Jazz/World

"Már levetettük a pitykés mellényt”

2014.07.10. 07:02
Ajánlom
A Fölszállott a pávában megismert Bazseva zenekar cimbalmosával, Szabó Dániellel a zenekar szellemiségéről és az áprilisban megjelent Első bekezdés című bemutatkozó albumáról beszélgettünk. INTERJÚ

- Mesélj a zenekar alapításáról!

- Három tag ötletéből született meg a zenekar. A Tárkány Művekből ismert Paár Julianna volt az egyik ösztönző, aki nagyon szeretett volna a feldolgozások mellett autentikus népzenét is énekelni, viszont nem volt kísérőzenekara. A bőgős Bognár Andris és én sokáig együtt dolgoztunk zenészként a Honvéd Táncszínháznál és mivel nagyon jól megértettük egymást a zenében, ezért rengeteget gondoltunk arra, hogy milyen jó lenne egy saját zenekarban együtt muzsikálni. A brácsás Papp Endrével is sokat játszottunk együtt korábban, illetve Nyitrai Tamással is, akit végül elhívtuk prímásnak. Szerettünk volna valami újat mutatni a piacon, ezért két énekessel dolgozunk: Julcsi mellett Horváth Sára Nina énekel, aki idén diplomázott a Zeneakadémia jazz-ének tanszakán, de erős a népdalénekesi vénája is.

- Másfél éve alakultatok és máris elkészült az első lemez. Hogy sikerült ilyen gyorsan?

- Körülbelül fél év próbálás után megpályáztuk a Hagyományok Háza által kiírt pályázatot, ahol ötven óra stúdióidőt lehetett nyerni. Erre a pályázatra nyáron már össze kellett állítani a zenét. Gyorsan felrántottuk a demóanyagot, amivel megnyertük a stúdióidőt és ősszel már ki is kellett jelölni a felvétel időpontjait. Ekkor kezdtük kivesézni a számokat. Novemberben felvettük a lemezt, és január végére sikerült megkeverni az anyagot, amit a Fonó adott ki, velük nagyon jó a kapcsolatunk.

- Miben áll a Bazseva szellemisége?

- Autentikusan, mégis aktualizálva, személyessé téve szeretnénk megszólaltatni a magyar népzenét. Nem biztos, hogy egy széki lassút pont azokkal a szövegekkel éneklik el a lányok, mint ami a gyűjtésben szerepel, hanem keresnek hozzá olyat, ami az ő személyiségüket jobban kifejezi. Tematikus számokat is készítünk, és megpróbáljuk a férfiéneklést is visszahozni a folkdivatba.

- A lemezen szerepel, hogy ti azt a küldetést vállaljátok, hogy megmutatjátok, a népzene sosem megy ki a divatból. Mitől tud népszerű lenni ma a népzene?

- A filozofikus háttere a népzene-játszásnak általában az, hogy a népzenével a saját gyökereinket szeretnénk erősíteni, de mi ezt nem akarjuk vaskalaposan hirdetni, már levetettük a „pitykés mellényt". Mi mind Budapesten élünk, de gyerekkorunkban belecsöppentünk a népzene és a táncház vonáskörébe, ezért fontosnak tartjuk megmutatni ennek a kultúrának a közösségteremtő erejét - azt, amit a saját bőrünkön tapasztalunk - hogy milyen jó bulik tudnak kikerekedni erre a zenére.

- A Fölszállott a pávában kritikával illették az énekes lányok „hétköznapi öltözetét", amiben a színpadra léptek. Egyetértesz azzal, hogy az autentikusságnak a külsőségekben is meg kell mutatkoznia?

- Szerintem ezen már rég túl vagyunk. Ez akkor volt nagyon fontos, amikor a harmincas években elindult a Gyöngyösbokréta mozgalom és mindenki felvette a nagymamája ruháját. Ha egy néptáncegyüttes feláll a színpadra és autentikus anyagot visznek, akkor az ő esetükben fontos. De mi, népzenészek most kvázi olyan felállásban zenélünk, mint egy cigányzenekar. A cigányzenészek pedig sohasem vettek fel népviseletet, már a harmincas években sem öltöztek fel népviseletbe, mindig újítók voltak. És bármilyen hihetetlen, a népzene is egy újító műfaj. Hagyományőrzés csak most létezik Budapesten, falun soha nem őriztek hagyományt: ott, ha meghallottak egy új dallamot, azonnal beépítették a repertoárba, szerves részévé vált a kultúrának. Ha jött egy új ruha, azonnal „levetették a régit". Tehát én azt hiszem, hogy ebben semmi kivetnivaló nincs. Mi is újítók vagyunk és nem a nagymamáink ruháit hordjuk.

- Új dallamok, szövegek, ritkán játszott tájegységek zenéi hallhatóak a lemezen...

- Koncepció volt, hogy kicsit frissebb dallamokat, frissebb szövegeket hozzunk. A gyűjtések most már a mozgalomban elég jól elérhetőek és bőven lehet válogatni az érdekes anyagokból. Mi megpróbálunk azokhoz a dallamokhoz hozzányúlni, amik nem mozognak annyira közkézen, illetve szeretnénk az ismert tájegységek zenéit is érdekes hangszerelésben megmutatni. Például a széki népzene nagyon ismert, de a lemezen szerepel szilágysági zene is, amit viszont nem nagyon szoktak játszani. Vagy akár egy sófalvi összeállítás is érdekes tud lenni, pedig csak egy hegedű, cimbalom és ének szerepel rajta, de a szövegek nagyon erősek.

- Szerepel a lemezen saját gyűjtésű dallam is?

- Mindenkinek benne van a szíve csücske ebben a lemezben. Paár Julcsi a buzai énekes anyagból írta a szakdolgozatát, úgyhogy a buzai számot ő rakta össze, az az ő száma. Én nagyon sokat foglalkoztam sóvidék zenéjével, az a szám az enyém, én válogattam a dallamokat. Papp Endre, a brácsásunk a Fondor zenekar brácsása is, ők például sokat foglalkoztak a szilágyságival, azt az anyagot ő dobta be a közösbe.

- Táncházban szoktatok még muzsikálni?

- Szoktunk, bár nem ez a fő vonal, mi koncertzenekar szeretnénk lenni. De természetesen nem lehet kivonni magunkat a táncházmozgalom alól, hiszen az a legtermészetesebb közege ennek a zenének. A Fonó évadzáró táncházat például mi fogjuk csinálni.

- Mi a különbség a táncházban való muzsikálás és a színpadi zenélés között?

- Messze áll egymástól a kettő. Míg egy lemezbemutatón például egy profin összeállított műsor kerül a színpadra, addig a táncházi muzsikálás egy spontán örömzene, aminek éppen abban van az ereje, hogy improvizatív és lehet közben hülyéskedni. Ugyanakkor a táncházi muzsika olyan, mint egy jó próba: ott lehet egymással megtalálni a közös hangot.

- Sok fiatal zenekar van ma, akik népzenét játszanak. Hogy lehet kitűnni a mezőnyből?

- Elég egyszerűen csak jól muzsikálni. Mióta a Zeneakadémián működik a népzene tanszak, azóta ontja a népzenészeket, én is ott végeztem, de ez fontos is, hiszen kell nagyon az utánpótlás. Cimbalmosokból például még mindig nincs telítve a piac. A népzenét játszó zenekarokon belül is nagyon különböző stílusúak vannak. Szerintem meg kell találni az aranyközéputat, több területből kell merítkezni ahhoz, hogy a népzenét egy színpadképes műfajjá tudjuk varázsolni. A mi titkos receptünk az, hogy klasszikus hangképzéssel, tisztán játszva, jó stílusérzékkel, nem cigányosan játszunk népzenét. Ha át vannak gondolva a számok, jól vannak felépítve, akkor a népzenét fel lehet emelni a színpadra. Akár a Zeneakadémia színpadára is, ahol egy klasszikus zenéhez szokott közönség számára is egy teljes zenei élményt tudunk nyújtani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Könyv

„A humor és a mosoly a létezés kovásza” – olvasson bele Ferenc pápa közelmúltban megjelent memoárjába!

Februárban jelent meg magyarul Remény című önéletrajza, az első memoár, amelyet hivatalban lévő pápa adott közre. A közelmúltban elhunyt egyházfő exkluzív fényképekkel színesített könyvében elmeséli családja és saját életútját, valamint reflektál korunk legégetőbb társadalmi kérdéseire is.
Vizuál

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Szűcs Gabi: „Ha gyerekkoromban összegyűlt a család, a rokonok rögtön dalra fakadtak”

Szívet és lelket melengető századeleji dallamokat varázsol a Várkert Bazár színpadára zenekarával Szűcs Gabi és vendége, egy igazi Sinatra-típusú fickó, Gájer Bálint május 4-én, anyák napján. Az énekesnő elárulta azt is, milyen extravagáns ruhával készül a fellépésére.
Jazz/World ajánló

Petruska András: „Egy művész néha beírja a naptárjába, hogy mikor őrül meg”

Különleges jubileumi koncertet ad április 29-én a Várkert Bazárban Petruska András, aki mindig új utakat keres, dolgozik producerként, számítógépen ír zenét és tribute zenekarban is játszik.
Jazz/World interjú

Hajdu Klára: „A jazz egy nagy játszótér”

Az általában viccesen említett 15 percnyi hírnév tárta előtte szélesre a jazz kapuját. Ám a kapun túl már saját tehetsége, kitartása segítette tovább. Hajdu Klára zenekart vezet, éneklést tanít, és néha elgondolkodik azon, hogyan tolja minél messzebb magától a mobiltelefont.
Jazz/World interjú

Tálas Áron: „Mindig szerettem a dallamokat, de a ritmusok jobban érdekeltek”

Volt, hogy tíz formációban játszott egyszerre, tanít a Zeneakadémián, világszínvonalon dobol és zongorázik. Pedig Tálas Áron eredetileg focista szeretett volna lenni vagy rocksztár, a Zeneakadémia tanévnyitójáról pedig egyenesen haza akart menekülni. Szerencsére maradt, pedig még a bőröndje sem volt kipakolva.
Jazz/World hír

Afrikai, ázsiai és európai művészekre fókuszál az idei JazzFest Budapest – itt a teljes program!

A JazzFest Budapest április 27. és május 14. között negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a főváros különböző helyszíneire. A fesztivál 18 napja alatt a világ 23 országából érkező 181 művész 54 koncertet ad. A festivize aloldalaként idéntől elérhető a fesztivál applikációja is.