Jazz/World

Legendás balladák és korszakos slágerek eddig sosem hallott formában Kollár-Klemencz Lászlótól, Farkas Róberttől és Dargay Marcelltől

2021.11.08. 16:50
Ajánlom
Első hallásra talán nem sokan tudják, mit – jobban mondva kit, kiket – takar a Zabolátlan lovaim cím, ha viszont azt mondjuk, Kollár-Klemencz László, Dargay Marcell és Farkas Róbert, rögtön felcsillannak a szemek – hát ha még azt is eláruljuk, hogy a három jól ismert zenész legújabb projektjéhez emblematikus magyar és külföldi dalokból válogatott, amelyekkel eddig soha nem hallott fordításban, új hangszerelésben találkozhatunk november 23-án a Müpa hangversenytermében.

Kollár-Klemencz Lászlót a nagyközönség leginkább a Kistehén zenekar éléről és olyan kultikussá vált dalok szerzőjeként ismeri, mint az Ezt is elviszem magammal, a Szájbergyerek vagy a 2002-es Sziget Fesztivál slágere, a Kistehén. Munkáin, legyen szó akár egy dalszövegről, akár novelláskötetről, mindig könnyen felismerhető az a bizonyos „Kollár-Klemencz-hangzás”, ami anno berobbantotta a magyar alternatív zenei köztudatba.

Azóta pedig számtalan alkalommal és zenekari felállásban találkozhattunk vele: van saját kamarazenekara, greCSÓKOLlár címmel közös irodalmi estje Grecsó Krisztiánnal, állandó résztvevője az utóbbi évek egyik legizgalmasabb irodalmi és zenei produkciójának, a Rájátszásnak, és a hazai zenei élet krémjét felvonultató Budapest Bár-koncerteknek is. Külső szemlélőként úgy tűnhet, sosem pihen. „Ha alkotsz valamit, és a közönség örül neki, akkor te is örülni fogsz, és amikor ők szeretnének emiatt még több dalt, akkor újakat írsz. Ez egy szeretetkörforgás, amiből nehéz kiszállni. Mert jó adni és jó kapni is” – mesélte egy interjúban néhány éve.

A 2007-ben, eredetileg egyetlen lemez erejéig életre hívott Budapest Bár célja a múlt századi kávéházi cigányzene újjáélesztése volt.

Farkas Róbert hegedűs-gitáros vezetésével új, jazz-, pop-, rock-, klezmer- és számos más zenei műfaji elemmel díszített köntöst kaptak az 1920-as évek óta gyarapodó magyar dalkincs népszerű szerzeményei. A magyar pop- és rockzenei szcéna kultikus alakjait maga köré gyűjtő formáció azonban akkora sikert aratott, hogy tavaly már a nyolcadik lemezük jelent meg, és azóta is folyamatosan koncerteznek.

Legújabb közös projektjük, a Zabolátlan lovaim is hasonló alapokra épül, hiszen az egész a Vén cigány című Budapest Bár-feldolgozással indult, amelyben Kollár-Klemenczet szinte egyedül Farkas Robi kíséri zongorán. Ezt a melankolikus érzékenységet szerették volna visszahozni, és olyan mélyre merülni a dalokkal, amilyen mélyre csak lehetséges.

Bár az alapkoncepció a francia sanzonoktól indult, a végeredmény sokkal inkább egy lírai balladagyűjtemény lett, ahol Marlene Dietrich mellett Johnny Cash, Yves Montand, Cseh Tamás és Benjamin Clementine egy-egy dala is jól megfér egymással.

Az est különlegességét az adja, hogy a művek egytől egyig új fordítást kaptak, amit Kollár-Klemencz mellett Máthé Zsolt és Grecsó Krisztián jegyeznek. Utóbbi így méltatta kollégája munkáját: „Meg kell a szívnek szakadni, ha az ember Kollár-Klemenczet hallgat. […] Laci nem szépeleg, mert elég bátor, hogy szeresse a világot és magát. Tud elmélyülni, és el is meri engedni a gyeplőt. Gyönyörű sanzonok, régi nagy balladák, legendás dalok metamorfózisa ez, mind lenyűgöző kollár-klemenczi köpenyben vált varázslatos kortárs zenévé.” A progresszív hangszerelésben óriási szerepe van a trió harmadik tagjának, a Katona József Színház és a Radnóti Miklós Színház állandó zeneszerzőjének, Dargay Marcellnek, aki zongorán kíséri majd a dalokat. Mellette Farkas Robi megszokott hangszerén, a hegedűn túl brácsán, harmonikán, buzukin és gitáron is játszik majd, így adva különleges, művészi és sok-sok ötlettel teli kíséretet Kollár-Klemencz rendkívül szuggesztív és érzelmes előadásmódjához. Az estet Kerekes Vica, Razvaljajeva Anasztázia hárfajátéka és a Honvéd Férfikar teszi majd még teljesebbé.

20211123_Zabolatlan_lovaim_Esti_dal_002_c_Erdelyi_Gabor-165659.jpg

Zabolátlan lovaim (Fotó/Forrás: Erdélyi Gábor / Müpa)

Zabolátlan lovaim: Esti dal
Kollár-Klemencz László, Dargay Marcell és Farkas Róbert lírai dalestje
2021. november 23. kedd 20:00-22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kollár-Klemencz László - ének, gitár
Dargay Marcell - zongora
Farkas Róbert - hegedű, brácsa, harmonika, gitár, buzuki

Vendégek:
Razvaljajeva Anasztázia - hárfa
Kerekes Vica
Honvéd Férfikar (karigazgató: Riederauer Richárd)

További információ az alábbi oldalon érhető el.

Az esemény Facebook-oldala itt található.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Zabolátlan lovaim (fotó: Erdélyi Gábor / Müpa)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Április 18-án búcsúztatják Eötvös Pétert

A megemlékezésre a Budapest Music Centerben kerül sor, délután négy órai kezdéssel. Az eseményen Kurtág György, Káel Csaba és Kovács Géza mond búcsúbeszédet.
Klasszikus

„A zenét nem interpretálni, hanem megtestesíteni kell” – interjú Barbara Hannigannel

A kanadai születésű szoprán határokat feszegető produkcióval érkezik a Müpába, április 10-én este, a Bartók Tavasz fellépőjeként. A közelgő előadás mellett a magyar kortárs zenéhez fűződő kapcsolatáról is beszélgettünk vele.
Színház

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Klasszikus

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Színház

Új elnököt választott a Színházi Dolgozók Szakszervezete

A színházi szakmák országosan reprezentatív szakszervezete, az idén 105 éves Színházi Dolgozók Szakszervezete jelentősen megújuláson esett át, miután az április 8-án megtartott tisztújító küldöttgyűlésen megválasztották az új országos ügyvezető elnökséget.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Mit jelent európainak lenni? – interjú Oláh Krisztián zongoraművésszel, a Ludus Europae zeneszerzőjével

Az idei JazzFest Budapest egyik legizgalmasabb programja a Ludus Europae című, huszonhét szereplős darab, amelynek ősbemutatója április 30-án pontban éjfélkor lesz a budapesti Merlin Színházban.
Jazz/World ajánló

Kihagyhatatlan programok az idei Budapest Ritmón

A 2016 óta futó Budapest Ritmo világzenei fesztivál Közép-Európa egyik legjelentősebb ilyen eseménye, amely egyszerre mutat be felfedezésre méltó, még kevésbé ismert vagy éppen feltörekvő tehetségeket, illetve hozza el Magyarországra a műfaj világsztárjait.
Jazz/World interjú

„A művészet olyan, mint a planktonok az óceánban” – beszélgetés Gyémánt Bálinttal

Egy padláson talált, poros gitár volt az első hangszere, ma már a Zeneakadémián oktatja a jazzgitárosokat. Triójának most jelent meg legújabb lemeze, de az alábbi beszélgetésben szó esik arról is: tudja-e Gyémánt Bálint, hogy hány banánnal gitározik jobban vagy gyengébben, mint a külföldi sztárok.
Jazz/World ajánló

Bartók és a legsátánibb jazzdallamok

Dübörög a jazz, a műfaj egyre szélesebb körben hódít, Bartók Béla pedig hűvös távolságtartással figyeli a merőben új zenei nyelv születését. Hogyan alakult a zeneszerző viszonya a jazzel az 1920-as évektől kezdve?
Jazz/World hír

A Berklee-n tartott mesterkurzust Lukács Miklós cimbalomművész

A világhírű zeneoktatási intézmény valenciai campusán tartott kurzuson a hallgatók és a tanárok is megismerkedhettek a cimbalomban rejlő számtalan lehetőséggel.