Jazz/World

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

2018.06.17. 12:55
Ajánlom
A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.

A 80. születésnapi turnéja keretében hozzánk is ellátogató Charles Lloyd eredetileg a MOMSportban lépett volna fel, a koncert technikai okokból került át a RAM Colosseumba

- közölte a szervező Get Closer. Az autodidaktaként indult Charles Lloyd a Los Angeles-i Egyetemen szerzett zenei diplomát. Éjszakánként Ornette Colemannel, Billy Higginsszel, Don Cherryvel játszott együtt, és tagja lett Gerald Wilson zenekarának. A hatvanas évek már New Yorkban találták Lloydot, ahol művészeti vezetőként csatlakozott Chico Hamilton zenekarához, majd Cannonball Adderley Sextetjébe került. Közben 1965-ben megalakította a Charles Lloyd Quartettet, amelyben megfordult Szabó Gábor, Ron Carter, Tony Williams, Don Friedman, Richard Davis vagy Roy Haynes is. 1966-ban alakult ki a formáció legendás felállása Charles Lloyddal, Keith Jarrettel, Jack DeJohnettel és Cecil McBee-vel. Két év alatt öt nagyszerű albumot rögzítettek: Dream Weaver, In Europe, The Flowering, Love-In, Forest Flower: Charles Lloyd at Monterey. Az utóbbi a jazztörténet egyik legnagyobb kritikai és kereskedelmi sikere lett, milliós példányszámban kelt el, a rádiók is műsoron tartották. A lemez igazi crossover muzsika, melyen a jazz modális és avantgárd irányzatai mellett a keleti zenei hatások és a kor pszichedelikus hangulatai is jelen vannak.

 

kicsiCL_hires_bluemasolat-131500.jpg

Charles Lloyd (Fotó/Forrás: Get Closer Concerts)


Lloyd és a kvartett játszott a Doors, a Beach Boys, a Byrds albumain, felléptek Jimi Hendrix, Janis Joplin, a Cream és a Grateful Dead koncertjein. Zenéjük hatással volt Miles Davisre is, ami a trombitás Bitches Brew című albumán fedezhető fel. Charles Lloyd a hetvenes évek elején a kaliforniai Big Surbe vonult vissza, ahol filozófiával foglalkozott és meditált. 1981-ben az akkor 18 éves Michel Petruccianival turnézott, több lemezt is kiadtak, majd ismét zenekart alakított Bob Stensonnal és az ECM kiadóhoz szerződött. Az itt megjelenő albumain mások mellett John Abercrombie-val, Jason Morannal, Zakir Hussainnel és Maria Farantourival játszott.

 

2015-ben a Blue Note-hoz szerződött, abban az évben jött ki a Wild Man Dance című anyag, amelyen szerepet kapott Lukács Miklós cimbalomművész is. Utóbbi nemcsak a lemezen játszik, hanem a lemezanyaggal koncertező zenekarral is fellépett. Lloyd és Lukács először 2012-ben játszott együtt Budapesten.

Jelentősen befolyásolta a pályámat ez az együttműködés, mivel ezután számtalan helyen megismerték a nevem és a hangszerem. Számomra nagy megtiszteltetés, hogy vele játszhatok. Olyan, mint egy álom, hiszen ő egy élő legenda"

- mesélt a közös munka jelentőségéről egy régebbi interjúnkban Lukács Miklós. A Bartók munkásságát jól ismerő amerikai szaxofonos első tárogatóját pedig állítólag Dresch Mihálytól kapta.

kicsiCharlesLloydTheMarvelsmasolat1-130552.jpg

Charles Lloyd & The Marvels (Fotó/Forrás: Get Closer Concerts)

2016-ban jelent meg az I Long to See You című album a Charles Lloyd & The Marvels név alatt: a csapatban Bill Frisell (gitár), Greg Leisz (steel gitár), Reuben Rogers (basszusgitár) és Eric Harland (dob) szerepel még. A lemezen, amelyen a jazz a blueszal és az alt-country-val kapaszkodik össze, közreműködött Norah Jones és Willie Nelson is. Tavaly a Charles Lloyd New Quartet (Lloyd, Eric Harland, Reuben Rogers, Jason Moran) elnevezésű formációval jelentette meg a Passin' Thru című lemezt, az idén nyáron viszont újra a Marvelsszel indult európai turnéra 80. születésnapja alkalmából.

„Ez éltet: mindig új helyzetbe kerülni”

Kapcsolódó

„Ez éltet: mindig új helyzetbe kerülni”

Lukács Miklós cimbalmos több hazai formáció (Dresch Quartet, Tóth Viktor Arura Trió, Balogh Kálmán-Lukács Miklós duó) zenei arculatának kialakításában is meghatározó szerepet játszik, valamint néhány éve saját Cimbiózis nevű trióját is vezeti, akikkel decemberben jelentették meg Budapest Anzix című lemezüket. Június 4-én egy egészen új, nemzetközi formációval lép az Opus színpadára. A világhírű Eric Harland dobossal és Larry Grenadier bőgőssel játszik majd, akikkel a koncertet megelőző napokban egy lemez anyagát is felveszi a BMC stúdiójában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.