Jazz/World

Különös: Coltrane zenei instrukciói Istenről szólnak

2017.12.30. 13:06
Ajánlom
A Love Supreme kézirata sok mindent elárul John Coltrane művészet- és zenefelfogásáról.

Az 1964-ben rögzített és 1965-ben kiadott A Love Supreme John Coltrane személyes kinyilatkoztatása Istenről és arról, hogy a zenéjével immár egy spirituális célt szolgál. Ahogy azt az album kísérőszövegében írja: „Egyetlen út sem könnyű, de mindegyik visszavezet Istenhez”.

John Coltrane: A Love Supreme (kézirat)

John Coltrane: A Love Supreme (kézirat)

Ha kedves olvasónk rápillant A Love Supreme kéziratára, észre fogja venni, hogy a bal alsó sarokban ugyanebben a szellemiségben azt jegyezte fel Coltrane, hogy

Minden út Istenhez vezet”,

vagyis "all paths lead to God". A darab négy részből áll, amit Coltrane ”Köszönetnyilvánításnak” (Acknowledgement), „Fogadalomnak” (Resolution), „Végrehajtásnak” (Pursuance) és „Zsoltárnak” (Psalm) nevezett. A kéziratban azt is írja Coltrane, hogy A Love Supreme motívumot minden hangnemben egyszerre kell eljátszani. A „Köszönetnyilvánítás" (Acknowledgement) felvételének végén meg is teszi ezt:

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

Kapcsolódó

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

A tudós és szaxofonista Yusef Lateef szerint nagyon is sok. Az úgynevezett Coltrane-kör tanulmányozása közben ugyanis meglehetősen sok egyezést talált Einstein kvantumelméletével.

minden hangnemben megismétli az alaptémát, mintha ezzel is azt modellezné, hogy minden utat, minden megközelítésmódot be kell járni, hogy rájöjjünk, végül minden út ugyanoda, Istenhez vezet.

Mint ahogy azt Lewis Porter jazztörténész írja: „Coltrane többé-kevésbé befejezte az improvizációt és elkezdte játszani A Love Supreme motívumot, de minden alkalommal más hangnemben. Ez nagyon szokatlan. Ez egy teljesen más út, mint ahogy addig improvizált. Ez egy tudatos cselekedet. Ha végigkövetjük, láthatjuk, hogy az összes hangnemben, mind a 12-ben eljátszotta A Love Supreme-alaptémát. Számomra ez üzenetértékű” – fogalmaz.

A kézirat negyedik részéről, a „Zsoltárról” (Pslam) Coltrane azt írja, hogy ez

egy énekbeszédszerű ima szaxofonon előadva, egy kísérlet a transzcendens szint elérésére,

ahol a zenekar harmóniai építkezése egy boldog stabilitásban végződik. A Love Supreme tehát jóval több, mint jazz-darab, ez egy kinyilatkoztatás, melyben John Coltrane a zenéjét, önmagát végképp felajánlja az Isteni Szeretet iránti szolgálatnak.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

(via: Open Culture)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.
Jazz/World irodalom

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.
Jazz/World hír

Herbie Hancock nevét viseli ezentúl a Thelonius Monk Intézet

2019. január elseje óta a fúziós jazz élő legendájának nevét viseli az intézmény.
Jazz/World interjú

Andreas Shaerer: „Hagyom magam oda sodródni, ahol az igazi varázslat történik”

Sokak szerint az egyik leginnovatívabb és legbátrabb európai, férfi jazzénekes az ECHO-díjas svájci Andreas Schaerer. A hangvirtuóz január 12-én az Opus Jazz Clubban játszik Kalle Kalima finn gitárossal, aki szerinte hozzá hasonlóan egy igazi punk zenész.