtünk foglalkozni Kelecsényi László Karády könyvével. Így négyesben kezdtük el átdolgozni a darabot, feldolgozva az én életemet, gondolataimat is. Éry Balázs akkor már tudta azt, amire a tehetségkutatóban is felfigyeltek, hogy nagyon sok előadóval és életérzéssel képes vagyok azonosulni. Nekem pedig az volt a legfontosabb, hogy mindenben kipróbáljam magam, ami szembejön velem. Ráadásul Karády a harmincas-negyvenes években az erotika megtestesítője volt - a Halálos tavaszban például jóval tovább ment annál, hogy a bokáját mutogassa -, merész és újító. Többek között az erotikához való viszonyulásában érzek párhuzamot köztünk. Az esten krasznaisított Karády-dalokat hallgathat meg a közönség, amelyeket Éry Balázzsal együtt alakítottunk át. A hangszerelés és a hangnem is eltér az eredetitől.

- Március végén a Spinozában léptek föl ennek az estnek a felturbózott változatával.

- Molnár Kristóf színész és rendező segítségével egy olyan zenés darabbal készülünk, amiben Karády Katalin életének egyes pontjait felhasználva mutatjuk be az én életemet, az én világomat. A színpadon továbbra is ketten leszünk Éry Balázzsal, de több lesz a prózai rész. Úgy érzem, Molnár Kristóffal egy húron pendülünk. Nagyon ösztönös előadó vagyok, ezt az egész ország láthatta, de alapvető színészi eszközökre is szükségem van, hogy biztonságban érezhessem magam a prózai részeknél. Ő adja a kezembe ezeket az eszközöket, a többi pedig már az én szorgalmamon és munkámon múlik. Elhangzik majd az első saját dalom is, a Tündemese, amelynek zenéjét Éry Balázs írta, a szövegét pedig én. Ez egy underground Karády-Krasznai-est lesz.

- Mindeközben megjártad a Müpa nagyszínpadát is, ahol a Solaris együttessel léptél föl.

- Nagyon megtisztelő volt tehetségkutatóból ismertté vált énekesnőként olyan zenészekkel együtt dolgozni, akik mögött harminc komoly év áll és rengeteg rajongó. Ráadásul a Solaris soha nem dolgozott még szólistával. Eszméletlen érzés volt látni a Marsbéli krónikák II. CD-n a nevemet. Több zenei kritikus írt a produkciómról, és csak jókat írtak. Ez valódi visszajelzés volt, segített abban, hogy egy kicsit távolabb kerüljek a bulvártól.

-  Sokszor említed, hogy az éneklés olyan számodra, mint a szeretkezés.

- Amikor énekelsz, akkor le kell meztelenítened magadat. Én azt gondolom, hogy ha a lelked nincs ott meztelenül a közönség előtt, akkor magadba vagy zárva, akkor nem vagy jó előadó. Amikor énekelek, azt érzem, hogy a közönség energiája az én energiámmal egyesül. Olyan lelki orgazmust élek át ilyenkor, mint amikor szerelmesen szeretkezek.  És ez nagyon sokat ad nekem, ez az életem értelme.

- Figyeled a közönség reakcióit, miközben a színpadon vagy?

- Nagyon aktuális kérdés, Menyhárt Jenővel és Molnár Kristóffal is arról beszélgettünk, hogy itt az ideje annak, hogy végre az emberek szemébe nézzek. Letisztultak már bennem a dolgok, megbékéltem a múltammal, de valahogy mégis van bennem egy pici félelem az emberektől. Képes vagyok egy pontot bámulni végig és úgy előadni - ezen változtatni kell, ez az egyik következő nagy feladat.

- Miben szeretnél még fejlődni?

- Későn érő típus vagyok, rengeteg olyan dolog van bennem, amit még én sem ismerek. Az éneklés volt a legspontánabb, leghamarabb feltörekvő oldalam, amiben megmutatkozott a tehetségem. Szeretném jobban megismerni magam, és nyitottan állni olyan alkotói megmozdulásokhoz is, amelyek túlmutatnak az éneklésen. Az Európa Kiadóval való fellépés sem csak az éneklésről szól majd, hanem inkább egy üzenet lesz a közönség felé, válasz az elmúlt évemre. A szavak lesznek a fontosak, amiket ott el fogok énekelni. Hála az égnek, a lusta kisördög eltűnt belőlem, mert rájöttem arra, hogy ebben a szakmában nincs középút, nem lehet csak úgy csinálgatni. Vagy akarod és csinálod száz százalékosan, vagy nem csinálod, és akkor elfogadod, hogy ennyi volt, kislány, és például kimész külföldre szerencsét próbálni. De én nem akarok menekülni, nekem itt van dolgom. Élvezem, hogy itt vagyok, 2015-ben, huszonhét évesen, és az út elején járok. Abszolút nem vagyok még kész, de eldöntöttem, hogy szeretnék olyan dolgokat csinálni, amik megdobogtatják a szívemet.

- Mesélnél bővebben ezekről?

- Szeretném, ha ebben az évben kijönne a Karády-esthez kapcsolódó album, emellett összeálltam egy szaxofonos-klarinétos művésszel, akivel egy olyan humoros show-műsor összeállításán dolgozunk, ahol világslágereket adunk majd elő nagyon meglepően, szórakoztatóan feldolgozva. Azért nem árulnám el az ő nevét, mert még gyerekcipőben jár a projektünk. Az is nagyon fontos, hogy a saját dalaim szövegét, dallamát én írjam. Hogy megmutatkozhassanak az üzeneteim, hogy olyan dolgokról beszéljek, amiket általában a szőnyeg alá söprünk, amikről mások nem beszélnek. Lehet, hogy ez a legfontosabb feladatom.

- Mennyire szelektálsz a felkérések között?

- Nem nagyon kell szelektálnom, mert attól kezdve, hogy eldöntöttem, hogy márpedig én a zenével szeretnék foglalkozni és sikeres leszek, egyszerűen csak jönnek a lehetőségek. Valahogy pont olyan szerepek találnak meg, amik fantasztikusan passzolnak hozzám.

- A valóságshow-ban való szereplés (Celeb vagyok, ments ki innen - a szerk.) mintha kilógna a sorból.

- Az elmúlt évben olyan felesleges dolgokkal is foglalkoztam, amik nem vittek előrébb.  Azért mentem el a valóságshow-ba, hogy meg tudjak élni. Kényelmes volt. Nem voltam jól, és ráfogtam a médiára, hogy nem vagyok jól, holott magamat kellett rendbe tennem. Mindenesetre nagyon jó tapasztalat volt ez most, a pályám kezdetén. Rájöttem, hogy én ebben nem vagyok jó, ezt nem akarom csinálni. Eléggé a padlóra kerültem utána, de aztán felálltam.

- Néhány éve hallottam, ahogy egy népdalt furulyázol gyönyörűen, csak úgy, a magad kedvére. El tudod képzelni, hogy népdallal állj a színpadra?

- Nagyon szívesen énekelek népdalokat, ha szeretnéd, ha szeretnék (nagyon mosolyog), de projektszerűen most ez nem mozgat.

- Van olyan műfaj, amiben szívesen kipróbálnád magad?

- A musical ilyen, egyszerűen imádom az ott megjelenő giccsvilágot. Hogy minden tökéletes, hogy hanghiba nélkül, gyönyörűen énekelnek a szereplők. Szívesen fogadnék egy ilyen felkérést, a közösségi munkát nagyon szeretem, bár akármilyen szerepet nem tudnának rám húzni. Az például már nem lenne elég, hogy a háttérben ugrabugráljak és vokálozzak.

- Mennyire fontos a mentorok szerepe az életedben?

- Mindig voltak mentoraim az életemben, akik megerősítettek abban, hogy nekem énekelnem kell. Gyerekkoromban Kitti néni - „Kotta néni" (nevet) - volt a legeslegelső visszajelzés és tükör. Beíratott mindenféle énekversenyekre, amiket meg is nyertem. A tehetségkutatós mentoraim már elengedték a kezem, de Geszti Péterhez a mai napig fordulhatok, ha elakadok valamiben, és sosem felejtem el azt, amikor Alföldi Róbert félrehívott, a szemembe nézett - egyébként a műsoron kívül nem nagyon találkoztunk a zsűri tagjaival -, és annyit mondott: „Tündi, el ne merd b..szni!" Tereh István (az énekesnő menedzsere - a szerk.) segít és támogat, közben pedig nagyon nagy szabadságot ad, és együtt döntünk mindenben. Kíváncsi arra, hogy én mit akarok. Természetesen, nem hagyhatom ki Éry Balázst és Kelecsényi Lászlót sem, nekik is nagyon sokat köszönhetek. Aztán itt van most Menyhárt Jenő, aki számomra nagyon inspiráló művészember. Becsülöm és tisztelem azt a világszemléletet, amit képvisel, különösképp a környezetvédelmi munkásságát (és máris mutatja Menyhárt Jenő Az agitátor című könyvét, amit az Európa Kiadó frontemberétől kapott). Ő több mint egy rocksztár, egy kicsit Bob Dylan, egy kicsit Che Guevara nekem. Vele kapcsolatban olyan érzésem van, mintha ő lenne az, aki másodszor fölfedez engem. Egy olyan guru, vezető, aki átlát a szitán. (Mosolyog.)

- Követed a tehetségkutató műsorokat? Ki az, akiben fantáziát látsz?

- Horányi Juli. Ő azért tetszik nekem, mert egy olyan világot képvisel, ami szerintem nagyon eltér a mainstreamtől. Emellett kedves lélek és nagyon kellemes hangú énekesnő. Minden fiatal tehetségnek drukkolok, de szomorú is vagyok egy kicsit, mert még nem tudják, hogy mi jön a csillogás után. A tehetségkutató csak a belépő. Hirtelen sztárt csinálnak belőled, és a legtöbbször, sokaknak onnan már csak lefelé vezet az út. A műsor utáni első év nagyon nehéz. Fel kell dolgoznod, hogy elengedték a kezed, hogy csak magadra számíthatsz. Ez a sebnyalogatás időszaka. El kell döntened, hogy erre születtél-e vagy sem. Ha igen, akkor pedig újra kell teremtened önmagadat, rengeteget tanulni és dolgozni.  Ez nem úgy működik, hogy szerepelsz egy ilyen műsorban, és utána jön a dőzsölés.

- Mi inspirál a leginkább?

- A lehetőségeim. Hogy hirtelen több legendához is közöm lett - gondolok itt például Karády Katalinra, a Solarisra vagy Menyhárt Jenőre. Nekem az a dolgom, hogy minden nap a hajamnál fogva kihúzzam magam a mocsárból és fölküldjem magam az égbe. Elmentem szakemberhez, fölismertem a problémáimat és onnantól kezdve megfordult az életem. A testedzést leszámítva minden maximálisan jól megy mostanság. Arra még mindig nem vettem rá magam, de rajta vagyok. (Nevet) Életemben először érzem azt, vagyok annyira erős, hogy ezt a szakmát művelni tudjam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.