Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

2019.06.23. 09:25
Ajánlom
Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.

Háromszor hallottam a Mörköt – Mørk-öt vagy Mōrk-öt? – az utóbbi hónapokban, mindhárom alkalommal egészen más szituációban. Még áprilisban játszottak néhány számot a sajtónak a Szabó Ervin Könyvtár szivartermében, filozófiai könyvek között. Akkor röviden kérdeztem is ifjabb Novai Gábor „Novan”-t, a zenekar billentyűsét, hogy ők mégis kik és micsodák, és megtudtam, hogy ez egy olyan zenekar, akik félig-meddig a jazztanszakról jöttek, egyformán hat rájuk John Coltrane, Thundercat, Robert Glasper, Justin Timberlake, a Red Hot Chili Peppers, Mama Rosa, a hetvenes évek soul zenéi, a Commodores, Stevie Wonder, a Jackson 5 és még egy csomó banda az elmúlt öt évtizedből.

mork-3-111603.jpg

Zentai Márk beleült a gyerekkori foteljébe, és nosztalgiáztak a zenekar indulásáról (ez öt éve történt) (Fotó/Forrás: Bátori Gábor Jim aka sinco / Mörk / Facebook)

Novan azt is elmondta, hogy az extrém helyszínek mindig inspirálják őket, így aztán nem is csoda, hogy egészen más élmény volt őket egy hajófenékben hallgatni, mint Budapest egyik legpatinásabb koncerthelyszínén. Máshogy játszottak, de mindkét koncertjük magával ragadott.

Április 21-én az A38 hajón a Mörk bemutatta az új albumát – ez a The Death and Resurrection of Mörk. Állókoncert volt, illetve hát a gyengébbek álltak, a jobbak ugráltak a fülledt levegőjű hajófenékben. Azon a koncerten a zenekar olyan eszeveszett drájvval látott hozzá a funk erőteljes szájon-át-lélegeztetésének, hogy valóban feltámadt a ’80-as évek óta kúlságából semmit nem vesztő műfaj.

Most pedig, hogy június 18-án a Müpa Fesztiválszínházában is felléptek, azon aggódtam, hogy az az energia, ami hajón felszabadult, vajon hogyan fér be majd ebbe a terembe.

Befért, mindenki nyugodjon meg. Mielőtt erre rátérnék, azért szedjünk össze a Mörkről néhány funfactet.

Funfact #1, hogy az énekesük, Zentai Márk az a Zentai Márk, akit tinisztárként ismert meg az ország, volt egy szörnyű száma, a Ments meg, szerelem, aminek a klipjéből a kétezres évek esztétikai bűntettei nagyjából teljességgel körvonalazhatók. A fickó ezekben az években valóságshowban szerepelt, és majdnem kijutott az Eurovízióra is. Szerencsére néhány éven belül menetrendszerű pálfordulás történt az életében, elment egy kicsit Londonba, meglátta Jamie Cullumot (meg biztos másokat is), és rájött, hogy tudna ő jobb dolgokat is kezdeni a hangjával. Meg azzal a ténnyel, hogy kábé a legarcosabb és legfurább showman tud lenni, és ez ragyogó természetességgel jön nála.

Funfact#2, a Mörk 2014 decemberében alakult, tagjai Szeifert "Jason" Bálint (gitárok), Novai Gábor "Novan" (billentyűk), Szabó Dániel Ferenc (dob), Zentai Márk (ének).

Funfact#3, angolul énekelnek. Ez egyrészt a zenei stílusból is jön – officially pszichedelikus soul, ők maguk stand-up jazznek vagy filozofikus popnak mondják –, másrészt onnan, hogy Zentai Márk Németországban nőtt fel, és az angol nyelvvel nem áll hadilábon.

Funfact#4, hogy furák. Nem csak azért, mert sokszor apáink zenéjét játsszák, néha meg az unokáinkét (Yoda után vallják, hogy a jövő mozgásban van). Hanem azért is, mert a színpadon megcsinálják azt, amit a legújabb esztétika posztiróniának nevez: egy ironikus megközelítésen keresztül jutnak el valami komolyabbig. Hát ezt elég elvontan fogalmaztam meg, megpróbálom megmagyarázni.

Ehhez vissza a Müpás-koncerthez: a Life Of Mörk című show úgy kezdődött, hogy Zentai Márkot a színpad elejére zavarta egy füstgép, és egy szál harmonizerrel megszólalt egy dal, mi meg – olyan közönség, akik általában inkább az A38-on vagy az Akváriumban verik a feneküket a padlóhoz, mint a Müpában csücsülnek – tátottuk a szánkat némán. Aztán oldódott a hangulat, mivel Zentai Márk véget nem érő monológokat adott elő arról, hogy mi következik, meg hogy ez a dal a barátságról szól, az meg a szomorúságról, ez meg a kibékülésről.

Mintha épp arról akarna meggyőzni, hogy ez az egész amúgy nem szól semmiről.

Pedig dehogynem. A szöveg ugye angol, nekünk, magyaroknak meg még mindig elég, hogy néha halljunk egy-egy szót a lyricsből – „heartbreak”, „feel good”, „baby”, „sadness” –, és akkor már tudjuk, miről van szó. De a legvadabb hangorgiáknál már nem nagyon van szöveg, inkább hatalmas hangzuhatagok árasztják el a publikumot. Meg ez a két, fontos szó, amit Zentai Márk és Szabó Ferenc Dániel halandzsázása előz meg: Assakaraka Pumbek.

A Mörk megpróbálja valami jelentésnélküliség mögé bújtatni azt, hogy igenis van jelentésük. Például az, hogy szabadon lehet meríteni innen-onnan, nincsenek sem műfaji, sem műnemi, sem formai korlátok. Egy videóklipben lehetnek mémek, családi VHS-videókat idéző felvételek, a zene pedig sokféle forrásból táplálkozhat egyszerre. Az ehhez az attitűdhöz kellő tökösség pedig többet mond, mint maga a szövegek. De nem lehet akármilyen minőségben megcsinálni.

A Mörk zeneileg van ott a szeren. Most jön az, hogy végre elmondom, miért működött egy ilyen zenekar egy ilyen formális helyszínen is: ez olyan zene, ami halkabban is jól szól, és ez egy olyan zenekar, akik tudnak közvetlenek lenni a közönségükkel.

Volt két vendégük is, Ávéd János szaxofonos és ifj. Tóth István jazzgitáros. Velük olyan ragyogó percek, negyedórák születtek, amelyek a személyes kedvenceimet, Kamasi Washingtont vagy Flying Lotust is megidézték. És amikor már végképp nem tudtam, hogy melyik stílusban érzi magát otthon ez a zenekar – volt csirkekergető slide gitár és invenciózus jazz-zongoraszóló is –, akkor az utolsó számban megpörgették a funkyt.

Ők azt mondják a zenéjükről, hogy túl kapós dallamok vannak benne ahhoz, hogy jazz legyen, túl eklektikus a pophoz, túl groovy az indie-hez, túl trippes a funkhoz, túl mély egy partira. És túl fura ahhoz, hogy komolyan vegyük.

Én is most jobb híján pakolom a jazzrovatba ezt a beszámolót. Hogy most soul, funk, pop, jazzpop vagy mi a manó a Mörk, az mindegy, energia és igazi zenélés van benne.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Sir Simon Rattle otthagyja Londont

Személyes okokkal indokolja, hogy 2023-ban távozik a Londoni Szimfonikusok éléről, és a müncheni Bajor Rádiózenekarnál folytatja a neves brit karmester.
Klasszikus

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.
Színház

100 éve született Foxi Maxi és Frédi magyar hangja, Csákányi László

1921. január 13-án született Csákányi László, Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, aki a papi hivatást feladva vált a magyar színjátszás kiemelkedő alakjává.
Zenés színház

Operajátszás, rendkívüli időkben

Folytatódik az Opera Magazin sorozata, amelyben zenei szakembereket faggatunk arról, hogyan változnak az operajátszási szokások, és mivel lehet hatékonyan megszólítani a közönséget. Ezúttal két zenetörténész-kritikussal, Mácsai Jánossal és Mesterházi Mátéval ültek le beszélgetni.
Színház

Elhunyt Vass Gábor színész

Évtizedekig dolgozott színházban, a legtöbben viszont orgánumát ismerik: ő volt Sean Connery és Bruce Willis magyar hangja. Hatvannégy éves volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.
Jazz/World hír

Toplistás lemezekkel indul az év a Fonónál

Online koncertekkel és új lemezekkel búcsúztatta az óévet a Fonó. A 2020-ban megjelent albumok közül több a nemzetközi toplistákra és a legjobb hazai kiadványok közé került.
Jazz/World lemez

David Bowie utolsó, legnehezebb szerepe

Öt éve, utolsó albumának megjelenése és hatvankilencedik születésnapja után két nappal elhunyt David Bowie. Hogy a Blackstar hattyúdalnak készült-e, abban az alkotótársak véleménye is megoszlik. Nézz fel, a mennyben vagyok – énekelte a popsztár, és ezt aligha lehet másképpen értelmezni.
Jazz/World hír

A legjobb lemezkiadók közé választotta a BMC-t egy rangos amerikai jazzmagazin

A 2020-as év öt legjobb dzsessz lemezkiadója közé választotta a magyar BMC Recordsot a New York City Jazz Record rangos magazin. A BMC több tavalyi albumát külön is díjazta a lap.
Jazz/World hír

Elmélyült szakmai tudásról és specifikus hangszerismeretről árulkodik az Erdőfű Népi Kamarazenekar első lemeze

Az Erdőfű igazi unikum a hazai folkpalettán: kisebb formációban a budapesti táncházi közeg egyik meghatározó zenekara megalakulása óta, teljes kamarazenekari felállásban pedig olyan színpadi népzenei produkciót nyújtanak, amit kevesen tudnak. Más zenekarokból már ismert, nagy tudású tagjai elkötelezett hívei a Kárpát-medencei népzenei hagyomány hiteles előadásának.