Jazz/World

Még csak 30 éves, de négy jelölésből hármat már Grammyre váltott: Cécile McLorin Salvant

2019.11.08. 15:00
Ajánlom
Kevés alkotó mondhatja el magáról, hogy mindössze 21 évesen megnyerte a műfaj egyik legrangosabb megmérettetésének számító Thelonious Monk Jazzversenyt, és négy jelölésből hármat Grammy-díjra tudott váltani. A francia-haiti gyökerekkel rendelkező, Miamiban született Cécile McLorin Salvant jazzénekesnővel éppen ez történt, ráadásul még csak harminc éves. November 18-án élőben tapasztalhatjuk meg a Müpában a kivételes tehetségű művész sokoldalúságát, ahova ezúttal Sullivan Fortner zongoristával érkezik.
CecileMcLorinSalvant_Hires2byHectorPerez-125447.jpg

Cecile McLorin Salvant (Fotó/Forrás: Müpa/ Hector Perez)

A mai jazzénekesek új generációjának egyik vezető egyénisége minden egyes általa elénekelt dalban felfedezi a történelmi kontextust és a modern lehetőségeket, még a legmélyebben amerikai sztenderdekben is”

– írta a Pitchfork Cécile McLorin Salvant legutóbbi, The Window című lemezéről. Az énekesnő nem fél rendhagyó módon hozzányúlni a klasszikusokhoz, ezzel együtt a szakma rendszeresen a legnagyobb elődökkel emlegeti egy lapon. A New York Times kritikusa egyenesen úgy fogalmazott: ha valaki a nagy hármas – Billie Holiday, Sarah Vaughan és Ella Fitzgerald – nyomába léphet, az csakis ő.

Zenéjét többek közt az teszi izgalmassá, hogy lemezein a klasszikus jazzsztenderdek és a lenyűgöző saját szerzemények mellett előszeretettel kalandozik más műfajokba is. Legfrissebb albumán például jól megférnek egymás mellett Richard Rodgers, Stevie Wonder és Steven Sondheim klasszikusai, de helyet kapott a korongon társadalmi kérdéseket feszegető amerikai népballada és korai feminista R&B-dal is, sőt a francia sanzonokra is kikacsint.

Több kritika is kiemeli, milyen jó érzékkel értelmezte újra a West Side Story Somewhere című dalát:

a Pitchfork szerint Salvant azzal a tudattal énekel, hogy egy mű sincs kőbe vésve, még egy olyan gyakran elővett dallam sem, mint a Somewhere. Az albumon helyet kaptak könnyedebb slágerek is, de – ahogy a Rolling Stone szerzője fogalmaz – a lemezről úgy általában elmondható, hogy Salvant szeretné előcsalogatni a dalokból a keményebb igazságokat, és megmutatni a bennük rejlő többletjelentéseket, mindezt pedig egészen lenyűgöző módon.

Hogy honnan ez a különleges érzékenység és sokoldalúság, amivel világszerte levette a lábáról a kritikusokat? Ehhez kétségtelenül hozzájárult haiti származású édesapja és Tunéziában született, de francia, guadalupei és amerikai gyökerekkel rendelkező édesanyja, akik kiskorától rengeteg zenével vették körül. Már 5 évesen zongoraleckéket vett, azonban középiskolás koráig nem igazán foglalkozott jazzel.

Kezdetben sokkal jobban vonzotta a klasszikus és a barokk muzsika: 18 évesen felvételt nyert a dél-franciaországi Darius Milhaud Konzervatóriumba, ahol jogot, klasszikus és barokk éneklést tanult.

Végül itt, a jazzszaxofonos Jean-François Bonnel hatására került a műfaj bűvkörébe. Pályája során számos neves jazz-zenész felfigyelt rá – a legendás trombitás, a Jazz at Lincoln Center művészeti központ zenei igazgatója, Wynton Marsalis például úgy fogalmazott vele kapcsolatban: egy-két generáción belül egyszer találkozni hasonló énekessel.

Az alábbi videóban azt is hallhatjuk, hogyan működnek együtt a színpadon:

Karrierjének egyik meghatározó mérföldköve, hogy 2010-ben, mindössze 21 évesen megnyerte a szakma egyik legrangosabb megmérettetését, a Thelonious Monk Jazzversenyt, ahol a közönség és a zsűri egyaránt el volt tőle ragadtatva. Ugyanabban az évben jelent meg első, a Jean-François Bonnel Paris Quintettel közösen készített lemeze, a Cécile, 2014-es WomanChild című albumát pedig már Grammy-díjra jelölték a legjobb vokális jazzalbum kategóriában.

Az ezt követő három lemeze – a For One to Love, a Dreams and Daggers és a The Window – igazi diadalmenet: kivétel nélkül mindegyikért hazavihette az arany gramofont.

Először 2016-ban, nem sokkal első Grammy-díja után járt Budapesten, november 18-án pedig két újabb lemezzel és még két Grammyvel később, Sullivan Fortner New Orleans-i zongoristával tér vissza a Müpába, hogy ezúttal a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben mutassa meg, minek is köszönheti ezt a példátlan sikert. A The Window című albumon is közreműködő Fortner az énekesnőhöz hasonlóan szereti a nagy kontrasztokat, miközben jól összeszokott duójuk elképesztő intimitással rezonál egymásra. A Pitchfork kritikusa szerint Salvant tökéletes partnerre talált a zongoristában, aki többek közt olyan zenészekkel állt egy színpadon, mint Wynton Marsalis, John Scofield vagy Paul Simon. Nem is annyira kíséri az énekesnőt, sokkal inkább csatlakozik hozzá abban a párbeszédben, amit Salvant folytat a dalokkal – sőt, időnként még vitatkozik is vele.

(Támogatott tartalom)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Egy nem várt kudarc története

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Még mindig a karanténból, Budapest, Magyarország. Ezúttal Benedek Szabolcs legújabb könyvéről ír.
Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Fidelio Tours

Kodály Zoltán gondolata ihlette Veszprém legújabb miniszobrát

A népszerű gerillaszobrász, Kolodko Mihály legújabb alkotása egy vagány utcazenész Veszprém egyik forgalmas pontján.
Vizuál

Elhunyt Reigl Judit festőművész

Kilencvenhét éves korában pénteken elhunyt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész, az európai absztrakt expresszionizmus jelentős képviselője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.