Jazz/World

Liane Carroll a legjobb

2018.04.22. 12:36
Ajánlom
A mindig lenyűgöző Liane Carroll brit énekes-zongorista a Budapest Jazz Clubban adott mesterkurzust, majd fergeteges triókoncertet április 13-án. Az alábbiakban a fellépés – és a Jazznap.hu – egyik szervezője, Pallai Péter szubjektív beszámolóját olvashatják.

Koncertszervező lévén kissé összeférhetetlen, ha az ember saját szervezésről ír. Londonból keltezve ezt általában csak azért teszem, mert ott ab ovo nincs jelen a magyar szakmai sajtó. Magyarországon pedig azért nem, mert ott módja lenne megjelenni, de ha nincs jelen, az az ő dolga. Most sem koncertbeszámolót írok. A pénteki fellépésről csak annyit, hogy

SOHA AZ ÉLETEMBEN NEM VOLTAM SZEM- ÉS FÜLTANÚJA ILYEN LENYŰGÖZŐ ELŐADÁSNAK ÉNEKES RÉSZÉRŐL.

(Azért vártam ezzel egy pár napot, mert szegény Babos Gyuszi tragikus halála mindent felülírt. Liane – rá jellemző módon – egy dalt az emlékének dedikált a koncerten.) Liane Carroll 2009 óta minden áldott évben fellép a Budapest Jazz Clubban, tehát ez volt a tizedik koncertje, de a magyar zenei sajtó képviselői mindössze két alkalommal voltak jelen. Ezt valahogy méltánytalannak tartom, mert – teszem fel – ha Diana Krall vagy Dianne Reeves lenne rendszeres évi vendég a BJC-ban, akkor nyilván ott lenne minden esetben jó néhány jazz szakíró.

Liane Carroll

Liane Carroll

Nagyon nagyra tartom mindkét amerikai dívát. Diana Krall, amellett hogy kifejezetten szép asszony, valószínűleg jobban zongorázik Liane-nál is és vérprofi. Dianne Reevesnek szebb hangja és lenyűgözőbb technikája van, mint angol pályatársának. És biztos találhatnék még több olyan énekesnőt a jazzvilágban, aki ebből vagy abból a szempontból maga mögött hagyja Liane-t. De kérdem azokat, akik valaha is látták élőben Liane Carrollt:

ismernek rajta kívül olyan énekesnőt, aki ennyire bővérű, ennyire spontán, ennyire közvetlen kapcsolatot tud teremteni a közönséggel, akiből ennyi érzés és boldogság árad, aki soha nem ismételi meg önmagát, zenésztársai és nézői minden rezdülésére azonnal reagál, rengeteg kellemes meglepetést okoz menet közben, elsöprő humora van, amit valahogy azok is átéreznek, akik alig tudnak angolul?

Emellett hatalmas hang és minden szempontból hatalmas alkat, kiváló zongorista, kifogyhatatlanul innovatív rögtönző és teljesen önmagát adja. Liane megtestesíti mindazt, ami a jazz lényege. Vagy talán inkább átfogalmazom. Megtestesíti mindazt, amit szeretett kollegám és barátom, Zipernovszky Kornél „happy jazz”-nek hív.

Lehet, hogy az amerikaiak szempontjából kissé bántó volt az összehasonlítás. Vegyük tekintetbe, hogy a legtöbbjüket hangversenyteremben vagy fesztiválon láttam élőben, ahol eleve nagyobb fizikai távolság van a közönség és a művész között. Liane azonban még abban a közegben is képes maga maradni. A világsztárok közül klubban láttam fellépni Sarah Vaughant, Nina Simone-t, Kurt Ellinget és Annie Rosst. Egyikük sem tudta összességében azt nyújtani, mint Liane. Sarah Vaughannak volt talán a legszebb hangja a műfaj történetében, Kurt Elling technikája egészen elképesztő, Nina Simonet imádom, de túl sokat díváskodott és, magyarán szólva, letojta a közönséget, Annie Ross pedig valóban közvetlen és humoros volt, csak nem annyira, mint Liane.

Mindazt együtt, amit az előző bekezdésben felsoroltam, egyikük sem tudta hozni. Ezt megtetézte Liane másik pénteki teljesítménye, amelynek azonban csak velem együtt, három nézője és tizennyolc résztvevője volt. A koncert előtt mesterkurzust adott fiatal magyar jazz tanszakos énekes hallgatóknak. Az utóbbiak az elején kicsit félszegen, elfogódottan ácsorogtak. Tíz percen belül mindegyikük arcán mosoly volt, kieresztették a hangjukat.

Liane beléjük szuggerálta, hogy nem kell félni, adják önmagukat, élvezzék az alkalmat, ne törődjenek azzal, hogy elvárásoknak kell megfelelni, hozzák azt, ami belülről fakad – és ez sikerült is.

Teljes örömünnepé vált számukra az a két óra, melynek végén megölelgette őket és áradt belőle is, a fiatalokból is a boldogság és a szeretet. A koncert második felében Liane felkérte a pódiumra azt a hat énekest közülük, aki összekuporgatta a pénzt, hogy jelen lehessen és Liane zongora kíséretével előadták a Chet Baker által híressé tett, nagyszerű számot, a Do it the hard way-t, ami a kurzus anyaga volt. Nem csak remekül énekelték a témát, de mindnyájan külön-külön nagyszerűen improvizáltak is rá, felszabadultan mozogtak a pódiumon és követték a jó példát: önmagukat adták. Ez volt számomra az est egyik fénypontja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Könyv

„Szégyen és gyalázat” – Írók reagáltak Demeter Szilárd publicisztikájára

Kepes András lemondta a PIM-ben megrendezendő könyvbemutatóját, Vámos Miklós melegebb éghajlatra küldte Demeter Szilárdot, Dragomán szégyennek és gyalázatnak nevezte az esetet. Felbolygatta a szakmát a PIM főigazgatójának írása.
Könyv

Nem meneszti a kormány Demeter Szilárdot az origós írás miatt

Arról kérdeztek az ellenzéki képviselők, hogy menesztik-e a Demeter Szilárdot a holokausztrelativizáló publicisztika miatt.
Klasszikus

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Színház

Ünnepre hív a Rózsavölgyi Szalon

Hogyan változtak meg a kommunikációs szokásaink a vírushelyzetben? Mit csinálhatunk a korlátozások ideje alatt? Milyen tervekkel vágunk bele a következő időszakba? Ezekre a kérdésekre kereste a választ Csiby Gergely és Józan László a Mi jár a fejedben? második adásában Vecsei H. Miklóssal, Herner Dorkával, Molnár Piroskával és Grecsó Krisztiánnal. Természetesen az adventi időszak előestéjén az ünnep is szóba került.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?
Jazz/World lemezajánló

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Jazz/World jótékonyság

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek számára

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek megsegítésére; az Összefogás hagyományőrző mesterekért elnevezésű kampány zárásaként december 19-én online jótékonysági gálaestet szervez a Hagyományok Háza.