Jazz/World

Lajkó felturbózva

Általában nem szoktam az időjárásról írni, most mégsem hagyhatom említés nélkül, mert a szemerkélő eső végig meghatározó maradt. KRITIKA

Az ablakon kinézve számomra már délelőtt világos volt, hogy bizony az esti koncertet el fogja mosni az eső, valami oknál fogva a szervezők mégis úgy döntöttek, nem tolják el esőnapra, hanem megtartják aznap Lajkó Félix szimfonikus debütálását. A koncert kezdésekor Bán Teodóra, a Budapesti Nyári Fesztivál főszervezője megnyugtatott mindenkit, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat szerint nemsokára eláll az eső, és akkor megtartják a koncertet. Ez nem így történt, ám az optimizmus szellemében végül egy órás késéssel elkezdődött a koncert, amely szünet nélkül ment végig - így aztán az ajtóban osztogatott egyszer használatos esőkabátban üldögélve hallgattuk a zenét. Ennek ellenére nem láttam túl sok hézagot a közönség sorai közt, ami már önmagában jelzi Lajkó Félix zenéjének népszerűségét.

A hegedűművész jelenlegi legnagyobb projektje - saját bevallása szerint (Lajkó Félixszel készült legrissebb interjúnk itt olvasható) - a Budafoki Dohnányi Zenekarral közös szimfonikus album és koncertsorozat; ennek a bemutatkozása volt a július 13-i koncert. Az elnevezés hallatán - Lajkó Félix Szimfonik - rögtön a Szimfonik Live ugrik be az embernek, ami tulajdonképpen nem visz tévútra, hiszen valami nagyon hasonlót hozott létre Lajkó és Ott Rezső zeneszerző. Az egész koncertet egy nagy műként felfogó Lajkó Szimfónia cím jogossága viszont már vitatható. Persze Beethoven kilencedikje óta sok minden belefér a szimfónia műfajába, akár még tizenegy tétel is, mégsem gondolom indokoltnak, hogy ennek nevezzük a szimfonikus zenekarra hangszerelt Lajkó-számok sorozatát, amit ráadásul megszakít néhány a hegedűs saját együttesével előadott mű is. Azért is félrevezető ez az elnevezés, mert invenciózus zenekari anyagot várnánk, Ott Rezső műve azonban aligha több jól meghangszerelt kísérőakkordoknál.

Félretéve azonban a rossz idő okozta kellemetlenséget és az előzetes elvárásaimat mégis jó volt a koncert, tudott valami újat mutatni magából a „Vajdaság Paganinije". Lajkó Félix szokásosan hihetetlenül virtuóz játékához jócskán hozzáadott a szimfonikus zenekar által felturbózott hangzás, amit nevezhetünk jó értelemben vett hatásvadászatnak is. A standard zenekari felálláshoz csatlakozott egy cimbalom, amit már csak azért sem furcsálltam, mivel Lajkó saját zenekarának is van ilyen hangszerese. Ami meglepett, hogy az egyik bőgős egy-egy számnál átváltott basszusgitárra; nem feltétlenül éreztem szükségesnek a basszus ilyen megerősítését, főleg azért, mert a hegedűművész együttesében is csak bőgő szerepel.

A koncert szólóval indult és zárult, citerán illetve hegedűn, amelyeket az egész este folyamán váltogatott Lajkó. Hosszabb improvizációra leginkább ezek alkalmával volt lehetősége, illetve egy-egy kadencia, átvezetés alatt, bár játéka folyamatosan spontán maradt. A zenekar egyszerű akkordokból álló, többnyire homofón textúrája lehetővé tette ezt a szabad játékmódot, ezzel együtt érzékelhető volt a folyamatos kommunikáció Hollerung Gábor karmesterrel és a többi zenésszel. A Budafoki Dohnányi Szimfonikus zenekar tagjai egyébként láthatóan fiatal muzsikusok, ami talán előnyt jelent egy ilyen könnyed hangvételű zene esetében.

Legjobban azok a szimfonikus feldolgozások tetszettek, amelyekben Ott Rezső polifon, hangfestő elemekkel dolgozott; ilyen volt a rendkívül virtuóz Király, a fütyüléssel induló, többek közt harangjátékon, fuvolán, hárfán és triangulumon is csiripelő Madár, illetve a ráadásként szereplő spanyolos hangulatú El cavillo. Lajkó Félix láthatóan otthonosan mozgott ebben az apparátusát tekintve komolyzenei közegben, képes volt egyszerre koncentrálni saját és a mögötte szóló zenekar hangjára is. Furcsa, hogy ennek ellenére mégis előadott néhány számot saját együttesével is, amelyek teljesen más világot képviseltek.

Lajkó stílusa nem bekategorizálható egyetlen műfajba sem, talán csak a jolly joker világzene jelző illik rá. Azt azonban meg lehet állapítani, melyik műfajhoz közelít egy-egy koncertjén éppen. Jelen esetben a szimfonikus számok a filmzene, míg saját zenekara a népi irányt képviselte, amelyek ugyan szöges ellentétben állnak egymással, valamiért mégis működött az elgondolás.

Saját együttesével játszott utolsó száma közben elszakadt Lajkó hegedűjének legfelső húrja, amit azonban pusztán hallás alapján nemigen lehetett megállapítani.  Az autodiaikta hegedűművészt semmilyen helyzet nem hozza zavarba, sőt, képes előnyére fordítani az ilyen kisebb baleseteket is. Nem kérdés, hogy izgalmas vállalkozás a Lajkó Félix Szimfonik, ám aki félig-meddig klasszikus zenei koncertre számít, az csalódni fog. Minden esetre örülök, hogy egyre többen felfedezik fel a szimfonikus hangzás nem komolyzenei útjait is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Legyetek jók, ha egyáltalán tudtok” – Néri Fülöp, a humoros szent

Alakját itthon szobor őrzi, életéből népszerű olasz film készült. A 425 éve elhunyt Néri Szent Fülöp azt vallotta, hogy könnyebb a vidám embert Isten útjára téríteni, mint a szomorút.
Klasszikus

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.
Vizuál

Elhunyt Jerger Krisztina művészettörténész

Életének 72. évében, kedden hunyt el a varsói Magyar Kulturális Intézet egykori vezetője, aki sokat tett a lengyel-magyar művészeti kapcsolatokért.
Vizuál

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Színház

Újra járhatunk szabadtéri előadásokra, de a fesztiválokra még várnunk kell

A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet többek között színházi előadásra, mozira, cirkuszra, valamint könyvszakmai rendezvényre vonatkozik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Jimmy Cobb jazzdobos

A legendás amerikai zenész utolsóként távozott azok közül, akik játszottak Miles Davis ikonikus szextettjében és annak Kind of Blue című 1959-es albumán.
Jazz/World mti

Online készül a Fonó az őszi, 25. évfordulóra

Virtuálisan készül fennállásának 25. évfordulójára a Fonó Budai Zeneház, az intézmény a jubileum alkalmából 25 kategóriában várja a közönség véleményét június 15-éig arról, hogy melyek voltak az elmúlt két és fél évtized legemlékezetesebb estéi, zenéi, zenészei és lemezei a kulturális intézményben.
Jazz/World gyász

Elhunyt a Ghymes együttes billentyűse, Kún Csaba

A zenész 57 évesen, betegség következtében hunyt el.
Jazz/World hír

103 évesen újra slágerlistás lett Vera Lynn

Vera Lynn lett a legidősebb énekes, aki felkerült a legjobb 40 albumot jegyző brit slágerlistára, a 103 éves énekesnő legnépszerűbb dalainak 100 című gyűjteményével pénteken a lista 30. helyére került.
Jazz/World lemez

A magyar jazzlemez, amit egy koporsóműhelyben vettek fel

„Jazz a négy fal között” című sorozatunkban a Nigun Live Inem Sargfabrik című lemezét hallgatjuk meg.