Jazz/World

Különös: Coltrane zenei instrukciói Istenről szólnak

2017.12.30. 13:06
Ajánlom
A Love Supreme kézirata sok mindent elárul John Coltrane művészet- és zenefelfogásáról.

Az 1964-ben rögzített és 1965-ben kiadott A Love Supreme John Coltrane személyes kinyilatkoztatása Istenről és arról, hogy a zenéjével immár egy spirituális célt szolgál. Ahogy azt az album kísérőszövegében írja: „Egyetlen út sem könnyű, de mindegyik visszavezet Istenhez”.

John Coltrane: A Love Supreme (kézirat)

John Coltrane: A Love Supreme (kézirat)

Ha kedves olvasónk rápillant A Love Supreme kéziratára, észre fogja venni, hogy a bal alsó sarokban ugyanebben a szellemiségben azt jegyezte fel Coltrane, hogy

Minden út Istenhez vezet”,

vagyis "all paths lead to God". A darab négy részből áll, amit Coltrane ”Köszönetnyilvánításnak” (Acknowledgement), „Fogadalomnak” (Resolution), „Végrehajtásnak” (Pursuance) és „Zsoltárnak” (Psalm) nevezett. A kéziratban azt is írja Coltrane, hogy A Love Supreme motívumot minden hangnemben egyszerre kell eljátszani. A „Köszönetnyilvánítás" (Acknowledgement) felvételének végén meg is teszi ezt:

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

Kapcsolódó

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

A tudós és szaxofonista Yusef Lateef szerint nagyon is sok. Az úgynevezett Coltrane-kör tanulmányozása közben ugyanis meglehetősen sok egyezést talált Einstein kvantumelméletével.

minden hangnemben megismétli az alaptémát, mintha ezzel is azt modellezné, hogy minden utat, minden megközelítésmódot be kell járni, hogy rájöjjünk, végül minden út ugyanoda, Istenhez vezet.

Mint ahogy azt Lewis Porter jazztörténész írja: „Coltrane többé-kevésbé befejezte az improvizációt és elkezdte játszani A Love Supreme motívumot, de minden alkalommal más hangnemben. Ez nagyon szokatlan. Ez egy teljesen más út, mint ahogy addig improvizált. Ez egy tudatos cselekedet. Ha végigkövetjük, láthatjuk, hogy az összes hangnemben, mind a 12-ben eljátszotta A Love Supreme-alaptémát. Számomra ez üzenetértékű” – fogalmaz.

A kézirat negyedik részéről, a „Zsoltárról” (Pslam) Coltrane azt írja, hogy ez

egy énekbeszédszerű ima szaxofonon előadva, egy kísérlet a transzcendens szint elérésére,

ahol a zenekar harmóniai építkezése egy boldog stabilitásban végződik. A Love Supreme tehát jóval több, mint jazz-darab, ez egy kinyilatkoztatás, melyben John Coltrane a zenéjét, önmagát végképp felajánlja az Isteni Szeretet iránti szolgálatnak.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

(via: Open Culture)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.
Jazz/World interjú

Szőke Nikoletta újabb saját dallal ostromolja a jazz és pop közötti falat

Néhány napja debütált a sztenderd-éneklés és scat egyik legnagyobb hazai kiválósága, Szőke Nikoletta harmadik saját szerzeménye, melynek kapcsán nekünk is mesélt a dalszerzés belső folyamatáról.