Jazz/World

Különös: Coltrane zenei instrukciói Istenről szólnak

2017.12.30. 13:06
Ajánlom
A Love Supreme kézirata sok mindent elárul John Coltrane művészet- és zenefelfogásáról.

Az 1964-ben rögzített és 1965-ben kiadott A Love Supreme John Coltrane személyes kinyilatkoztatása Istenről és arról, hogy a zenéjével immár egy spirituális célt szolgál. Ahogy azt az album kísérőszövegében írja: „Egyetlen út sem könnyű, de mindegyik visszavezet Istenhez”.

John Coltrane: A Love Supreme (kézirat)

John Coltrane: A Love Supreme (kézirat)

Ha kedves olvasónk rápillant A Love Supreme kéziratára, észre fogja venni, hogy a bal alsó sarokban ugyanebben a szellemiségben azt jegyezte fel Coltrane, hogy

Minden út Istenhez vezet”,

vagyis "all paths lead to God". A darab négy részből áll, amit Coltrane ”Köszönetnyilvánításnak” (Acknowledgement), „Fogadalomnak” (Resolution), „Végrehajtásnak” (Pursuance) és „Zsoltárnak” (Psalm) nevezett. A kéziratban azt is írja Coltrane, hogy A Love Supreme motívumot minden hangnemben egyszerre kell eljátszani. A „Köszönetnyilvánítás" (Acknowledgement) felvételének végén meg is teszi ezt:

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

Kapcsolódó

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

A tudós és szaxofonista Yusef Lateef szerint nagyon is sok. Az úgynevezett Coltrane-kör tanulmányozása közben ugyanis meglehetősen sok egyezést talált Einstein kvantumelméletével.

minden hangnemben megismétli az alaptémát, mintha ezzel is azt modellezné, hogy minden utat, minden megközelítésmódot be kell járni, hogy rájöjjünk, végül minden út ugyanoda, Istenhez vezet.

Mint ahogy azt Lewis Porter jazztörténész írja: „Coltrane többé-kevésbé befejezte az improvizációt és elkezdte játszani A Love Supreme motívumot, de minden alkalommal más hangnemben. Ez nagyon szokatlan. Ez egy teljesen más út, mint ahogy addig improvizált. Ez egy tudatos cselekedet. Ha végigkövetjük, láthatjuk, hogy az összes hangnemben, mind a 12-ben eljátszotta A Love Supreme-alaptémát. Számomra ez üzenetértékű” – fogalmaz.

A kézirat negyedik részéről, a „Zsoltárról” (Pslam) Coltrane azt írja, hogy ez

egy énekbeszédszerű ima szaxofonon előadva, egy kísérlet a transzcendens szint elérésére,

ahol a zenekar harmóniai építkezése egy boldog stabilitásban végződik. A Love Supreme tehát jóval több, mint jazz-darab, ez egy kinyilatkoztatás, melyben John Coltrane a zenéjét, önmagát végképp felajánlja az Isteni Szeretet iránti szolgálatnak.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

(via: Open Culture)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál

A nap, amikor Picasso fénnyel festett

A spanyol zseni soha nem hagyta magát keretek közé szorítani, így gyakran a képkeretet is elhagyta és különböző izgalmas matériákra alkotott, üvegre, vagy éppen levegőbe.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Dunán ringatózva mutatja be új lemezét Cséry Zoltán

A zongoraművész - zeneszerző november 24-én az A38 Kiállítótérben mutatkozik be első önálló, szólózongorás nagylemezével, a Life Is A Playground című chillout, ambient albummal.
Jazz/World

Nem kopik – Suzanne Vega elvarázsolta Budapestet

Kortalan és nemtelen, maszkulin famme fatale, bohóc bőrbe bújt díva, drámai alkat és komika, kislány és érett nő, világhírű sztár és a „lány a szomszédból” – ez mind egy személyben Suzanne Vega, és még valami: időtlen dalok énekes-dalszerzője.
Jazz/World bjo

Jazz és inspiráció - interjú Náray Erikával és Urbán Orsival

Szilveszter estéjén két vendéggel, Náray Erika és Urbán Orsi jazz énekesnőkkel egészül ki a Budapest Jazz Orchestra (BJO) a Pesti Vigadó Dísztermében hallható koncertjén.
Jazz/World hírek

Szabó Dániel jazz-zeneszerző rangos amerikai díjat kapott

Az USA legnagyobb zenei jogkezelő szervezete, az ASCAP és a Symphonic Jazz Orchestra ítélte oda neki az 5000 dollárral és egy zeneszerzői felkéréssel járó Commissioning Prize nevű díjat – írta meg a dalszerzo.hu.
Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.