Jazz/World

Különös: Coltrane zenei instrukciói Istenről szólnak

2017.12.30. 13:06
Ajánlom
A Love Supreme kézirata sok mindent elárul John Coltrane művészet- és zenefelfogásáról.

Az 1964-ben rögzített és 1965-ben kiadott A Love Supreme John Coltrane személyes kinyilatkoztatása Istenről és arról, hogy a zenéjével immár egy spirituális célt szolgál. Ahogy azt az album kísérőszövegében írja: „Egyetlen út sem könnyű, de mindegyik visszavezet Istenhez”.

John Coltrane: A Love Supreme (kézirat)

John Coltrane: A Love Supreme (kézirat)

Ha kedves olvasónk rápillant A Love Supreme kéziratára, észre fogja venni, hogy a bal alsó sarokban ugyanebben a szellemiségben azt jegyezte fel Coltrane, hogy

Minden út Istenhez vezet”,

vagyis "all paths lead to God". A darab négy részből áll, amit Coltrane ”Köszönetnyilvánításnak” (Acknowledgement), „Fogadalomnak” (Resolution), „Végrehajtásnak” (Pursuance) és „Zsoltárnak” (Psalm) nevezett. A kéziratban azt is írja Coltrane, hogy A Love Supreme motívumot minden hangnemben egyszerre kell eljátszani. A „Köszönetnyilvánítás" (Acknowledgement) felvételének végén meg is teszi ezt:

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

Kapcsolódó

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

A tudós és szaxofonista Yusef Lateef szerint nagyon is sok. Az úgynevezett Coltrane-kör tanulmányozása közben ugyanis meglehetősen sok egyezést talált Einstein kvantumelméletével.

minden hangnemben megismétli az alaptémát, mintha ezzel is azt modellezné, hogy minden utat, minden megközelítésmódot be kell járni, hogy rájöjjünk, végül minden út ugyanoda, Istenhez vezet.

Mint ahogy azt Lewis Porter jazztörténész írja: „Coltrane többé-kevésbé befejezte az improvizációt és elkezdte játszani A Love Supreme motívumot, de minden alkalommal más hangnemben. Ez nagyon szokatlan. Ez egy teljesen más út, mint ahogy addig improvizált. Ez egy tudatos cselekedet. Ha végigkövetjük, láthatjuk, hogy az összes hangnemben, mind a 12-ben eljátszotta A Love Supreme-alaptémát. Számomra ez üzenetértékű” – fogalmaz.

A kézirat negyedik részéről, a „Zsoltárról” (Pslam) Coltrane azt írja, hogy ez

egy énekbeszédszerű ima szaxofonon előadva, egy kísérlet a transzcendens szint elérésére,

ahol a zenekar harmóniai építkezése egy boldog stabilitásban végződik. A Love Supreme tehát jóval több, mint jazz-darab, ez egy kinyilatkoztatás, melyben John Coltrane a zenéjét, önmagát végképp felajánlja az Isteni Szeretet iránti szolgálatnak.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

(via: Open Culture)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kerekes Vica: „Olyan, mintha több száz éve lennék itt a Földön” 

Bemutatták Szász Attila új, romantikus történelmi thrillerét, az Apró meséket. A II. világháború utáni zűrzavaros időkben játszódó szerelmi háromszög női főszereplőjével, Kerekes Vicával beszélgettünk szerepekről, visszatérésről és az erőszakos jelenetek megéléséről is. 
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Plusz

Kiderült, hogy a hanghullámoknak is van tömegük

Eddig a fizika egyik alapvetése volt, hogy a hangnak nincs tömege, de kiderült, hogy van, és hat rá a gravitáció is.
Jazz/World

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.
Jazz/World szakértők zenekar

Legendás magyar színházi zenék találkoznak egy női szaxofonbandával

A nemrég New Yorkot megjárt Szakértők összefogva az amerikai The Tiptons Sax Quartettel végre összekalapálják a New York – Budapest – Kaposvár – Tel-Aviv tengelyt március 17-én a TRIP hajón.