Jazz/World

Maga a jazzfáraó, Pharoah Sanders jön Budapestre

2018.07.26. 10:25
Ajánlom
A 78 éves Pharoah Sanders november elsején lép fel Budapesten a Get Closer Concerts szervezésében.

Trane volt az Atya, Sanders a Fiú, én pedig a Szentlélek vagyok”

- szól Albert Ayler, avantgarde jazzszaxofonos sokat idézett mondása. Sanderst John Coltrane, vagyis az „Atya” is nagyra tartotta: bár zenekarának soha nem volt hivatalos tagja, de több lemezt rögzítettek együtt, és generációja egyik legkiemelkedőbb tenorszaxofonosának nevezte őt, Ornette Coleman pedig egyenesen a világ legjobbjának titulálta hangszerén Sanderst.

Pharoah Sanders zenészcsaládba született Ferrell Sanders néven.

A Pharoah, vagyis Fáraó becenevet nagymamája adta neki ironikusan, amikor 1961-ben New Yorkba költözve szinte nincstelenként élt: sokszor az utcán, metróaluljárókban aludt, napról napra élt és alkalmi zenei munkákból tartotta fönn magát.

Sun Ra volt az, aki elsőként oltalmába fogadta, adott neki egy sárga-zöld csíkos nadrágot és ösztönözte, hogy használja a Pharoah művésznevet. Sanders akkoriban még csak a Village Vanguard ajtaja előtt játszott zenésztársaival, itt hallotta őt Coltrane is, aki ekkoriban már felismerte, hogy számára a zenében a legfontosabb tényező az energia, és ebből jó sok volt Pharoah Sandersnek. Meginvitálta zenekarába, amiben olyan avantgarde zenészlegendák játszottak, mint az előbb idézett Albert Ayler, Sun Ra, valamint Cecil Taylor. Kettejük – nem hivatalos – együttműködése a jazztörténelem egyik legellentmondásosabb időszaka lett, hiszen egymásra találtak a tradicionális jazzkoncepciókkal való szakításban - a swing és a funkcionális harmóniák elvetésében -, és egy szabálytalan struktúrájú, féktelen zenét hoztak létre.

GettyImages-858035230-154633.jpg

A McCoy Tyner Quintettel 2004-ben: balról jobbra Ravi Coltrane, Pharoah Sanders, és Charnett Moffett. (Fotó/Forrás: Hiroyuki /Getty Images)

Elsőként Coltrane Ascension című, 1965-ben rögzített albumán közreműködött Pharoah Sanders, majd az ugyanebben az évben megjelent Meditations címűn.

Coltrane-ra óriási hatással voltak Sanders hosszúra nyújtott, disszonáns szólói, de a tisztelet és csodálat kölcsönös volt: Sandersre legalább ekkora hatást gyakorolt Coltrane spirituális elkötelezettsége a zenében.

Többek között az Om című közös lemezükön hallható mantraszerű, skandáló játék inspirálta későbbi munkáiban, amit egyes legendák szerint egy LSD trip alatt vettek fel. Az albumon a Tibeti Halottas Könyvben és a Bhagavad Gita hindu szentírásban leírt szertartásokat próbálták felidézni a zenével. 

Miután különváltak útjaik, Sanders szándéka az volt, hogy megmarad a kollektív free jazznél, míg Coltrane a szólisztikusabb jazz irányába indult el. Pharoah első, nemes egyszerűséggel Pharoah's First címre keresztelt albuma azonban nem úgy sikerült, amint számított rá: nálánál jóval egyszerűbb zenészekkel vette körbe magát, így az ő avantgárd hangja erősen elütött a zenekari hangzásról, és nem jött létre az a kollektív extázis, amit Coltrane zenekarában annyira imádott. 1966-ban azonban aláírt egy szerződést az Impulse! kiadóval, akik még az évben kiadták Tauhid című albumát, ami már a közönség és a szakma érdeklődését is felkeltette: Coltrane, Ornette Coleman, és Albert Ayler is elismerően nyilatkoztak róla. Ebből az időszakból Sanders egyik legnagyobb sikere a The Creator Has A Master Plan című, harminc perces, free jazz opusz lett a Karma című lemezről. Az ő nevével fémjelzett free jazz népszerűsége azonban hamarosan alábbhagyott.

Sanders új területek felé nyitott, elsősorban az afrikai ritmusok és hangzások kezdték el érdekelni őt,

aminek egyik első lenyomata az 1972-es Black Unity. A hetvenes-nyolcvanas években aztán az R&B, a modális jazz és a hard bop területén is tett kirándulásokat. Eközben többször kiadót váltott, nem volt hajlandó a piac igényei szerint alkotni. Még a Theresa nevű aprócska, független kiadótól is elbúcsúzott, akiknél az Impulse!-hoz hasonlóan hosszú időt, nyolc évet töltött – ekkor egy kulturális cserekapcsolat keretében, 1991-ben Afrikába utazott.

Az egyik legtermékenyebb látogatása Marokkóba vezetett 1994-ben, ahol a Gnawa-i Mahmoud Guinia guimbriművésszel közösen felvette a legendás The Trance Of Seven Colors című lemezt, ami a hatvanas években megindult világzene egyik hivatkozási pontjává vált, hiszen a marokkói gnawa rituálé extázisa találkozik a Sanders-féle felfokozott, transz-szerű szaxofonozással. Ekkorra Sanders már egy megfontolt zenésszé vált, aki a free jazztől a mainstreamig rengeteg stílust képes volt a saját arcára formálni. Coltrane halála után fokozatosan enyhült az agresszív, féktelen energiákkal fémjelzett stílusa, de az energia nem veszett el, csak átalakult: érett zenészként kifejezetten lírai hangvételre váltott. Pharoah Sanders most 78 éves, és közel 30 szólóalbumot tudhat magáénak, valamint egy Grammy-díjat is a Blues for Coltrane című, 1987-es tribute-albumért. De a legfontosabb, kiváló egészséget is, ami lehetővé teszi, hogy zenészmatuzsálemként is járja a világot zenéjével.

November elsején kvartettjével, William Hendersonnal, Oli Hayhursttal és Gene Calderazzóval lép fel a MOMSportban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Jazz/World

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Klasszikus

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Színház

Birtoksértő magatartás miatt tett feljelentést Novák Emil és Szarka Gábor

Eljárást kezdeményezett Novák Emil, az SZFE rektorhelyettese és Szarka Gábor kancellár az egyetem Hallgatói Önkormányzatának elnöke ellen – ezt maga Csernai Mihály osztotta meg Facebookon, hozzátéve, hogy „a dolog több szempontból pikáns”.
Színház

Máraival folytatódik a VígSTREAMház

A padlás 999. előadása után a Vígszínház Márai Sándorhoz fordul és Hegedűs D. Géza felejthetetlen monodrámáját közvetíti.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?
Jazz/World lemezajánló

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Jazz/World gyász

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.