Jazz/World

Létezik-e olyan, hogy „jazz-hangszer”? I.

2016.04.15. 11:10
Ajánlom
A jazz különleges. Akárcsak a hangszerek, melyek által megszólal. De vajon létezik-e olyan hangszer, ami csak a jazz világában képes kibontakozni, vagy esetleg van a hangszerek számára átjárhatóság a műfajok között?

A tragikusan korán eltávozott kiváló szaxofonos, Csepregi Gyula 2009. februárjában látta vendégül Jazzbeszéd című zenés talkshowjában Szakcsi Lakatos Bélát. Az említett eseményen fény derült arra a hangszertörténeti mérföldkőként is értékelhető tényre, hogy az első hazai zenész, akinek birtokába került egy igazi Fender Rhodes elektromos zongora, az maga Szakcsi Lakatos Béla volt, ráadásul a hangszert egyenesen az Egyesült Államokból kellett repülővel Magyarországra szállíttatni. A világhírű zongorista a hetvenes évek jazzéletének hangszerújdonságaként aposztrofálta a Fender Rhodes-t, melyet feltalálója, Harold Rhodes után neveztek el.

Fender Rhodes

Fender Rhodes

De mit tudhatott ez a hangszer, amitől ekkora kultusz alakult ki körülötte?

Tény, hogy lényegesen más a kifejezőereje, mint a hagyományos koncertzongorának. A zongora, mint hangszer már-már szakrálissá vált, tónusai, mély és magas hangjai mind a zene történetének mozdíthatatlan alapkövei, melyek önmagukban képesek az emberi érzelemvilág összes lépcsőfokát bejárni, hirdetve a zene örök érvényűségét. A hagyományos zongorához képest a Rhodes zongora hangzását leginkább úgy lehetne leírni, mint

a napfény által megvilágított üveggolyók zenei összekoccanása”.

Ennek köszönhetően egészen más energiákat képes átadni, és ez a hangzás tökéletesen passzol a jazz zenei világának érzelmi emelkedettségéhez. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Rhodes zongora át akarná venni a zongora helyét. A hagyományos zongora szerepe a jazz történetében megkérdőjelezhetetlen, gondoljunk csak például Erroll Garner máig népszerű életművére.

Mind a hangversenyzongora, mind az elektromos zongora más-más zenei célt szolgál, egyik se tudja, és szerencsére nem is akarja pótolni a másikat, sőt, nagyszerűen tudnak együtt szólni. Hogy erről megbizonyosodjunk, elég elővennünk Bill Evans 1971-ben megjelent From Left To Right című nagylemezét. Az album nyitánya a What Are You Doing the Rest of Your Life? (Michel Legrand zenéje, Alan Bergman és Marilyn Bergman szövege) című dal briliáns feldolgozása, melyben mind a Steinway zongorát, mind a Fender Rhodes-t Evans szólaltatja meg – egyszerre.

1981-ben jelent meg a Csak egy kis emlék című válogatásalbum, melyen a felejthetetlen Fényes Szabolcs dalai hallhatóak újrahangszerelve, az akkori kor sztárjainak (például Cserháti Zsuzsa, vagy Máté Péter) tolmácsolásában. A lemezen hallható dalok (mely dalokban a hagyományos és az elektromos zongora ismerős tónusaival is találkozhatunk) már jóval azelőtt közismert slágerekké váltak, hogy ez az LP megjelent volna, itt azonban Wolf Péter harmóniában gazdag, kristálytiszta zongorajátéka olyan zenei erővel ruházta fel Fényes Szabolcs szerzeményeit, hogy a dalok újjászülettek. Az egységesen magas zenei színvonalú album egyik csúcspontja a Mihály István szövegével jegyzett Holnap, ki tudja látsz-e még?, Cserháti Zsuzsa elementáris előadásában. Többek között ez a kompozíció is rávilágít arra, hogy Fényes Szabolcs zenei világa nem is áll olyan messze a jazztől, mint azt sokan elsőre gondolnák.

A hagyományos zongorát tekinthetjük akár a hangszerek fenséges kaméleonjának is: akár klasszikus zenében, akár könnyűzenében, akár jazzben szólal meg, tud érvényesülni, legyen a zene akármilyen fajta, a zongorának a legtöbb esetben mindig helye van. Ezzel szemben az elektromos zongora nem képes igazodni bármilyen zenei közeghez, mert ha megszólal, karakteres hangzása nyomban rányomja a bélyegét a kompozíció egészére. Ez a markáns sound az, melynek a jazz kiváló terepet biztosít, így az elektromos zongorát nyugodtan nevezhetjük a jazz alaphangszerének.

Jön a jazznap.hu!

Április 30-át Herbie Hancock javaslatára az UNESCO és az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete 2011-ben Nemzetközi Jazz Nappá nyilvánította. A részletes magyarországi programokat a jazznap.hu oldalon olvashatod. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Alig várja Boros Misi, hogy bejárja az országot

Országos turnéra indul Boros Misi. Tizenhét évesen tizenhét városban lép fel, de mielőtt elindulna, szóra bírtuk tinédzserkorról, szlogenekről és továbbtanulási tervekről.
Vizuál

Meghalt Terry Jones, a Monty Python tagja

A legendás angol humorista csapat tagja hosszú betegség után, 77 éves korában hunyt el.  
Vizuál

A díva, akit "kitoloncoltak" az opera világából

Harcoljunk az álmainkért – javasolja Miklósa Erika, ahogy teszi Siv Wennberg svéd operaénekesnő is, akiről izgalmas dokumentumfilm látható a BIDF versenyprogramjában. A magyar operaénekesnő már látta a filmet és arra biztat, hogy mi se hagyjuk ki.
Könyv

Íme az Aegon Művészeti Díj idei jelöltjei!

A 15. átadóra átalakul a kiválasztás menete. Mutatjuk a rövidlista húsz jelöltjét!
Színház

„Úgy érzem, ez lesz életem legfontosabb munkája” – Interjú Szász Jánossal

Szász János új filmjét, az Utas és holdvilágot készíti elő, de előtte még megrendezte Örkény Macskajátékát a Nemzeti Színházban, Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó főszereplésével. A december végi bemutatót megelőzően kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hegedű

Visszakapta az ellopott hegedűjét Lajkó Félix

Sajtónyilvánosság előtt kapta vissza ellopott hegedűjét Lajkó Félix január 23-án, csütörtökön, Újvidéken.
Jazz/World hír

Világszínpad? – Zenei felkészítő magyar zenekaroknak 

A magyar zenészek, énekesek és zenekarok többnyire a műsorra helyezik a hangsúlyt, ez viszont már közel sem elég az ismertség eléréséhez. Ebben segít a Hangvető, a Halmos Béla Programiroda és a Hagyományok Háza ingyenes zenei felkészítő workshopja, amit a budapesti Womexhez kapcsolódóan szerveznek.
Jazz/World bmc

Francia barátaival közös koncerten játszik Ávéd János

Az elismert magyar jazzszaxofonos zenekara, az Ávéd János Balance két francia formációval, a D.U.O.-val és a REVERSE-zel mozdul ki a műfaji keretek közül: január 25-én az Opus Jazz Clubban kép és hang szenvedélyes, szoros házasságát kötik meg performatív estjükön.
Jazz/World ajánló

Micheller Myrtill örökzöld swingdalokat énekel a Müpában

The Great American Songbook címmel ad koncertet Micheller Myrtill a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben január 24-én.
Jazz/World kult50

Két énekes, két stílus – Lakatos Mónika és Dolhai Attila a Kult50-ben

Mit jelent örömmel zenélni? Mit jelent a csend? És mi a legborzasztóbb egy énekes számára? Ezek a kérdések is szóba kerültek Dolhai Attila és Lakatos Mónika között, akik ugyan más stílusokban tevékenyek, de egyvalami összeköti őket: a hangszalagjaikkal dolgoznak.