Jazz/World

Megtalálták a kiégés ellenszerét, úgy hívják: Chick Corea

2019.07.06. 15:10
Ajánlom
A zongorista két év után július elsején vadonatúj, The Spanish Heart Band nevű formációjával tért vissza Budapestre a Get Closer Concerts szervezésében. Ünnep volt a Kongresszusi Központban. Írásos párbeszédben rekonstruáltuk a történéseket.

Goór Gábor: Hát ez valami fantasztikus volt, Chick tényleg egy géniusz... Szinte el sem hiszem, hogy mindazt amit láttunk és hallottunk, 78 évesen "követte el". Bejött, bemutatta a zenekart és az új album első dalával, az Antidote-tal indított, beadva a közönségnek az első ellenanyagot az unalmas hétköznapok ellen.

Chick Coreáról köztudott, hogy felmenői között spanyolok is vannak, így a "Spanish Heart" nem csupán költői kép nála. A madridi Jorge Pardo tenorszaxofonos és fuvolista, valamint Nino Josele flamencogitáros mindketten Paco de Lucia zenekarának tagjai voltak, ők az andalúz, dél-spanyol hagyományok újragondolói, akik magas szinten beszélik az eredeti flamencót is. Csakígy a ritmuszekcióhoz csatlakozó flamencotáncos, Nino de los Reyes, akia tradicionális flamencoösszejövetelekhez hasonlóan táncával szerves része lett a zenének. A kubai bőgős, Carlitos Del Puerto és a venezuelai ütőhangszeres Luisito Quintero a latin-amerikai zenét képviselték. Míg a New York-i szcéna krémjéből érkező Marcus Gilmore dobos, Steve Davis pozanos és Michael Rodriguez trombitás – ugyan nem latin származásúak – mindannyian hangszerük élvonalbeli játékosai, akiknek stílusérzéke kiváló.  

Szász Emese: Corea azt nyilatkozta egyszer, hogy számára a kubai tánczene volt az ellenszer „a komolyabb, heves jazz utáni kiégettségére”. Az pedig a koncert első taktusaiból is nyilvánvalóvá vált, hogy 78 évesen nem akar már bizonygatni semmit, csak ünnepelni. A turnét beharangozó interjúban mondta is, hogy a barátaival közös örömzenéléseket szerette volna megörökíteni – milyen szerencsés, hogy a barátai hozzá hasonlóan világklasszis muzsikusok! Ráadásul úgy válogatta társait, hogy

egy esetleges apokalipszis esetén ez a nyolc ember egy másik bolygón is képes lenne rekonstruálni a teljes afro-kubai és latin zenei hagyományt.

Így amikor belekezdtek az Antidote fúvós uniszónójába, a közönség kénytelen volt azonnal megadni magát ennek a súlyos dallam- és ritmustámadásnak, és az intellektus egy időre pihenni tért.

TheSpanishHeartBand190701-048-182223.jpg

Michael Rodriguez (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

GG: Már itt megcsillogtatta mindenki tudásának legjavát, az eredetileg alig kilencperces opuszt közel húsz percben adták elő – megannyi improvizatív játékkal. Jorge Pardo szaxofonszólóját nem lehet nem kiemelni, akkorát fújt, hogy a szám is tátva maradt. S a dal végén jött a lényeg, hiszen a spanyol zene tánc nélkül elképzelhetetlen: Nino de los Reyes tánca mindenkit lenyűgözött.

Ahogy beszélgettek Chickkel, egy komplett dialógus hangzott el, ahol a tánccipő kopogása felelt a zongora hangjaira változatos ritmikával és hangsúllyal.

A végén Chick azért kibökte, amit mindenki megtapasztalt: “Ez tényleg egy jó dal!”

TheSpanishHeartBand190701-063-181433.jpg

Nino de los Reyes táncol (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

SZE: Volt egy sajátos humora annak, hogy Chick Corea úgy zongorázott, ahogy a táncos “fütyült”. Persze szokás mondani, hogy a flamenco táncos karmester is – Corea esetében mégis lenyűgöző volt látni azt az alázatot, amivel a világ egyik legnagyobb jazz-zongoristájaként követte Nino de los Reyes lábkopogását, és fordítva. Jorge Pardo pedig számomra is a csapat egyik legüdítőbb jelensége volt, aki egész lényével – beleértve pimasz és elegáns szólót – a déli lazaságot és sármot sugározta. A tenorszaxofon mellett a későbbiekben a fuvolát is elővette, hiszen ő az új flamenco, vagy ahogy ők mondják, “nuevo flamenco” egyik letéteményese, az elsők között használta a fuvolát ebben a zenei környezetben. Számomra a fuvola valahol analóg a női énekesek hangjával, Padro pedig különösen érthető tagmondatokban, énekszerűen játszik, ami nem meglepő annak tudatában, hogy ő maga énekes is. Egyébként a lemezen a híres panamai Ruben Blades énekel, Corea felesége, Gayle Moran Corea és Maria Bianca pedig vokálozik. Ők most nem jöttek el az európai turnéra – amelynek második állomása volt Budapest (!) – így a zenészek adták elő a fontosnak vélt vokális szólamokat, ami fűszernek jó volt, de ha elmaradt volna, sem lett volna ízetlen az étel.

GG: Nem lett volna ízetlen nélküle se, de azt vallom:

minden zenének része az emberi hang, s ezért szeretem kiemelten a vokális jazzformációkat.

Egy régi klasszikus, a Duende érkezett meg a színpadra, amit Chick Corea  Paco de Lucia-nak dedikált, aki nagy hatással volt rá. Ahogy a felkonfban elmondta, Nino a gitárját is Paco de Luciától kapta, akinek a zenekarában játszott. A dalt egyfajta fájdalmas zongorajáték vezette be, melyet a fuvola finoman hozzásimulva kerekített ki. Gyönyörű megemlékezés ez az elhunyt szerzőről. Kisírva bánatukat egy kis “life goes on”-hangulatban játszanak tovább, s a dal a végére igazi tiszta, fúziómentes jazzműbe torkollik az előadás.

SZE: Ennek a dalnak a sötétebb tónusaiban szinte életre kelt az a belső démon, amiről a duende a jelentését kapta. De mindez fokozatosan világosodott a fúvósok fényei által. Nagyon tetszett, hogy Corea nem imitálta a flamencós frazírvilágot, hanem a saját nyelvére fordította le ezt az életérzést, ami szerintem nem áll távol a magyarok sírva vigadásától. Örültem annak is, hogy teret és lehetőséget biztosított Nino Joselének egy hosszabb szólóra, akinek visszhangzó húrjain megnyilvánulhatott a flamenco magánya, a fájdalom égbekiáltása, ami a közös zenében oldódik. 

TheSpanishHeartBand190701-050-181433.jpg

Nino Josele (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

GG: A harmadik dal egy Paco de Lucia-szerzemény volt, amit egy későbbi feldolgozásban közösen is rögzítettek Chick Coreával. Jorge itt letette a szaxofont, és előkapta fuvoláját, mellyel a lassú, merengős dalt remek érzelmekkel tolmácsolta. Nino Josele megmutatta a flamencogitározó “fogafehérjét”, autentikusságához kétség sem férhetett. Pulzáló, változatos ritmika jellemezte játékát. Persze a fúvós szekció többi tagja sem volt rest, mindenki odatette magát, igazi mediterrán hangulatot hozva a színpadra. A végén ismét egy kis tánc és zongora játszott kérdezz-feleleket könnyed vitajelleggel, a nézők pedig kezükkel tapsoltak a ritmusra. Csoda, hogy a dal végén ováció és tapsvihar volt a köszönet?

SZE: Ebben a Zyryab című számban már felsejlettek a flamenco arabos színei. Ebbe a keleties fuvallatba szépen kapcsolódott be Steve Davis pozanos és Michael Rodriguez trombitás is, ami a középtempójú számban is sodró flowt eredményezett. Paco de Luciának egyébként a Zyryab volt az egyik első olyan albuma, amivel megalapozta az új flamencót, aminek most egy még eggyel továbbgondolt verzióját hallhattuk Chick Corea zenekarától. De nem telepedett rá ez az értelmezés a Paco de Lucia-kompozícióra: épp az volt benne a szép, hogy

míg Jorge és Nino az autentikus flamenco felől, addig Chick az amerikai jazz felől indult el, és a mértani középpontban találkoztak.

Számomra ez az igazi világzene, ahol a kultúrák demokratikusan és organikusan szövődnek össze.

TheSpanishHeartBand190701-071-181434.jpg

Jorge Pardo (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

GG: Ezért is tudnak a különböző nációjú jazz-zenészek remekül együtt dolgozni, hiszen egy közös nyelvet, a zenét használják mindenféle kötöttség nélkül. Fel sem ocsúdtam, de már ott állnak a tapsviharban egymás kezét fogva a színpad szélén. Észre se vettem az idő múlását. Persze bezsebelik a tapsokat, majd kisvártatva újra a hangszereknél teremtek. A ráadás dalt Chick kezdi finom, klasszikus zenei színeket idéző zongoraszólóval, melyre kis idővel Nino érzelmes húrokat pengetve válaszolgat. Később a többiek is bekapcsolódnak a játékba, és ismét mindenkinek lehetősége lett a szólóra. Aki végzett a szólóval, az kiszáll a dalból is, elsőként Chick, majd Nino és Carlitos következik. A végén ismét a puskalábú Nino tánca és a fuvolával remekül bánó Jorge közös együttese maradt, mely brutálisan jól sikerült. Szépen lassan mindenki visszakapcsolódott a dalba, Chick újabb szólóba kezdett. Nagyon érdekesen járja át a kultúrák közötti mezsgyéket, mély, magvas, elgondolkodtató játéka könnyedén lép ide-oda a flamenco határán. Micsoda utazás volt!

SZE: Türelmes ember lévén nem gyakran fordul velem elő, hogy az ajtóból fordulok vissza a ráadásra - most ez történt. Persze hogy is gondolhattuk, hogy a legnagyobb sláger, a Spain nélkül hazamennek a Spanish Heart Band zenészei?! Ha már így történt, a közönség neveletlen általános iskolásként zúdult előre a széksorok között, és végre fizikálisan is feloldódtak a határok. Hiszen ez tánczene!

Chick Corea nemcsak a főtémát, a refrént, de minden egyes improvizatív frázist visszaénekeltetett, és Kodály unokái jól vizsgáztak.

Mindenféle formalitás és maszk a földre hullott, és egy emberként örültünk a  zenének, a nyárnak.

TheSpanishHeartBand190701-1551-181432.jpg

Chick Corea & The Spanish Heart Band (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

GG: Még szerencse, hogy időben meghallottam, ahogy valaki azt kiáltotta, „visszajönnek”! Ezt nagy kár lett volna kihagyni, hiszen tényleg itt szűnt meg a határ a nézőtér és a színpad között, magunk is részévé váltunk a produkciónak: önmagunkat és a zenészeket is szórakoztatva, önfeledten énekeltük vissza Chicknek talán leghíresebb dala szólamait. Mondani sem kell, hogy a végét rendesen meghúzták, és a fuvola hangjaira masíroztak ki szépen egyes sorban a backstage irányába, miközben a nézőtér felállva tapsolta a kilenctagú együttest, akik sajnos már nem jöttek vissza harmadjára. De nem volt okunk panaszra, kétórás koncertet kaptunk a 78 éves zenésztől és “friss” formációjától. A Kongresszusi Központ lépcsőjén és parkolójában sokan méltatták a remek estét, így aki ott volt, maradandó élménnyel távozott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Kálid Artúr: „Az én apám nem volt az életem része”

A Rózsavölgyi Szalon február 13-án mutatja be Kálid Artúr és Jeney Luca főszereplésével Hárs Anna Mákfagyi című darabját. A Hollósi Frigyes- és Gedeon József Amfiteátrum-díjas színművész a Fideliónak az új szerepéhez való kapcsolódása mellett szabadúszásról, szinkronokról, anyaszínházakról, rádiós műsorvezetésről is beszélt.
Zenés színház

Megtalálni az emberit – három fiatal karmester a Magyar Állami Operaházban

Három olyan fiatal karmestert szólítunk meg, akikben egy dolog biztosan közös, az OPERA művészeti vezetése látja bennük a tehetséget, a lehetőséget, ezért kellően komoly feladatokat is rájuk bíz.
Jazz/World

Ajtai Péter: „Édesanyám kinyitotta a telefonkönyvet, és másnap már mentem bőgőórára”

Improvizációesztétikából doktorált, tanult klasszikus zenét, hagyományos jazzt, ma már legfőképpen free jazzt vagy szabad improvizációs zenét játszik. Tanít, számos zenekarban muzsikál, egy százhúsz éves bőgőt nyüstöl. Ajtai Péter bőgőssel beszélgettünk.
Színház

Két hét múlva megnyílik Budapest legújabb magánszínháza, a Bástya Színház

Február 20-án megnyitja kapuit a Bástya Színház. A hetedik kerületi, az egykori Bástya mozi épületében működő, 90 férőhelyes stúdiószínház célja, hogy friss előadásokkal és különböző műfajokkal gazdagítsa Budapest kulturális kínálatát.
Színház

Hatott az összefogás: 80 milliós támogatást ad a minisztérium Gobbi Hilda nyaralójának helyreállítására

Alkotóházként újul meg Gobbi Hilda visegrádi villája, a Kulturális és Innovációs Minisztérium döntése alapján 80 millió forintos támogatásban részesül az épületet tulajdonló alapítvány.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Ajtai Péter: „Édesanyám kinyitotta a telefonkönyvet, és másnap már mentem bőgőórára”

Improvizációesztétikából doktorált, tanult klasszikus zenét, hagyományos jazzt, ma már legfőképpen free jazzt vagy szabad improvizációs zenét játszik. Tanít, számos zenekarban muzsikál, egy százhúsz éves bőgőt nyüstöl. Ajtai Péter bőgőssel beszélgettünk.
Jazz/World ajánló

Ismét megmérettethetik magukat a jazz feltörekvő tehetségei a Müpában

Az idén 20 éves Müpa 2025. február 7. és 9. között ismét megrendezi a Jazz Showcase-t. A régió egyik legjelentősebb zenei tehetségbörzéjére ez alkalommal is hat ígéretes pályakezdő formáció jutott be, akiknek produkcióit neves szakmai zsűri bírálja majd el.
Jazz/World hír

Megtarthatja az Erkel Színházba meghirdetett koncertjeit a Jazzfest Budapest

A konstruktív tárgyalásokat követően sikerült megegyeznie a színház vezetésének és a rangos fővárosi jazzfesztivál szervezőinek, így az eredetileg meghirdetett időpontban és helyszínen kerülhet sor Avishai Cohen, Dhafer Youssef és az e.s.t. fellépésére.
Jazz/World hír

Beyoncé végre bezsebelte a fődíjat, a Beatles is nyert Grammy-t

A 67. Grammy-átadón a 2023. szeptember 16. és a 2024. augusztus 30. között kiadott zenei felvételeket díjazták, Beyoncé-t, a Beatlest, a Rolling Stonest, sőt, még egy elnököt is kitüntettek.
Jazz/World hír

Koncert közben rosszul lett a színpadon Patti Smith

A poptörténelem egyik legfontosabb női előadójaként számon tartott énekesnő brazíliai koncertje során összeesett a színpadon, ahonnan kerekesszékben tolták le – számolt be az esetről a hvg.hu az Associated Press-re hivatkozva.