Jazz/World

Leleplezett valóság – Gyárfás Attila új lemezéről

2020.12.28. 11:50
Ajánlom
Gyárfás Attila triójának új lemeze különleges kísérlet, ami folyamatos reflexióra kényszeríti a hallgatóját. Elsőre szinte áthatolhatatlan, homogén anyag, a ráfordított figyelem jutalma azonban a valóság lelepleződése.

A Randomity lényege csak lassan, több hallgatás után bontakozik ki. Az albumon rövid, megírt etűdök és hosszabb improvizációk keverednek egymással, Gyárfás a shuffle mode-ban történő hallgatást javasolja – a trackeket véletlenszerű sorrendben lejátszva pedig minden alkalommal más zenemű szólal meg. Az így kikényszerített véletlenszerűség megfoszt a zenében egyébként is csak helyenként feltűnő kapaszkodóktól, ugyanakkor hozzásegíti a hallgatót, hogy odaszíjazza magát a pillanathoz. Divatos kifejezéssel élve, rávesz arra, hogy kilépjünk a komfortzónánkból.

Ha pedig az elhangzottakat folyamatként kezeljük, és fenn tudjuk tartani a figyelmünket, arra már nem marad idő, hogy elkezdjük hiányolni a dallamokat, vagy a ritmus periodikus sodrását.

Gyárfás Attila a roppant életerős hazai improvizatív zenei szcéna gyakran feltűnő alakja, aki mellesleg tegező viszonyban van az olyan friss és előremutató zenei tendenciákkal is, amiknek a kortársai egy része legfeljebb a távolból integet. 2013-ban alakult triója egészen érdekes árnyalat a hazai zenei palettán. A zenekarra természetességgel jellemző a gátlástalan kísérletezés, ráadásul expliciten jelennek a zenéjükben azok a tendenciák, amik itthon – és jórészt külföldön is – eddig csak szórványosan voltak jelen. A három tag (Gyárfás Attila – dobok, Marco Zenini – bőgő, Fenyvesi Márton gitár) Amszerdamban kezdett együtt zenélni, első lemezükön, a 2018-ban megjelent Cloud Factoryn vendégként csatlakozott hozzájuk az altszaxofonon játszó Felician Erlenburg, valamint Jason Alder (klarinét, basszusklarinét), akik felskicceltek kapaszkodó gyanánt néhány feszült kontrasztot, a Randomityre viszont csak az eredeti trió maradt. A zenei anyag ennek is köszönhetően zord, nehezen megragadható, de végig kihallható belőle az egyensúlyra való törekvés.

gyarfas_012-095639.jpg

Gyárfás Attila

Egy ilyen zenei környezetben fontos, hogy a zenészek rugalmasan kezeljék a saját szerepüket. A klasszikus power trio felállásnak (gitár, bőgő, dob) fontos eleme, hogy az egyes hangszerek legfeljebb rövid időre tudjanak a többiek föle nőni. Gyárfás Attila triójában a hangszerek teljesen egyenrangúak, mert nem a hagyományos szerepeiknek kell megfelelniük, csak a pillanat által támasztott elvárásoknak. Mindhárom zenész él az elektronika adta manipulációs lehetőségekkel, kiterjesztve saját hangszereik határait, a Randomity azonban nem használ ki minden ziccert ezen a téren. Érdekes a kontraszt a megírt darabok determináltsága és a rögtönzések szabadon áradása között, utóbbiak esetében tényleg feloldódik a hangszerek eredeti szerepe. Zenini helyzetkihasználása kivételes, elejtett motívumokban domborodik csak ki a jelenléte, de ez igaz mindhármukra.

a1403674712_10-122937.jpg

Gyárfás Attila Trio - Randomity

A zenekarvezető, Gyárfás Attila játékában gond nélküli az átjárás a melodikus területek felé, ez egyébként is jellemző rá, bármilyen zenei környezetben tűnik fel.

Fenyvesi Márton nem pusztán nagyszerű gitáros, hanem hazánk egyik leginvenciózusabb zenésze. Nagyon erős a jelenléte az albumon, a viszonylag takarékos eszköztárral dolgozó darabokban is ki tud teljesedni. Az albumon megszólaló rögtönzések mind kollektív improvizációk, amik nem egy meghatározott cél felé haladnak, a hagyományos értelemben vett egyéni hangszeres szólók nincsenek a lemezen. Nem is feltétlenül hiányoznak róla. A definíciós kísérleteket kiröhögő, korábbi jellemvonásait egyre inkább maga mögött hagyó jazz számára még mindig fontosabb a saját korának megragadása, mint a kinőtt ruháinak felkutatása a szekrény mélyén.

A Randomity címe nem pusztán a zenei anyagra utal. A végletekig determinált részek és a szabadon lebegő rögtönzések közt feszülő kontraszt ugyanúgy reflektál a valóság sajátos természetére, ahogy az is, hogy a szabadság nem mindig eleve adott. Munkát kell beletenni. A hallgatónak is. Gyárfás Attila triójának új albuma nem adja könnyen magát, elsőre ijesztően homogén anyag, mégis megéri időt és energiát fektetni bele.

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Kapcsolódó

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

„Találkozunk majd az út végén” – John Travolta búcsúja Olivia Newton-Johntól

Megható üzenettel búcsúzott kollégájától és barátjától, az augusztus 8-án, 73 éves korában elhunyt Olivia Newton-Johntól John Travolta.
Könyv

Vámos Miklós: Aki újra életre keltette a latin-amerikai irodalmat

Vámos Miklós állandó rovatában ezúttal a kolumbiai Juan Gabriel Vásquez műveit ajánlja. Gondolatait a Dalok a tűzhöz című elbeszéléskötet szerkesztője, Császár László kommentálja.
Vizuál

Parkinson-kórral diagnosztizálták Lars von Triert

Hosszú ideje sejteni lehetett, hogy a legismertebb dán filmrendező, Lars von Trier egészségével nincs minden rendben. A művész produkciós cége most közleményben jelezte, súlyos betegségtől szenved a 66 éves alkotó, akinek kultikus tévésorozatának folytatása Velencében debütál hamarosan.
Zenés színház

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Klasszikus

Mozarttal járja körül a Balatont a Concerto Budapest

A Jupiter szimfónia, a Varázsfuvola-nyitány, a Kis éji zene, a Serenata notturna, a klarinétverseny, az Üvegharmonika-kvintett, a D-dúr és az F-dúr divertimento is megszólal azokon a hangversenyeken, amelyeket a Concerto Budapest rendez augusztus 11-14. között, nyolc balatoni helyszínen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Cseh Tamás-emléknapot szerveznek Bakonybélen

Soha nem hallott dalok is elhangzanak augusztus 13-án Bakonybélen, az Énekmondók emlékezete című rendezvényen, amelyet Cseh Tamás zenész-énekes tiszteletére rendeznek meg. 
Jazz/World ajánló

Egy napig ismét a manouche jazzé lesz a főszerep

Francia, német, szerb sztárelőadók és magyar zenészek lépnek fel a második alkalommal megrendezett Django Feszt Budapesten. A Kobuci Kertbe augusztus 14-én várják a manouche jazz műfaj kedvelőit.
Jazz/World ajánló

Idén már hat városban csendülnek fel az MVM ZENERGIA dallamai

Egyedülálló élmény, zenei sokszínűség, Rúzsa Magdi, Balázs János, a Concerto Budapest és Keller András várja a hetedik MVM ZENERGIA koncert közönségét 2022. augusztus 27-én. Az Erkel Színház élőzenés, fényfestéssel kísért koncertje mellett öt vidéki helyszínen és online is csatlakozhatnak a jótékonysági esthez az érdeklődők.
Jazz/World ajánló

Az angyalföldi nyomornegyedből Párizsig jutott a világhírű magyar zongoraművész

Három részből álló Cziffra100 programsorozat várja a közönséget augusztus 3-án Szentendrén. A Városházán megnyílik az Árnyékból a fénybe című tablókiállítás Cziffra György életéről és munkásságáról, ugyanitt este a Hot Jazz Band lép színpadra, a P'Art moziban pedig a zongoraművészről szóló Virtuóz című dokumentumfilmet láthatja a közönség.
Jazz/World klippremier

Csodaszép klipet készített az Ephemere egy kápolnásnyéki mozdonyban

Az Ephemere két vezéregyéniségének, Caussanel Izabellának és Orbay Lillának új szerzeménye, a Te is tudod Szőcs Kálmán versére íródott. A Novák Péter által rendezett klipben megjelenik az utazás, a melankólia és a dőzsölés kontrasztja, a gyermeki naivitás és a tiltott szerelmek is. VIDEÓ