Jazz/World

Maga a jazzfáraó, Pharoah Sanders jön Budapestre

2018.07.26. 10:25
Ajánlom
A 78 éves Pharoah Sanders november elsején lép fel Budapesten a Get Closer Concerts szervezésében.

Trane volt az Atya, Sanders a Fiú, én pedig a Szentlélek vagyok”

- szól Albert Ayler, avantgarde jazzszaxofonos sokat idézett mondása. Sanderst John Coltrane, vagyis az „Atya” is nagyra tartotta: bár zenekarának soha nem volt hivatalos tagja, de több lemezt rögzítettek együtt, és generációja egyik legkiemelkedőbb tenorszaxofonosának nevezte őt, Ornette Coleman pedig egyenesen a világ legjobbjának titulálta hangszerén Sanderst.

Pharoah Sanders zenészcsaládba született Ferrell Sanders néven.

A Pharoah, vagyis Fáraó becenevet nagymamája adta neki ironikusan, amikor 1961-ben New Yorkba költözve szinte nincstelenként élt: sokszor az utcán, metróaluljárókban aludt, napról napra élt és alkalmi zenei munkákból tartotta fönn magát.

Sun Ra volt az, aki elsőként oltalmába fogadta, adott neki egy sárga-zöld csíkos nadrágot és ösztönözte, hogy használja a Pharoah művésznevet. Sanders akkoriban még csak a Village Vanguard ajtaja előtt játszott zenésztársaival, itt hallotta őt Coltrane is, aki ekkoriban már felismerte, hogy számára a zenében a legfontosabb tényező az energia, és ebből jó sok volt Pharoah Sandersnek. Meginvitálta zenekarába, amiben olyan avantgarde zenészlegendák játszottak, mint az előbb idézett Albert Ayler, Sun Ra, valamint Cecil Taylor. Kettejük – nem hivatalos – együttműködése a jazztörténelem egyik legellentmondásosabb időszaka lett, hiszen egymásra találtak a tradicionális jazzkoncepciókkal való szakításban - a swing és a funkcionális harmóniák elvetésében -, és egy szabálytalan struktúrájú, féktelen zenét hoztak létre.

GettyImages-858035230-154633.jpg

A McCoy Tyner Quintettel 2004-ben: balról jobbra Ravi Coltrane, Pharoah Sanders, és Charnett Moffett. (Fotó/Forrás: Hiroyuki /Getty Images)

Elsőként Coltrane Ascension című, 1965-ben rögzített albumán közreműködött Pharoah Sanders, majd az ugyanebben az évben megjelent Meditations címűn.

Coltrane-ra óriási hatással voltak Sanders hosszúra nyújtott, disszonáns szólói, de a tisztelet és csodálat kölcsönös volt: Sandersre legalább ekkora hatást gyakorolt Coltrane spirituális elkötelezettsége a zenében.

Többek között az Om című közös lemezükön hallható mantraszerű, skandáló játék inspirálta későbbi munkáiban, amit egyes legendák szerint egy LSD trip alatt vettek fel. Az albumon a Tibeti Halottas Könyvben és a Bhagavad Gita hindu szentírásban leírt szertartásokat próbálták felidézni a zenével. 

Miután különváltak útjaik, Sanders szándéka az volt, hogy megmarad a kollektív free jazznél, míg Coltrane a szólisztikusabb jazz irányába indult el. Pharoah első, nemes egyszerűséggel Pharoah's First címre keresztelt albuma azonban nem úgy sikerült, amint számított rá: nálánál jóval egyszerűbb zenészekkel vette körbe magát, így az ő avantgárd hangja erősen elütött a zenekari hangzásról, és nem jött létre az a kollektív extázis, amit Coltrane zenekarában annyira imádott. 1966-ban azonban aláírt egy szerződést az Impulse! kiadóval, akik még az évben kiadták Tauhid című albumát, ami már a közönség és a szakma érdeklődését is felkeltette: Coltrane, Ornette Coleman, és Albert Ayler is elismerően nyilatkoztak róla. Ebből az időszakból Sanders egyik legnagyobb sikere a The Creator Has A Master Plan című, harminc perces, free jazz opusz lett a Karma című lemezről. Az ő nevével fémjelzett free jazz népszerűsége azonban hamarosan alábbhagyott.

Sanders új területek felé nyitott, elsősorban az afrikai ritmusok és hangzások kezdték el érdekelni őt,

aminek egyik első lenyomata az 1972-es Black Unity. A hetvenes-nyolcvanas években aztán az R&B, a modális jazz és a hard bop területén is tett kirándulásokat. Eközben többször kiadót váltott, nem volt hajlandó a piac igényei szerint alkotni. Még a Theresa nevű aprócska, független kiadótól is elbúcsúzott, akiknél az Impulse!-hoz hasonlóan hosszú időt, nyolc évet töltött – ekkor egy kulturális cserekapcsolat keretében, 1991-ben Afrikába utazott.

Az egyik legtermékenyebb látogatása Marokkóba vezetett 1994-ben, ahol a Gnawa-i Mahmoud Guinia guimbriművésszel közösen felvette a legendás The Trance Of Seven Colors című lemezt, ami a hatvanas években megindult világzene egyik hivatkozási pontjává vált, hiszen a marokkói gnawa rituálé extázisa találkozik a Sanders-féle felfokozott, transz-szerű szaxofonozással. Ekkorra Sanders már egy megfontolt zenésszé vált, aki a free jazztől a mainstreamig rengeteg stílust képes volt a saját arcára formálni. Coltrane halála után fokozatosan enyhült az agresszív, féktelen energiákkal fémjelzett stílusa, de az energia nem veszett el, csak átalakult: érett zenészként kifejezetten lírai hangvételre váltott. Pharoah Sanders most 78 éves, és közel 30 szólóalbumot tudhat magáénak, valamint egy Grammy-díjat is a Blues for Coltrane című, 1987-es tribute-albumért. De a legfontosabb, kiváló egészséget is, ami lehetővé teszi, hogy zenészmatuzsálemként is járja a világot zenéjével.

November elsején kvartettjével, William Hendersonnal, Oli Hayhursttal és Gene Calderazzóval lép fel a MOMSportban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Klasszikus

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Több ezer fotó vált hozzáférhetővé a jazz fénykorából

Csaknem 50 évnyi „porosodás” után online elérhetővé tették Francis Wolff, a Blue Note Records producerének fotóarchívumát.
Jazz/World john coltrane

Coltrane újabb meglepetése az utókornak a Blue World című album

Szeptember 27-én újabb, eddig kiadatlan Coltrane-album lát napvilágot. Hallgasd meg a cikkben a címadó dalt!
Jazz/World ajánló

Az egyszerre három trombitán játszó jazz-zenebohóc is fellép a Müpa nyárzáró fesztiválján

Augusztus 20-án ingyenes jazzkoncertekkel várja a közönséget a Jazz 0820. Augusztus 30. és szeptember 1. között pedig a pezsgő swingkorszakot idézi meg a New Orleans Swingfesztivál, amin a svéd jazz-zenebohóc, Gunhild Carling is fellép.
Jazz/World hungarikum

A fiatal cimbalmos generációt szólítja meg a BMC Nemzetközi Cimbalomversenye

Lukács Miklós, a világ egyik legtöbbet foglalkoztatott és legsokoldalúbb cimbalomművésze a megálmodója a BMC-ben augusztus 25. és 31. között zajló versenynek.
Jazz/World videó

Zseniális: dalban mondanak híreket

A Hírek dalban projekt az online térben kavargó híreket szórakoztatóan, akusztikus zenei kísérettel tálalja nekünk. Az első részben a Lóci játszik frontembere, Csorba Lóci öltötte magára az énekes-bemondó szerepét.