Jazz/World

Mégis ragyog a napfény

2018.06.04. 13:20
Ajánlom
A Syrius Legacy töretlenül tesz kísérletet arra, hogy a legendás Syrius zenéjét ne csak megértse, de újra is értelmezze, és a közönséget élőzenei koncertek keretében kihívások elé állítsa.

A szerző, Wagner Sára a Syrius Legacy zenekart alapszakos diplomája írásakor ismerte meg, mely dolgozat a Syrius együttes dokumentációjáról szólt – a témát azóta sem tudta letenni.

Nothing he's got he really needs, Twenty-First Century Schizoid Man.

Ezek a sorok zseniális mód, csak ebben a században teljesítették be saját jóslatukat. Ki gondolná, hogy a King Crimson száma – amit számos zenekar, köztük a Syrius is feldolgozott – 1969-ben jelent meg, egy olyan korban, amikor az ember még volt annyira józan, hogy lássa, ez a század már megszokásból fog természet elleni ritmusra dolgozni, úgy is mondhatjuk, hogy műritmusra, a gyilkoló gépek zajára. A skizofrén állapotot, melyet a dal is kifejez, lassan elfelejtjük tudatosítani, – érezni érezzük persze, épp ezért őrülünk meg tőle –, mert mi már nem látjuk saját magunkat kívülről.

Jó lenne, ha valaki felébredne végre, és szólna nekünk. De ahol szó nincs, ott érkezik valami más. Így érkezett szinte a semmiből a Syrius együttes 1970-ben, és így jelent meg ismét, évekkel ezelőtt a színpadon zenéjük, a huszonegyedik században a Syrius Legacy jóvoltából: keresve saját útját újra és újra, mint akkor, ott, évtizedekkel ezelőtt a Syrius-hajón, föl, a fény felé törve, a tökéletességet kutatva.

IMG_4266-130655.jpg

Vidákovich Izsák és Ludányi Tamás (Fotó/Forrás: Wagner Sára)

Nem kritikára, nem külcsínre, nem reklámra, jelenlétre van szükség: szemtől szemben közel lenni, és eggyé válni a hangokkal. E cikk szerény eszközével a lehetőséget szeretné megadni mindenkinek, aki nyitott, hogy vegye szemügyre, leginkább legyen fültanúja a Syrius Legacy jazzformációnak. A zenekar már két lemezt is kiadott, melyeken a Syrius életművének jelentős részét interpretálja, Az ördög álarcosbálját és a Széttört álmok-szvitet, ezzel tisztelegve a legendás zenekar előtt. Az együttes tagjai a legfoglalkoztatottabb magyar ifjú jazztitánok: Benkó Ákos (dob, ének), Fonay Tibor (basszusgitár), Vidákovich Izsák (tenorszaxofon, fuvola) és Ludányi Tamás (alt- és szopránszaxofon).

Az általuk tökéletesre faragott jazz-hangzásvilágba pár hónapja az új billentyűssel, Pénzes Mátéval – aki egyébként a fiatalok körében közkedvelt Blahalouisiana zenekar tagja – megérkezett a blues hangzásvilág és a progresszív rock tán legelismertebb hangszere, a Hammond orgona. Ezzel az út nyitva, hogy a Syrius-zene, és a Syriusnak írt dalszövegek jelentése újrateremtse saját magát évtizedekkel később, mely zene, és a zenéhez kapcsolódó szöveg is azért olyan, amilyen, mert a zenekar minden egyes tagja zeneileg különálló egyéniség, akik valami teljesen egyedi lüktetést és tudást tettek bele a közösbe, ezzel – sokáig úgy hittem – a lehetetlen megteremtve.

IMG_4271-130652.jpg

az előtérben Benkó Ákos, a háttérben Fonay Tibor (Fotó/Forrás: Wagner Sára)

Egy jó ideje hallom a szeleit annak, hogy utat törnek a mélyből a tiszta zenét képviselő muzsikusok, akik képesek megkérdőjelezni a valóságot, melyben hétköznapi életünket éljük. Ők arról ismerhetőek fel, hogy sosem elégszenek meg játékukkal, és nem hajlandóak a sokszor középszerű főáramhoz csatlakozni. Magukkal és a zenével önazonosak maradnak, nyitottak a saját lelkük szavára, melyet, szerencsére, közvetítenek is – nekünk csak meg kell hallanunk és erőt meríteni belőle.

Talán a Hammond teszi, vagy Pénzes Máté, vagy a zenekar menedzsmenttől való mentessége, a zenészek elkötelezettsége, technikai tudása, zeneszeretete, de eszméletlenné kezd válni az, amit a Syrius Legacy művel. Én csak azt nem értem, hogy miért nem kíváncsi rá egy kicsit nagyobb számban a rendszerváltás utáni fesztiválos generáció. Persze talán már a kérdésben benne volt a válasz, mégis, úgy érzem, hogy a kiüresedésben, ami nap mint nap újból vár ránk odakint, az életben maradás feltétele a lélekből szóló zene, vagyis az élet minden szegletét ismerni vágyó emberek jelenléte.

A Syrius Legacy június 1-jén a Gödi Jazz Napokon lépett fel, mely koncert az írást ihlette.

Széttört álmok

Kapcsolódó

Széttört álmok

A testvérem és én szerencsések voltunk: ismertük J.J.-t, aki Juhász Ferenc eposzait szerette olvasni, ő hívott minket először Syrius-koncertre. Azt mondta, ez valami egészen más lesz, mint amiket addig hallgattunk.

"Álarcos bál" a Syrius Legacyval

Október 17-én a Budapest Jazz Clubban egy estén dupla lemezbemutatót tart a Syrius Legacy. A zenekar a legendás Syrius együttes 1971-es lemezének jazz-változatából készült albumot mutatja be.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.