Jazz/World

Létezik-e olyan, hogy „jazz-hangszer”? I.

2016.04.15. 11:10
Ajánlom
A jazz különleges. Akárcsak a hangszerek, melyek által megszólal. De vajon létezik-e olyan hangszer, ami csak a jazz világában képes kibontakozni, vagy esetleg van a hangszerek számára átjárhatóság a műfajok között?

A tragikusan korán eltávozott kiváló szaxofonos, Csepregi Gyula 2009. februárjában látta vendégül Jazzbeszéd című zenés talkshowjában Szakcsi Lakatos Bélát. Az említett eseményen fény derült arra a hangszertörténeti mérföldkőként is értékelhető tényre, hogy az első hazai zenész, akinek birtokába került egy igazi Fender Rhodes elektromos zongora, az maga Szakcsi Lakatos Béla volt, ráadásul a hangszert egyenesen az Egyesült Államokból kellett repülővel Magyarországra szállíttatni. A világhírű zongorista a hetvenes évek jazzéletének hangszerújdonságaként aposztrofálta a Fender Rhodes-t, melyet feltalálója, Harold Rhodes után neveztek el.

Fender Rhodes

Fender Rhodes

De mit tudhatott ez a hangszer, amitől ekkora kultusz alakult ki körülötte?

Tény, hogy lényegesen más a kifejezőereje, mint a hagyományos koncertzongorának. A zongora, mint hangszer már-már szakrálissá vált, tónusai, mély és magas hangjai mind a zene történetének mozdíthatatlan alapkövei, melyek önmagukban képesek az emberi érzelemvilág összes lépcsőfokát bejárni, hirdetve a zene örök érvényűségét. A hagyományos zongorához képest a Rhodes zongora hangzását leginkább úgy lehetne leírni, mint

a napfény által megvilágított üveggolyók zenei összekoccanása”.

Ennek köszönhetően egészen más energiákat képes átadni, és ez a hangzás tökéletesen passzol a jazz zenei világának érzelmi emelkedettségéhez. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Rhodes zongora át akarná venni a zongora helyét. A hagyományos zongora szerepe a jazz történetében megkérdőjelezhetetlen, gondoljunk csak például Erroll Garner máig népszerű életművére.

Mind a hangversenyzongora, mind az elektromos zongora más-más zenei célt szolgál, egyik se tudja, és szerencsére nem is akarja pótolni a másikat, sőt, nagyszerűen tudnak együtt szólni. Hogy erről megbizonyosodjunk, elég elővennünk Bill Evans 1971-ben megjelent From Left To Right című nagylemezét. Az album nyitánya a What Are You Doing the Rest of Your Life? (Michel Legrand zenéje, Alan Bergman és Marilyn Bergman szövege) című dal briliáns feldolgozása, melyben mind a Steinway zongorát, mind a Fender Rhodes-t Evans szólaltatja meg – egyszerre.

1981-ben jelent meg a Csak egy kis emlék című válogatásalbum, melyen a felejthetetlen Fényes Szabolcs dalai hallhatóak újrahangszerelve, az akkori kor sztárjainak (például Cserháti Zsuzsa, vagy Máté Péter) tolmácsolásában. A lemezen hallható dalok (mely dalokban a hagyományos és az elektromos zongora ismerős tónusaival is találkozhatunk) már jóval azelőtt közismert slágerekké váltak, hogy ez az LP megjelent volna, itt azonban Wolf Péter harmóniában gazdag, kristálytiszta zongorajátéka olyan zenei erővel ruházta fel Fényes Szabolcs szerzeményeit, hogy a dalok újjászülettek. Az egységesen magas zenei színvonalú album egyik csúcspontja a Mihály István szövegével jegyzett Holnap, ki tudja látsz-e még?, Cserháti Zsuzsa elementáris előadásában. Többek között ez a kompozíció is rávilágít arra, hogy Fényes Szabolcs zenei világa nem is áll olyan messze a jazztől, mint azt sokan elsőre gondolnák.

A hagyományos zongorát tekinthetjük akár a hangszerek fenséges kaméleonjának is: akár klasszikus zenében, akár könnyűzenében, akár jazzben szólal meg, tud érvényesülni, legyen a zene akármilyen fajta, a zongorának a legtöbb esetben mindig helye van. Ezzel szemben az elektromos zongora nem képes igazodni bármilyen zenei közeghez, mert ha megszólal, karakteres hangzása nyomban rányomja a bélyegét a kompozíció egészére. Ez a markáns sound az, melynek a jazz kiváló terepet biztosít, így az elektromos zongorát nyugodtan nevezhetjük a jazz alaphangszerének.

Jön a jazznap.hu!

Április 30-át Herbie Hancock javaslatára az UNESCO és az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete 2011-ben Nemzetközi Jazz Nappá nyilvánította. A részletes magyarországi programokat a jazznap.hu oldalon olvashatod. 

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Pharoah Sanders legendás szaxofonos

A spirituális jazzmozgalom kulcsfiguráját 81 éves korában érte a halál – adta hírül a Pitchfork a Luaka Bop lemezkiadóra hivatkozva.
Jazz/World magazin

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Jazz/World hír

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség; a nyolc kategóriában meghirdetett elismerést a 10. Music Hungary Konferencia & Showcase második napján, november 30-án adják át Veszprémben.
Jazz/World ajánló

A jazz progresszív és kurrens képviselői három napon át – Ismét itt az Újbuda Jazz Fesztivál

Újbuda két fontos kulturális központja, az A38 Hajó és a Fonó Budai Zeneház idén tizenhetedik alkalommal rendezi meg az Újbuda Jazz Fesztivált, melynek alapvető célja, hogy a műfaj progresszív, aktuális és kurrens képviselőit mutassa be lehetőleg legújabb, legfrissebb felállásukkal.
Jazz/World ajánló

Fesztivált rendez a Muzsikás együttes – október elején a Fonóban és a Zeneakadémián is várják a közönséget

A Muzsikás az ország egyik legrégebben működő népzenei együttese, az 50 éves táncházmozgalom zászlóshajója. A frissen életre hívott Muzsikás Fesztiválon október 6. és 8. között várják az érdeklődőket számos helyszínen, többek között a Zeneakadémián és a Fonóban.