Jazz/World

Létezik-e olyan, hogy „jazz-hangszer”? I.

2016.04.15. 11:10
Ajánlom
A jazz különleges. Akárcsak a hangszerek, melyek által megszólal. De vajon létezik-e olyan hangszer, ami csak a jazz világában képes kibontakozni, vagy esetleg van a hangszerek számára átjárhatóság a műfajok között?

A tragikusan korán eltávozott kiváló szaxofonos, Csepregi Gyula 2009. februárjában látta vendégül Jazzbeszéd című zenés talkshowjában Szakcsi Lakatos Bélát. Az említett eseményen fény derült arra a hangszertörténeti mérföldkőként is értékelhető tényre, hogy az első hazai zenész, akinek birtokába került egy igazi Fender Rhodes elektromos zongora, az maga Szakcsi Lakatos Béla volt, ráadásul a hangszert egyenesen az Egyesült Államokból kellett repülővel Magyarországra szállíttatni. A világhírű zongorista a hetvenes évek jazzéletének hangszerújdonságaként aposztrofálta a Fender Rhodes-t, melyet feltalálója, Harold Rhodes után neveztek el.

Fender Rhodes

Fender Rhodes

De mit tudhatott ez a hangszer, amitől ekkora kultusz alakult ki körülötte?

Tény, hogy lényegesen más a kifejezőereje, mint a hagyományos koncertzongorának. A zongora, mint hangszer már-már szakrálissá vált, tónusai, mély és magas hangjai mind a zene történetének mozdíthatatlan alapkövei, melyek önmagukban képesek az emberi érzelemvilág összes lépcsőfokát bejárni, hirdetve a zene örök érvényűségét. A hagyományos zongorához képest a Rhodes zongora hangzását leginkább úgy lehetne leírni, mint

a napfény által megvilágított üveggolyók zenei összekoccanása”.

Ennek köszönhetően egészen más energiákat képes átadni, és ez a hangzás tökéletesen passzol a jazz zenei világának érzelmi emelkedettségéhez. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Rhodes zongora át akarná venni a zongora helyét. A hagyományos zongora szerepe a jazz történetében megkérdőjelezhetetlen, gondoljunk csak például Erroll Garner máig népszerű életművére.

Mind a hangversenyzongora, mind az elektromos zongora más-más zenei célt szolgál, egyik se tudja, és szerencsére nem is akarja pótolni a másikat, sőt, nagyszerűen tudnak együtt szólni. Hogy erről megbizonyosodjunk, elég elővennünk Bill Evans 1971-ben megjelent From Left To Right című nagylemezét. Az album nyitánya a What Are You Doing the Rest of Your Life? (Michel Legrand zenéje, Alan Bergman és Marilyn Bergman szövege) című dal briliáns feldolgozása, melyben mind a Steinway zongorát, mind a Fender Rhodes-t Evans szólaltatja meg – egyszerre.

1981-ben jelent meg a Csak egy kis emlék című válogatásalbum, melyen a felejthetetlen Fényes Szabolcs dalai hallhatóak újrahangszerelve, az akkori kor sztárjainak (például Cserháti Zsuzsa, vagy Máté Péter) tolmácsolásában. A lemezen hallható dalok (mely dalokban a hagyományos és az elektromos zongora ismerős tónusaival is találkozhatunk) már jóval azelőtt közismert slágerekké váltak, hogy ez az LP megjelent volna, itt azonban Wolf Péter harmóniában gazdag, kristálytiszta zongorajátéka olyan zenei erővel ruházta fel Fényes Szabolcs szerzeményeit, hogy a dalok újjászülettek. Az egységesen magas zenei színvonalú album egyik csúcspontja a Mihály István szövegével jegyzett Holnap, ki tudja látsz-e még?, Cserháti Zsuzsa elementáris előadásában. Többek között ez a kompozíció is rávilágít arra, hogy Fényes Szabolcs zenei világa nem is áll olyan messze a jazztől, mint azt sokan elsőre gondolnák.

A hagyományos zongorát tekinthetjük akár a hangszerek fenséges kaméleonjának is: akár klasszikus zenében, akár könnyűzenében, akár jazzben szólal meg, tud érvényesülni, legyen a zene akármilyen fajta, a zongorának a legtöbb esetben mindig helye van. Ezzel szemben az elektromos zongora nem képes igazodni bármilyen zenei közeghez, mert ha megszólal, karakteres hangzása nyomban rányomja a bélyegét a kompozíció egészére. Ez a markáns sound az, melynek a jazz kiváló terepet biztosít, így az elektromos zongorát nyugodtan nevezhetjük a jazz alaphangszerének.

Jön a jazznap.hu!

Április 30-át Herbie Hancock javaslatára az UNESCO és az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete 2011-ben Nemzetközi Jazz Nappá nyilvánította. A részletes magyarországi programokat a jazznap.hu oldalon olvashatod. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Plusz

Kicsoda valójában a hölgy a híres „We Can Do It!” poszteren?

Mindenki ismeri az ikonikus posztert, amelyen egy nő feszít, mellette a híres szlogen: „Meg tudjuk csinálni”. De kicsoda a képen látható hölgy?
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

A magyar népzene és Amerika találkozása harmadik típusú találkozás

Salamon Soma nemrég az USA egyik legnagyobb presztízsű zeneoktatási intézményében, a Berklee College of Music-on szemléltette a magyar népzenekutatás módszereit Hodorog András moldvai furulyással. Erről az útról is kérdeztük a Népzene Tanszék oktatóját, aki zenészként is praktizál.
Jazz/World magazin

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Szabad Hangok - Dés László Free Sounds Quartet

Dés László és zenekara csak hangszeres tudásukra, a fülükre és érzékenységükre hagyatkozva, minden előzetes próba, egyeztetés nélkül játszanak, a teljes szabadság örömével május 27-én az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.
Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.