Jazz/World

Megkomponált hangverseny

2009.12.17. 22:36
Ajánlom
A Tóth Viktor altszaxofonos élő előadásait nyomon követők megfigyelhetik, hogy a fiatal muzsikus, amikor csak teheti, arra törekszik, hogy koncertjei megkomponált egész benyomását keltsék, s így az eljátszott különálló darabok inkább egy egyszeri koherens rendszer elemeinek hassanak.

A szaxofonos legutóbb a Művészetek Palotájában éreztette közönségével, hogy színpadra lépve nem egyszerűen a begyakorolt témák és rögtönzések konvencionális egymásutániságában, hanem sokkal inkább koncertkompozícióban gondolkozó muzsikus, aki ugyan halálosan komolyan veszi műfaját, mégis azon munkálkodik, hogy előadása szétfeszítse a hagyományos jazzkoncert-kereteket, s egy olyan performansz irányába mozduljon el, mely táncművészeti, pantomim- és kortárszenei, máskor pedig költészeti elemeket is tartalmaz. Tóth Viktor "Gesamtkunstwerk"-ben gondolkozása igen ritka a magyar jazzéletben, ám visszatérő, ha nem is elterjedt jelenség külföldön. S talán nem túlzás azt állítani, elsősorban azok a művészek kísérleteznek vele, akik különböző transz-zenékkel varázsolnak: mindenekelőtt Sun Ra, az Űrmester, valamint Steve Coleman, William Parker, nálunk pedig alkalmanként a Grencsó Kollektíva.

Tóth Viktor ezúttal egy bevezetésből és három főrészből álló koncertkompozícióval lepte meg a hangversenyterem hallgatóságát. A bevezető rész a „kezdetben volt a zene" alapállításra épült. A muzsikus szaxofonozva lépett elő a homályból a fénybe, mintegy zenei kozmogóniát imitálva, egyedül a színpadon. Néhány perccel később egy táncosnő csatlakozott hozzá, s a duett egy olyan, szavak nélküli, elbeszélhetetlen történetet vagy történetfoszlányt jelenített meg, melynek talán szintén fontos eleme lehetett a güneia, vagyis a nemzés, a teremtés képzete. E merőben szokatlan, s tartamában is jól kimért spirituális bevezetés azonnal feszült figyelmet keltett a nézőtéren, és a koncentráció csak fokozódott, amikor az átmenetileg elsötétült színpadon feltűnt a félévente összeálló magyar-amerikai Tóth Viktor Tercett Szandai Mátyással és a világhírű Hamid Drake-kel.

Mint a jazztörténet minden jobb triója, úgy a Tercett előadásában is észlelhető a háromszög, mint ősi szimbolikus alakzat aktív működése. A háromszöghöz kapcsolódó számértékek itt püthagoreus felfogás szerint értendők, vagyis a kozmosz harmonikus törvényeinek kulcsai, az isteni világrend manifesztációi. Elsődlegesen tehát nem mértékegységek, hanem a világ metafizikai alapképletei, ősminőségei. A szellemi alapokra helyezett jazztriózás is azt jelenti, hogy a kettőben rejlő feszültségek és ellentétek egy feloldó egységbe kell hogy rendeződjenek, ez a magasabb szám a három, amely magába sűríti a tézist, az antitézist és a szintézist. Egyszerűsítő megfogalmazásban ez a szellemiség árad a Tóth Viktor Tercett zenéjéből.

 

A koncert második főrészében klasszikus Ornette Coleman-felállássá bővült a trió: Kovács Ferenc trombitajátéka "négyszögösítette" a Tercett zenéjét. Aligha lepett mg bárkit is a két fúvós szólista közötti művészi összhang, ugyanakkor a kvartett játéka mindenekelőtt az edzettebb fülű jazz-publikumhoz szólt. Itt érdemes megemlíteni, hogy a fiatal altszaxofonos zenei világa elsősorban a '60-as évek modális és free irányzataira épül, mégse volna nevezhető egyetlen nagy ős követőjének sem. Nem hangzuhatagot fúj és elsodor, hanem inkább játékosan körbezenél, millió zenei ötletet variál, néha azt várjuk, swingelni kezd, de akkor újabb váratlan fordulattal építkezik tovább.

A hangversenyt záró szeptett-játék mindenképpen a koncert kiteljesedése volt. Ezúttal sem érdemes a közvetlen ősöket keresni. A lényeg, hogy a szeptett-rész voltaképp nagy ívű közös zenei meditáció volt, s a legendás spiritualista free társulások (Art Ensemble of Chicago) gyakorlatának megfelelően nem hangokkal, hanem néma elmélkedéssel kezdődött. Természetesen e néhány másodpercnyi csend is integráns része volt az előadásnak. Míg azonban e felfogás korábbi képviselői gyakran meditatív/moderato-szabad improvizáció- meditatív/moderato struktúrában gondolkoztak, Tóth Viktorék a második csendes meditatív rész után nem zárták le a szerkezetet, hanem egy hangulatilag másféle, de az előzőekhez szervesen kapcsolódó újabb meditatív zenei tömbbel folytatták a darabot.

A ráadásban egy "hilife"-darabbal szórakoztatták a közönséget, s ahogy a szeptett-felállásban Szandai Mátyás vonós bőgőszólója érdemel külön említést, úgy a ráadásszámban a Jeszenszky György-Hamid Drake kettős parádés dobszólója jelentette a csúcspontot. 

 

2009. december 14. Művészetek Palotája - Fesztivál Színház;  a Tóth Viktor Tercett hangversenye

                                                                                                        

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Zenés színház

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Vedd ölbe, ringasd, énekelj!

Vedd ölbe, ringasd, énekelj! – ezzel a gondolattal hívja a Pesti Vigadó a kisgyermekes családokat három év alatti gyerekekkel a Ringató-foglalkozásokra, ahol cél a zenei élmény.
Jazz/World ajánló

A brazil zene esszenciája

A legendás Grammy-díjas brazil énekes, gitáros és dalszövegíró, Gilberto Gil október 22-én a Liszt Ünnep keretében, a MOM Kulturális Központban ad nagyszabású koncertet.
Jazz/World ajánló

Minden, amit Cory Henryről tudnod kell

Egy zseniális alkotó, aki egyszerre lenyűgöző zongorista, énekes, producer és dalszerző. Hatéves kora óta áll színpadon, számtalan műfajban bizonyított a gospeltől az r&b-n át a jazzig, és olyan világsztárokkal dolgozott, mint Bruce Springsteen, a The Roots, a Boyz II Men, Kenny Garrett, Kanye West vagy az Imagine Dragons, a Snarky Puppy tagjaként pedig több Grammy-díjat nyert. Ő Cory Henry, akinek Müpa-beli lemezbemutató koncertje az ősz egyik legjobban várt zenei eseménye. El is meséljük, miért!
Jazz/World ajánló

A Birdman zeneszerzője Budapesten

Az ötszörös Grammy-díjas jazzdobos és zeneszerző, Antonio Sanchez október 29-én a MOMkult színpadán lép fel zenekarával. A világhírű művész jegyzi többek között az Oscar-díjas Birdman zenéjét is.
Jazz/World ajánló

A legendás underground zenekar ráadáskoncertje

A Kontroll Csoport megalakulása 40. évfordulója alkalmából idén augusztusban egy koncert erejéig újra összeállt, viszont engedve a közönség kérésének október 22-én az A38 Hajón még egyszer színpadra lépnek, különleges vendégek társaságában.