Jazz/World

Lezárult a Zsidó Nyári Fesztivál

2014.09.08. 11:25
Ajánlom
Bródy-koncerttel zárult szeptember 7-én este a Dohány utcai zsinagógában a Zsidó Nyári Fesztivál, amelyet idén minden eddiginél nagyobb érdeklődés kísért: a több mint tíz helyszínen bemutatott ötven művészi produkcióra mintegy százezer néző volt kíváncsi.

Az immár tizenhét éves múltra visszatekintő fesztivál programjai kivétel nélkül telt házakat vonzottak, a koncerteket, előadásokat esténként minden helyszínen vastapssal, állva köszöntötte a közönség. Ebből gondoljuk, hogy a fesztivál ezúttal sem okozott csalódást a rajongóinak, sőt jelentősen sikerült bővíteni a zsidó kultúra iránt érdeklődők körét - összegezte Vadas Vera fesztiváligazgató az elmúlt egy hét eredményeit. A gyorsmérleg szerint a fesztivál hozzávetőleg mintegy százezer látogatót vonzott. Ez nemcsak a Zsidó Nyári Fesztivál életében, hanem nemzetközi szinten, más nyárvégi kulturális fesztiválokkal összehasonlítva is rekordlátogatottságot jelent. "Számunkra az idén ez különösen fontos volt, hiszen a fesztivál szoros költségvetésből valósult meg, amelynek fő forrása a jegybevétel" - hangsúlyozta Vadas Vera.

A hazai közönség ismerve a fesztivál hagyományait, nagy érdeklődéssel várta a különleges, egyedi produkciókat, de sokat számít az is, hogy a Zsidó Nyári Fesztiválnak egyre bővülő külföldi törzsközönsége is van, akik eleve úgy tervezik budapesti utazásaikat, hogy részt tudjanak venni a programokon. Becsült adataink szerint a látogatók negyven százaléka külföldről érkezik, akik turisztikai szempontból kiemelten jó vendégkört jelentenek, hiszen a fesztivál után még itt maradnak Budapesten, négy-öt csillagos szállodákban laknak és a többszörösét költik el, mint az átlagos fesztiválturisták - tette hozzá. 

Idén a fesztivál meghatározó témája, üzenete a holokauszt 70. évfordulója volt. A megemlékezés jegyében műsorra tűzött előadások - mint a Kislányom, Anne Frank című táncjáték, a Budapest Táncszínház társulata és Gálffi László előadásában, a Konrád György Kutató kezek című esszéjének zenével átszőtt feldolgozása, Alföldi Róbert és a Szakértők előadásában, a Radnóti és korunk című előadói est, valamint három monodráma a Rose, az Egy pesti lány, és az Egy őrült nő naplója - rendkívüli sikere azt is bizonyította, hogy a holokauszt feldolgozása nagyon is időszerű társadalmi kérdés.

Több képzőművészeti tárlat és fotókiállítás is kapcsolódott a megemlékezéshez, mint például az Életben tartva az emlékeket című poszterkiállítás és az Imák Auschwitz után, az Asztali Beszélgetések Kulturális Alapítvány szervezésében. Ez utóbbi a hónap végéig még megtekinthető a Rumbach utcai zsinagógában. Ezúttal is érkeztek világhírű külföldi vendégművészek a fesztiválra: Giora Feidman, a klezmerkirály, a Zeneakadémián adott koncertet. Frank London amerikai trombitás a Nigunnal, Nick Roth ír szaxofonos a Lukács Miklós Trióval lépett fel, és nagy sikerrel mutatkozott be az örmény harmonikás David Yengibarian triója is. A komolyzene iránt érdeklődők a Párizsban élő Csordás Klára dalestjét élvezhették, Jeff Cohen zongoraművész kíséretében.

A Zsidó Nyári Fesztivál 1998 óta építi a budapesti zsidó negyed egyre markánsabb és a külföldiek, belföldiek által egyre jobban kedvelt arculatát. Az Akácfa utcai Mazel Tov új helyszínként kapcsolódott be a fesztivál programjába, ahol nagysikerű esten mutatkozott be Reut Regev izraeli harsonaművész és az R* Time jazz trió, a fesztivál idején pedig a programok után afterpartyn fogadta a művészeket és a hallottakat-látottakat továbbgondolni kívánó közönség tagjait.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál

Virtuálisan beléphet Monet kertjébe, a vízililiomok közé

Claude Monet az 1918. november 11-i fegyverletétel másnapján ajándékozta Franciaországnak a Vízililiomok című óriási képeket, így akart "részt venni a győzelemben". A párizsi Orangerie Múzeumban őrzött művekbe szerdától gyakorlatilag besétálhat a látogató.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.