Jazz/World

Máshogy gondolkodik egy jazz-zongorista, mint egy klasszikus zenész

2018.09.28. 12:55
Ajánlom
Egy friss, lipcsei kutatás bebizonyította, hogy még akkor is teljesen máshogy működik a klasszikus- és jazz zenészek agya, ha ugyanazt a darabot játsszák.

Mindezt persze a zenészek eddig is tudták. Egyszer megkérdezték Keith Jarrettől – aki Bach-előadóként és intuitív jazz-zongoristaként is világhírű –, hogy lesz-e valaha olyan koncertje, amelyen mind klasszikus, mind pedig jazz zenét játszik majd, amire ő így felelt:

„Nem, mert az idegrendszeredtől teljesen mást követel meg a két dolog”.

Daniela Sammler idegtudós ezt így magyarázza: „Ez nem a szigorú értelemben vett biológiai folyamatokra vonatkozik, hanem az eltérő gondolkodási sémákra, amelyek között nagyon nehéz váltani”. A tanulmány egyik szerzője, Robert Bianco hozzáteszi: „Ahogy a kutatás is kimutatta, a jazz-zongoristák gyorsabban képesek újratervezni a zenei folyamatokat, mint a klasszikus zongoristák. Jobban reagáltak a váratlan helyzetekre és gördülékenyebben tudták folytatni az előadást, amikor arra kértük őket, hogy játszanak szokatlan harmóniákat egy megszokott harmóniamenetben”. (Lásd a grafikont)

jazz-vs-classical-graph-155901.jpg

jazz-vs-classical-graph-155901.jpg (Fotó/Forrás: Openculture.com)

Másrészről az is kiderült, hogy a klasszikus zenészek agya pontosabban működött az akkordok lefogása, a technikai kivitelezés közben.

Ők tehát sokkal inkább a „hogy játsszak” kérdésére összpontosítottak, míg a jazz-zongoristák a váratlan adaptációra, tehát a „mit játsszak” kérdésére koncentráltak.

Az ilyen tanulmányok hatására még jobban csodálhatjuk azokat a zenészeket, akik könnyedén tudnak váltani a klasszikus és a jazz-zene között. Így például Nina Simone, aki klasszikus zenésznek készült, és akinek Bach-imádatát számos szerzeményében és improvizációjában tetten érhetjük. Hallgasd csak meg Bach-ihletésű Love Me or Leave Me című számát!

(Forrás: openculture.com)

Tanítani kellene a táncosok gondolkodását!

Kapcsolódó

Tanítani kellene a táncosok gondolkodását!

Ez a véleménye annak a kutatónak, aki célként tűzte ki, hogy a táncosok térbeli, holisztikus gondolkodásának feltérképezésével egy új, mozgáson alapuló tanulásmódszertant fejlesztene ki a nem-táncosok számára.

A jazz-zenészek kreatívabbak az átlagnál?

A jazz-zenészek kreatívabbak az átlagnál?

Egy évszázadban csak egy olyan zseni születhet, mint Miles Davis, de vajon tanulható-e az a fajta spontaneitás, amit ő a hangszeren tökéletesített és ami mindannyiunk hasznára válhatna a kreatív gondolkodás közben?

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Zenés színház

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

„Fúvom az énekem” - a Hajdu Klára Quartet új lemezre készül

A következő év elején jelenik meg a Hajdu Klára jazz díva legújabb lemeze, amelynek zenei világa az énekesnő gyerekkori zenei élményeiből és a magyar népdalkincsből építkezik.
Jazz/World gyász

68 éves korában elhunyt Póka Egon basszusgitáros

A zenész olyan legendás zenekarokban játszott, mint a Hobo Blues Band vagy a P. Mobil.
Jazz/World gyász

92 éves korában elhunyt Soós Tibor bárzongorista

A legendás zenész haláláról szóló hírt a Spinoza tette közzé, ahol tizenöt éven át játszott.
Jazz/World ajánló

Időutazás a Žagarral – látványos koncertshow a Margitszigeten!

A zenekar fennállásának 20. jubileuma apropóján újra együtt zenél az öttagú csapat szeptember 17-én, a Margitszigeti Színház szezonzáróján.
Jazz/World ajánló

Christian Sands Trio a BJC-ben

Christian Sands a fiatal generáció egyik legkiemelkedőbb billentyűse, aki egyaránt diktálja kortársai számára a tempót a jazz zene és a divat terén.