Jazz/World

Már tiniként jazzt játszott az éjszakában – Szakcsi Jr. 50

2018.10.03. 09:00
Ajánlom
Az 50. születésnapját ünneplő zongorista, ifj. Szakcsi Lakatos Béla meghívására a jazz hazai élvonala lép színpadra október 15-én a MOMKultban.

Ifj. Szakcsi Lakatos Béla, avagy ahogy legtöbben hívják, Szakcsi Jr. édesapja nyomdokain haladva, immár évtizedek óta a magyarországi jazzélet egyik legkiemelkedőbb zongoristája, aki a bebop gyökereiből táplálkozik. Gyerekként tíz évig tanult klasszikus zongorát, majd a Bartók Béla Zeneművészeti Konzervatóriumba járt, miközben már tiniként jazzt játszott az éjszakában idősebb zenészek mellett. A nyolcvanas évek végétől olyan zenészek között találta magát, mint Tomsics Rudolf, Kőszegi Imre és Pecek Lakatos Géza.

"Apám, Szakcsi Lakatos Béla engem és az öcsémet, Robit sem próbált meg soha irányítani, még azt sem erőltette, hogy zenéljünk. Persze ő egész nap zongorázott otthon, szóltak a lemezek, és ez nagyon megtetszett nekünk" – mondta el a művész.

Már fiatalon foglalkoztatott a jazz története, ezért meglehetősen beleástam magam a témába.

Fontosnak tartom a tradíciókat, ha egy produkción nem érezzük, miből táplálkozik, akkor a jellegét veszíti el. Szerintem a jazzben is úgy kellene lennie, mint a klasszikus zenében, amely elképzelhetetlen Mozart, Beethoven vagy Bach nélkül. Mintha a jazzben a hagyományokat időnként félreraknák, ami helytelen" - fogalmazott.

Az október 15-i koncerten a MOMKultban a hazai jazz három generációja képviselteti magát. Színpadra lép a zongorista tizenegy éve működő saját formációja, a Szakcsi Jr. Trió a bőgős Lakatos Pecek Krisztiánnal és a dobos Balázs Elemérrel, de az est folyamán játszani fog mások mellett Berkes Balázs, Csík Gusztáv, Szakcsi Lakatos Béla, László Attila, Kőszegi Imre, Joan Faulkner, Oláh Kálmán, Egri János, Fekete-Kovács Kornél, Winand Gábor, Barcza Horváth József, Szőke Nikoletta, Szakcsi Lakatos Róbert, Balázs József, Oláh Tzumo Árpád, Horváth Plútó József, Emilio, Tony Snétberger, Orbán György, Oláh Krisztián és Tálas Áron is.

A kerek jubileumot ünneplő zongorista a MOMKultban saját triója mellett még egy részben fog szerepelni, amikor formációja kiegészül Zana Zoltán szaxofonossal és Fekete-Kovács Kornél trombitással.

Az est többi részében a barátaim fognak játszani, én meg nézem őket.

Minden formációra olyan hét-nyolc perc jut, mindenki egy számot fog előadni" - mondta a zenész.

"Nem akartam semmilyen összegzést ezen a koncerten, és nem állítottam össze számlistát sem. Csak aznap dől el, mit játszik a sok formáció, amelyek persze azonos stílusú zenészekből fognak állni és ez sok mindent meghatároz. Ettől eltekintve minden fellépő szabad kezet kap, nem lesz próba sem, csak egy soundcheck a koncert délutánján" - fejtette ki Szakcsi Jr., aki a zenélés mellett a felsőörsi Snétberger Zenei Tehetség Központban és a budapesti Vienna Konservatoriumban is tanít.

Mint felidézte, pályája elején, 1989-től meghatározó volt számára a fúziós zenét játszó Új Rákfogó, amelyben hozzá hasonló akkori fiatal tehetségek, a billentyűs Oláh Kálmán, a bőgős Torma Rudolf, a dobos Balázs Elemér, az ütőhangszeres Müller György és a szaxofonos Nagy József játszott. 1994-ben csatlakozott a Babos Bandhez (Babos Gyula - gitár; Szappanos György - basszusgitár; Borlai Gergő - dob).

"A Babos Band nagyon fontos szakasza volt az életemnek. Akkoriban mentális problémáim voltak, pánikbetegségben szenvedtem, és ha akkor Babos Gyuszi nem segít nekem, nem tudom, mi történt volna. Egyenesen Katona Klári kísérőzenekarába kerültem, igényes popzenét játszottunk az ország akkori egyik legnépszerűbb énekesnőjével és jól éreztem magam" - mondta ifj. Szakcsi Lakatos Béla.

A zongorista világsztárokkal is zenélt együtt, közöttük volt Jack DeJohnette, Miles Davis egykori legendás dobosa, illetve John Patitucci, a műfaj egyik legjobb bőgőse. Szakcsi Jr. felidézte, hogy DeJohnette 2002 májusában a Bartók Rádióban rendezett tehetségkutató versenyre jött el zsűrielnöknek. A Jazz Garden nevű helyen az idősebb Szakcsi lépett fel akkor este, utána hajnalig jammeltek a dobossal, Szakcsi Lakatos Róbert és az unokatestvér Oláh Kálmán is velük játszott.

"Jack azt mondta, csinálna egy lemezt velünk, a Szakcsi Generationnel. Rá egy évre a tehetségkutatón bőgőverseny volt, arra John Patitucci jött el Pestre, akkor vettük fel az albumot négy zongoristával. Volt néhány koncertünk is együtt, csodálatos élmény volt" - tette hozzá.

Fidelio Klasszik

Szakcsi Jr. nemrégiben vendégünk volt a Fidelio Klasszik adásában. Az interjú itt hallgatható meg:

Ifj. Szakcsi Lakatos Béla:

Kapcsolódó

Ifj. Szakcsi Lakatos Béla: "A jazznek szüksége van a népszerűsítésre"

Budapest jazzklubjai, kocsmái, kávézói mellett vidéki és határon túli városok is részt vesznek idén a Nemzetközi Jazz Napon április 30-án. A koncertekre a belépés díjtalan. A Budapest Music Centerben található Opus Jazz Clubban a Szakcsi Jr. Quintet ad műsort. Ifj. Szakcsi Lakatos Bélával a nap fontosságáról beszélgettünk. INTERJÚ

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.