Jazz/World

Melankólia a sötétből

2007.04.12. 00:00
Ajánlom
A teltházas, másfél órás koncert után állva tapsolt a közönség. Valamit tud ez a 65 éves, szerény, kedves arcú hölgy, hogy a sok száz ember, aki egy szót sem ért abból, amiről ő 100 percen keresztül portugálul „mesél”, rajongva vastapssal köszönti és búcsúztatja.

A fő érdem nyilván az övé: egyszerűségével, és kivételesen kellemes, természetes hangjával pár év alatt meghódította a világot. Megmutatta, hogy 47 évesen is neki lehet ugrani a világsikernek. A morna, a jellegzetes Zöldfoki-szigeteki zene ma az ő nevéhez kapcsolódik, pedig rajta kívül mások is játsszák; a „sodade” kifejezést, amelyet az egyik lefordíthatatlan szóként tartanak számon (egyfajta erős vágy valamiért, ami nem létezik, nosztalgia) is tőle ismerte meg a világ. A sikerhez azonban a zene is kellett: egy meghatározhatatlan egyvelege a jókedvnek és a búsulásnak, a melankóliának, amelyet ilyen kifejezően kevés zenében hallani. Az ember az egyik pillanatban még a reménytelen szerelmeire emlékezik, a másikban már táncba kezdene a latinos ritmusok hallatán. Sokféle hangulat gyűjtőzenéje, olyan érzelmek kifejezője, amit mindenki átélt, vagy át szeretne élni.

Cesaria Evora harmadik alkalommal játszott a Müpában. Bizonyára más élmény lett volna őt egy kellemes kávéházi, vagy hangulatos éttermi környezetben hallani-látni, ahol, ha az ember úgy érzi, kedvére mozoghat is a gyorsabb dallamokra. De ha már itt volt, itt élveztük a remek előadást. Mert az előadás remek volt: Evora hozta a formáját, a dalok, a hangszerelés, a ráadás (az örök kedvenc Besame Mucho), a kisasztalnál pihenés egy cigaretta erejéig a színpad közepén (gyanúsan show-elem, de belefér) igazi kikapcsolódást adott. A néhány lassú szám után pezsdítők voltak a megfelelő pillanatban megszólaltatott gyorsak, néhol a kubai zenére emlékeztető ritmusokkal. Az ember még azt is elfogadta, hogy ülnie kellett végig, pedig már a szék is szűk volt az ülve mozgásra. Mivel Evora csak anyanyelvén beszél, illetve valamit franciául, és valószínűleg személyiségéből is adódik, hogy nem egy show-womanként vezényelte le a koncertet, nem igazán közelített a zenék között a közönség felé. A zenekar bemutatásán, és a koncertvégi taps nagyon kedves megköszönésén kívül nem igazán szólt hozzánk. De ehhez elég volt az ének.

És mindez még ennél is jobb lett volna, ha ezt a kifejezetten közvetlen zenét nem egy jobbára teljes sötétségben hagyó, illetve egy érthetetlen fényeffektusokkal világított színpadról kellett volna hallgatnunk. Mert sajnos látni sokat nem lehetett: az együttes saját világosítója ezen a koncerten inkább sötétített. A koncert elején még elfogadható dramaturgiai elem volt, hogy a zenekar – még Evora nélkül – a színpad sejtelmes mélyéről szólalt meg, majd valaki zseblámpával beirányította az énekesnőt a színpadra. S amikor ő „szóhoz jutott”, fény is gyúlt. Reá. De nem másra. Azért sikerült megszámolni: kilencen voltak, három gitáros, a zongorista, egy ütőhangszeres, egy dobos, egy szaxofonos, egy hegedűs - és ő. A három évvel ezelőtti koncertről úgy emlékszem, mindegyik kedves, mosolygós arc. Ami minden koncerten egy főnyeremény. Most pedig, az amúgy is az ilyen koncertekhez túl távolságtartó koncertteremben, teljesen elválasztották tőlünk a zenészeket. A 20. sorból szemüveggel csak néha vettem ki némelyikük arckifejezését. Ezt súlyosbította, hogy a fények teljesen indokolatlanul és zavaróan változtak a produkcióban, a közönség részvételénél (zenére tapsolás) pedig szemideg-próbáló volt az ütemre villózó fény. Pedig ma már a világosítás majdnem olyan lényeges eleme az előadásnak, mint a hangosítás. Szerencsénkre azért a zene túlélt, és a misztikusan zöld és kék fényekben megbújó zenészek egy nagyon kifinomult, egységes instrumentális, és vokális kísérettel tettek nagyon is élvezhetővé egytől egyig minden dalt... Várjuk jövőre is Cesaria Evorát. Még világosban!

(2007. április 7. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Cesaria Evora (ének) koncertje)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

E. T. A. Hoffmann Mozarttól kölcsönözte a nevét

1776. január 24-én született a német romantika kiemelkedő írója, Az arany virágcserép, valamint a Diótörő és Egérkirály szerzője, aki annyira tisztelte Wolfgang Amadeus Mozartot, hogy még a nevét is felvette.
Zenés színház

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Színház

„Kételyek és kétségek visznek előre” – Beszélgetés Blaskó Péterrel

Hamarosan a Nemzeti Színházban is látható lesz Blaskó Péter „családi előadása”, a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán, amelyet lánya, Blaskó Borbála rendezett, és fia is szerepel a Bethlen Téri Színház produkciójában. A színművésszel ősztől Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című drámájában is találkozhatunk, Udvaros Dorottya oldalán.
Vizuál

Last Minute kiállítások június utolsó hetére

Ezúttal olyan ritkaságszámba menő csoportos és egyéni tárlatokra hívjuk fel a figyelmet, amelyek ezen a héten még megnézhetők. A válogatásban szerepel vadonatúj kiállítótér rég nem látott művésszel, jól ismert galéria 24 kortárs művész munkáját bemutató tárlattal, valamint digitális művészeti triennálé.
Klasszikus

Új vizekre hajózhatunk a Nemzeti Filharmonikusok új évadában

Régi és új zene, különleges hangszeres művek és egész estés operaprodukciók, beavatókoncertek és kórushangversenyek várják a közönséget a 2022/23-as évadában a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Bájolás sokszögben – Megjelent a Borbély Mihály Polygon új lemeze

A legendás formáció – Borbély Mihály, Lukács Miklós és Dés András triója – januárban rögzítette a Polygon második lemezét, amely most a Fonó kiadásában jelenik meg Bájoló / Enchantment címmel. A lemezbemutató koncertre a Hagyományok Háza szervezésében június 25-én került sor a Hagyományok Házában.
Jazz/World ajánló

A Vujicsics Együttes is fellép Salföldön

A Balkánra fókuszál a 7. Salföldi Dalföld; a fesztivál koncertekkel, kiállításokkal, táncházzal, minikonferenciával és sok más kulturális programmal várja a közönséget június 24. és 26. között a Káli-medencében.
Jazz/World ajánló

Löszfal-tövi új dimenziók: Dombos Fest 2022

A Dombos Fest július elején újra várja Kishegyesen az igényes szórakozásra vágyókat, és mindazokat, akik idén is elvarázsolódnának a löszfal tövében. 22 évvel ezelőtt egy szemétdomb helyén civil összefogással indult a Dombos Fest, amely azóta a térség egyik legkedveltebb művészeti fesztiváljává vált.
Jazz/World ajánló

Chris Potter San Franciscó-i supergroupja, az SFJazz a Müpában

A jelenkor kihívásaira, az elmúlt évek nehézségeire reflektál június 24-i budapesti koncertjén az SFJAZZ Collective. A kilenctagú supergroup az élő bizonyítéka, hogy a jazz ma is ugyanolyan élő, érvényes és szerethető műfaj, mint egykoron.
Jazz/World gyász

Elhunyt Ducsai Szabolcs trombitás

A Budapest Jazz Orchestra és a Studio 11 állandó tagjának halálhírét a Magyar Jazz Szövetség jelentette be közösségi oldalán.