Jazz/World

Lukács Miklós: "A köztünk létrejövő szimbiózis kulcsfontosságú"

2013.02.27. 07:03
Ajánlom
A cimbalomművész egy pillanatra sem enged ki: január végén Borbély Mihály tárogató-cimbalom kettősversenyét, február elején Dresch Mihállyal készített új duólemezét mutatta be, március 16-án pedig új, Cimbiózis névre keresztelt triójával lép elő. INTERJÚ

- Fiatalkorod óta mind a klasszikus zenei, mind a jazz-életben jelen vagy, Dresch Mihálytól Eötvös Péterig zenei életünk nagyjai hívnak játszani. Igazán nem panaszkodhatsz, hogy munka, vagy kihívások nélkül lennél. Mi késztetett mégis arra, hogy saját triót hívj életre?

- Valóban sok koncertem és egyéb elfoglaltságom van, mégis marad szabad kapacitásom. Amióta csak elkezdtem cimbalmozni, hozzá vagyok szokva, hogy le vagyok terhelve. Már a tanulmányaim mellett havonta két-három koncertet adtam, amikre nem keveset kellett folyamatosan készülni. Vannak olyan rövidebb periódusok, amikor meg kifejezetten nincs sok munkám, ilyenkor van időm előre tervezni. Átgondolom, hogy a következő egy éves időtartamra milyen reális lehetőségek állnak előttem, és komponálni is jellemzően ilyenkor szoktam.

- Ha kifejezetten saját művek megszólaltatása a célod, akkor miért nem a  meglévő kvintettedre írod az új darabokat?

- Az első saját zenekarom a kvintet volt. A zenekar bőgőse, Szandai Mátyás most januárban volt két éve, hogy elköltözött Franciaországba. Az ő személye nálam pótolhatatlan. A zenekar magalapításakor nem csupán és nem elsősorban hangszerekben gondolkoztam, hanem személyekben. Rájuk szabva komponáltam a számokat. Tavaly ezzel együtt voltak fontos koncertjeink a Művészetek Palotájában, a Bartók Szeminárium és Fesztiválon, Pécsett, legutoljára pedig Baselban léptünk fel, és a jövőben is tervezünk koncertezni. Ezen alkalmakra mindig el tud jönni Matyi, de a zenekar progresszív működését, az új számok összepróbálását már nem tudjuk megoldani. Megérett bennem egy újfajta zenei gondolkodás az elmúlt öt-hat évben, ennek a megvalósításához hívtam életre a triót. Szeretném, ha nem a kvintett helyett, hanem mellette működne.

- Az új hármasfogatban két társad Baló István dobos és Orbán György bőgős. Miért rájuk esett a választásod?

- Baló Pistivel régóta játszom együtt Dresch Mihály zenekarában, közös nyelvet beszélünk. Gyurival - amellett, hogy rokoni szálak fűznek hozzá, ami persze zenei szempontból nem, csak emberileg fontos - szintén együtt játszunk egy ideje Tóth Viktor Tercettjében. Az ország egyik legjobb bőgősének tartom, és jó párosnak gondoltam őket Pistivel. Úgy komponáltam erre a trióra, hogy kamarazene-szerűen szólaljunk meg, ahol egyforma súllyal van minden zenész jelen. Ezért is választottam névnek a Lukács Miklós Trió - Cimbiózist, mert a köztünk létrejövő szimbiózis kulcsfontosságú. Nem teljes kompozíciókat, hanem irányokat írok meg. Nagyjából húsz perces számok lesznek a koncerteken, amik két vagy három részre tagolhatóak. A két fő szakasz a „prologue" és az „act", és az actot is megelőzheti egy rész. Ez a zenei szövet teret enged a szabad játéknak, annak ellenére, hogy vannak kifejezetten kötött, a kortárs klasszikus zenére emlékeztető részei is.

- Erről leginkább a Wayne Shorter Quartet jut eszembe, ahol a megírt részek és a szabad zene úgy váltja egymást, hogy a változásokat a zenészek bármelyike indukálhatja a játékával, másrészt ugyanaz a zenei motívum teljesen más módon szólal meg koncertről koncertre. Hasonló ehhez a koncepciód?

- Amikor először leültünk a trióval kapcsolatban beszélgetni, a többieknek pont Shortert hoztam fel példaképp. Az ő hatása most olyan jelentős a jazzben, hogy számos zenekarban egyértelműen felismerhető. Ezzel együtt bizonyos inspirációkat nem tőle, hanem ugyanonnan vettem ahonnan ő is táplálkozik: a klasszikus zenéből.

- Nemrég zajlott le a premierje annak a tárogató-cimbalom kettősversenynek, amit Borbély Mihály komponált, s amely szintén mutat rokon vonásokat a klasszikus zenével.

- Január 22-én, a Magyar kultúra napján mutattuk be, a koncertet a Müpából élőben közvetítette a Bartók Rádió. Az MR Szimfonikusok mellett egy jazz ritmusszekció - Dés András és Barcza Horváth József - is közreműködött. Olyan művet írt Misi, ami nagyon mai mégis ápolja a tradíciókat. Mivel mindkét hangszer, a cimbalom és a tárogató is Schunda Vencel József nevéhez kötődik, zenei motívumként a neve meg is jelent a kompozícióban.

-  Tavaly a Hangszerelem című sorozatban volt alkalmam veled beszélgetni, akkor említetted, hogy szívesen kísérleteznél a cimbalom elektromos megszólaltatásával. Ezen a téren sikerült előrelépned, eltérsz majd a megszokott hangzástól?

- Folyamatosan keresek új hangszíneket a cimbalmon. A mai kortárs zenének sok tekintetben az eredője az új színek keresése. Az előző évszázadban igazán új a zenében az elektromos hangzás megjelenése volt, az ahogy megváltozott az akusztikai környezet. Ez nagyobb változás volt, mint akár a dodekafónia megjelenése. De a trióval nem olyan a megszólalásunk, amibe az elektronikus hangzás illene, így fel sem merült bennem, hogy ezen a téren most lépjek előre. A másik akadály, még nem fejlődött annyit a technika, hogy lehetővé vált volna a cimbalom elektronikus megszólaltatása. Ha ez egyszer majd meg tud valósulni, akkor zenei környezetnek is inkább elektronikus hangszereket választanék, mert az homogénebb hangzást eredményezne.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Oláh Szabolcs: "A zenét spirituális útnak tartom"

A Fidelión debütál a gitáros-zeneszerző Oláh Szabolcs kvintettjének új sessionvideója, mely a szeptember 6-án megjelenő – de az iTunes-on már előrendelhető – Crystal Brook című lemezen szereplő Dawn Rider című kompozícióhoz készült. Ennek apropóján fel is tettünk néhány kérdést Oláh Szabolcsnak.
Jazz/World magazin

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?
Jazz/World balatonfüred

Kedden kezdődik a Balatonfüredi Prímásverseny

Ebben az évben a cigányprímásokon a sor, hiszen a 7. Prímásverseny nekik szól. A versenyre idén tíz prímás jelentkezett az ország több pontjáról.
Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.