Jazz/World

Megkomponált hangverseny

2009.12.17. 22:36
Ajánlom
A Tóth Viktor altszaxofonos élő előadásait nyomon követők megfigyelhetik, hogy a fiatal muzsikus, amikor csak teheti, arra törekszik, hogy koncertjei megkomponált egész benyomását keltsék, s így az eljátszott különálló darabok inkább egy egyszeri koherens rendszer elemeinek hassanak.

A szaxofonos legutóbb a Művészetek Palotájában éreztette közönségével, hogy színpadra lépve nem egyszerűen a begyakorolt témák és rögtönzések konvencionális egymásutániságában, hanem sokkal inkább koncertkompozícióban gondolkozó muzsikus, aki ugyan halálosan komolyan veszi műfaját, mégis azon munkálkodik, hogy előadása szétfeszítse a hagyományos jazzkoncert-kereteket, s egy olyan performansz irányába mozduljon el, mely táncművészeti, pantomim- és kortárszenei, máskor pedig költészeti elemeket is tartalmaz. Tóth Viktor "Gesamtkunstwerk"-ben gondolkozása igen ritka a magyar jazzéletben, ám visszatérő, ha nem is elterjedt jelenség külföldön. S talán nem túlzás azt állítani, elsősorban azok a művészek kísérleteznek vele, akik különböző transz-zenékkel varázsolnak: mindenekelőtt Sun Ra, az Űrmester, valamint Steve Coleman, William Parker, nálunk pedig alkalmanként a Grencsó Kollektíva.

Tóth Viktor ezúttal egy bevezetésből és három főrészből álló koncertkompozícióval lepte meg a hangversenyterem hallgatóságát. A bevezető rész a „kezdetben volt a zene" alapállításra épült. A muzsikus szaxofonozva lépett elő a homályból a fénybe, mintegy zenei kozmogóniát imitálva, egyedül a színpadon. Néhány perccel később egy táncosnő csatlakozott hozzá, s a duett egy olyan, szavak nélküli, elbeszélhetetlen történetet vagy történetfoszlányt jelenített meg, melynek talán szintén fontos eleme lehetett a güneia, vagyis a nemzés, a teremtés képzete. E merőben szokatlan, s tartamában is jól kimért spirituális bevezetés azonnal feszült figyelmet keltett a nézőtéren, és a koncentráció csak fokozódott, amikor az átmenetileg elsötétült színpadon feltűnt a félévente összeálló magyar-amerikai Tóth Viktor Tercett Szandai Mátyással és a világhírű Hamid Drake-kel.

Mint a jazztörténet minden jobb triója, úgy a Tercett előadásában is észlelhető a háromszög, mint ősi szimbolikus alakzat aktív működése. A háromszöghöz kapcsolódó számértékek itt püthagoreus felfogás szerint értendők, vagyis a kozmosz harmonikus törvényeinek kulcsai, az isteni világrend manifesztációi. Elsődlegesen tehát nem mértékegységek, hanem a világ metafizikai alapképletei, ősminőségei. A szellemi alapokra helyezett jazztriózás is azt jelenti, hogy a kettőben rejlő feszültségek és ellentétek egy feloldó egységbe kell hogy rendeződjenek, ez a magasabb szám a három, amely magába sűríti a tézist, az antitézist és a szintézist. Egyszerűsítő megfogalmazásban ez a szellemiség árad a Tóth Viktor Tercett zenéjéből.

 

A koncert második főrészében klasszikus Ornette Coleman-felállássá bővült a trió: Kovács Ferenc trombitajátéka "négyszögösítette" a Tercett zenéjét. Aligha lepett mg bárkit is a két fúvós szólista közötti művészi összhang, ugyanakkor a kvartett játéka mindenekelőtt az edzettebb fülű jazz-publikumhoz szólt. Itt érdemes megemlíteni, hogy a fiatal altszaxofonos zenei világa elsősorban a '60-as évek modális és free irányzataira épül, mégse volna nevezhető egyetlen nagy ős követőjének sem. Nem hangzuhatagot fúj és elsodor, hanem inkább játékosan körbezenél, millió zenei ötletet variál, néha azt várjuk, swingelni kezd, de akkor újabb váratlan fordulattal építkezik tovább.

A hangversenyt záró szeptett-játék mindenképpen a koncert kiteljesedése volt. Ezúttal sem érdemes a közvetlen ősöket keresni. A lényeg, hogy a szeptett-rész voltaképp nagy ívű közös zenei meditáció volt, s a legendás spiritualista free társulások (Art Ensemble of Chicago) gyakorlatának megfelelően nem hangokkal, hanem néma elmélkedéssel kezdődött. Természetesen e néhány másodpercnyi csend is integráns része volt az előadásnak. Míg azonban e felfogás korábbi képviselői gyakran meditatív/moderato-szabad improvizáció- meditatív/moderato struktúrában gondolkoztak, Tóth Viktorék a második csendes meditatív rész után nem zárták le a szerkezetet, hanem egy hangulatilag másféle, de az előzőekhez szervesen kapcsolódó újabb meditatív zenei tömbbel folytatták a darabot.

A ráadásban egy "hilife"-darabbal szórakoztatták a közönséget, s ahogy a szeptett-felállásban Szandai Mátyás vonós bőgőszólója érdemel külön említést, úgy a ráadásszámban a Jeszenszky György-Hamid Drake kettős parádés dobszólója jelentette a csúcspontot. 

 

2009. december 14. Művészetek Palotája - Fesztivál Színház;  a Tóth Viktor Tercett hangversenye

                                                                                                        

Programkereső

Legnépszerűbb

Fidelio Tours

A csodálatos Esztergom

Ismerje meg a Dunakanyar egyik gyöngyszemét, Esztergomot.
Klasszikus

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Fidelio Tours

Babits Mihály fecskefészke Esztergomban

Ma este, a Partitúra kulturális kalandtúra ismétlésében bejárhatjuk Esztergomot, virtuálisan megnézhetjük a Babits-ház híres autogramfalát is. 19 órakor kapcsoljanak a Fidelióra, a Facebook-oldalunkon is elérhető lesz a Partitúra, amelynek két műsorvezetője: Miklósa Erika és Batta András. Itt pedig most elmeséljük a Babits-nyaraló rövid történetét.
Zenés színház

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Könyv

13 millió forintért kelt el a szemétben talált Harry Potter-kötet

A szemfüles megtaláló egy iskolai könyvtár selejtezéséről mentett meg három első kiadású kötetet, köztük egy keménytáblásat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World mti

Online készül a Fonó az őszi, 25. évfordulóra

Virtuálisan készül fennállásának 25. évfordulójára a Fonó Budai Zeneház, az intézmény a jubileum alkalmából 25 kategóriában várja a közönség véleményét június 15-éig arról, hogy melyek voltak az elmúlt két és fél évtized legemlékezetesebb estéi, zenéi, zenészei és lemezei a kulturális intézményben.
Jazz/World gyász

Elhunyt a Ghymes együttes billentyűse, Kún Csaba

A zenész 57 évesen, betegség következtében hunyt el.
Jazz/World hír

103 évesen újra slágerlistás lett Vera Lynn

Vera Lynn lett a legidősebb énekes, aki felkerült a legjobb 40 albumot jegyző brit slágerlistára, a 103 éves énekesnő legnépszerűbb dalainak 100 című gyűjteményével pénteken a lista 30. helyére került.
Jazz/World lemez

A magyar jazzlemez, amit egy koporsóműhelyben vettek fel

„Jazz a négy fal között” című sorozatunkban a Nigun Live Inem Sargfabrik című lemezét hallgatjuk meg.
Jazz/World videó

Klumpát sikál és villanyt kapcsolgat Jacob Collier új karanténdalában

Végre megérkezett az a karanténvideó, amire a legjobban vártam.