Jazz/World

Megjelent A jazz évszázada című könyv

2015.06.22. 15:26
Ajánlom
Hiánypótló, alapos kötetet írt a jazz két hazai szakértője, Kerekes György és Pallai Péter. A jazz évszázada című könyv alapvetően a műfaj 20. századi amerikai történetét meséli el több száz zenei illusztrációval, amelyhez külön YouTube csatorna készült. A könyvbemutatót június 25-én, este fél 7-től a Fuga Budapesti Építészeti Központban tartják.

"Átfogó jazztörténeti könyv magyar nyelven még nem jelent meg, bár a műfajról írt korábban Gonda János, Pernye András és mások is. A jazz évszázada segítségére lehet azoknak a hazai zenészeknek, akik szeretnék a műfaj történeti eredetét feltárni, de azoknak is, akik nem foglalkoztak zeneelmélettel. A nagyokat, például Duke Ellingtont vagy Count Basie-t mindenki ismeri, de beszéltem egészen kiváló muzsikussal, akik még nem hallott Gerry Mulliganről" - mondta Pallai Péter.

A Fidelio Media Kft. gondozásában megjelent kötet megírása mintegy másfél évet vett igénybe. A két szerző fele-fele arányban (10,5:10,5) elosztott egymás között 21 fejezetet. "Mindketten foglalkoztunk a hangszerek bemutatásával, és a jazz kialakulásához, népszerűsödéséhez vezető társadalmi, kulturális, gazdasági háttér bemutatásával is". Az utolsó, az európai jazz kialakulását és néhány jellegzetes előadóját taglaló részt egy harmadik jazzszakértő, Zipernovszky Kornél írta.

A könyv egyik célja az volt, hogy a jazzt jobban lehet szeretni, ha érti az ember. A kötet megmagyarázza a jazzhez köthető alapvető fogalmakat, másrészt zeneileg illusztrálja is ezeket: Cseke Gábor zongoraművész eljátszotta például a szinkópát, a harmóniasort, a kétnegyedes szvinges lüktetést, a kromatikus skálát, a New Orleans bluest és sok minden mást.

Ezekhez, valamint a jazz történetének legfontosabb felvételeihez, összesen 750 kliphez egy YouTube csatornát rendeltek  - talán ez az első könyv Magyarországon, amely ezt a megoldást választotta.

"A magam részéről úgy dolgoztam, hogy elképzeltem magam előtt a zenéket, szinte időrendi és fejlődési sorrendben, és ezekre építettem, amit leírtam. Egy-két alkalommal tértem csak el ettől, például amikor olyanokra akadtam, akik után ugyan alig maradt fent zene, de egészen kiválóak voltak és befolyásolták az adott kor fejlődését. Ilyen volt Jesse Stone zongorista zenekara az 1920-as évek végén vagy Freddie Webster trombitás, aki után mindössze egy nagyzenekari felvétel maradt, ám Miles Davisre is hatással volt" - fejtette ki a szerző.

Utóbbi, Miles Davis, a trombitás legenda az egyetlen jazz-zenész, akivel külön fejezet foglalkozik. "Nem teremtett önálló stílust, de képes volt meglovagolni a modern zenei hullámokat, és hihetetlen jó érzékkel választotta ki maga mellé a leginvenciózusabb zenészeket".

A jazz történelmi és műfajszerkezeti megközelítésben egyaránt a szabadság zenéje, de a hatvanas-hetvenes évek kötetlen free jazze ebben olyan fokra jutott, amelyet már csak kevesen voltak képesek követni. Pallai Péter hozzátette: ettől egy kicsit azóta hátrább lépett a jazzvilág, több kompozicionális és hangszerelési elem jött vissza.

"A könyvben kifejezetten a 20. századi amerikai jazzel foglalkoztunk, ami jóval egységesebb hangzat, mint amit Európában hallunk. De a latin-amerikai és indo jazz kialakulása is azt eredményezte, hogy a világon több helyütt ma már nem az amerikai bluest tekintik az improvizáció ugródeszkájának, hanem a saját népi zenei hagyományokat. Így van Afrikában, Ázsiában, Skandináviában, és nálunk, Magyarországon is, ahol a Dresch Quartet magyar pentaton zenéből farag improvizált jazzt. De a könyvben a magyar jazzel nem foglalkoztunk, annak történetét tavaly megírta Jávorszky Béla Szilárd" - mondta.

Pallai Péter 13 évesen, 1951-ben talált rá a jazzre, amikor az be volt tiltva Magyarországon, és azóta is szerelmese a műfajnak. Az 1956-os forradalom után tanulmányait Londonban fejezte be, volt a BBC magyar osztályának munkatársa, később pop- és jazzműsorokat is szerkesztett, vezetett. A rendszerváltozás után kétlaki lett, Budapestről tudósította a BBC magyar adásait. Nyugdíjazása után különböző budapesti rádióknál népszerűsítette a jazzt. Több történelmi témájú kötet szerzője.

Kerekes György (1945) zenélt a hatvanas években, majd építészként sikeres karriert futott be, egy időben Budapest főépítésze volt. A 2005-ben és 2006-ban megjelent, Jazzportrék című kétkötetes művében összesen 1100 oldalon mutatja be a műfaj történetének kiemelkedő muzsikusait. Pallai Péterrel évek óta közösen szerveznek jazzkoncerteket a Budapest Jazz Clubban.

A jazz évszázada című könyv bemutatója június 25-én este lesz a Fuga Budapesti Építészeti Központban, ahol Balázs József zongorista játszik majd, a bevezetőt pedig Kovács István színművész olvassa fel..

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Távozik Csík János a Csík Zenekarból

Az együttes október 10-én kiadott közleménye alapján a zenekar alapító-névadója harminchat év után válik meg tőlük. Utódjaként Gál Tibor prímás-énekes követi, aki már lépett fel a muzsikusokkal.
Jazz/World magazin

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Jazz/World magazin

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Jazz/World ajánló

A magyar és a nemzetközi jazzélet kiválóságai lepik el Bukarestet

Világsztárok, magyar jazzdinasztiák képviselői, a magyar jazzoktatás kiválóságai és feltörekvő fiatal tehetségek lépnek a román főváros közönsége elé október 7. és 11. között a 6. Bukaresti Magyar Jazznapokon.
Jazz/World gyász

Elhunyt Kris Kristofferson countryénekes

A Grammy-díjas countryzenész nyolcvannyolc éves volt, halálhíréről családja számolt be a közösségi médiában. A művészről Barbra Streisand is megemlékezett, akivel az 1976-os Csillag születik című filmben játszottak együtt.