Jazz/World

Macy Gray kitette a szívét elénk, és nem kért semmit cserébe

2017.07.25. 17:26
Ajánlom
Mindig ódzkodom az igazán nagy sztárok koncertjeitől, két okból: nehogy csalódást okozzon az élő zene a tökéletesen megkevert felvételekhez képest, vagy ne adj' Isten lenéző legyen az illető a magyar közönséggel szemben, ahogy arra is sokszor akad példa. Macy Gray nem spórolt se a hangjával, se a jó energiáival, amikor július 17-én a MOMSportban játszott.

A kétfős Get Closer Concerts produkciós iroda kalaplengetést és ovációt érdemel azért az erőfeszítésért, amit annak érdekében tesznek, hogy minél több világsztárt juttassanak el Magyarországra a jazz-, blues és a világzene berkeiből. Szinte hihetetlen volt, hogy Chick Coreát elhozták tavasszal, akit Ben Williams, a fiatal jazzbőgős-zeneszerző zseni, majd az elsőrangú énekes-dalszerző, Madeleine Peyroux, most pedig a könnyűzene kedvelői számára is ismerős soul-díva, Macy Gray követett.

Macy Gray

Macy Gray (Fotó/Forrás: Attila Kleb)

Ez a fáradozásuk azzal együtt is csodálatos, hogy időnként az az érzésünk, ezek az előadók olyan hangtechnikai apparátust érdemelnének, amit a MOMKult vagy a MOMSport helyszínként nem minden esetben tud megadni. Egy olyan, kissé indusztriális, csupasz közegben, mint a MOMSport, azonnal megmérettetik az előadó, és kiderül, hogy vajon csak egy jól felépített show-t akar eladni, vagy személyiségével minden akadályt leküzdve valódi élményt akar és tud okozni. Macy Graynek ez sikerült.

Persze, akinek már annyi minden összejött, mint neki, annak épp ez ne menne?! Nem is az öt Grammy-re gondolok most, hanem arra a belső küzdelemre, amit megvívott azért, hogy magánéleti kudarcai ellenére se vigyék el őt a drogok, és továbbra is tudjon adni a közönségnek a zenéjével. Merthogy Macy Gray egy percig sem feledkezik meg arról a színpadon, ami az ő igazi feladata, ami nem az, hogy jól nézzen ki, vagy hogy sok pénzt keressen, hanem az, hogy elmesélje a saját maga által bejárt utat, amin jócskán kijutott neki szerelemről, csalódásból és drogokból is. Tőle még az olyan közönséghez intézett kiszólások is hitelesnek hatnak, minthogy időről időre megkérdezi a nézőket, ki volt már igazán szerelmes, és hogy a legfontosabb az életben, hogy merjünk szabadok lenni.

Persze ő sem bízza a véletlenre a sikert. Vannak például látványos showelemek: a dobos Tamir Barzilay gyönyörű haját ventilátor lebegteti, a zenészek összeöltöznek, és ő maga is három alkalommal vedlik át, utolsó ruhája valamiféle Harlekin-bohócjelmezre emlékeztet a színes tüllökkel a nyaka körül és az óriási mintákkal, amivel egyszerre idézi meg és figurázza ki a klasszikus díva outfitet.

Macy Gray

Macy Gray (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Macy Gray a koncertműsorban is keresi a kényes egyensúlyt a biztos siker és a kísérletezés között. Alapvetően a Stripped című új albumával érkezett Budapestre, amin eleve teljesen más vérmérsékletet hoz, mint amit eddig megszokhattunk tőle. Ez az első tisztán jazzlemeze, de a koncert mégsem nevezhető jazzkoncertnek, amit nemcsak az az örömteli tény bizonyított, hogy állókoncertként rendezték meg az eseményt, de az is, hogy a koncerten az új lemez dalai mellett túlsúlyban voltak a régi saját slágerek és feldolgozások is. A koncert első negyedében főként az első, 1999-es On How Life Is című lemezének slágereivel tüzelte fel a közönséget: játszották a Why Didn't Call Me-t és a Do Somethingot. Előbbit lassabbra és finomabbra vették, hogy aztán a Do Something valódi ébresztőként hasson. Ezeket a Lucy követte, ami már az új album egy valódi jazzdarabja. Egy átöltözés után ismét visszatért az első lemez nagy slágeréhez, a szókimondó Caligulához, majd mindenki örömére elénekelte a Creep feldolgozását, ami már legalább annyira Macy Gray szám, mint amennyire Radiohead.

Jon Jackson

Jon Jackson (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

A Sweet Baby, a Me with you, majd a Sexual Revolution című számokon keresztül a koncert utolsó harmadában kezdett érzelmileg túlcsordulni a koncert, amikor elővették a Wonderful world-öt, bár ezt is ellensúlyozták azzal, hogy instrumentálisan szólaltatták meg és csupán a szaxofonos-melodikás-billentyűs Jon Jackson imitálta a szám végén a tipikus Ray Charles-os éneklést, majd megérkezett, amire mindenki várt: az I Try, ami Macy Gray 99-es első lemezén szerepel, de azóta sem vesztett fényéből.  Ekkor már énekel a közönség Macy helyett is, ő búcsúzkodik; az érzelgős hangulatot betetőzvén a Frank Sinatra-féle My Way-jel térnek vissza a színpadra. De nem is Macy Gray lenne, ha ebbe nem vinne bele valami fricskát: miután minden telefon kijelzője kigyulladt, felszólított egy tizenéves kislányt a színpadra, ő pedig egyszerűen lelépett onnan.

20232642 620082511520732 7835759066738074800 o

20232642 620082511520732 7835759066738074800 o (Fotó/Forrás: Attila Kleb)

A kislányt ért sokkhatásnál csak a közönség meglepettsége volt nagyobb, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy Macy Gray ezután már nem jön vissza a színpadra, hogy még utoljára megfürödjön a tapsban. Ez Macy Gray és az alázat. Ő nem elvenni és aratni jött, hanem adni. Köszönjük. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

KÉP-regény: A heveder

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról írt, hogyan csatlakozott B.B. King stábjához egy rendhagyó feladatban.
Jazz/World ajánló

Amerikai gitárlegendával játszik a Daveform Quintet a Müpában

2024-ben az év egyik legjobb jazzlemezével jelentkezett, május 20-án pedig Kurt Rosenwinkellel játszik a Müpában a Daveform Quintet, akik második albumukat is az amerikai jazz stílusformáló gitárosával veszik majd fel.
Jazz/World hír

Kiosztották az Artisjus-díjakat: Geszti Péteré az életműdíj

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenegy zeneszerző, szövegíró, valamint alkotói közösség munkáját ismerték el. Geszti Péter életműdíjat kapott.
Jazz/World ajánló

„A saját élményeimet akartam zenébe önteni” – Dresch Mihály közelgő koncertjéről

Mindhárom zenekara, a Dresch Quartet, a Dresch Alternativ Quartet és a Dresch Vonós Quartet is fellép a Kossuth-díjas jazzszafonművész május 14-i koncertjén az Eiffel Műhelyházban, aki a JazzFest Budapest podcastjának vendége volt.
Jazz/World ajánló

Amikor a csend is zenél – a harmincéves e.s.t. együttesre emlékeznek a JazzFest Budapesten

Május 12-én különleges zenei találkozás várja a rajongókat az Erkel Színházban a 30 YEARS OF e.s.t. – Tribute to Esbjörn Svensson Trio elnevezésű eseményen, amely során az elmúlt évtizedek egyik legikonikusabb jazz-zenekarának dalai szólalnak meg.