Jazz/World

London-Budapest Jazzhíd

2009.06.15. 09:42
Ajánlom
A brit fővárosban egyre gyakrabban lépnek fel magyar jazzmuzsikusok, és a hazai színpadokon is sorra láthatjuk a kinti jazzélet nagyjait. A jelenséget Pallai Péter mutatja be.

A külföldön működő Magyar Intézetek meglehetősen szűkös anyagi keretekből gazdálkodva próbálják megismertetni és megszerettetni a magyar kultúrát rendeltetési helyük közönségével. A jazz esetében ez nem könnyű feladat, mivel ebben a stílus szempontjából folyamatosan táguló, de közönségét tekintve valamelyest beszűkült műfajban nagyon sok az eszkimó és szembetűnő a fókahiány. Az igen sokrétű magyar jazzvilág is bővelkedik a világszintű, de világhírrel koránt sem rendelkező  zenészekben.  Ahhoz, hogy egy fajsúlyos magyar jazz-zenész külföldi ismertségre tegyen szert, igen tetemes összegekre lenne szükség. Látogatott koncert-termet vagy rangos jazz-klubot kellene bérelni, komoly és költséges reklámot kellene csapni az eseményhez, valamint időt, fáradságot és talán pénzt is igényelne, hogy a komolyabb kritikusok, koncertszervezők és egyéb zenei divatdiktátorok megjelenjenek. Ami a Magyar Intézeteket illeti, noha némelyik, így a londoni Magyar Kulturális Központ is, gyakran erején felül áldoz a magyar jazzművészek megismertetésére, de üzleti szinten ez korántsem lehet elég. A többletkiadás pedig talán nem is lehetne igazolható az intézeteket felügyelő minisztérium felé, miután - a műfaj érdekében áldozatos munkát végző kiváló zenész, Horváth Kornél adatai szerint - a magyar állam az 1990 és 2004 közötti időszakban a magyar nemzeti zenekultúrára fordított támogatásnak durván 0,4% - 0,5% -ára érdemesítette a jazzt, míg most ez az arány éves szinten kb. még mindig csak 1%.

Ebből patthelyzetből próbál kiutat találni a londoni Magyar Kulturális Központ 2008 tavaszán kezdeményezett "csere-akciója". Az Intézet jazzkurátoraként, Takács Ildikó igazgató lelkes támogatásával, megkerestem a brit főváros (a Ronnie Scott's után) második legrangosabb jazz-klubjának számító 606 Club tulajdonosát, Steve Rubie-t, akivel a következőkben sikerült megállapodnunk: amennyiben Magyarországon két fellépési lehetőséget biztosítunk egy Rubie által választott brit jazz-zenésznek magyar kísérettel, Rubie a magyar tetthely által jelölt magyar zenészt egyszer fellépteti a 606 Clubban angol kísérőkkel, majd ugyanez a zenész a londoni Magyar Kulturális Központban saját együttesével is felléphet. Mind a magyar, mind pedig a brit zenészek útiköltségét és szállását a  Magyar Kulturális Központ és  Steve Rubie közösen fedezi. A művészek azonos tiszteletdíjat kapnak a kluboktól mindkét fővárosban. Ennek a megállapodásnak a keretében játszott már Londonban a zongorista Szabó Dániel, valamint ifj. Szakcsi Lakatos Béla és a 2008-as londoni jazz fesztivál Saxophone Summit (Szaxofonos Csúcstalálkozó) "happeningjén" Bolla Gábor, akit az énekesnő Fábián Julianna, majd a gitáros László Attila követett. Magyarországon a Magyar Jazzművészek Társasága által működtetett Columbus Jazz Klub léptette fel a virtuóz angol szaxofonos, Mornington Lockettet, később pedig az Art Blakey Jazz Messengers egykori sztárját, Jean Toussaint-t, míg a Budapest Jazz Club fogadta a trombitás Byron Wallent,  a gitáros Jim Mullent, június 19-én pedig a zongorista-énekesnő Liane Carroll érkezik ide.

Magyar szempontból, első látásra, anyagilag előnytelennek tűnik ez a megállapodás, de ha meggondoljuk, a magyar fél kulturális missziót teljesít, míg a brit partner profit-orientált. Viszont a magyar művész fellépése London második legrangosabb jazzklubjában a klubot teszi érdekeltté a reklámban, amelyre bővebb anyagi lehetőségei vannak, mint a Magyar Kulturális Központnak, ez pedig nagyobb mértékben valószínűsíti a sajtóérdeklődést is. Amikor brit zenészek magyarokkal játszanak, szájról-szájra terjed a magyar muzsikusok jó híre. Ennek is vannak következményei. Mornington Lockett, aki Budapesten "jammelt" Bolla Gáborral, név szerint ajánlotta, hogy a fiatal magyar szaxofonost vegyék be a londoni jazz fesztivál szaxofonos "csúcstalálkozójába", amelynek jómaga, Julien Siegel és Peter King már eleve meghívottja volt. Byron Wallen saját költségén visszatért Budapestre, hogy a magyarokkal játszhasson és Jean Toussaint is visszavágyik. A világ egyik legjobb trombitása, Gerard Presencer, aki egyébként a londoni Királyi Zeneakadémia jazz tanszékét vezeti, budapesti vendégszereplése alkalmával szerzett tapasztalatai alapján kezdeményezte, hogy ugyancsak a brit főváros tavalyi jazz fesztiválján közös zenekart vezessen Oláh Kálmánnal, amely a magyar zongorista és az együttesben fellépő Bacsó Kristóf szerzeményeit is játszotta, és hogy a koncertre a londoni Zeneakadémián kerüljön sor. Az Akadémia és az Akadémiával kiváló kapcsolatot ápoló londoni Magyar Kulturális Központ közösen szervezte az eseményt. Ezek magyar részről megfizethetetlen szereplési lehetőségek és ezt látta át  Takács Ildikó, amikor vállalta, a költségvetéséhez mérten tetemesnek tűnő kiadásokat.

Ami a londoni Magyar Kulturális központ további terveit illeti, a központ tárgyalásban áll London központi szórakozónegyedében, a Sohóban működő  Pizza Express Jazz Clubbal, hogy a 606-tal létesített csereakcióhoz hasonló jöhessen létre velük is. A Magyar Kutlurális Központ felvette a kapcsolatot együttműködés céljából Bolygó Bencével, aki a BolygoMusic vállalkozás élén szintén azon fáradozik, hogy magyar és brit zenészeket közösen léptethessen fel a nyugat londoni Chiswick kerületben található The Venue nevű klubban. Ezeket a tárgyalásokat nagymértékben megkönnyíti a Londonban fellépő magyar zenészek egyre növekvő és igen pozitív sajtó visszhangja, valamint a magyarokkal már együtt játszott, élvonalbeli brit muzsikusok lelkes reagálásai, amelyek szakmai körökben termékeny talajra hullanak.

2009. június 19. 20:30

Budapest Jazz Club

Liane Carroll (ének, zongora), Hárs Viktor (bőgő), Jeszenszky György (dob)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Klasszikus

Egy este a hangszerek királynőjével: jön az Orgonák Éjszakája

Első alkalommal lesz olyan, hogy Orgonák Éjszakája. Mégpedig július 20-án, országszerte, és a Filharmónia Magyarország szervezésében.
Jazz/World

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.
Jazz/World hír

Keresik Erdély legszebb magyar dalát

A zenei pályázatra erdélyi zenészek és zenekarok, amatőr és hivatásos zenészek jelentkezését várják.
Jazz/World hír

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Jazz/World magazin

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.