Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

2019.06.23. 09:25
Ajánlom
Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.

Háromszor hallottam a Mörköt – Mørk-öt vagy Mōrk-öt? – az utóbbi hónapokban, mindhárom alkalommal egészen más szituációban. Még áprilisban játszottak néhány számot a sajtónak a Szabó Ervin Könyvtár szivartermében, filozófiai könyvek között. Akkor röviden kérdeztem is ifjabb Novai Gábor „Novan”-t, a zenekar billentyűsét, hogy ők mégis kik és micsodák, és megtudtam, hogy ez egy olyan zenekar, akik félig-meddig a jazztanszakról jöttek, egyformán hat rájuk John Coltrane, Thundercat, Robert Glasper, Justin Timberlake, a Red Hot Chili Peppers, Mama Rosa, a hetvenes évek soul zenéi, a Commodores, Stevie Wonder, a Jackson 5 és még egy csomó banda az elmúlt öt évtizedből.

mork-3-111603.jpg

Zentai Márk beleült a gyerekkori foteljébe, és nosztalgiáztak a zenekar indulásáról (ez öt éve történt) (Fotó/Forrás: Bátori Gábor Jim aka sinco / Mörk / Facebook)

Novan azt is elmondta, hogy az extrém helyszínek mindig inspirálják őket, így aztán nem is csoda, hogy egészen más élmény volt őket egy hajófenékben hallgatni, mint Budapest egyik legpatinásabb koncerthelyszínén. Máshogy játszottak, de mindkét koncertjük magával ragadott.

Április 21-én az A38 hajón a Mörk bemutatta az új albumát – ez a The Death and Resurrection of Mörk. Állókoncert volt, illetve hát a gyengébbek álltak, a jobbak ugráltak a fülledt levegőjű hajófenékben. Azon a koncerten a zenekar olyan eszeveszett drájvval látott hozzá a funk erőteljes szájon-át-lélegeztetésének, hogy valóban feltámadt a ’80-as évek óta kúlságából semmit nem vesztő műfaj.

Most pedig, hogy június 18-án a Müpa Fesztiválszínházában is felléptek, azon aggódtam, hogy az az energia, ami hajón felszabadult, vajon hogyan fér be majd ebbe a terembe.

Befért, mindenki nyugodjon meg. Mielőtt erre rátérnék, azért szedjünk össze a Mörkről néhány funfactet.

Funfact #1, hogy az énekesük, Zentai Márk az a Zentai Márk, akit tinisztárként ismert meg az ország, volt egy szörnyű száma, a Ments meg, szerelem, aminek a klipjéből a kétezres évek esztétikai bűntettei nagyjából teljességgel körvonalazhatók. A fickó ezekben az években valóságshowban szerepelt, és majdnem kijutott az Eurovízióra is. Szerencsére néhány éven belül menetrendszerű pálfordulás történt az életében, elment egy kicsit Londonba, meglátta Jamie Cullumot (meg biztos másokat is), és rájött, hogy tudna ő jobb dolgokat is kezdeni a hangjával. Meg azzal a ténnyel, hogy kábé a legarcosabb és legfurább showman tud lenni, és ez ragyogó természetességgel jön nála.

Funfact#2, a Mörk 2014 decemberében alakult, tagjai Szeifert "Jason" Bálint (gitárok), Novai Gábor "Novan" (billentyűk), Szabó Dániel Ferenc (dob), Zentai Márk (ének).

Funfact#3, angolul énekelnek. Ez egyrészt a zenei stílusból is jön – officially pszichedelikus soul, ők maguk stand-up jazznek vagy filozofikus popnak mondják –, másrészt onnan, hogy Zentai Márk Németországban nőtt fel, és az angol nyelvvel nem áll hadilábon.

Funfact#4, hogy furák. Nem csak azért, mert sokszor apáink zenéjét játsszák, néha meg az unokáinkét (Yoda után vallják, hogy a jövő mozgásban van). Hanem azért is, mert a színpadon megcsinálják azt, amit a legújabb esztétika posztiróniának nevez: egy ironikus megközelítésen keresztül jutnak el valami komolyabbig. Hát ezt elég elvontan fogalmaztam meg, megpróbálom megmagyarázni.

Ehhez vissza a Müpás-koncerthez: a Life Of Mörk című show úgy kezdődött, hogy Zentai Márkot a színpad elejére zavarta egy füstgép, és egy szál harmonizerrel megszólalt egy dal, mi meg – olyan közönség, akik általában inkább az A38-on vagy az Akváriumban verik a feneküket a padlóhoz, mint a Müpában csücsülnek – tátottuk a szánkat némán. Aztán oldódott a hangulat, mivel Zentai Márk véget nem érő monológokat adott elő arról, hogy mi következik, meg hogy ez a dal a barátságról szól, az meg a szomorúságról, ez meg a kibékülésről.

Mintha épp arról akarna meggyőzni, hogy ez az egész amúgy nem szól semmiről.

Pedig dehogynem. A szöveg ugye angol, nekünk, magyaroknak meg még mindig elég, hogy néha halljunk egy-egy szót a lyricsből – „heartbreak”, „feel good”, „baby”, „sadness” –, és akkor már tudjuk, miről van szó. De a legvadabb hangorgiáknál már nem nagyon van szöveg, inkább hatalmas hangzuhatagok árasztják el a publikumot. Meg ez a két, fontos szó, amit Zentai Márk és Szabó Ferenc Dániel halandzsázása előz meg: Assakaraka Pumbek.

A Mörk megpróbálja valami jelentésnélküliség mögé bújtatni azt, hogy igenis van jelentésük. Például az, hogy szabadon lehet meríteni innen-onnan, nincsenek sem műfaji, sem műnemi, sem formai korlátok. Egy videóklipben lehetnek mémek, családi VHS-videókat idéző felvételek, a zene pedig sokféle forrásból táplálkozhat egyszerre. Az ehhez az attitűdhöz kellő tökösség pedig többet mond, mint maga a szövegek. De nem lehet akármilyen minőségben megcsinálni.

A Mörk zeneileg van ott a szeren. Most jön az, hogy végre elmondom, miért működött egy ilyen zenekar egy ilyen formális helyszínen is: ez olyan zene, ami halkabban is jól szól, és ez egy olyan zenekar, akik tudnak közvetlenek lenni a közönségükkel.

Volt két vendégük is, Ávéd János szaxofonos és ifj. Tóth István jazzgitáros. Velük olyan ragyogó percek, negyedórák születtek, amelyek a személyes kedvenceimet, Kamasi Washingtont vagy Flying Lotust is megidézték. És amikor már végképp nem tudtam, hogy melyik stílusban érzi magát otthon ez a zenekar – volt csirkekergető slide gitár és invenciózus jazz-zongoraszóló is –, akkor az utolsó számban megpörgették a funkyt.

Ők azt mondják a zenéjükről, hogy túl kapós dallamok vannak benne ahhoz, hogy jazz legyen, túl eklektikus a pophoz, túl groovy az indie-hez, túl trippes a funkhoz, túl mély egy partira. És túl fura ahhoz, hogy komolyan vegyük.

Én is most jobb híján pakolom a jazzrovatba ezt a beszámolót. Hogy most soul, funk, pop, jazzpop vagy mi a manó a Mörk, az mindegy, energia és igazi zenélés van benne.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Vizuál

Cristian Mungiu legjobb filmjeit vetítik az Urániában

Február 16-án kerül a mozikba Cristian Mungiu legújabb filmje, az R.M.N. A Cirko Film és a Román Kulturális Intézet retrospektív vetítéssorozattal tiszteleg a román új hullám egyik legkiválóbb rendezője előtt február 9. és 12. között
Vizuál

Hatalom és tehetetlenség témáját boncolgatja új filmjében Prikler Mátyás

Február 1-jén mutatkozott be a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon Prikler Mátyás legújabb filmje, a Hatalom. A szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült alkotás főszerepében Hajdu Szabolcs látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Jazz/World magazin

A fiatalok útkereséséről szól a Bolyki Tamás Quartet első lemeze

A GPS című album személyes értékek és élmények gyűjteménye. A lemez borítóját mesterséges intelligencia készítette, a megadott „hívószavak” alapján.
Jazz/World ajánló

Afousis Kréta szigetéről – megjelent a Meybahar új online kislemeze

Online kiadványként napvilágot látott a görög-magyar gyökerű Meybahar újabb single-je Afousis címmel. A zenekar első, Abyss (2019) című albuma rögtön a nemzetközi toplistákra került, az új kislemez klipje pedig azonnal nagy elérést produkált az online felületeken.
Jazz/World ajánló

Máshogy szól a Cimbaliband – remaster koncert a Fonóban

A többszörösen nemzetközi toplistás és Fonogram-díjas zenekar legnépszerűbb műsorában régi slágereiket keverte újra, igazította jelenlegi hangzásvilágukhoz. A dalok január 28-án két nagyszerű vendéggel együtt szólalnak meg: Maszkurával és Lócival.
Jazz/World ajánló

A jövő jazztehetségeit ismerhetjük meg a Müpa Jazz Showcase programján

2023. január 27. és 29. között ismét jelentkezik a közép-európai régió egyik legjelentősebb zenei tehetségbörzéje, a Jazz Showcase. A fiatal jazzcsapatok bemutatkozására is a Müpa Fesztivál Színházában kerül sor.