Jazz/World

Melankólia a sötétből

2007.04.12. 00:00
Ajánlom
A teltházas, másfél órás koncert után állva tapsolt a közönség. Valamit tud ez a 65 éves, szerény, kedves arcú hölgy, hogy a sok száz ember, aki egy szót sem ért abból, amiről ő 100 percen keresztül portugálul „mesél”, rajongva vastapssal köszönti és búcsúztatja.

A fő érdem nyilván az övé: egyszerűségével, és kivételesen kellemes, természetes hangjával pár év alatt meghódította a világot. Megmutatta, hogy 47 évesen is neki lehet ugrani a világsikernek. A morna, a jellegzetes Zöldfoki-szigeteki zene ma az ő nevéhez kapcsolódik, pedig rajta kívül mások is játsszák; a „sodade” kifejezést, amelyet az egyik lefordíthatatlan szóként tartanak számon (egyfajta erős vágy valamiért, ami nem létezik, nosztalgia) is tőle ismerte meg a világ. A sikerhez azonban a zene is kellett: egy meghatározhatatlan egyvelege a jókedvnek és a búsulásnak, a melankóliának, amelyet ilyen kifejezően kevés zenében hallani. Az ember az egyik pillanatban még a reménytelen szerelmeire emlékezik, a másikban már táncba kezdene a latinos ritmusok hallatán. Sokféle hangulat gyűjtőzenéje, olyan érzelmek kifejezője, amit mindenki átélt, vagy át szeretne élni.

Cesaria Evora harmadik alkalommal játszott a Müpában. Bizonyára más élmény lett volna őt egy kellemes kávéházi, vagy hangulatos éttermi környezetben hallani-látni, ahol, ha az ember úgy érzi, kedvére mozoghat is a gyorsabb dallamokra. De ha már itt volt, itt élveztük a remek előadást. Mert az előadás remek volt: Evora hozta a formáját, a dalok, a hangszerelés, a ráadás (az örök kedvenc Besame Mucho), a kisasztalnál pihenés egy cigaretta erejéig a színpad közepén (gyanúsan show-elem, de belefér) igazi kikapcsolódást adott. A néhány lassú szám után pezsdítők voltak a megfelelő pillanatban megszólaltatott gyorsak, néhol a kubai zenére emlékeztető ritmusokkal. Az ember még azt is elfogadta, hogy ülnie kellett végig, pedig már a szék is szűk volt az ülve mozgásra. Mivel Evora csak anyanyelvén beszél, illetve valamit franciául, és valószínűleg személyiségéből is adódik, hogy nem egy show-womanként vezényelte le a koncertet, nem igazán közelített a zenék között a közönség felé. A zenekar bemutatásán, és a koncertvégi taps nagyon kedves megköszönésén kívül nem igazán szólt hozzánk. De ehhez elég volt az ének.

És mindez még ennél is jobb lett volna, ha ezt a kifejezetten közvetlen zenét nem egy jobbára teljes sötétségben hagyó, illetve egy érthetetlen fényeffektusokkal világított színpadról kellett volna hallgatnunk. Mert sajnos látni sokat nem lehetett: az együttes saját világosítója ezen a koncerten inkább sötétített. A koncert elején még elfogadható dramaturgiai elem volt, hogy a zenekar – még Evora nélkül – a színpad sejtelmes mélyéről szólalt meg, majd valaki zseblámpával beirányította az énekesnőt a színpadra. S amikor ő „szóhoz jutott”, fény is gyúlt. Reá. De nem másra. Azért sikerült megszámolni: kilencen voltak, három gitáros, a zongorista, egy ütőhangszeres, egy dobos, egy szaxofonos, egy hegedűs - és ő. A három évvel ezelőtti koncertről úgy emlékszem, mindegyik kedves, mosolygós arc. Ami minden koncerten egy főnyeremény. Most pedig, az amúgy is az ilyen koncertekhez túl távolságtartó koncertteremben, teljesen elválasztották tőlünk a zenészeket. A 20. sorból szemüveggel csak néha vettem ki némelyikük arckifejezését. Ezt súlyosbította, hogy a fények teljesen indokolatlanul és zavaróan változtak a produkcióban, a közönség részvételénél (zenére tapsolás) pedig szemideg-próbáló volt az ütemre villózó fény. Pedig ma már a világosítás majdnem olyan lényeges eleme az előadásnak, mint a hangosítás. Szerencsénkre azért a zene túlélt, és a misztikusan zöld és kék fényekben megbújó zenészek egy nagyon kifinomult, egységes instrumentális, és vokális kísérettel tettek nagyon is élvezhetővé egytől egyig minden dalt... Várjuk jövőre is Cesaria Evorát. Még világosban!

(2007. április 7. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Cesaria Evora (ének) koncertje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Színház

„Egy fantasztikus korszaknak bukkantam a nyomára” – interjú Szikora Jánossal

Idén már hatodik alaklommal rendezi meg a Koronázási Szertartásjátékot a Vörösmarty Színház igazgatója. Az augusztus 18-i bemutató apropóján Szikora János beszélt a kezdetekről, az idei év újdonságairól és a darab nemzeti öntudatformáló szerepéről.
Vizuál

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Jazz/World gyász

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Jazz/World hír

Elhunyt a Keresztapában is szereplő jazzénekesnő

Morgana Kinget a legtöbben Don Vito feleségeként ismerik a Keresztapában. A Grammy-jelölt jazzénekesnő 87 évesen hunyt el.
Jazz/World ajánló

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World örökség

Kitagadták az örökségből Jean-Michel Jarre-t

Filmzeneszerző édesapja mindent a negyedik feleségére hagyott, Jean-Michel Jarre és féltestvére, Stéphanie azonban nem nyugszanak bele a dologba.