Jazz/World

Létezhet-e Benkó Dixieland Band a névadó és alapító nélkül?

2019.06.04. 10:30
Ajánlom
A Benkó Dixieland Band nemrég megtartotta „névvisszaváltoztató” buliját, miután dr. Benkó Sándor halála után Dixie Kings Of Hungary-re cserélték nevüket. A Facebookon ifjabb Benkó Sándor, a művész fia hosszú posztot közölt arról, miért érzi jogtalannak ezt. Megkérdeztük mindkét felet.

Benkó Sándor 2015 decemberében bekövetkezett halála és 2016. január 15-i temetése után 2016. január 27-én Szalóky Béla, a zenekar trombitása a zenekar nevében írásban rögzítette, hogy elfogadják a család kérelmét, miszerint a jövőben senki ne használja a Benkó Dixieland Band nevet. Levelében azt írta, hogy a Benkó család kérését megértették és tiszteletben tartják, így a jövőben se a Benkó Dixieland Band, se a Benkó neveket nem használják, hanem más módon, más formában és másik név alatt folytatják zenei pályafutásukat. Az erről szóló emailt nyilvánosan is közzétette a klarinétművész fia, ifjabb Benkó Sándor.

Nagy Iván ehhez a levélhez hozzáfűzte, „Szalóky Béla jelentős nyomás alatt írta azt, a zenekar többi tagjának beleegyezése nélkül”. Ifjabb Benkó Sándor véleménye szerint "egyrészt semmiféle nyomásgyakorlásról nem lehetett szó; sőt a zenészek ebben a számukra nehéz átmeneti időszakban a Benkó családtól jelentős, külön anyagi támogatást kaptak". Hozzáteszi, amennyiben Szalóky Béla a többi zenész engedélye nélkül és akarata ellenére döntött volna így, úgy ellene feljelentéssel kellett volna élniük. Mindenesetre ifjabb Benkó Sándor édesapja halála után nem sokkal, még

2016-ban védjegybejelentési kérelmet nyújtott be a Védjegy Hivatalnál, melyről a zenekart is értesítette, akik azonban ezt megtámadták.

Jogi procedúra indult, aminek végeredményeként az Ítélőtábla visszautasította a védjegykérelmet, innentől pedig szabadon felhasználhatóvá vált a Benkó Dixieland Band név. Ifjabb Benkó Sándor közlése alapján az Ítélőtábla a Bartók Vonósnégyes analógiájára döntött így, amely Bartók halála után is viselhette a nevet, azonban a zenekar megvált ettől a névtől, miután az utolsó emblematikus alapítótag is távozott. Az Ítélőtábla Szalóky Béla levelét arra hivatkozva tekintette semmisnek, hogy Szalóky állítása szerint összetévesztette benne a többes szám első személyt az egyes szám első személlyel.

A kérdésre, hogy rendelkezett-e édesapja a zenekar további sorsáról, ifj. Benkó elmondta: a halál nemcsak a családot, de a mindig előre tekintő Benkó Sándort is váratlanul érte, így jelen ismereteik szerint nem hagyott maga után írásos végrendeletet. Csupán szóban közölte a családdal, hogy nélküle nem mehet tovább a zenekar ebben a formában. Ifjabb Benkó Sándor felidézi, édesapja sokszor nevetve indokolta azzal a zenekari névadást, hogyan lehetne Benkó Dixieland Band Benkó nélkül? Mint ifjabb Benkó Sándor fogalmaz, "soha nem volt helyettese és nem is jelölt ki senkit erre a posztra, valamint nem is osztotta meg senkivel a zenekar menedzseléséhez szükséges információkat". Azt is megtudtuk, hogy míg korábban legalább egy évre előre leszervezte a koncertek nagy részét, akár 30-40 fellépést is, halála idején mindössze két további koncert volt lekötve. Nagy Iván ugyanakkor hangsúlyozza, „azért nem volt sok koncert leszervezve, mert Benkó Sándor egyre gyengült, erre már az utolsó fél évében nem maradt energiája”. Elmondta, Benkó halála számukra messze nem volt váratlan, élete utolsó egy hónapját kórházban töltötte.

A zenekar Paor Lilla 2013-ban készült Lillás Reggeli című műsorának 40. percétől elhangzottakat tekinti a klarinétművész „végrendeletének”, melyben Benkó Sándor úgy fogalmaz: „Megindult a zenekar pályafutásának harmadik szakasza, ahol az aranycsapat tagjai sajnos lassan eltávoznak, és fölépül egy következő – nagyon remélem – aranycsapat kettő, akik már fiatalok, és akiknek van még harminc évük. Tehát ha netán én eltávozom, ez a zenekar ugyanúgy Benkó Dixielandként, a közönség által szeretve tovább tud dolgozni és viszi tovább a fonalat”. Ifjabb Benkó Sándor azonban hangsúlyozza, ez a riport akkor készült, amikor Zoltán Béla trombitás halála után apja még lelkesen fogadta az új tag csatlakozását, később azonban változtak a viszonyok. Ifjabb Benkó Sándor úgy véli, édesapja soha nem mondott volna rosszat nyilvánosan a zenekar tagjairól, akkor sem, ha olykor kimondottan elégedetlen volt velük, amit a családdal több ízben is megosztott. Fia szerint Benkó Sándor két zenekari tagtól is meg akart válni nem megfelelő magaviseletük miatt. A kérdésemre, hogy Benkó Sándor életében is voltak-e már konfliktusok a zenekar és ő közte, Nagy Iván elárulta, mint minden zenekarban, itt is voltak súrlódások, de Benkó Sándor erős kezű zenekarvezetőként tartotta egyben a csapatot. 

Ifjabb Benkó Sándor úgy véli, a zenekar azért ragaszkodik a Benkó Dixieland Band névhez, mert ez egy jól bejáratott brand, amit Nagy Iván is megerősít, amikor azt kérdezem, miért nem maradtak a Dixie Kings Of Hungary névnél: mert idő kell ahhoz, hogy ezen a néven beépüljünk a köztudatba, és ők is megküzdöttek a sikerért.

Ifj. Benkó Sándor ezzel szemben hangsúlyozza, hogy a zenekar sikereiben a jelenlegi zenekarból kizárólag egy tag vett részt, sőt a billentyűs csak pár hónappal apja halála előtt csatlakozott. Hozzáteszi, "a Nagy Iván által hivatkozott interjúban Benkó azt is mondja, hogy az egykori aranycsapat teljesítményétől a halála előtti felállás művészi produkciója elmarad, de reméli, hogy talán majd egyszer ők is olyan jók lesznek". Mint mondja, a zenekar sohasem működött demokratikusan, hanem cégszerűen, amennyiben Benkó Sándor mérnöki hivatásához hű pontossággal, egy személyben intézte a zenekar működését, szervezte a fellépéseket és próbákat, találta ki a koncepciót, a zenekar tagjai igazából csak a vezető utasításait hajtották végre, illetve rendszeres havi fizetést kaptak attól függetlenül, hogy mennyi fellépésük volt az adott hónapban. Ehhez Nagy Iván hozzáfűzi: „nem kaptunk fizetést, számlát adtunk minden hónapban vállalkozóként”.

Ifjabb Benkó Sándor meglátása szerint a mostani formáció, színpadtechnikában, hangosításban, a repertoár tekintetében teljesen más koncepciót követ, mint amit Benkó Sándor idején, aki nem egyszerűen dixie-t játszott, hanem megfeszített munkával egy itthon ismeretlen műfajt emelt olyan színvonalra, amivel a legnagyobb koncerttermeket töltötték meg, és aminek híre ment külföldön is. Nagy Iván azonban elfogadhatatlannak tartja, hogy a család a művészi színvonallal érvel, úgy, hogy ők maguk nem zenészek és nem járnak a koncertjeikre. Nagy Iván a művészi színvonal esetében példaként említi Dennert Árpádot, aki a Jazzma 2019-es muzsikusi szavazásán az év klarinétosának és szopránszaxofonosának választottak (megosztva Borbély Mihállyal, illetve Joe Fritz-cel).

Ifj. Benkó Sándor nem vitatja a zenészek rátermettségét, a művészi aspektust, csupán azokra a beszélgetésekre hivatkozik, amelyeket édesapja vele folytatott. Az új klarinétos személye nem a zenei kvalitásai miatt nem volt elfogadható az alapító számára, hanem mert mást más szempontokat is figyelembe véve nála sokkal alkalmasabbnak tartott a helyére. Ifjabb Benkó Sándor elfogadható megoldásnak tartotta volna, ha a zenekar a Benkó nevet csak Benkó Dixieland Band Memorial vagy Tribute Bandként használja tovább, de Nagy Iván ezt elutasítja arra hivatkozva, hogy a csapat jelenlegi tagjai már az aranycsapatban is játszottak, valamint emlékeztet, hogy a család a Benkó név bármilyen formában történő használatát megtiltotta. Ebből a művész fia szerint annyi igaz, hogy egyedül Nagy Iván volt tagja az aranycsapatnak, de ő sem alapító tagként. 

Hogy Benkó Sándor távozása után is megmarad-e a zenekar korábbi fénye, azt csak a közönség döntheti el.

FRISSÍTÉS! 2019.06.04. 20:28

Cikkünk megjelenése után Nagy Iván megkereste lapunkat, hogy reagáljon Ifjabb Benkó Sándor állításaira. Mint megjegyzi, a zenekar most is ugyanabban a felállásban játszik, mint Benkó Sándor halálakor, kivéve természetesen az alapítót, valamint egy tagot, aki még évtizedekkel ezelőtt távozott. Nagy Iván szerint Benkó Sándor senkit nem akart kirúgni, a viták pedig mindig megoldódtak, a Lillás reggeli riportban pedig Benkó Sándor nem azt jelentette ki, hogy rosszabb a zenekar teljesítménye, „hanem éppen ellenkezőleg azt, hogy kialakulóban a második aranycsapat, ha már a minőségről van szó” – állítja Nagy.

„Dennert Árpádot nagyon is megfelelőnek tartotta, a 2007-es MÜPA-beli mise-bemutatóra őt hívta meg az évekkel korábban a templomi bemutatón a Joe Murányi (Armstrong zenekarának klarinétosa) által játszott szólamra” – írja zenésztársáról Nagy Iván, hozzátéve, halála előtt Dennert helyettesítette Benkó Sándort a november-decemberi fellépéseken is, Benkó jóváhagyásával.

A cikkben indított szavazást eltávolítottuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.