Jazz/World

Lajkó felturbózva

Általában nem szoktam az időjárásról írni, most mégsem hagyhatom említés nélkül, mert a szemerkélő eső végig meghatározó maradt. KRITIKA

Az ablakon kinézve számomra már délelőtt világos volt, hogy bizony az esti koncertet el fogja mosni az eső, valami oknál fogva a szervezők mégis úgy döntöttek, nem tolják el esőnapra, hanem megtartják aznap Lajkó Félix szimfonikus debütálását. A koncert kezdésekor Bán Teodóra, a Budapesti Nyári Fesztivál főszervezője megnyugtatott mindenkit, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat szerint nemsokára eláll az eső, és akkor megtartják a koncertet. Ez nem így történt, ám az optimizmus szellemében végül egy órás késéssel elkezdődött a koncert, amely szünet nélkül ment végig - így aztán az ajtóban osztogatott egyszer használatos esőkabátban üldögélve hallgattuk a zenét. Ennek ellenére nem láttam túl sok hézagot a közönség sorai közt, ami már önmagában jelzi Lajkó Félix zenéjének népszerűségét.

A hegedűművész jelenlegi legnagyobb projektje - saját bevallása szerint (Lajkó Félixszel készült legrissebb interjúnk itt olvasható) - a Budafoki Dohnányi Zenekarral közös szimfonikus album és koncertsorozat; ennek a bemutatkozása volt a július 13-i koncert. Az elnevezés hallatán - Lajkó Félix Szimfonik - rögtön a Szimfonik Live ugrik be az embernek, ami tulajdonképpen nem visz tévútra, hiszen valami nagyon hasonlót hozott létre Lajkó és Ott Rezső zeneszerző. Az egész koncertet egy nagy műként felfogó Lajkó Szimfónia cím jogossága viszont már vitatható. Persze Beethoven kilencedikje óta sok minden belefér a szimfónia műfajába, akár még tizenegy tétel is, mégsem gondolom indokoltnak, hogy ennek nevezzük a szimfonikus zenekarra hangszerelt Lajkó-számok sorozatát, amit ráadásul megszakít néhány a hegedűs saját együttesével előadott mű is. Azért is félrevezető ez az elnevezés, mert invenciózus zenekari anyagot várnánk, Ott Rezső műve azonban aligha több jól meghangszerelt kísérőakkordoknál.

Félretéve azonban a rossz idő okozta kellemetlenséget és az előzetes elvárásaimat mégis jó volt a koncert, tudott valami újat mutatni magából a „Vajdaság Paganinije". Lajkó Félix szokásosan hihetetlenül virtuóz játékához jócskán hozzáadott a szimfonikus zenekar által felturbózott hangzás, amit nevezhetünk jó értelemben vett hatásvadászatnak is. A standard zenekari felálláshoz csatlakozott egy cimbalom, amit már csak azért sem furcsálltam, mivel Lajkó saját zenekarának is van ilyen hangszerese. Ami meglepett, hogy az egyik bőgős egy-egy számnál átváltott basszusgitárra; nem feltétlenül éreztem szükségesnek a basszus ilyen megerősítését, főleg azért, mert a hegedűművész együttesében is csak bőgő szerepel.

A koncert szólóval indult és zárult, citerán illetve hegedűn, amelyeket az egész este folyamán váltogatott Lajkó. Hosszabb improvizációra leginkább ezek alkalmával volt lehetősége, illetve egy-egy kadencia, átvezetés alatt, bár játéka folyamatosan spontán maradt. A zenekar egyszerű akkordokból álló, többnyire homofón textúrája lehetővé tette ezt a szabad játékmódot, ezzel együtt érzékelhető volt a folyamatos kommunikáció Hollerung Gábor karmesterrel és a többi zenésszel. A Budafoki Dohnányi Szimfonikus zenekar tagjai egyébként láthatóan fiatal muzsikusok, ami talán előnyt jelent egy ilyen könnyed hangvételű zene esetében.

Legjobban azok a szimfonikus feldolgozások tetszettek, amelyekben Ott Rezső polifon, hangfestő elemekkel dolgozott; ilyen volt a rendkívül virtuóz Király, a fütyüléssel induló, többek közt harangjátékon, fuvolán, hárfán és triangulumon is csiripelő Madár, illetve a ráadásként szereplő spanyolos hangulatú El cavillo. Lajkó Félix láthatóan otthonosan mozgott ebben az apparátusát tekintve komolyzenei közegben, képes volt egyszerre koncentrálni saját és a mögötte szóló zenekar hangjára is. Furcsa, hogy ennek ellenére mégis előadott néhány számot saját együttesével is, amelyek teljesen más világot képviseltek.

Lajkó stílusa nem bekategorizálható egyetlen műfajba sem, talán csak a jolly joker világzene jelző illik rá. Azt azonban meg lehet állapítani, melyik műfajhoz közelít egy-egy koncertjén éppen. Jelen esetben a szimfonikus számok a filmzene, míg saját zenekara a népi irányt képviselte, amelyek ugyan szöges ellentétben állnak egymással, valamiért mégis működött az elgondolás.

Saját együttesével játszott utolsó száma közben elszakadt Lajkó hegedűjének legfelső húrja, amit azonban pusztán hallás alapján nemigen lehetett megállapítani.  Az autodiaikta hegedűművészt semmilyen helyzet nem hozza zavarba, sőt, képes előnyére fordítani az ilyen kisebb baleseteket is. Nem kérdés, hogy izgalmas vállalkozás a Lajkó Félix Szimfonik, ám aki félig-meddig klasszikus zenei koncertre számít, az csalódni fog. Minden esetre örülök, hogy egyre többen felfedezik fel a szimfonikus hangzás nem komolyzenei útjait is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.
Vizuál

Mutatjuk, hol találja a ma 75 éve elhunyt Róth Miksa alkotásait!

Sőt, galériánkban azokat az enteriőröket is, amelyek már elpusztultak. Róth elsőként ismerte fel a monarchiában a Tiffany-üveg alkalmazásában rejlő lehetőségeket, és mesteri szintre emelte az üvegművészetet. 1944. június 14-én halt meg Róth Miksa üvegfestő és üvegmozaik-készítő.
Vizuál

Elhunyt Franco Zeffirelli

A hosszú betegség után elhunyt rendező 96 éves volt. Firenzében helyezik örök nyugalomra – számolt be róla a hvg.hu.
Könyv

12 izgalmas kötet a Könyvhétről

Mi ezeket a könyveket szeretnénk látni a könyvespolcunkon. Szubjektív válogatás a most megjelenő újdonságokból.
Könyv

Simon Márton nyitotta meg a 90. Ünnepi Könyvhetet Budapesten

Simon Márton költő ünnepi beszédével megnyílt a 90. Ünnepi Könyvhét és 18. Gyermekkönyvnapok csütörtök délután a Duna-korzón, Budapesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Portréalbum jelent meg a tízéves KOBUCI emblematikus zenészeiről

Tíz éve nyílt Óbuda egyik legkellemesebb szabadtéri koncerthelyszíne, a Kobuci Kert. Az évfordulót a Szent Margit Kórház javára rendezett jótékonysági koncerttel és a hely mikroközösségét bemutató portréalbummal ünneplik június 19-én.
Jazz/World hír

Tíz évig titkolták, hogy félmillió történelmi jelentőségű felvétel égett el

500 ezer master, köztük jazz- és poptörténeti jeletőségűek váltak a lángok martalékává a los angeles-i Universal Studióban kitört tűzvészben, 2008-ban. A hatalmas veszteségre most derült fény.
Jazz/World ajánló

Dzsesszben formált Bartók-művek

A Bartók Plusz Operafesztivál megnyitja a komolyzenei műfaj határait. Báb- és animációs operaelőadások mellett Bartók-művek dzsesszátiratait mutatja be a mai magyar dzsesszélet egyik legmeghatározóbb együttese, a Sárik Péter Trió közreműködésével.
Jazz/World Partitúra

„Itt, Budapesten valójában csak imitáljuk a népzenét” - Interjú Kuczera Barbarával

Minden év júliusának első hetében rendezik meg a Méta népzenei tábort, más-más helyszínen, rendszerint apró falvakban. Idén Karádon, nem messze a Balatontól lesz a tábor, a Partitúra forgatásán Kuczera Barbara mesélt róla.
Jazz/World lemez

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint bejárják az országot új lemezükkel

Kilenc állomásos magyarországi turnén mutatja be februárban megjelent Shapeshifter című lemezét a Harcsa Veronika & Gyémánt Bálint Quartet.