Jazz/World

Mégis ragyog a napfény

2018.06.04. 13:20
Ajánlom
A Syrius Legacy töretlenül tesz kísérletet arra, hogy a legendás Syrius zenéjét ne csak megértse, de újra is értelmezze, és a közönséget élőzenei koncertek keretében kihívások elé állítsa.

A szerző, Wagner Sára a Syrius Legacy zenekart alapszakos diplomája írásakor ismerte meg, mely dolgozat a Syrius együttes dokumentációjáról szólt – a témát azóta sem tudta letenni.

Nothing he's got he really needs, Twenty-First Century Schizoid Man.

Ezek a sorok zseniális mód, csak ebben a században teljesítették be saját jóslatukat. Ki gondolná, hogy a King Crimson száma – amit számos zenekar, köztük a Syrius is feldolgozott – 1969-ben jelent meg, egy olyan korban, amikor az ember még volt annyira józan, hogy lássa, ez a század már megszokásból fog természet elleni ritmusra dolgozni, úgy is mondhatjuk, hogy műritmusra, a gyilkoló gépek zajára. A skizofrén állapotot, melyet a dal is kifejez, lassan elfelejtjük tudatosítani, – érezni érezzük persze, épp ezért őrülünk meg tőle –, mert mi már nem látjuk saját magunkat kívülről.

Jó lenne, ha valaki felébredne végre, és szólna nekünk. De ahol szó nincs, ott érkezik valami más. Így érkezett szinte a semmiből a Syrius együttes 1970-ben, és így jelent meg ismét, évekkel ezelőtt a színpadon zenéjük, a huszonegyedik században a Syrius Legacy jóvoltából: keresve saját útját újra és újra, mint akkor, ott, évtizedekkel ezelőtt a Syrius-hajón, föl, a fény felé törve, a tökéletességet kutatva.

IMG_4266-130655.jpg

Vidákovich Izsák és Ludányi Tamás (Fotó/Forrás: Wagner Sára)

Nem kritikára, nem külcsínre, nem reklámra, jelenlétre van szükség: szemtől szemben közel lenni, és eggyé válni a hangokkal. E cikk szerény eszközével a lehetőséget szeretné megadni mindenkinek, aki nyitott, hogy vegye szemügyre, leginkább legyen fültanúja a Syrius Legacy jazzformációnak. A zenekar már két lemezt is kiadott, melyeken a Syrius életművének jelentős részét interpretálja, Az ördög álarcosbálját és a Széttört álmok-szvitet, ezzel tisztelegve a legendás zenekar előtt. Az együttes tagjai a legfoglalkoztatottabb magyar ifjú jazztitánok: Benkó Ákos (dob, ének), Fonay Tibor (basszusgitár), Vidákovich Izsák (tenorszaxofon, fuvola) és Ludányi Tamás (alt- és szopránszaxofon).

Az általuk tökéletesre faragott jazz-hangzásvilágba pár hónapja az új billentyűssel, Pénzes Mátéval – aki egyébként a fiatalok körében közkedvelt Blahalouisiana zenekar tagja – megérkezett a blues hangzásvilág és a progresszív rock tán legelismertebb hangszere, a Hammond orgona. Ezzel az út nyitva, hogy a Syrius-zene, és a Syriusnak írt dalszövegek jelentése újrateremtse saját magát évtizedekkel később, mely zene, és a zenéhez kapcsolódó szöveg is azért olyan, amilyen, mert a zenekar minden egyes tagja zeneileg különálló egyéniség, akik valami teljesen egyedi lüktetést és tudást tettek bele a közösbe, ezzel – sokáig úgy hittem – a lehetetlen megteremtve.

IMG_4271-130652.jpg

az előtérben Benkó Ákos, a háttérben Fonay Tibor (Fotó/Forrás: Wagner Sára)

Egy jó ideje hallom a szeleit annak, hogy utat törnek a mélyből a tiszta zenét képviselő muzsikusok, akik képesek megkérdőjelezni a valóságot, melyben hétköznapi életünket éljük. Ők arról ismerhetőek fel, hogy sosem elégszenek meg játékukkal, és nem hajlandóak a sokszor középszerű főáramhoz csatlakozni. Magukkal és a zenével önazonosak maradnak, nyitottak a saját lelkük szavára, melyet, szerencsére, közvetítenek is – nekünk csak meg kell hallanunk és erőt meríteni belőle.

Talán a Hammond teszi, vagy Pénzes Máté, vagy a zenekar menedzsmenttől való mentessége, a zenészek elkötelezettsége, technikai tudása, zeneszeretete, de eszméletlenné kezd válni az, amit a Syrius Legacy művel. Én csak azt nem értem, hogy miért nem kíváncsi rá egy kicsit nagyobb számban a rendszerváltás utáni fesztiválos generáció. Persze talán már a kérdésben benne volt a válasz, mégis, úgy érzem, hogy a kiüresedésben, ami nap mint nap újból vár ránk odakint, az életben maradás feltétele a lélekből szóló zene, vagyis az élet minden szegletét ismerni vágyó emberek jelenléte.

A Syrius Legacy június 1-jén a Gödi Jazz Napokon lépett fel, mely koncert az írást ihlette.

Széttört álmok

Kapcsolódó

Széttört álmok

A testvérem és én szerencsések voltunk: ismertük J.J.-t, aki Juhász Ferenc eposzait szerette olvasni, ő hívott minket először Syrius-koncertre. Azt mondta, ez valami egészen más lesz, mint amiket addig hallgattunk.

"Álarcos bál" a Syrius Legacyval

Október 17-én a Budapest Jazz Clubban egy estén dupla lemezbemutatót tart a Syrius Legacy. A zenekar a legendás Syrius együttes 1971-es lemezének jazz-változatából készült albumot mutatja be.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Karanténból szól a nóta

Új platformon jelentkeznek péntektől élő produkciókkal a magyar népzene, cigányzene és jazz színtér szereplői.
Jazz/World magazin

„India nemzeti kincse” – 100 éve született a szitár mestere, Ravi Shankar

Zenéjével a különböző kultúrák összekapcsolására törekedett, a klasszikus, a jazz- és a rockzene sokmillió rajongója neki köszönhetően fedezte fel az indiai zene évezredes hagyományait.
Jazz/World hír

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Jazz/World Művészi szabadság

Szőke Nikoletta: „Ez egy érzelmileg intenzív időszak”

Három hete még stúdióban volt, klipet forgatott, az egész nyara be volt táblázva. Szőke Nikoletta érzelmileg intenzív időszakot él meg, aminek a hatására új dalok vannak születőben, de a kényszerű otthonmaradásban a régiekre is marad ideje. Interjú.
Jazz/World fonó

Toplistás a Besh o droM jubileumi lemeze

A Balkan World Music Chart negyedéves toplistáján a zenekar jubileumi lemeze.