Jazz/World

Megtaláltak egy elveszettnek hitt John Coltrane-albumot

2018.06.11. 13:45
Ajánlom
55 évvel ezelőtt, 1963. március 6-án rögzítette az egyik legnagyobb jelentőségű amerikai szaxofonos a Both Directions at Once című, eddig elveszettnek hitt albumot kvartettjével, ami most a családi hagyatékból került elő.

GettyImages-3162943-133109.jpg

John Coltrane 1960-ban (Fotó/Forrás: Getty Images / Evening Standard)

Olyan ez, mint felfedezni egy új kamrát a gízai nagy piramisban”

- mondta a történelmi léptékű felfedezésről Sonny Rollins, Coltrane egykori zenésztársa, legendás tenorszaxofonos. Az album korábban nem hallott kompozíciókat is tartalmaz. Coltrane a New Jersey-i Van Gelder stúdióban rögíztette az anyagot azzal a kvartettjével, akikkel az A Love Supreme, a Coltrane, és a Ballads című lemezeket is. Nevesen Jimmy Garrison bőgőssel, Elvin Jones dobossal és McCoy Tyner zongoristával. A felvétel mastere, amit a stúdióban hagytak, elveszett és megsemmisült, de szerencsére Coltrane a saját példányát odaadta feleségének, Naimának, aki annak ellenére megőrizte azt, hogy 1966-ban szétváltak útjaik – a felvétel így a családi hagyatékban lapult több mint 50 éven keresztül.

A lemezen szereplő hét kompozíció közül kettő eddig teljesen ismeretlen volt a nagyközönség előtt: az Untitled Original 11383 és az Untitled Original 11386 munkacíműek. Coltrane mindkettőben szopránszaxofonon játszik.

A One Up, One Down című szám pedig csak a Birdland Jazz Clubban rögzített koncertfeltételen szerepelt, és eddig nem volt hallható stúdióminőségben.

A felvétel Coltrane munkásságának fontos momentumát rögzíti: két évvel az Ascension című lemeze előtt vagyunk, amikor már elkezdett nyitni az experimentális, spirituális zene felé, ugyanakkor a zenéje a free jazz hangzással is mutat rokonságot. Az 1963-as kiadású Impressions című lemez az ezt megelőző két évben készült, amin már a bebop hangzástól teljesen eltérő, nyers szólókat hallhatunk. Coltrane ugyanakkor megmaradt a melódia szerelmesének ebben az időben: a Ballads című album, amit szintén ebben az időben rögíztettek, és ugyancsak 1963-ban debütált, az egyik legérzékenyebb anyagát tartalmazza. Az 11386 munkacímű felvételen a kvartettjátéknak egy tradicionálisabb formáját hallhatjuk, ahol a szólók között melodikus részek hallhatók, és az album tartalmazza Coltrane korábban soha nem hallott Nature Boy-feldolgozását is, ami az 1965-ös, szabadabb verzióhoz képest egy kötöttebb, három perces, szólómentes interpretációja a balladának.

trane-133442.jpg

John Coltrane szopránszaxofonozik (Fotó/Forrás: YouTube)


Ben Ratliff, a Coltrane: The Story of a Sound című könyv szerzője így fogalmazott a most előkerült album kapcsán: „Ez a lemez bemutatja, amint Coltrane kvartettje elindul az utolsó, stabil és autoritív nagy korszak felé. Nincs nyoma különösebb koncepciónak, vagy nagy nagy léptékű tervezésnek. De kipróbált új hangzásokat, furcsa bluest játszik és érezni már az Impressions finomhangolását – és ez sokat jelent számunkra”. Wayne Shorter szaxofonos, Coltrane zenésztársa egy interjúban azt mondta, hogy az album címe egy kompozíciós ötletre utal, amit Coltrane mondott neki, mégpedig, hogy kezdjenek a zenei mondat közepén és onnan egyszerre haladjanak a kezdőpont és a végpont felé. John Fordham jazzkritikus azonban másképp értelmezi a címet. Szerinte

Coltrane visszapillant a bebopra – a virtuozitás és melodikusság forrására, amit ő a végsőkig szétfeszített – és a jazz dalközpontú líraiságára, amit ebben az időben fedezett fel újra Duke Ellingtonnal és Johnny Hartmannal karöltve. Ugyanakkor már előre vetíti azt az intenzív, mantraszerű, spirituális töltetű zenét, amit az A Love Supreme című 1964-es albumán teljesített be".

Hallgass bele a lemezbe!

(forrás: The Guardian)

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Vizuál

Spilák Klára rövidfilmes alakítását díjazták New Yorkban

A magyar színésznőt az SZFE hallgatójának, Rosanics Patrik diplomamunkájában nyújtott alakításáért díjazták.
Plusz

Black Friday helyett válaszd a fenntartható életet!

Fogyasztás helyett boldogság, pénz helyett élet! Ezt üzenik ismert művészek, köztük Vecsei H. Miklós, Pokorny Lia és Kollár-Klemencz László.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Jazz/World jótékonyság

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek számára

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek megsegítésére; az Összefogás hagyományőrző mesterekért elnevezésű kampány zárásaként december 19-én online jótékonysági gálaestet szervez a Hagyományok Háza.
Jazz/World gyász

Elhunyt Mihály Tamás, az Omega basszusgitárosa

73 éves korában elhunyt Mihály Tamás, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zenész, az Omega basszusgitárosa – tudatta Facebook oldalán a zenekar.