Jazz/World

Máshogy gondolkodik egy jazz-zongorista, mint egy klasszikus zenész

2018.09.28. 12:55
Ajánlom
Egy friss, lipcsei kutatás bebizonyította, hogy még akkor is teljesen máshogy működik a klasszikus- és jazz zenészek agya, ha ugyanazt a darabot játsszák.

Mindezt persze a zenészek eddig is tudták. Egyszer megkérdezték Keith Jarrettől – aki Bach-előadóként és intuitív jazz-zongoristaként is világhírű –, hogy lesz-e valaha olyan koncertje, amelyen mind klasszikus, mind pedig jazz zenét játszik majd, amire ő így felelt:

„Nem, mert az idegrendszeredtől teljesen mást követel meg a két dolog”.

Daniela Sammler idegtudós ezt így magyarázza: „Ez nem a szigorú értelemben vett biológiai folyamatokra vonatkozik, hanem az eltérő gondolkodási sémákra, amelyek között nagyon nehéz váltani”. A tanulmány egyik szerzője, Robert Bianco hozzáteszi: „Ahogy a kutatás is kimutatta, a jazz-zongoristák gyorsabban képesek újratervezni a zenei folyamatokat, mint a klasszikus zongoristák. Jobban reagáltak a váratlan helyzetekre és gördülékenyebben tudták folytatni az előadást, amikor arra kértük őket, hogy játszanak szokatlan harmóniákat egy megszokott harmóniamenetben”. (Lásd a grafikont)

jazz-vs-classical-graph-155901.jpg

jazz-vs-classical-graph-155901.jpg (Fotó/Forrás: Openculture.com)

Másrészről az is kiderült, hogy a klasszikus zenészek agya pontosabban működött az akkordok lefogása, a technikai kivitelezés közben.

Ők tehát sokkal inkább a „hogy játsszak” kérdésére összpontosítottak, míg a jazz-zongoristák a váratlan adaptációra, tehát a „mit játsszak” kérdésére koncentráltak.

Az ilyen tanulmányok hatására még jobban csodálhatjuk azokat a zenészeket, akik könnyedén tudnak váltani a klasszikus és a jazz-zene között. Így például Nina Simone, aki klasszikus zenésznek készült, és akinek Bach-imádatát számos szerzeményében és improvizációjában tetten érhetjük. Hallgasd csak meg Bach-ihletésű Love Me or Leave Me című számát!

(Forrás: openculture.com)

Tanítani kellene a táncosok gondolkodását!

Kapcsolódó

Tanítani kellene a táncosok gondolkodását!

Ez a véleménye annak a kutatónak, aki célként tűzte ki, hogy a táncosok térbeli, holisztikus gondolkodásának feltérképezésével egy új, mozgáson alapuló tanulásmódszertant fejlesztene ki a nem-táncosok számára.

A jazz-zenészek kreatívabbak az átlagnál?

A jazz-zenészek kreatívabbak az átlagnál?

Egy évszázadban csak egy olyan zseni születhet, mint Miles Davis, de vajon tanulható-e az a fajta spontaneitás, amit ő a hangszeren tökéletesített és ami mindannyiunk hasznára válhatna a kreatív gondolkodás közben?

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kerekes Vica: „Olyan, mintha több száz éve lennék itt a Földön” 

Bemutatták Szász Attila új, romantikus történelmi thrillerét, az Apró meséket. A II. világháború utáni zűrzavaros időkben játszódó szerelmi háromszög női főszereplőjével, Kerekes Vicával beszélgettünk szerepekről, visszatérésről és az erőszakos jelenetek megéléséről is. 
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Plusz

Kiderült, hogy a hanghullámoknak is van tömegük

Eddig a fizika egyik alapvetése volt, hogy a hangnak nincs tömege, de kiderült, hogy van, és hat rá a gravitáció is.
Jazz/World

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.
Jazz/World szakértők zenekar

Legendás magyar színházi zenék találkoznak egy női szaxofonbandával

A nemrég New Yorkot megjárt Szakértők összefogva az amerikai The Tiptons Sax Quartettel végre összekalapálják a New York – Budapest – Kaposvár – Tel-Aviv tengelyt március 17-én a TRIP hajón.