Jazz/World

Magyarblues az őserdőben

2014.08.19. 07:37
Ajánlom
Perzselő napsütéshez, tábortűzhöz, erdőbe bujdosáshoz, minden nyári tevékenységhez alkalmas az EastWing muzsikája - írja Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

Lassan véget is ér a nyári fesztiválszezon, amelyen biztosan sokan találkoztak az EastWing új programjával, hiszen összesen tizenegy ilyen fellépésen vannak frissen túl, nagy sikerük volt. Rég tudta ilyen autentikusan megfogalmazni bárki is magát magyarblues-ban. Magyarblues-on most - persze önkényesen - azt értem, hogy gitáralapú zenében szólal meg a magyar népdal, hozzá más népzenei ízeket kevernek, és ebben az EastWing teljesen eredetit és frisset tudott alkotni. Betyárvilág című tavalyi felvételük a Fonó kiadásában jelent meg most CD-n. Persze nem akarok úgy tenni, mintha Ferenczi György vagy Both Miklós, meg az ő elődeik nem mutattak volna már irányt azoknak, akiknek a füljárataiban egyszerre van otthon a népdal és a classic rock, de ők ketten személyükben, hangszeresként, énekesként maguk alkotnak egy-egy hangzásideált. Az EastWing több mindenben is különbözik. Mindenek előtt abban, hogy kollektív formáció, nem egy frontember egyénisége köré szerveződő csapatról van szó, hanem egy olyan szeptettről, ahol mindenkinek van zenekarvezetői és zeneszerzői tapasztalata. Rögtön lejön az, hogy a különböző hátterű zenészek egymásnak is játszanak, külön örömet lelnek a közös teremtésben.

A legtöbb számot és hangszerelést Kéri Gábor gitáros írta, ő az első az egyenlők között, ő alapította a zenekart még akkor, amikor 2005-ben Shankar Lal indiai ének-és tablamesterrel működött együtt. Mivel Snétbergernek is tanítványa, ezért különösen nyitott a roma (és szinti) zenei hagyományra, és ez volt az egyik oka, hogy bevonta Frankie Látót. Agócs Gergely csatlakozásával kialakult a zenekar jelenlegi felfogása, gyanúsan leegyszerűsítve ezt hívom magyarbluesnak. Agócs jelenléte is meghatározó mint énekes, zeneszerző, dudás, furulyás, lantos, sőt még mint népzene kutató-gyűjtő is. Újabb pólust alkot Szendőfi Péter, aki több népszerű jazz-rock formáció dobosa. Frankie Látó hegedűje és Eichinger Tibor gitárja szólóban és tuttiban egyaránt különleges színt ad, vannak élvezetes unisono szólamaik is. A ritmusszekció gazdag rétegeiben fel-feltűnik Mogyoró Kornél ütőhangszeres is, a rockos, de minden irányba nyitott basszusgitárt a szintén sok műfajban tapasztalt Medgyaszay István (MegyaBass) szólaltatja meg.

A zene után már igazán nem szeretném újabb stíluskategóriákkal terhelni az olvasót, ezt az együttes ars poeticája is indokolttá teszi: „Ha nincsenek műfaji határok, korlátok sincsenek. Ez olyan, mint egy egész ménessel vágtatni a pusztában, vagy pisztrángra horgászni egy vad folyóban térdig gázolva, de hasonlíthatnám egy viharos tengeri vitorlázáshoz is. Szóval pont olyan, mint az élet. Szeretjük a szerelmet, de vágyunk a bujaságra is. Szeretünk enni-inni, de a konyha izgalma az igazi, annak ellenére, hogy sokat kell benne dolgozni."

A Betyárvilág, a lemez címe a Frankie-féle Őserdő című kompozíció szövegében bukkan fel.  Ez is régebb óta van repertoáron, de Agócs furulyájával és énekével „mélyebb" lett: „Hej, te világ, betyár világ, hol a betyárbecsület már?" Őszintén archaizál, és persze nagyon is aktuális: ez az aktualizáló „csavar" a félhangos felfelé lépéssel a zenében is megvalósul. Lelkes, szellemes, virtust is és huncutságot is mutató zene az övék. Először egy kicsit tartottam attól, hogy esetleg nem értik meg a külföldiek minden finomságukat, például amikor Agócs azt énekli, hogy „Zsandárok kezeibe soha nem nyughatom".

Nem így lesz, nem is így volt a hévízi fellépésen, ahol sok külföldi lelkesen ünnepelte a zenekart, amelyik zeneileg akkor is átütő, ha valaki nem érti a szöveget. Azután persze nem szabad ám azt hinnünk, hogy amiért Duna, Tisza meg rétes szerepel benne, már csak a mi feneketlen magyar lelkünkben lelhet igazán otthonra: rétest a Lajtán túl is lehet enni a cukrászdában. Sok izgalmas zene vár az EastWing lemezén felfedezésre, a Bálna vízalatti-földöntúli hangjaival, Agócs ázsiai gyűjtésével (Nomád), a New Generation ritmusorgiájával, és bár vannak részek, ahol érzésem szerint maradt még hely az összecsiszolódásra, mint az első videó (csak részlet!) dalának  folytatásában, azért az EastWing-féle gulyásleves már összeállt. És még slusszpoénra is futotta a lemezen egy Petőfi-parafrázissal, melyben szinte cikáznak a zenei világok között.  


Az EastWing legközelebbi fellépése:

Fonó Budai Zeneház - október 12.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.
Jazz/World klippremier

Móricz forgatókönyvére készült filmritkaság a Kerekes Band új klipjében

Bár a vidéki Magyarország felfedezése az 1930-as évek magyar filmművészetéből kimaradt, egy osztrák-magyar filmrendező, Georg Michael Höllering Hortobágy című alkotása pótolta a hiányt. Az 1936-os filmritkaság képkockáiból készült el a Kerekes Band Back to Folk című klipje.