Jazz/World

Létezik-e olyan, hogy „jazz-hangszer”? I.

2016.04.15. 11:10
Ajánlom
A jazz különleges. Akárcsak a hangszerek, melyek által megszólal. De vajon létezik-e olyan hangszer, ami csak a jazz világában képes kibontakozni, vagy esetleg van a hangszerek számára átjárhatóság a műfajok között?

A tragikusan korán eltávozott kiváló szaxofonos, Csepregi Gyula 2009. februárjában látta vendégül Jazzbeszéd című zenés talkshowjában Szakcsi Lakatos Bélát. Az említett eseményen fény derült arra a hangszertörténeti mérföldkőként is értékelhető tényre, hogy az első hazai zenész, akinek birtokába került egy igazi Fender Rhodes elektromos zongora, az maga Szakcsi Lakatos Béla volt, ráadásul a hangszert egyenesen az Egyesült Államokból kellett repülővel Magyarországra szállíttatni. A világhírű zongorista a hetvenes évek jazzéletének hangszerújdonságaként aposztrofálta a Fender Rhodes-t, melyet feltalálója, Harold Rhodes után neveztek el.

Fender Rhodes

Fender Rhodes

De mit tudhatott ez a hangszer, amitől ekkora kultusz alakult ki körülötte?

Tény, hogy lényegesen más a kifejezőereje, mint a hagyományos koncertzongorának. A zongora, mint hangszer már-már szakrálissá vált, tónusai, mély és magas hangjai mind a zene történetének mozdíthatatlan alapkövei, melyek önmagukban képesek az emberi érzelemvilág összes lépcsőfokát bejárni, hirdetve a zene örök érvényűségét. A hagyományos zongorához képest a Rhodes zongora hangzását leginkább úgy lehetne leírni, mint

a napfény által megvilágított üveggolyók zenei összekoccanása”.

Ennek köszönhetően egészen más energiákat képes átadni, és ez a hangzás tökéletesen passzol a jazz zenei világának érzelmi emelkedettségéhez. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Rhodes zongora át akarná venni a zongora helyét. A hagyományos zongora szerepe a jazz történetében megkérdőjelezhetetlen, gondoljunk csak például Erroll Garner máig népszerű életművére.

Mind a hangversenyzongora, mind az elektromos zongora más-más zenei célt szolgál, egyik se tudja, és szerencsére nem is akarja pótolni a másikat, sőt, nagyszerűen tudnak együtt szólni. Hogy erről megbizonyosodjunk, elég elővennünk Bill Evans 1971-ben megjelent From Left To Right című nagylemezét. Az album nyitánya a What Are You Doing the Rest of Your Life? (Michel Legrand zenéje, Alan Bergman és Marilyn Bergman szövege) című dal briliáns feldolgozása, melyben mind a Steinway zongorát, mind a Fender Rhodes-t Evans szólaltatja meg – egyszerre.

1981-ben jelent meg a Csak egy kis emlék című válogatásalbum, melyen a felejthetetlen Fényes Szabolcs dalai hallhatóak újrahangszerelve, az akkori kor sztárjainak (például Cserháti Zsuzsa, vagy Máté Péter) tolmácsolásában. A lemezen hallható dalok (mely dalokban a hagyományos és az elektromos zongora ismerős tónusaival is találkozhatunk) már jóval azelőtt közismert slágerekké váltak, hogy ez az LP megjelent volna, itt azonban Wolf Péter harmóniában gazdag, kristálytiszta zongorajátéka olyan zenei erővel ruházta fel Fényes Szabolcs szerzeményeit, hogy a dalok újjászülettek. Az egységesen magas zenei színvonalú album egyik csúcspontja a Mihály István szövegével jegyzett Holnap, ki tudja látsz-e még?, Cserháti Zsuzsa elementáris előadásában. Többek között ez a kompozíció is rávilágít arra, hogy Fényes Szabolcs zenei világa nem is áll olyan messze a jazztől, mint azt sokan elsőre gondolnák.

A hagyományos zongorát tekinthetjük akár a hangszerek fenséges kaméleonjának is: akár klasszikus zenében, akár könnyűzenében, akár jazzben szólal meg, tud érvényesülni, legyen a zene akármilyen fajta, a zongorának a legtöbb esetben mindig helye van. Ezzel szemben az elektromos zongora nem képes igazodni bármilyen zenei közeghez, mert ha megszólal, karakteres hangzása nyomban rányomja a bélyegét a kompozíció egészére. Ez a markáns sound az, melynek a jazz kiváló terepet biztosít, így az elektromos zongorát nyugodtan nevezhetjük a jazz alaphangszerének.

Jön a jazznap.hu!

Április 30-át Herbie Hancock javaslatára az UNESCO és az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete 2011-ben Nemzetközi Jazz Nappá nyilvánította. A részletes magyarországi programokat a jazznap.hu oldalon olvashatod. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Most megtudhatod, kik alakítják a jövőben a magyar jazzt

Tizenkettedik alkalommal jelentkezik Közép-Európa legjelentősebb, jazztehetségeket felvonultató tehetségbörzéje, a Jazz Showcase február 8 és 10. között, ahol a fiatalok mellett már ismert magyar és külföldi előadók is fellépnek az esti nagy koncerteken.
Jazz/World ajánló

Hajdu Kláráért szurkolhatunk A Dal 2019 előválogatójában

A Dal 2019 legjobb 30 mezőnyébe bekerült a magyar jazzélet egyik kiemelkedő énekese, Hajdu Klára a You’re gonna rise című dalával, amit január 26-án mutat be élő adásban.
Jazz/World videó

A kecskeméti zeneiskola a Trónok harca zenéjével támadott a plázában

Kétszáz zenész és énekes ünnepelte villámcsődülettel az M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola fennállásának 125. évfordulóját. Videó!
Jazz/World ajánló

„…a jó dolgok úgyis összekapcsolódnak"

A 2019. esztendőben több jubileumi programmal lép a Pesti Vigadó színpadára a Kaláka együttes: Kiss Anna 80. születésnapja, Kányádi Sándor születésének 90. évfordulója, valamint Ady Endre halálának 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényekről és az 50 éves együttes titkáról Gryllus Dániellel, a Kaláka alapítójával, a Gryllus Kiadó vezetőjével beszélgettünk.
Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.