Jazz/World

Lamantin szimultán vol 2.

2011.07.01. 18:00
Ajánlom
A Lamantin az évek során a nyár egyik meghatározó improvizációs táborává és jazzfesztiváljává nőtte ki magát: napközben a kurzusrésztvevők a hazai jazzélet vezető alakjaitól tanulhatnak, esténként pedig a legnagyobb itthoni és külföldi együttesektől leshetik el az improvizáció fortélyait. A fesztivál negyedik napján három különböző jazzgeneráció lépett fel a fő téri Lamantin sátor színpadán, változó hőfokon tartva az odalátogató jazzrajongókat. NÉGYKEZES KRITIKA

A szombathelyi táborba idén az ország minden tájáról érkeztek, összesen több mint 120-an. A jelentkezők között voltak fiatalok és idősebbek, amatőrök és profik, kezdők és haladók, a jazzben megszokott hangszerek mellett pedig idén még két csellista résztvevő is akadt. A magas létszám nem meglepő, az intenzív kurzushéten az elméleti és a hangszeres órák mellett zenekari próbák, műhelykoncertek és éjszakába nyúló jam session-ök biztosítják a táborlakók zenei fejlődését. Az improvizációs tábor már nem egy hazai jazz-sztár sikeréhez járult hozzá. Jó példa erre a szerdán elsőként színpadra lépő Gayer Trió, akik közül ketten - Gayer Mátyás és Farkas Norbert - visszatérő résztvevői voltak az improvizációs tábornak. Az együttes vezető zongoristája még csak 19 éves, de már most figyelemreméltó zenei múlttal rendelkezik: első jazzkoncertjét tizenkét évesen adta, tizenhét évesen ösztöndíjat kapott a bostoni Berklee-re, idén pedig megnyerte a Balogh „Csibe" Jenő emlékének szentelt tehetségkutató versenyt, kivívva magának ezzel a fellépési lehetőséget számos hazai kiemelt jazzrendezvényen, köztük elsőként a Lamantinon. Míg az ifjú zongorista a májusi döntőben szólóinak mesteri strukturáltságával tűnt ki a mezőnyből, a szerdai klasszikus trió felállásban kifinomult technikáját nem bontakoztatta ki minden zeneszámban. Jóllehet az esti hat órai kezdés és csapolt sört kortyolgató alacsonyszámú közönség motivációs ereje nem mérhető a szakma örökbecsű neveit felsorakoztató jazzverseny döntőjéhez, ebben az esetben azonban épphogy a fiúk túlzott felszabadultsága lehetett az, ami változó hőfokú produkcióhoz vezetett. Meggyőző volt ugyanakkor a trió saját szerzeményeinek egyedi hangzásvilága és változatos kiállásai, ezek az ígéretes perspektívákkal rendelkező zenekar számára a saját irányt mutathatják.

Másodikként az egyik leghíresebb hazai formáció, a Dresh Quartet lépett színpadra, koncertjük trópusi hőmérsékletűre forrósította a Lamantin sátor levegőjét. Dresch Mihály kiemelkedő jelentőségű alkotó a magyar jazz történetében, olyan egyedülálló zenei világot hozott létre, melyet mindenek fölött a magyar népzenei motívumok és a be-bop sajátos összefonódása határoz meg. Lukács Miklós cimbalmos szerepelt már szólistaként a Budapesti Fesztiválzenekarral és több Eötvös-mű külföldi premierjén, improvizatív duólemezt készített Szakcsi Lakatos Bélával, 2008-ban portréfilmet is forgattak róla, egy újabb duóban pedig Balogh Kálmánnal játszik. Baló István, a Kodolányi János Főiskola Művészeti tanszékének ütős tanára hangszerének egészen egyéni, mindenkitől eltérő hangú mestere. Az együttes nagybőgőse, a Szandai Mátyás helyébe lépő Hock Ernő otthonosan mozog a jazz valamennyi irányzatában, fiatal kora ellenére nagy rutinja segítette, hogy beilleszkedjen a Dresch kvartettbe.

A koncert műsorának gondos felépítettségén felül az együttes rendkívüli dinamikai érzékenysége és magas fokú hangszeres virtuozitása impulzív izgalomban tartotta a hallgatóságot. A jellegzetes Kárpát-medencei ritmusok felett balkáni dallamok is felcsendültek. Dresch Mihály szólóit ezúttal a cifrázó parasztfurulya-, és a delejes improvizációkat hozó szaxofonszólók mellett autentikus népi dünnyögő énekbetétek színesítették. Lukács Miklós nem egyszer adott ízelítőt virtuóz hangszertudásából és széles kifejezésbeli eszköztárából, szólistaként és kísérőként egyaránt remekelt. Hock Ernő szokatlan csellisztikus bőgőállásai pedig izgalmas bartóki vonalat csempésztek a koncert hangzásvilágába.

Őket követte a fesztivál egyik legnagyobb eseményének ígérkező jazzlegenda, a híres turbános orgonista, Lonnie Smith triójának koncertje. A Hammond B3 orgona autentikus mestere immár öt évtizede építi pályáját, ennek során több mint 70 lemezt készített, olyan együttesekkel is együtt játszott, mint a Rolling Stones vagy az Emerson Lake and Palmer. Smith megjelenése már önmagában egyedülálló élmény volt: a szikh vallás elkötelezett híveként ugyanis egyáltalán nem vágatja haját, a fő téri jazzsátorba is nagy turbánjával a fején lépett a színpadra. Orgonájához ülve hosszas és tömör örömzene vette kezdetét, mely egy pillanatra sem hagyta oda az extázis állapotát. A koncerten funkys és soulos lüktetésű témái közben dinamikai kontrasztok és hirtelen tempóváltások tartották fenn a közönség lankadó figyelmét. A zenei folyamatokat a trió tagjai tökéletes hangszerelésben, egyenlő arányban és ugyanazon gondos figyelemmel építették.

Külön figyelmet érdemel Jonathan Kreisberg, ki életteli és színes szólóival, valamint ritmusgitáros teljesítményével méltó partnere volt az olykor döcögősen orgonáló Rhythm & Blues-on nevelkedett amerikai sztárvendégnek. A hetvenhez közeledő Smith szíve jobban bírta a későesti extázis dózist, a koncert utolsó számaira már csaknem a közönség fele elment. A lamantinos „kemény mag" vastapsa viszont további ráadásszámokra bírta a jazzlegendát, aki utánozhatatlan soul énekével hálálta meg az odaadó figyelmet és ugyanazzal a csillapíthatatlan energiával és a zenélés őszinte örömével zárta koncertjét, mint amilyennel órákkal azelőtt elkezdte.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Plusz

Elhunyt Csíkszentmihályi Mihály

A „flow”-elmélet atyja 87 éves volt.
Színház

Átadták az eSzínház Fesztivál díjait

Október 20-án ünnepélyes keretek között adták át az ország első online térben rendezett színházi fesztiváljának szakmai és közönségdíjait a Radnóti Színházban, de kihirdették az Alapítvány a Magyar Színházakért 2020-as szakmai kitüntetéseit is.
Zenés színház

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Vedd ölbe, ringasd, énekelj!

Vedd ölbe, ringasd, énekelj! – ezzel a gondolattal hívja a Pesti Vigadó a kisgyermekes családokat három év alatti gyerekekkel a Ringató-foglalkozásokra, ahol cél a zenei élmény.
Jazz/World ajánló

A brazil zene esszenciája

A legendás Grammy-díjas brazil énekes, gitáros és dalszövegíró, Gilberto Gil október 22-én a Liszt Ünnep keretében, a MOM Kulturális Központban ad nagyszabású koncertet.
Jazz/World ajánló

Minden, amit Cory Henryről tudnod kell

Egy zseniális alkotó, aki egyszerre lenyűgöző zongorista, énekes, producer és dalszerző. Hatéves kora óta áll színpadon, számtalan műfajban bizonyított a gospeltől az r&b-n át a jazzig, és olyan világsztárokkal dolgozott, mint Bruce Springsteen, a The Roots, a Boyz II Men, Kenny Garrett, Kanye West vagy az Imagine Dragons, a Snarky Puppy tagjaként pedig több Grammy-díjat nyert. Ő Cory Henry, akinek Müpa-beli lemezbemutató koncertje az ősz egyik legjobban várt zenei eseménye. El is meséljük, miért!
Jazz/World ajánló

A Birdman zeneszerzője Budapesten

Az ötszörös Grammy-díjas jazzdobos és zeneszerző, Antonio Sanchez október 29-én a MOMkult színpadán lép fel zenekarával. A világhírű művész jegyzi többek között az Oscar-díjas Birdman zenéjét is.
Jazz/World ajánló

A legendás underground zenekar ráadáskoncertje

A Kontroll Csoport megalakulása 40. évfordulója alkalmából idén augusztusban egy koncert erejéig újra összeállt, viszont engedve a közönség kérésének október 22-én az A38 Hajón még egyszer színpadra lépnek, különleges vendégek társaságában.