Jazz/World

Maga a jazzfáraó, Pharoah Sanders jön Budapestre

2018.07.26. 10:25
Ajánlom
A 78 éves Pharoah Sanders november elsején lép fel Budapesten a Get Closer Concerts szervezésében.

Trane volt az Atya, Sanders a Fiú, én pedig a Szentlélek vagyok”

- szól Albert Ayler, avantgarde jazzszaxofonos sokat idézett mondása. Sanderst John Coltrane, vagyis az „Atya” is nagyra tartotta: bár zenekarának soha nem volt hivatalos tagja, de több lemezt rögzítettek együtt, és generációja egyik legkiemelkedőbb tenorszaxofonosának nevezte őt, Ornette Coleman pedig egyenesen a világ legjobbjának titulálta hangszerén Sanderst.

Pharoah Sanders zenészcsaládba született Ferrell Sanders néven.

A Pharoah, vagyis Fáraó becenevet nagymamája adta neki ironikusan, amikor 1961-ben New Yorkba költözve szinte nincstelenként élt: sokszor az utcán, metróaluljárókban aludt, napról napra élt és alkalmi zenei munkákból tartotta fönn magát.

Sun Ra volt az, aki elsőként oltalmába fogadta, adott neki egy sárga-zöld csíkos nadrágot és ösztönözte, hogy használja a Pharoah művésznevet. Sanders akkoriban még csak a Village Vanguard ajtaja előtt játszott zenésztársaival, itt hallotta őt Coltrane is, aki ekkoriban már felismerte, hogy számára a zenében a legfontosabb tényező az energia, és ebből jó sok volt Pharoah Sandersnek. Meginvitálta zenekarába, amiben olyan avantgarde zenészlegendák játszottak, mint az előbb idézett Albert Ayler, Sun Ra, valamint Cecil Taylor. Kettejük – nem hivatalos – együttműködése a jazztörténelem egyik legellentmondásosabb időszaka lett, hiszen egymásra találtak a tradicionális jazzkoncepciókkal való szakításban - a swing és a funkcionális harmóniák elvetésében -, és egy szabálytalan struktúrájú, féktelen zenét hoztak létre.

GettyImages-858035230-154633.jpg

A McCoy Tyner Quintettel 2004-ben: balról jobbra Ravi Coltrane, Pharoah Sanders, és Charnett Moffett. (Fotó/Forrás: Hiroyuki /Getty Images)

Elsőként Coltrane Ascension című, 1965-ben rögzített albumán közreműködött Pharoah Sanders, majd az ugyanebben az évben megjelent Meditations címűn.

Coltrane-ra óriási hatással voltak Sanders hosszúra nyújtott, disszonáns szólói, de a tisztelet és csodálat kölcsönös volt: Sandersre legalább ekkora hatást gyakorolt Coltrane spirituális elkötelezettsége a zenében.

Többek között az Om című közös lemezükön hallható mantraszerű, skandáló játék inspirálta későbbi munkáiban, amit egyes legendák szerint egy LSD trip alatt vettek fel. Az albumon a Tibeti Halottas Könyvben és a Bhagavad Gita hindu szentírásban leírt szertartásokat próbálták felidézni a zenével. 

Miután különváltak útjaik, Sanders szándéka az volt, hogy megmarad a kollektív free jazznél, míg Coltrane a szólisztikusabb jazz irányába indult el. Pharoah első, nemes egyszerűséggel Pharoah's First címre keresztelt albuma azonban nem úgy sikerült, amint számított rá: nálánál jóval egyszerűbb zenészekkel vette körbe magát, így az ő avantgárd hangja erősen elütött a zenekari hangzásról, és nem jött létre az a kollektív extázis, amit Coltrane zenekarában annyira imádott. 1966-ban azonban aláírt egy szerződést az Impulse! kiadóval, akik még az évben kiadták Tauhid című albumát, ami már a közönség és a szakma érdeklődését is felkeltette: Coltrane, Ornette Coleman, és Albert Ayler is elismerően nyilatkoztak róla. Ebből az időszakból Sanders egyik legnagyobb sikere a The Creator Has A Master Plan című, harminc perces, free jazz opusz lett a Karma című lemezről. Az ő nevével fémjelzett free jazz népszerűsége azonban hamarosan alábbhagyott.

Sanders új területek felé nyitott, elsősorban az afrikai ritmusok és hangzások kezdték el érdekelni őt,

aminek egyik első lenyomata az 1972-es Black Unity. A hetvenes-nyolcvanas években aztán az R&B, a modális jazz és a hard bop területén is tett kirándulásokat. Eközben többször kiadót váltott, nem volt hajlandó a piac igényei szerint alkotni. Még a Theresa nevű aprócska, független kiadótól is elbúcsúzott, akiknél az Impulse!-hoz hasonlóan hosszú időt, nyolc évet töltött – ekkor egy kulturális cserekapcsolat keretében, 1991-ben Afrikába utazott.

Az egyik legtermékenyebb látogatása Marokkóba vezetett 1994-ben, ahol a Gnawa-i Mahmoud Guinia guimbriművésszel közösen felvette a legendás The Trance Of Seven Colors című lemezt, ami a hatvanas években megindult világzene egyik hivatkozási pontjává vált, hiszen a marokkói gnawa rituálé extázisa találkozik a Sanders-féle felfokozott, transz-szerű szaxofonozással. Ekkorra Sanders már egy megfontolt zenésszé vált, aki a free jazztől a mainstreamig rengeteg stílust képes volt a saját arcára formálni. Coltrane halála után fokozatosan enyhült az agresszív, féktelen energiákkal fémjelzett stílusa, de az energia nem veszett el, csak átalakult: érett zenészként kifejezetten lírai hangvételre váltott. Pharoah Sanders most 78 éves, és közel 30 szólóalbumot tudhat magáénak, valamint egy Grammy-díjat is a Blues for Coltrane című, 1987-es tribute-albumért. De a legfontosabb, kiváló egészséget is, ami lehetővé teszi, hogy zenészmatuzsálemként is járja a világot zenéjével.

November elsején kvartettjével, William Hendersonnal, Oli Hayhursttal és Gene Calderazzóval lép fel a MOMSportban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A magyar származású festő, akinek a képe a francia elnök dolgozószobájában lóg – Kamaratárlat nyílt Hantai Simon munkáiból

A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a világhírű, magyar származású festő munkái mellett az őt inspiráló alkotók műveit is bemutatja a Szépművészeti Múzeum.
Vizuál

Elhunyt Jan Nowicki, A temetetlen halott című Nagy Imre-film főszereplője

A nyolcvanhárom éves korában elhunyt lengyel színész több évtizeden keresztül Mészáros Márta magyar rendező élettársa volt.
Színház

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Tánc

Lábujjhegyen – az ország három pontján is látható lesz Megyeri Léna és Bősze Ádám zene- és tánctörténeti sorozata

Az idei évadban a Nemzeti Táncszínház ad otthont Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető közös előadás-sorozatának, amely most vidékre is ellátogat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„A karácsonyi slágereknek szívszorító története van” – interjú Fischl Mónikával szentendrei, ünnepi koncertjéről

A tavalyi siker nyomán idén ismét ünnepi fellépésre készül Fischl Mónika Szentendrén, a HBPMK színpadán. A Liszt Ferenc-díjas színésznőt örökzöld slágerekről, csapathoz tartozásról és szentendrei kötődéseiről is kérdeztük a december 17-én 19.00 órakor kezdődő koncert apropóján.
Jazz/World ajánló

Nyolc különleges koncerttel várja a közönséget a Modern Art Orchestra

Folytatja bérletes koncertjeinek sorozatát a Modern Art Orchestra az Opus Jazz Clubban, melyre ezúttal is kétféle bérlet váltható: a hagyományos szerzői koncertek három premierjére a MAO Opus Bérlet, a jazztörténeti felfedező utakra vivő Legendás Albumok sorozat újabb öt állomására pedig a MAO Legendás Bérlet.
Jazz/World ajánló

Középkori rock ’n’ roll – Budapesten a Bordó Sárkány

A Bordó Sárkánnyal főleg fesztiválokon lehet találkozni, de mindenkit magával ragad a zenéjük, szóljon az akár egy hagyományőrző eseményen, akár egy budapesti klubban. Dinamikus, táncra perdítő dalok, egyfajta középkori bulizene szólal meg az együttes kezei között. A közelgő Fonó-béli koncertről Szlama László mesélt.
Jazz/World interjú

„Akkor vagyok boldog, ha azt játszhatom, amit szeretek” – Beszélgetés Horváth Balázzsal

A cimbalomtól indult, a zongorához érkezett. Tanul, tanít, próbál, fellép, versenyez és új együttest alapít. Horváth Balázs jazz-zongoraművészt kérdeztük, akinek tehetségét a napokban Junior Prima Díjjal ismerték el az MVM Zrt. támogatásával.
Jazz/World ajánló

Ünnepváró forgatag a Hagyományok Házában

Karácsonyhoz közeledve ünnepi díszbe öltözik a Hagyományok Háza, ahol december 9. és 11. között adventi élményhétvégére hívják az érdeklődőket. Ünnepváró forgatagjukban többek között koncertek, bábelőadások, ringató, színpadi műsorok, mese, gyerektáncház, múzeumpedagógiai foglalkozások várják a családokat.