Jazz/World

Különös: Coltrane zenei instrukciói Istenről szólnak

2017.12.30. 13:06
Ajánlom
A Love Supreme kézirata sok mindent elárul John Coltrane művészet- és zenefelfogásáról.

Az 1964-ben rögzített és 1965-ben kiadott A Love Supreme John Coltrane személyes kinyilatkoztatása Istenről és arról, hogy a zenéjével immár egy spirituális célt szolgál. Ahogy azt az album kísérőszövegében írja: „Egyetlen út sem könnyű, de mindegyik visszavezet Istenhez”.

John Coltrane: A Love Supreme (kézirat)

John Coltrane: A Love Supreme (kézirat)

Ha kedves olvasónk rápillant A Love Supreme kéziratára, észre fogja venni, hogy a bal alsó sarokban ugyanebben a szellemiségben azt jegyezte fel Coltrane, hogy

Minden út Istenhez vezet”,

vagyis "all paths lead to God". A darab négy részből áll, amit Coltrane ”Köszönetnyilvánításnak” (Acknowledgement), „Fogadalomnak” (Resolution), „Végrehajtásnak” (Pursuance) és „Zsoltárnak” (Psalm) nevezett. A kéziratban azt is írja Coltrane, hogy A Love Supreme motívumot minden hangnemben egyszerre kell eljátszani. A „Köszönetnyilvánítás" (Acknowledgement) felvételének végén meg is teszi ezt:

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

Kapcsolódó

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

A tudós és szaxofonista Yusef Lateef szerint nagyon is sok. Az úgynevezett Coltrane-kör tanulmányozása közben ugyanis meglehetősen sok egyezést talált Einstein kvantumelméletével.

minden hangnemben megismétli az alaptémát, mintha ezzel is azt modellezné, hogy minden utat, minden megközelítésmódot be kell járni, hogy rájöjjünk, végül minden út ugyanoda, Istenhez vezet.

Mint ahogy azt Lewis Porter jazztörténész írja: „Coltrane többé-kevésbé befejezte az improvizációt és elkezdte játszani A Love Supreme motívumot, de minden alkalommal más hangnemben. Ez nagyon szokatlan. Ez egy teljesen más út, mint ahogy addig improvizált. Ez egy tudatos cselekedet. Ha végigkövetjük, láthatjuk, hogy az összes hangnemben, mind a 12-ben eljátszotta A Love Supreme-alaptémát. Számomra ez üzenetértékű” – fogalmaz.

A kézirat negyedik részéről, a „Zsoltárról” (Pslam) Coltrane azt írja, hogy ez

egy énekbeszédszerű ima szaxofonon előadva, egy kísérlet a transzcendens szint elérésére,

ahol a zenekar harmóniai építkezése egy boldog stabilitásban végződik. A Love Supreme tehát jóval több, mint jazz-darab, ez egy kinyilatkoztatás, melyben John Coltrane a zenéjét, önmagát végképp felajánlja az Isteni Szeretet iránti szolgálatnak.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

(via: Open Culture)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Meat Loaf

A Grammy-díjas énekes 74 éves korában, családja körében halt meg, a halál okát nem közölték.
Jazz/World ajánló

A hazai jazz sztárjaival ünnepli a 70-et Zsoldos Béla

Zsoldos Béla egyike azon keveseknek, akik a hazai jazz világában felbecsülhetetlen tudással rendelkeznek az ütőhangszerek világáról: komponista, előadóművész, több mint húsz éve tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Hetvenedik születésnapja alkalmából különleges koncertre készül a Müpában január 27-én.
Jazz/World ajánló

Megjelent Lukács Miklós első szólólemeze

A Fonó gondozásában jelent meg 2021 végén Lukács Miklós, a hazai kortárs zene legsokoldalúbb előadójának első cimbalom szólólemeze, a No Man’s Land. Az album a világon egyedülálló módon csak a cimbalom eszköztárát használja a lemezen hallható kísérleti elektronikán keresztül is. A No Man’s Land már elérhető a legnagyobb streaming platformokon, illetve a Fonó webáruházában.
Jazz/World hír

FSZEK Zenei Gyűjteményébe került Gonda János hagyatéka

Gonda János, a magyar jazz kiemelkedő alakja január 11-én lett volna 90 éves. Halála előtt a Zenei Gyűjteménynek adományozta dokumentumgyűjteményét. A hagyaték a katalogizálás, és a digitalizálás után fokozatosan kutathatóvá, közkinccsé válik.
Jazz/World ajánló

Szerb Újévi mulatsággal nyitja az évet a Fonó

Már-már hagyomány a Fonóban, hogy a város legnagyobb szilveszteri vonós táncháza után januárban a déli szláv népek szokásai szerint is elbúcsúztatják az óévet és köszöntik az új esztendőt! Január 13-án a Szerb Újévi mulatságon fellépnek a Babra és a Poklade zenekarok, valamint vendégük, Djordje Davidović szerb harmonikaművész. Bárki csatlakozhat a délszláv táncházhoz, de azt is várják, aki csak hallgatná a vérpezsdítő balkáni zenéket!