Jazz/World

Magyar-amerikai jazzgála DVD-n

2005.12.03. 00:00
Ajánlom
Mintha tegnap lett volna: május 23-án a Nemzeti Hangversenyterem különleges magyar-amerikai jazzgálának adott otthont. A hivatalos fogalmazás szerint „Oláh Kálmán, Tony Lakatos és barátaik” léptek színpadra.

A „barátok” azonban ezúttal nem a Trio Midnight másik két jeles tagját, Egri Jánost és Balázs Elemért jelentette (akikkel egyébként két héttel korábban kétszer is fellépett Budapesten a Németországban élő magyar szaxofonos), hanem két amerikai világsztárt, a bőgős Ron McClure-t és a dobos Adam Nussbaumot. S csak néhány hónapot kellett várni, hogy megjelenjen a szupergroup hangversenye DVD-n!

Ünnepi pillanat ez, több okból is: a most negyvenhét éves Tony Lakatos minden hazai szereplése annak számít, hiszen ma már ő az európai szaxofonos mezőny egyik legjobbja, akinek valamennyi művészi megmozdulását érdemes figyelemmel kísérni, játsszon akár hagyományos formációkban, a Pili-Pili együttessel vagy ízig-vérig modern jazzt, mint három évvel ezelőtti Move It című albumán, ahol Tom Nicholas, Jr. rapénekes is jelentős szerephez jutott. Ünnepi a pillanat azért is, mert Oláh Kálmánt ismét a szakma világsztárjainak társaságában hallhatjuk zongorázni. Sőt, az együttes több fontos Oláh-szerzeményt tűzött a műsorára ezen a májusi estén: a Valley of Megiddo-val kezdték programjukat, majd az Elegy is elhangzott egy Lakatos-szerzeményt követően. Ilyen a honi jazzközönség: ünnepnek érez minden olyan magyar jazzhangversenyt (szerencsére évről-évre nő ezeknek a száma), amelyen a műfaj magyar élvonala együtt hallható az addig csupán lemezekről ismert ászokkal. Emlékezzünk csak: éppen tíz évvel ezelőtt jelent meg Lakatos Tóni Live In Budapestje, a híres Petőfi Csarnokbeli koncert lemezen, rajta három amerikai szupersztárral, Joanne Brackeennel, Cecil McBee-vel és Al Fosterrel. „Mindenki” erről az albumról beszélt akkoriban. Végül ünnepi a mostani pillanat azért is, mert a nemzetközi kvartett koncertje egyben az első magyar jazz DVD lett.

Számunkra a műsor (és a DVD) első fele érdekes elsősorban, ahol a négyes a zongorista és a szaxofonos szerzeményeit adja elő. „Ráadásnak” érezzük a néhány másodperc híján nyolcvan perces gazdag műsorban elhangzó standardokat, a trióban felcsendülő Cole Porter kompozíciót (Everything I Love), vagy éppen a millió változatból ismert Body And Soult. Letisztult, klasszicizálódott jazzt játszik a magyar-amerikai négyes – szerencsére anélkül, hogy stílusukat a merevségig kalapálták volna. A világhírű amerikai ritmuskíséret nem nő a magyar szólisták fölé, sőt, bátran kijelenthető, hogy a koncert motorja Tony Lakatos és Oláh Kálmán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.
Jazz/World klippremier

Móricz forgatókönyvére készült filmritkaság a Kerekes Band új klipjében

Bár a vidéki Magyarország felfedezése az 1930-as évek magyar filmművészetéből kimaradt, egy osztrák-magyar filmrendező, Georg Michael Höllering Hortobágy című alkotása pótolta a hiányt. Az 1936-os filmritkaság képkockáiból készült el a Kerekes Band Back to Folk című klipje.