Jazz/World

Leleplezett valóság – Gyárfás Attila új lemezéről

2020.12.28. 11:50
Ajánlom
Gyárfás Attila triójának új lemeze különleges kísérlet, ami folyamatos reflexióra kényszeríti a hallgatóját. Elsőre szinte áthatolhatatlan, homogén anyag, a ráfordított figyelem jutalma azonban a valóság lelepleződése.

A Randomity lényege csak lassan, több hallgatás után bontakozik ki. Az albumon rövid, megírt etűdök és hosszabb improvizációk keverednek egymással, Gyárfás a shuffle mode-ban történő hallgatást javasolja – a trackeket véletlenszerű sorrendben lejátszva pedig minden alkalommal más zenemű szólal meg. Az így kikényszerített véletlenszerűség megfoszt a zenében egyébként is csak helyenként feltűnő kapaszkodóktól, ugyanakkor hozzásegíti a hallgatót, hogy odaszíjazza magát a pillanathoz. Divatos kifejezéssel élve, rávesz arra, hogy kilépjünk a komfortzónánkból.

Ha pedig az elhangzottakat folyamatként kezeljük, és fenn tudjuk tartani a figyelmünket, arra már nem marad idő, hogy elkezdjük hiányolni a dallamokat, vagy a ritmus periodikus sodrását.

Gyárfás Attila a roppant életerős hazai improvizatív zenei szcéna gyakran feltűnő alakja, aki mellesleg tegező viszonyban van az olyan friss és előremutató zenei tendenciákkal is, amiknek a kortársai egy része legfeljebb a távolból integet. 2013-ban alakult triója egészen érdekes árnyalat a hazai zenei palettán. A zenekarra természetességgel jellemző a gátlástalan kísérletezés, ráadásul expliciten jelennek a zenéjükben azok a tendenciák, amik itthon – és jórészt külföldön is – eddig csak szórványosan voltak jelen. A három tag (Gyárfás Attila – dobok, Marco Zenini – bőgő, Fenyvesi Márton gitár) Amszerdamban kezdett együtt zenélni, első lemezükön, a 2018-ban megjelent Cloud Factoryn vendégként csatlakozott hozzájuk az altszaxofonon játszó Felician Erlenburg, valamint Jason Alder (klarinét, basszusklarinét), akik felskicceltek kapaszkodó gyanánt néhány feszült kontrasztot, a Randomityre viszont csak az eredeti trió maradt. A zenei anyag ennek is köszönhetően zord, nehezen megragadható, de végig kihallható belőle az egyensúlyra való törekvés.

gyarfas_012-095639.jpg

Gyárfás Attila

Egy ilyen zenei környezetben fontos, hogy a zenészek rugalmasan kezeljék a saját szerepüket. A klasszikus power trio felállásnak (gitár, bőgő, dob) fontos eleme, hogy az egyes hangszerek legfeljebb rövid időre tudjanak a többiek föle nőni. Gyárfás Attila triójában a hangszerek teljesen egyenrangúak, mert nem a hagyományos szerepeiknek kell megfelelniük, csak a pillanat által támasztott elvárásoknak. Mindhárom zenész él az elektronika adta manipulációs lehetőségekkel, kiterjesztve saját hangszereik határait, a Randomity azonban nem használ ki minden ziccert ezen a téren. Érdekes a kontraszt a megírt darabok determináltsága és a rögtönzések szabadon áradása között, utóbbiak esetében tényleg feloldódik a hangszerek eredeti szerepe. Zenini helyzetkihasználása kivételes, elejtett motívumokban domborodik csak ki a jelenléte, de ez igaz mindhármukra.

a1403674712_10-122937.jpg

Gyárfás Attila Trio - Randomity

A zenekarvezető, Gyárfás Attila játékában gond nélküli az átjárás a melodikus területek felé, ez egyébként is jellemző rá, bármilyen zenei környezetben tűnik fel.

Fenyvesi Márton nem pusztán nagyszerű gitáros, hanem hazánk egyik leginvenciózusabb zenésze. Nagyon erős a jelenléte az albumon, a viszonylag takarékos eszköztárral dolgozó darabokban is ki tud teljesedni. Az albumon megszólaló rögtönzések mind kollektív improvizációk, amik nem egy meghatározott cél felé haladnak, a hagyományos értelemben vett egyéni hangszeres szólók nincsenek a lemezen. Nem is feltétlenül hiányoznak róla. A definíciós kísérleteket kiröhögő, korábbi jellemvonásait egyre inkább maga mögött hagyó jazz számára még mindig fontosabb a saját korának megragadása, mint a kinőtt ruháinak felkutatása a szekrény mélyén.

A Randomity címe nem pusztán a zenei anyagra utal. A végletekig determinált részek és a szabadon lebegő rögtönzések közt feszülő kontraszt ugyanúgy reflektál a valóság sajátos természetére, ahogy az is, hogy a szabadság nem mindig eleve adott. Munkát kell beletenni. A hallgatónak is. Gyárfás Attila triójának új albuma nem adja könnyen magát, elsőre ijesztően homogén anyag, mégis megéri időt és energiát fektetni bele.

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Kapcsolódó

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Október 21-én búcsúztatják Novák Tatát

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfusról nyilvános búcsún emlékezhetnek meg tisztelői, az Erkel Színházban rendezett megemlékezésen.
Könyv

Per Petterson: Tizennyolc évesen azt gondoltam, ha nem válok íróvá, boldogtalan ember leszek

Per Petterson a PesText vendégeként érkezett Budapestre szeptember végén, a programsorozat előtt beszélgettünk vele írói indulásáról, gyermekkoráról, valóság és emlékezet furcsa viszonyáról, valamint az önmagukat megíró regényekről.
Plusz

Grecsó Krisztián tart rendhagyó tárlatvezetést a Közlekedési Múzeum kiállításán

A Magyar Műszaki és Közlekedési és Múzeum Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben címmel nyitotta meg idén szokásos éves időszaki kiállítását. Október 16-án az ismert író a tárlat ihlette szövegeivel kalauzolja végig a látogatókat.
Klasszikus

Találkozások – zeneszerző-kapcsolódásokra fókuszál az Orosz Zenei Fesztivál

Hatodik alkalommal rendezik meg három városban az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. A program idén a Találkozások témakörére épül, a fesztivált végigkísérők abba tekinthetnek be, hogyan hatottak egymásra a művészek.
Vizuál

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Távozik Csík János a Csík Zenekarból

Az együttes október 10-én kiadott közleménye alapján a zenekar alapító-névadója harminchat év után válik meg tőlük. Utódjaként Gál Tibor prímás-énekes követi, aki már lépett fel a muzsikusokkal.
Jazz/World magazin

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Jazz/World magazin

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Jazz/World ajánló

A magyar és a nemzetközi jazzélet kiválóságai lepik el Bukarestet

Világsztárok, magyar jazzdinasztiák képviselői, a magyar jazzoktatás kiválóságai és feltörekvő fiatal tehetségek lépnek a román főváros közönsége elé október 7. és 11. között a 6. Bukaresti Magyar Jazznapokon.
Jazz/World gyász

Elhunyt Kris Kristofferson countryénekes

A Grammy-díjas countryzenész nyolcvannyolc éves volt, halálhíréről családja számolt be a közösségi médiában. A művészről Barbra Streisand is megemlékezett, akivel az 1976-os Csillag születik című filmben játszottak együtt.