Jazz/World

Megtaláltak egy elveszettnek hitt John Coltrane-albumot

2018.06.11. 13:45
Ajánlom
55 évvel ezelőtt, 1963. március 6-án rögzítette az egyik legnagyobb jelentőségű amerikai szaxofonos a Both Directions at Once című, eddig elveszettnek hitt albumot kvartettjével, ami most a családi hagyatékból került elő.

GettyImages-3162943-133109.jpg

John Coltrane 1960-ban (Fotó/Forrás: Getty Images / Evening Standard)

Olyan ez, mint felfedezni egy új kamrát a gízai nagy piramisban”

- mondta a történelmi léptékű felfedezésről Sonny Rollins, Coltrane egykori zenésztársa, legendás tenorszaxofonos. Az album korábban nem hallott kompozíciókat is tartalmaz. Coltrane a New Jersey-i Van Gelder stúdióban rögíztette az anyagot azzal a kvartettjével, akikkel az A Love Supreme, a Coltrane, és a Ballads című lemezeket is. Nevesen Jimmy Garrison bőgőssel, Elvin Jones dobossal és McCoy Tyner zongoristával. A felvétel mastere, amit a stúdióban hagytak, elveszett és megsemmisült, de szerencsére Coltrane a saját példányát odaadta feleségének, Naimának, aki annak ellenére megőrizte azt, hogy 1966-ban szétváltak útjaik – a felvétel így a családi hagyatékban lapult több mint 50 éven keresztül.

A lemezen szereplő hét kompozíció közül kettő eddig teljesen ismeretlen volt a nagyközönség előtt: az Untitled Original 11383 és az Untitled Original 11386 munkacíműek. Coltrane mindkettőben szopránszaxofonon játszik.

A One Up, One Down című szám pedig csak a Birdland Jazz Clubban rögzített koncertfeltételen szerepelt, és eddig nem volt hallható stúdióminőségben.

A felvétel Coltrane munkásságának fontos momentumát rögzíti: két évvel az Ascension című lemeze előtt vagyunk, amikor már elkezdett nyitni az experimentális, spirituális zene felé, ugyanakkor a zenéje a free jazz hangzással is mutat rokonságot. Az 1963-as kiadású Impressions című lemez az ezt megelőző két évben készült, amin már a bebop hangzástól teljesen eltérő, nyers szólókat hallhatunk. Coltrane ugyanakkor megmaradt a melódia szerelmesének ebben az időben: a Ballads című album, amit szintén ebben az időben rögíztettek, és ugyancsak 1963-ban debütált, az egyik legérzékenyebb anyagát tartalmazza. Az 11386 munkacímű felvételen a kvartettjátéknak egy tradicionálisabb formáját hallhatjuk, ahol a szólók között melodikus részek hallhatók, és az album tartalmazza Coltrane korábban soha nem hallott Nature Boy-feldolgozását is, ami az 1965-ös, szabadabb verzióhoz képest egy kötöttebb, három perces, szólómentes interpretációja a balladának.

trane-133442.jpg

John Coltrane szopránszaxofonozik (Fotó/Forrás: YouTube)


Ben Ratliff, a Coltrane: The Story of a Sound című könyv szerzője így fogalmazott a most előkerült album kapcsán: „Ez a lemez bemutatja, amint Coltrane kvartettje elindul az utolsó, stabil és autoritív nagy korszak felé. Nincs nyoma különösebb koncepciónak, vagy nagy nagy léptékű tervezésnek. De kipróbált új hangzásokat, furcsa bluest játszik és érezni már az Impressions finomhangolását – és ez sokat jelent számunkra”. Wayne Shorter szaxofonos, Coltrane zenésztársa egy interjúban azt mondta, hogy az album címe egy kompozíciós ötletre utal, amit Coltrane mondott neki, mégpedig, hogy kezdjenek a zenei mondat közepén és onnan egyszerre haladjanak a kezdőpont és a végpont felé. John Fordham jazzkritikus azonban másképp értelmezi a címet. Szerinte

Coltrane visszapillant a bebopra – a virtuozitás és melodikusság forrására, amit ő a végsőkig szétfeszített – és a jazz dalközpontú líraiságára, amit ebben az időben fedezett fel újra Duke Ellingtonnal és Johnny Hartmannal karöltve. Ugyanakkor már előre vetíti azt az intenzív, mantraszerű, spirituális töltetű zenét, amit az A Love Supreme című 1964-es albumán teljesített be".

Hallgass bele a lemezbe!

(forrás: The Guardian)

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Színház

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Hogy zenél egy pigmeus? – Szalóki Ági gyermekkoncertje

Az október 2-i koncerten elhangzó dalokat a Körforgás című lemez számaiból, a Cipity Lőrinc és Gingalló dalaiból, valamint a Téli-nyári labodából válogatja Szalóki Ági, de elhangzanak majd olyan szerzemények is, amelyek még nem kerültek lemezre.
Jazz/World ajánló

Súlyos avantgárdtól a hagyományos szvingig a Fonóban

Tizennegyedik alkalommal rendezik meg az Újbuda Jazz Fesztivált, amelynek három napra, szeptember 30. és október 2. között a Fonó Budai Zeneház ad otthont, más koncertekre az A38-on kerül sor.
Jazz/World klippremier

Varga Bendegúz zenészi álmai – Klippremier

Készülő új lemezének felvezetéseként a nyáron három részből álló live session videósorozatot forgatott a Varga Bendegúz Quartet, amelyek közül a sodró lendületű Chasing Your Dreams felvétele a Fidelión debütál.
Jazz/World ajánló

Különleges zenei csemegék a MOMkultban

Az idei GetCloser Jazz Fest második napján, szeptember 28-án a jazz méltán elismert művészei váltják egymást a MOMkult színpadán. 19 órától Dresch Quartet lép fel, majd őket a norvég basszusgitáros és a magyar ütőhangszeres Per Mathisen és Mogyoró Kornél követi.
Jazz/World hír

„Fúvom az énekem” - a Hajdu Klára Quartet új lemezre készül

A következő év elején jelenik meg a Hajdu Klára jazz díva legújabb lemeze, amelynek zenei világa az énekesnő gyerekkori zenei élményeiből és a magyar népdalkincsből építkezik.