Jazz/World

Melingo, a csöppet sem feszengő tangókirály

2017.04.23. 20:25
Ajánlom
Hidegrekord dőlt és hó esett azon az áprilisi napon, amikor Daniel Melingo, a két lábon járó „tangós hang” a budapesti MOMKult színpadán játszott. Így is sikerült elérnie, hogy bő két órára Buenos Aires érzelmektől túlfűtött, külvárosi kocsmáiban érezzük magunkat.

Bár koncertre érkeztünk, egyben színházi élményt is kaptunk Daniel Melingo előadásán, aki a világsztárokat immár havi rendszerességgel szállító Get Closer produkciós iroda jóvoltából érkezett Budapestre április 19-én. Szögezzük tehát le: Melingóról nem érdemes csupán multiinstrumentalista zenészként és énekesként nyilatkozni, hiszen ő a szó legpozitívabb és legteljesebb mértékében előadó, performer. Ez persze részben a műfaj sajátja, hiszen ha van szövegközpontú zene, akkor a tangó az. Ráadásul mivel a tolvajnyelvből alakult, irodalmi spanyol nyelven, a fundangón szólnak ezek a mélabús sorok, szükséges is, hogy az énekes erős színpadi jelenléttel és előadásmóddal segítse a megértést.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

De ez még nem jelenti azt, hogy minden tangóénekes egyben jó előadó is, 

pláne ritka az olyan, aki a figyelmet a humor és a pátosz keskeny határmezsgyéjén balanszírozva képes fenntartatni órákig.

Márpedig Melingo ilyen, amiről a bizonyítványát már belépőjével kiállítja. Bevezetőként két instrumentális szám is elhangzott kiváló zenekara tolmácsolásában, kellően megteremtve a várakozást egy hatásos antréhoz. Miután talpig feketében, kalapban megjelent, az üdvözlő tapsot hosszú másodpercekig élvezte teátrális mozdulatok közepette, ami az önfényezés nyilvánvaló karikírozásaként keltett derűt a közönség soraiban. Majd megszólalt valószínűtlenül mély, karcos hangján és onnantól kezdve a közönség a lábai előtt hevert. Minden bizonnyal színészi múltja (négy filmben is játszott, köztük tavaly az I'm Gilda című nagysikerű argentin életrajzi drámában) is hozzájárul ahhoz, hogy bátran él a színházi játék adta lehetőségekkel.

Nem fél már-már a burleszkhez közelítő, forszírozott szórakoztató elemeket sem bevetni, mégsem esik át soha a ripacs kategóriába.

Így lehetséges, hogy neki az olyan elhasznált színpadi toposzok is jól állnak, mint hogy táncol a mikrofonállvánnyal, hogy kalapját az arcába húzva játszik, vagy hogy fejgép kíséretében sétál a színpad végébe, háttal a közönségnek, de azt is megbocsájtuk neki, hogy leveszi cipőjét és zokniját a nézőtérre dobja. Mindez attól működik, hogy ilyenkor egyáltalán nem veszi komolyan magát. Miközben dehogynem. Ezek a dalok -melyeknek zenéjét ő szerezte, szövegét pedig a már 80 éves fundangó-íróval, Luis Alpostával karöltve írták- a legtöbb esetben komoly drámát is hordoznak magukban.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Melingo azonban nemcsak a sírás és nevetés dialektikájával bánik játszi könnyedséggel, de a zenei műfajokkal is kiválóan zsonglőrködik, megteremtve egy soha nem hallott, mégis teljesen ismerős zenei világot. Ebben a milonga aszimmetriája swing lüktetésbe folyik át, a foxtrott arab hatásokkal elegyedik, a nagy zenei íveket énekbeszédszerű recitatívók, majd perkusszív éneklés váltja fel, az Erik Satietól kölcsönvett motívumok melankóliáját jazzrock hangulat töri meg.

Őt hallgatva Serge Gainsbourg, Tom Waits, Charlie Chaplin, és Fellini is megidéződik, miközben hihetetlenül koherens ez az egész világ.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Ez nem véletlen, hanem egy koncepció része is, hiszen legutóbbi, 2016-ban megjelent Anda című albuma, -aminek anyagából ezen a koncerten is jócskán elhangzotta régebbi slágerek mellett- éppen a nomád tangó gondolatából indult ki. Ennek lényege, hogy ez a műfaj az utazó zenészek létformájából adódóan mindig is nyitott és befogadó volt, így aztán sok hatást magába olvasztott. Itt most az utazás egyúttal Melingo életútjára is értendő, aki hosszú utat tett meg, míg 40 éves korára lehorgonyzott a tangó mellett. A klasszikus-, a könnyűzene és a rock bugyraiban megtett utazásai emlékét pedig mind-mind beépíti a zenéjébe.

Melingo nyughatatlan természete az újabb és újabb hangszerek megszólaltatása iránti vágyban is megnyilvánul: játszott az argentin tangó alaphangszerén, bandoneonon, majd klarinéton, gitáron, zongorán és további fúvóshangszereken. Így ezen az estén sem csak énekelt, hanem klarinét- és mandolinjátékkal színesítette a zenekari hangzást. Ehhez a hihetetlenül tarka szövethez Facundo Torres bandoneonos, Lalo Zanell zongorista, Rodrigo Guerra gitáros és Romain Lecuyer bőgős adta meg az alapszíneket, akik, ha kellett, kórusként is segítették a telt hangzást.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Régen volt ilyen minden érzéket kielégtő színpadi-, koncertélményben részem. Egyszer azt mondta nekem egy jazz-zongorista, hogy a legjobban azt utálja, ha a színpadon bármilyen szinten félelmet érzékel a zenészek részéről.

Nos, Daniel Melingo ebből a szempontból egy halált megvető bátorságú énekes-zenész, aki képes befejezni úgy egy koncertet, hogy színpadi halált imitál a katartikus zene végén.

A Get Closer szervezésében legközelebb az élő legenda, Chick Corea játszik a MOMSportban május 2-án. Azt se hagyja ki!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Színház

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Október 6-áig pályázhatnak a fiatal tehetségek a Jazz Showcase-re

Tizennyolcadik alkalommal hirdeti meg tehetségbörzéjét a Müpa, amelynek célja a hazai alkotó- és előadó-művészeti színtér feltörekvő tehetségeinek felkutatása és felkarolása.
Jazz/World interjú

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Jazz/World ajánló

Életöröm és vérpezsdítő muzsika – jön a 3. Nemzetközi Cigány Dal Napja

Idén augusztus 8-án –a legendás észak-macedón énekes, Esma Redžepova születésnapján – harmadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját. Az eseménysorozatban ezúttal már hat ország tizenöt helyszíne vesz részt.
Jazz/World interjú

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Jazz/World hír

Harminc feltörekvő zenész léphet fel a Magyar Zene Háza külső és belső tereiben

Idén nyáron, a Fringe program keretében zeneiskolásoknak, hobbizenészeknek, feltörekvő zenekaroknak és utcazenészeknek adnak lehetőséget a fellépésre a Magyar Zene Ház különböző pontjain.