Jazz/World

London-Budapest Jazzhíd

2009.06.15. 09:42
Ajánlom
A brit fővárosban egyre gyakrabban lépnek fel magyar jazzmuzsikusok, és a hazai színpadokon is sorra láthatjuk a kinti jazzélet nagyjait. A jelenséget Pallai Péter mutatja be.

A külföldön működő Magyar Intézetek meglehetősen szűkös anyagi keretekből gazdálkodva próbálják megismertetni és megszerettetni a magyar kultúrát rendeltetési helyük közönségével. A jazz esetében ez nem könnyű feladat, mivel ebben a stílus szempontjából folyamatosan táguló, de közönségét tekintve valamelyest beszűkült műfajban nagyon sok az eszkimó és szembetűnő a fókahiány. Az igen sokrétű magyar jazzvilág is bővelkedik a világszintű, de világhírrel koránt sem rendelkező  zenészekben.  Ahhoz, hogy egy fajsúlyos magyar jazz-zenész külföldi ismertségre tegyen szert, igen tetemes összegekre lenne szükség. Látogatott koncert-termet vagy rangos jazz-klubot kellene bérelni, komoly és költséges reklámot kellene csapni az eseményhez, valamint időt, fáradságot és talán pénzt is igényelne, hogy a komolyabb kritikusok, koncertszervezők és egyéb zenei divatdiktátorok megjelenjenek. Ami a Magyar Intézeteket illeti, noha némelyik, így a londoni Magyar Kulturális Központ is, gyakran erején felül áldoz a magyar jazzművészek megismertetésére, de üzleti szinten ez korántsem lehet elég. A többletkiadás pedig talán nem is lehetne igazolható az intézeteket felügyelő minisztérium felé, miután - a műfaj érdekében áldozatos munkát végző kiváló zenész, Horváth Kornél adatai szerint - a magyar állam az 1990 és 2004 közötti időszakban a magyar nemzeti zenekultúrára fordított támogatásnak durván 0,4% - 0,5% -ára érdemesítette a jazzt, míg most ez az arány éves szinten kb. még mindig csak 1%.

Ebből patthelyzetből próbál kiutat találni a londoni Magyar Kulturális Központ 2008 tavaszán kezdeményezett "csere-akciója". Az Intézet jazzkurátoraként, Takács Ildikó igazgató lelkes támogatásával, megkerestem a brit főváros (a Ronnie Scott's után) második legrangosabb jazz-klubjának számító 606 Club tulajdonosát, Steve Rubie-t, akivel a következőkben sikerült megállapodnunk: amennyiben Magyarországon két fellépési lehetőséget biztosítunk egy Rubie által választott brit jazz-zenésznek magyar kísérettel, Rubie a magyar tetthely által jelölt magyar zenészt egyszer fellépteti a 606 Clubban angol kísérőkkel, majd ugyanez a zenész a londoni Magyar Kulturális Központban saját együttesével is felléphet. Mind a magyar, mind pedig a brit zenészek útiköltségét és szállását a  Magyar Kulturális Központ és  Steve Rubie közösen fedezi. A művészek azonos tiszteletdíjat kapnak a kluboktól mindkét fővárosban. Ennek a megállapodásnak a keretében játszott már Londonban a zongorista Szabó Dániel, valamint ifj. Szakcsi Lakatos Béla és a 2008-as londoni jazz fesztivál Saxophone Summit (Szaxofonos Csúcstalálkozó) "happeningjén" Bolla Gábor, akit az énekesnő Fábián Julianna, majd a gitáros László Attila követett. Magyarországon a Magyar Jazzművészek Társasága által működtetett Columbus Jazz Klub léptette fel a virtuóz angol szaxofonos, Mornington Lockettet, később pedig az Art Blakey Jazz Messengers egykori sztárját, Jean Toussaint-t, míg a Budapest Jazz Club fogadta a trombitás Byron Wallent,  a gitáros Jim Mullent, június 19-én pedig a zongorista-énekesnő Liane Carroll érkezik ide.

Magyar szempontból, első látásra, anyagilag előnytelennek tűnik ez a megállapodás, de ha meggondoljuk, a magyar fél kulturális missziót teljesít, míg a brit partner profit-orientált. Viszont a magyar művész fellépése London második legrangosabb jazzklubjában a klubot teszi érdekeltté a reklámban, amelyre bővebb anyagi lehetőségei vannak, mint a Magyar Kulturális Központnak, ez pedig nagyobb mértékben valószínűsíti a sajtóérdeklődést is. Amikor brit zenészek magyarokkal játszanak, szájról-szájra terjed a magyar muzsikusok jó híre. Ennek is vannak következményei. Mornington Lockett, aki Budapesten "jammelt" Bolla Gáborral, név szerint ajánlotta, hogy a fiatal magyar szaxofonost vegyék be a londoni jazz fesztivál szaxofonos "csúcstalálkozójába", amelynek jómaga, Julien Siegel és Peter King már eleve meghívottja volt. Byron Wallen saját költségén visszatért Budapestre, hogy a magyarokkal játszhasson és Jean Toussaint is visszavágyik. A világ egyik legjobb trombitása, Gerard Presencer, aki egyébként a londoni Királyi Zeneakadémia jazz tanszékét vezeti, budapesti vendégszereplése alkalmával szerzett tapasztalatai alapján kezdeményezte, hogy ugyancsak a brit főváros tavalyi jazz fesztiválján közös zenekart vezessen Oláh Kálmánnal, amely a magyar zongorista és az együttesben fellépő Bacsó Kristóf szerzeményeit is játszotta, és hogy a koncertre a londoni Zeneakadémián kerüljön sor. Az Akadémia és az Akadémiával kiváló kapcsolatot ápoló londoni Magyar Kulturális Központ közösen szervezte az eseményt. Ezek magyar részről megfizethetetlen szereplési lehetőségek és ezt látta át  Takács Ildikó, amikor vállalta, a költségvetéséhez mérten tetemesnek tűnő kiadásokat.

Ami a londoni Magyar Kulturális központ további terveit illeti, a központ tárgyalásban áll London központi szórakozónegyedében, a Sohóban működő  Pizza Express Jazz Clubbal, hogy a 606-tal létesített csereakcióhoz hasonló jöhessen létre velük is. A Magyar Kutlurális Központ felvette a kapcsolatot együttműködés céljából Bolygó Bencével, aki a BolygoMusic vállalkozás élén szintén azon fáradozik, hogy magyar és brit zenészeket közösen léptethessen fel a nyugat londoni Chiswick kerületben található The Venue nevű klubban. Ezeket a tárgyalásokat nagymértékben megkönnyíti a Londonban fellépő magyar zenészek egyre növekvő és igen pozitív sajtó visszhangja, valamint a magyarokkal már együtt játszott, élvonalbeli brit muzsikusok lelkes reagálásai, amelyek szakmai körökben termékeny talajra hullanak.

2009. június 19. 20:30

Budapest Jazz Club

Liane Carroll (ének, zongora), Hárs Viktor (bőgő), Jeszenszky György (dob)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

107 évesen elhunyt a női dobosok úttörője, Viola Smith

Elhunyt a női dobosok úttörője, Viola Smith. A zenész, aki a harmincas-negyvenes évek amerikai szving és big band korszakában ért el sikereket, novemberben lett volna 108 éves, múlt szerdán a kaliforniai Costa Mesában halt meg.
Jazz/World fonó

Akusztikus „emberzene” – Megjelent az Ötödik Évszak új lemeze

Ne rejtsd el című lemezének bemutató koncertjét tartja október 31-én az Ötödik Évszak, akik a napokban léptek fel a világzene éves legjelentősebb eseményén a WOMEX-en. A Ne rejtsd el című album október 27-étől kapható.
Jazz/World lemez

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Élvezze a fotelból a legnevesebb gitárművészek koncertjeit a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon!

A V4 országok nemzetközi hírű művészeire fókuszál idén november 2-7. között a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál. Olyan kiválóságok adnak koncertet, mint Marcin Dylla (PL), Pavel Steidl (CZ), Karol Samuelcik (SLO) és Csáki András (HU) és bemutatkoznak remek fiatal művészek is.
Jazz/World hír

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.