Jazz/World

Leleplezett valóság – Gyárfás Attila új lemezéről

2020.12.28. 11:50
Ajánlom
Gyárfás Attila triójának új lemeze különleges kísérlet, ami folyamatos reflexióra kényszeríti a hallgatóját. Elsőre szinte áthatolhatatlan, homogén anyag, a ráfordított figyelem jutalma azonban a valóság lelepleződése.

A Randomity lényege csak lassan, több hallgatás után bontakozik ki. Az albumon rövid, megírt etűdök és hosszabb improvizációk keverednek egymással, Gyárfás a shuffle mode-ban történő hallgatást javasolja – a trackeket véletlenszerű sorrendben lejátszva pedig minden alkalommal más zenemű szólal meg. Az így kikényszerített véletlenszerűség megfoszt a zenében egyébként is csak helyenként feltűnő kapaszkodóktól, ugyanakkor hozzásegíti a hallgatót, hogy odaszíjazza magát a pillanathoz. Divatos kifejezéssel élve, rávesz arra, hogy kilépjünk a komfortzónánkból.

Ha pedig az elhangzottakat folyamatként kezeljük, és fenn tudjuk tartani a figyelmünket, arra már nem marad idő, hogy elkezdjük hiányolni a dallamokat, vagy a ritmus periodikus sodrását.

Gyárfás Attila a roppant életerős hazai improvizatív zenei szcéna gyakran feltűnő alakja, aki mellesleg tegező viszonyban van az olyan friss és előremutató zenei tendenciákkal is, amiknek a kortársai egy része legfeljebb a távolból integet. 2013-ban alakult triója egészen érdekes árnyalat a hazai zenei palettán. A zenekarra természetességgel jellemző a gátlástalan kísérletezés, ráadásul expliciten jelennek a zenéjükben azok a tendenciák, amik itthon – és jórészt külföldön is – eddig csak szórványosan voltak jelen. A három tag (Gyárfás Attila – dobok, Marco Zenini – bőgő, Fenyvesi Márton gitár) Amszerdamban kezdett együtt zenélni, első lemezükön, a 2018-ban megjelent Cloud Factoryn vendégként csatlakozott hozzájuk az altszaxofonon játszó Felician Erlenburg, valamint Jason Alder (klarinét, basszusklarinét), akik felskicceltek kapaszkodó gyanánt néhány feszült kontrasztot, a Randomityre viszont csak az eredeti trió maradt. A zenei anyag ennek is köszönhetően zord, nehezen megragadható, de végig kihallható belőle az egyensúlyra való törekvés.

gyarfas_012-095639.jpg

Gyárfás Attila

Egy ilyen zenei környezetben fontos, hogy a zenészek rugalmasan kezeljék a saját szerepüket. A klasszikus power trio felállásnak (gitár, bőgő, dob) fontos eleme, hogy az egyes hangszerek legfeljebb rövid időre tudjanak a többiek föle nőni. Gyárfás Attila triójában a hangszerek teljesen egyenrangúak, mert nem a hagyományos szerepeiknek kell megfelelniük, csak a pillanat által támasztott elvárásoknak. Mindhárom zenész él az elektronika adta manipulációs lehetőségekkel, kiterjesztve saját hangszereik határait, a Randomity azonban nem használ ki minden ziccert ezen a téren. Érdekes a kontraszt a megírt darabok determináltsága és a rögtönzések szabadon áradása között, utóbbiak esetében tényleg feloldódik a hangszerek eredeti szerepe. Zenini helyzetkihasználása kivételes, elejtett motívumokban domborodik csak ki a jelenléte, de ez igaz mindhármukra.

a1403674712_10-122937.jpg

Gyárfás Attila Trio - Randomity

A zenekarvezető, Gyárfás Attila játékában gond nélküli az átjárás a melodikus területek felé, ez egyébként is jellemző rá, bármilyen zenei környezetben tűnik fel.

Fenyvesi Márton nem pusztán nagyszerű gitáros, hanem hazánk egyik leginvenciózusabb zenésze. Nagyon erős a jelenléte az albumon, a viszonylag takarékos eszköztárral dolgozó darabokban is ki tud teljesedni. Az albumon megszólaló rögtönzések mind kollektív improvizációk, amik nem egy meghatározott cél felé haladnak, a hagyományos értelemben vett egyéni hangszeres szólók nincsenek a lemezen. Nem is feltétlenül hiányoznak róla. A definíciós kísérleteket kiröhögő, korábbi jellemvonásait egyre inkább maga mögött hagyó jazz számára még mindig fontosabb a saját korának megragadása, mint a kinőtt ruháinak felkutatása a szekrény mélyén.

A Randomity címe nem pusztán a zenei anyagra utal. A végletekig determinált részek és a szabadon lebegő rögtönzések közt feszülő kontraszt ugyanúgy reflektál a valóság sajátos természetére, ahogy az is, hogy a szabadság nem mindig eleve adott. Munkát kell beletenni. A hallgatónak is. Gyárfás Attila triójának új albuma nem adja könnyen magát, elsőre ijesztően homogén anyag, mégis megéri időt és energiát fektetni bele.

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Kapcsolódó

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Zenés színház

58 év, 52 napló – beszélgetés Marton Évával

Egy férj, Dr. Marton Zoltán, aki azt mondja élete párjáról: „58 éve őt szolgálom”. És egy feleség, akit úgy hívnak: Marton Éva. S máris kirajzolódhat minden olvasó fejében a folytatás.
Színház

A Globe Színház szerint minden Shakespeare-mű rasszista

Úgy tűnik, hogy a rasszizmus elleni harc Shakespeare műveit is elérte, a Globe Színház ugyanis bejelentette, hogy „dekolonizálják” a szerző munkáit.
Vizuál

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.
Vizuál

Meghívták Rudolf Olivér diplomafilmjét a cannes-i fesztivál válogatásába

A FONICA M-120 című alkotást is beválogatták a cannes-i fesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje évről évre izgalmas válogatást mutat be a legfiatalabb generáció munkáiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Jazz-kalandra hív a Kati Bár

Június 18-án a balatonboglári Bábel Camp klubban ad nyárindító koncertet a legendás ’80-as évekbeli budapesti szórakozóhely nevét viselő Kati Bár jazz-formáció.
Jazz/World ajánló

Csík Jánossal köszöntik a nyarat Újpalotán

A XV. kerületi Boldog Salkaházi Sára templom udvara ad otthont június 21. és 25. között az Újpalotai Nyári Játékoknak, amelynek programjai ingyenesen látogathatók.
Jazz/World hír

Gitárpengetéstől lesz hangos Balatonfüred

Immár 16. alkalommal rendezik meg Magyarország egyik legjelentősebb gitárfesztiválját, a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivált, amely a több hónapnyi bezártság után friss zenei élményeket szeretne nyújtani a városba látogatóknak.
Jazz/World gyász

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Jazz/World ajánló

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.