Jazz/World

Megjelenik Miles Davis eddig kiadatlan lemeze

2019.06.19. 09:15
Ajánlom
Az 1986-os Rubberband – ahogy már Miles Davistől megszokhattuk – körülbelül egy évtizeddel előzte meg a későbbi neo-soul hangzásvilágot. Most az album eredeti producerei kiegészítve adják közre a kincset érő felvételeket.

A nyolcvanas évek popzenéjében a zenei producerek egyre meghatározóbb személyek lettek, akik jelentősen alakították a lemezek végleges hangzását. A digitális szintetizátorok és samplerek kiemelt jelentőségűvé váltak, és ezt az áramlatot az olyan jazzóriások sem kerülték meg, mint Miles Davis vagy Herbie Hancock. Davisnek már az 1986-os Tutu című albuma megosztotta a rajongókat és kritikusokat. A Jazzwise magazin kritikusa úgy fogalmazott: „Miles a trombitaszólamot buja hangszínű, elektronikus  alapra vette fel, amit a samplerek, a szintetizátor és a dobgép generált”. A Tutu előremutató hangzásvilágában nagy szerepet játszott a fiatal basszusgitáros, Marcus Miller is, aki nemcsak játszott a lemezen, de producere, hangszerelője és társzeneszerzője is volt annak. A Tutu tehát a nyolcvanas évek produktuma, az évtizedé, amikor a zenét sokszor fenyegette az a veszély, hogy a technológia alárendeltjévé válik.

Davis azonban még ezzel a technikai megközelítésmóddal együtt is olyan klasszikusokat teremtett, amik a későbbi jazzművészekre is hatással voltak.

Miles-Davis-Rubberband_Cover-Art-e1560431320749-143649.jpg

Miles Davis: Rubberband

Szinte a Tutuval egyidőben, 1985-ben kezdett el rögzíteni Miles Davis egy hasonló albumot Rubberband címmel, ami egyszerre jazz, soul, funk és dance album.

Ez lett volna Davis első megjelenése a Warner Bros-nál, miután szerződést bontott a Columbiával. Végül a Tutu jobban elnyerte a kiadó tetszését, a Rubberband pedig az asztalfiókba került.

Csak 2018-ban adták ki Miles Davis lemezének címadó dalát néhány remixszel együtt egy EP-n, amit itt is meghallgathatsz:

Most pedig bejelentették, hogy kiegészítik az EP-t, és szeptemberben újra kiadják. A lemezfelvételen anno dobosként közreműködött Miles unokaöccse, Vince Wilburn, aki most producerként továbbgondolt néhányat Miles Davis felvételei közül: így például az Al Jarreau-nak szánt I Love What We Make Together instrumentális verzióját Randy Hall énekével egészítették ki, de a lemezen szerepel a hip-hop énekesnő Ledisi és Lalah Hathaway is. A lemez hangzásvilága ezáltal erősen a triphop irányába tolódik el. A kincset érő felvételeket tartalmazó album szeptember 6-án érkezik a Rhino Recordsnál, borítóján Miles Davis festményével. Addig is előrendelhető.

Rubberband

1. Rubberband of Life [ft. Ledisi]
2. This Is It
3. Paradise
4. So Emotional [ft. Lalah Hathaway]
5. Give It Up
6. Maze
7. Carnival Time
8. I Love What We Make Together [ft. Randy Hall]
9. See I See
10. Echoes in Time/The Wrinkle
11. Rubberband

(Forrás: pitchfork.com, openculture.com, címlapképen Miles Davis 1987-ben, fotó: Luciano Viti / Contributor)

Hogy lépett túl Miles Davis a jazzen?

Kapcsolódó

Hogy lépett túl Miles Davis a jazzen?

A hatvanas évek végére a jazz púp lett Miles Davis hátán, viszont sok kortársával ellentétben ő nem elégedett meg a címke elhagyásával, hanem előre menekült, és – ragaszkodva az alkotói módszeréhez – kilőtte zenéjét a világűrbe.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.
Jazz/World hír

Keresik Erdély legszebb magyar dalát

A zenei pályázatra erdélyi zenészek és zenekarok, amatőr és hivatásos zenészek jelentkezését várják.
Jazz/World hír

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Jazz/World magazin

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.