Jazz/World

Lelkes, de unalmas – Stacey Kent a Művészetek Palotájában

2006.06.26. 00:00
Ajánlom
Van már szép és akusztikailag is igényes koncertterme Budapestnek, most ideje lenne megtanulni a megfelelő produkciókat szerepeltetni a tiszteletet parancsoló orgonasípok alatt.

Stacey Kent és a kíséretében érkezett kvartett szinte elveszett az óriási üres térben, s az énekesnő minden igyekezete ellenére se tudta feloldani a kopár és személytelen környezet bénító hatását. Először a négy muzsikus foglalt helyet a színpad sivataga közepén berendezett oázison. Jim Tomlinson tenorszaxofonos és csapata játszott néhány taktust, majd következett az első erőpróba: a baloldali művészbejáróban feltűnt énekesnőnek körülbelül húsz lépést kellett megtennie magas sarkú szandáljában, hogy elérjen az oázisig. Látszott, hogy minden lépésnél ügyelnie kell, hogy egyszerre sugározza magából a fényképeiről ismert fiatalos derűt, valamint a tekintélyt, aminek a világ egyik legismertebb jazzdíváját körül kell vennie. Mondani se kell, a végén se derű, se tekintély nem maradt, csak feszengés. Rosszul kezdődött az egész.

S a folytatás se volt valami szívmelengető. Kent ügyes hajlításai, szép kiejtése, tolmácsolásainak profizmusa rendre ütközött a zenekar ügyetlenkedéseivel, amatőröket idéző ritmikai megtorpanásaival, a menetrendszerűen érkező szaxofonszólók üres semmitmondásával. A londoni Time Out „Getz-ish” szaxofonosként emlegeti Tomlinsont, ami nem jelenthet mást, mint hogy az angol kritikus még életében nem hallott egyetlen Stan Getz-felvételt se. Mind a brit lap szerzője, mind pedig maga az énekesnő a felkonferálások alkalmával azt sugallta, hogy Tomlinson elsősorban férj, s csak másodsorban muzsikus a felesége oldalán. Ezt Budapesten nyújtott zenei teljesítménye alapján készséggel el is hisszük róla.

Az énekesnő szinte fuldoklott a lelkesedéstől, hogy Budapesten lehet, és nekünk énekelhet. Mint rendesen, mi voltunk a világ legjobb publikuma, s Stacey Kent átlagban minden második szám után szükségét érezte, hogy szerelmet valljon nekünk. Mellesleg azt is közölte: nemrégiben jelent meg a The Lyric című album, amelyet férje, Jim Tomlinson jegyez, de ő is énekel rajta számokat, és most erről az új albumról fognak dalokat előadni. Hogy ez mennyire sikerült, arról már ejtettem néhány szót. A bajok azonban nem merültek ki a haknizós előadásban. Stacey Kent színpadi mozgása leginkább egy izgatottan fészkelődő, első bálozó kislányéra emlékeztetett, akit azonban a szülei előzőleg elfelejtettek beíratni a tánciskolába. Mellette még a dermesztően rosszul mozgó Sade is macskaügyességűnek hatott volna. Persze tudom, hogy Kent nem a tánccal keresi a kenyerét, és azt is, hogy nem a Táncművészeti Főiskola meghívására érkezett Budapestre, hogy mesterkurzust tartson a végzős növendékeknek. Ugyanakkor némi joggal várhatja el a közönség Budapesten is, hogy egy világhírű énekesnő az instrumentális részek alatt szintén képes legyen hiteles mozdulatokra vagy mozdulatlanságra.

Hogy inkább a hangjáról illene beszélni? Nos, Stacey Kent orgánumával nincs a világon semmi baj. Egyedi és izgalmas hanggal ajándékozta meg az Úristen, ám a budapesti koncerten nem arról győzött meg, hogy e kinccsel minden esetben ügyesen tud sáfárkodni. Például különös vonzalmat árult el egyes jól ismert örökzöldek szinte fokozhatatlanul lassú tempójú előadása iránt, vagyis az alkalmasint bugyuta szövegű dalokból – eleinte úgy tűnt – miniatűr drámát akar teremteni, de a számok középrészénél már legfeljebb középszerű, közhelyes és kissé álmosító volt a tolmácsolása. Ez történt például a sokkal többre hivatott Corcovado-val, Antonio Carlos Jobim egyik kis remekével. Mennyivel emlékezetesebb, ahogy Laura Fygi közelíti meg a dalt! Fygi vállaltan romantikusan kezeli az alapanyagot, a háta mögül vonósokat is hallunk, mégsem érezzük giccsesnek a bársonyos hangú előadást. Süt belőle a nosztalgia, úgyhogy hallgatásakor mi is szívesen csomagolnánk, s indulnánk Brazíliába, az eltűnt idő nyomában. Stacey Kent élő előadása csupán egy híres dal átlagos megszólaltatása volt, amelyből mindenfajta mélyebb érzelem hiányzott. Egy-egy félreintonálás is becsúszott, de én nagyon messze ültem, és talán rosszul hallottam. Jobban sikerült a Come Rain Or Come Shine, valamint egy franciául előadott dal, a Jardin d’hiver. Utóbbi volt többünk számára a hangverseny legemlékezetesebb darabja. A ’60-as évek tánczenéjét visszanosztalgiázó My Heart Belongs To Daddy-t, s különösen az instrumentális Mañha de Carnaval-t én a fellépők helyében kihagytam volna a műsorból.

Stacey Kent végül két ráadással ajándékozta meg a publikumot: előbb egy slágert énekelt el, amely hallhatóan sokaknak ismerősen csengett. A budapesti közönség ekkor mutatta ki leginkább az érzelmeit. Spontán ritmikus tapsba kezdett, de furcsa módon a pozitív „feedback” semmiféle lelkesedést sem váltott ki az énekesnőből, aki pedig a koncerten végig hevesen kommunikált, dicsérte a szép új hangversenytermet, köszönte nagyon a tapsokat és reményét fejezte ki, hogy a közeli jövőben újra eljöhet közénk. Ezt a ziccert kár volt kihagynia. Az újabb tapsok után a jó öreg Stardust-tal vett végső búcsút Stacey Kent. El kell ismerni, ezt szépen és érzéssel énekelte, de gyaníthatóan még így sem ez lesz az Év Jazzkoncertje.

(2006. június 22. Művészetek Palotája – Stacey Kent (ének) koncertje; Jim Tomlinson (tenorszaxofon), Dave Newton (zongora), Dave Chamberlain (bőgő), Matt Skelton (dob)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András szerint ez a hangköz jellemzi Magyarországot

Schiff András évek óta nem lép fel Magyarországon, de még interjút sem nagyon ad a hazai sajtónak. Az Indexszel most kivételt tett, de csak írásban volt hajlandó válaszolni.
Klasszikus

Egyedül Baráti Kristófnak engedik meg, hogy vezényelje a Liszt Ferenc Kamarazenekart

Szeptember 30-án rendhagyó hangversennyel indul a Liszt Ferenc Kamarazenekar 2018/2019-es zeneakadémiai koncertsorozata. Az együttes egyik fő sajátossága, hogy csak karmester nélkül, kizárólag koncertmester irányításával lép fel. Baráti Kristóf hegedűművész kedvéért most kivételt tesznek.
Zenés színház

Nem ért egyet az Operettszínház társulata és a bírálóbizottság a főigazgató személyének kérdésében

A társulat a jelenlegi igazgatót, Lőrinczy Györgyöt támogatja, a bírálóbizottság Kiss B. Atillát látná szívesen az Operettszínház élén. A döntés Kásler Miklós, az Emmi miniszterének kezében van.
Klasszikus

Arvo Pärt megkönnyezte a Fesztiválzenekar játékát

A klasszikus zene főpapját meghatotta, ahogyan a Budapesti Fesztiválzenekar és a Cantemus Vegyeskar a Te Deum című művét adta elő szeptember 21-én a Müpában.
Könyv

Íróként saját magam és szereplőim igazságát képviselem - Interjú Légrádi Gergellyel

Ügyvéd, író, de mindezek felett egy gondolkodó, kételyekkel élő ember. Légrádi Gergellyel harmadik, Nélkülem című kötetéről és a gondolkodás, lassítás, valamint a pillanatok megélésének fontosságáról beszélgettünk.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tánccal, dallal, szeretettel - Kolompos koncertek a Benczúr Házban

A nyári pihenő után folytatódnak az immár hagyományosnak mondható, a különböző évszakok, ünnepkörök feldolgozását is magában foglaló vasárnap délelőtti gyerekprogramok a Benczúr Házban.
Jazz/World budapest ritmo

Ülj fel Te is a ritmusvillamosra!

Október 5-én indul Budapest legizgalmasabb világzenei rendezvénye, a Budapest Ritmo. Ezt megelőzve villamosra száll a fesztivál, azaz annak egy showcase zenekara, a Dalinda.
Jazz/World fábián juli

Fábián Juli édesanyja lányáról szóló emlékfilmre gyűjt adományokat

December 16-án hunyt el Fábián Juli, aki egyszerűen így jellemezte magát: "fekete hang, szőke haj". Édesanyja emlékfilmmel szeretne búcsúzni a sokak által szeretett énekesnőről, amihez most adományokat gyűjt.
Jazz/World ajánló

Szentendrei Jazz- és Borfesztivál 2018

Az idén hatodik alkalommal megrendezésre kerülő Szentendrei Jazz- és Borfesztivál szeptember 28. és 30-a között várja a látogatókat Szentendrére.
Jazz/World videó

Óriások, ha találkoznak: Így értelmezte át Miles Davis Michael Jackson slágerét

Mi történik, ha a Sötétség Hercege feldolgozza a popkirály zenéjét? Születik egy új jazz sztenderd, ahogy az Miles Davis és a Human Nature című Michael Jackson-sláger esetében történt.