Jazz/World

Megtaláltak egy elveszettnek hitt John Coltrane-albumot

2018.06.11. 13:45
Ajánlom
55 évvel ezelőtt, 1963. március 6-án rögzítette az egyik legnagyobb jelentőségű amerikai szaxofonos a Both Directions at Once című, eddig elveszettnek hitt albumot kvartettjével, ami most a családi hagyatékból került elő.

GettyImages-3162943-133109.jpg

John Coltrane 1960-ban (Fotó/Forrás: Getty Images / Evening Standard)

Olyan ez, mint felfedezni egy új kamrát a gízai nagy piramisban”

- mondta a történelmi léptékű felfedezésről Sonny Rollins, Coltrane egykori zenésztársa, legendás tenorszaxofonos. Az album korábban nem hallott kompozíciókat is tartalmaz. Coltrane a New Jersey-i Van Gelder stúdióban rögíztette az anyagot azzal a kvartettjével, akikkel az A Love Supreme, a Coltrane, és a Ballads című lemezeket is. Nevesen Jimmy Garrison bőgőssel, Elvin Jones dobossal és McCoy Tyner zongoristával. A felvétel mastere, amit a stúdióban hagytak, elveszett és megsemmisült, de szerencsére Coltrane a saját példányát odaadta feleségének, Naimának, aki annak ellenére megőrizte azt, hogy 1966-ban szétváltak útjaik – a felvétel így a családi hagyatékban lapult több mint 50 éven keresztül.

A lemezen szereplő hét kompozíció közül kettő eddig teljesen ismeretlen volt a nagyközönség előtt: az Untitled Original 11383 és az Untitled Original 11386 munkacíműek. Coltrane mindkettőben szopránszaxofonon játszik.

A One Up, One Down című szám pedig csak a Birdland Jazz Clubban rögzített koncertfeltételen szerepelt, és eddig nem volt hallható stúdióminőségben.

A felvétel Coltrane munkásságának fontos momentumát rögzíti: két évvel az Ascension című lemeze előtt vagyunk, amikor már elkezdett nyitni az experimentális, spirituális zene felé, ugyanakkor a zenéje a free jazz hangzással is mutat rokonságot. Az 1963-as kiadású Impressions című lemez az ezt megelőző két évben készült, amin már a bebop hangzástól teljesen eltérő, nyers szólókat hallhatunk. Coltrane ugyanakkor megmaradt a melódia szerelmesének ebben az időben: a Ballads című album, amit szintén ebben az időben rögíztettek, és ugyancsak 1963-ban debütált, az egyik legérzékenyebb anyagát tartalmazza. Az 11386 munkacímű felvételen a kvartettjátéknak egy tradicionálisabb formáját hallhatjuk, ahol a szólók között melodikus részek hallhatók, és az album tartalmazza Coltrane korábban soha nem hallott Nature Boy-feldolgozását is, ami az 1965-ös, szabadabb verzióhoz képest egy kötöttebb, három perces, szólómentes interpretációja a balladának.

trane-133442.jpg

John Coltrane szopránszaxofonozik (Fotó/Forrás: YouTube)


Ben Ratliff, a Coltrane: The Story of a Sound című könyv szerzője így fogalmazott a most előkerült album kapcsán: „Ez a lemez bemutatja, amint Coltrane kvartettje elindul az utolsó, stabil és autoritív nagy korszak felé. Nincs nyoma különösebb koncepciónak, vagy nagy nagy léptékű tervezésnek. De kipróbált új hangzásokat, furcsa bluest játszik és érezni már az Impressions finomhangolását – és ez sokat jelent számunkra”. Wayne Shorter szaxofonos, Coltrane zenésztársa egy interjúban azt mondta, hogy az album címe egy kompozíciós ötletre utal, amit Coltrane mondott neki, mégpedig, hogy kezdjenek a zenei mondat közepén és onnan egyszerre haladjanak a kezdőpont és a végpont felé. John Fordham jazzkritikus azonban másképp értelmezi a címet. Szerinte

Coltrane visszapillant a bebopra – a virtuozitás és melodikusság forrására, amit ő a végsőkig szétfeszített – és a jazz dalközpontú líraiságára, amit ebben az időben fedezett fel újra Duke Ellingtonnal és Johnny Hartmannal karöltve. Ugyanakkor már előre vetíti azt az intenzív, mantraszerű, spirituális töltetű zenét, amit az A Love Supreme című 1964-es albumán teljesített be".

Hallgass bele a lemezbe!

(forrás: The Guardian)

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Megjelenik Miles Davis eddig kiadatlan lemeze

Az 1986-os Rubberband – ahogy már Miles Davistől megszokhattuk – körülbelül egy évtizeddel előzte meg a későbbi neo-soul hangzásvilágot. Most az album eredeti producerei kiegészítve adják közre a kincset érő felvételeket.
Jazz/World ajánló

A hazai jazzélet izgalmas arcaival vár a Gödi Jazz Napok

Június 21-én a Syrius Legacy és a Rákfogó együttes koncertjével folytatódik a 2019-es Gödi Jazz Napok.
Jazz/World ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör nyári programjaiból

Hangversenyre, operába, jazz koncertre vagy régi pesti kabaréba menne nyáron? A Társaskör kertjében jó helyen jár, itt mindezt megtalálja.
Jazz/World magazin

Portréalbum jelent meg a tízéves KOBUCI emblematikus zenészeiről

Tíz éve nyílt Óbuda egyik legkellemesebb szabadtéri koncerthelyszíne, a Kobuci Kert. Az évfordulót a Szent Margit Kórház javára rendezett jótékonysági koncerttel és a hely mikroközösségét bemutató portréalbummal ünneplik június 19-én.
Jazz/World hír

Tíz évig titkolták, hogy félmillió történelmi jelentőségű felvétel égett el

500 ezer master, köztük jazz- és poptörténeti jeletőségűek váltak a lángok martalékává a los angeles-i Universal Studióban kitört tűzvészben, 2008-ban. A hatalmas veszteségre most derült fény.