Jazz/World

Melingo, a csöppet sem feszengő tangókirály

2017.04.23. 20:25
Ajánlom
Hidegrekord dőlt és hó esett azon az áprilisi napon, amikor Daniel Melingo, a két lábon járó „tangós hang” a budapesti MOMKult színpadán játszott. Így is sikerült elérnie, hogy bő két órára Buenos Aires érzelmektől túlfűtött, külvárosi kocsmáiban érezzük magunkat.

Bár koncertre érkeztünk, egyben színházi élményt is kaptunk Daniel Melingo előadásán, aki a világsztárokat immár havi rendszerességgel szállító Get Closer produkciós iroda jóvoltából érkezett Budapestre április 19-én. Szögezzük tehát le: Melingóról nem érdemes csupán multiinstrumentalista zenészként és énekesként nyilatkozni, hiszen ő a szó legpozitívabb és legteljesebb mértékében előadó, performer. Ez persze részben a műfaj sajátja, hiszen ha van szövegközpontú zene, akkor a tangó az. Ráadásul mivel a tolvajnyelvből alakult, irodalmi spanyol nyelven, a fundangón szólnak ezek a mélabús sorok, szükséges is, hogy az énekes erős színpadi jelenléttel és előadásmóddal segítse a megértést.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

De ez még nem jelenti azt, hogy minden tangóénekes egyben jó előadó is, 

pláne ritka az olyan, aki a figyelmet a humor és a pátosz keskeny határmezsgyéjén balanszírozva képes fenntartatni órákig.

Márpedig Melingo ilyen, amiről a bizonyítványát már belépőjével kiállítja. Bevezetőként két instrumentális szám is elhangzott kiváló zenekara tolmácsolásában, kellően megteremtve a várakozást egy hatásos antréhoz. Miután talpig feketében, kalapban megjelent, az üdvözlő tapsot hosszú másodpercekig élvezte teátrális mozdulatok közepette, ami az önfényezés nyilvánvaló karikírozásaként keltett derűt a közönség soraiban. Majd megszólalt valószínűtlenül mély, karcos hangján és onnantól kezdve a közönség a lábai előtt hevert. Minden bizonnyal színészi múltja (négy filmben is játszott, köztük tavaly az I'm Gilda című nagysikerű argentin életrajzi drámában) is hozzájárul ahhoz, hogy bátran él a színházi játék adta lehetőségekkel.

Nem fél már-már a burleszkhez közelítő, forszírozott szórakoztató elemeket sem bevetni, mégsem esik át soha a ripacs kategóriába.

Így lehetséges, hogy neki az olyan elhasznált színpadi toposzok is jól állnak, mint hogy táncol a mikrofonállvánnyal, hogy kalapját az arcába húzva játszik, vagy hogy fejgép kíséretében sétál a színpad végébe, háttal a közönségnek, de azt is megbocsájtuk neki, hogy leveszi cipőjét és zokniját a nézőtérre dobja. Mindez attól működik, hogy ilyenkor egyáltalán nem veszi komolyan magát. Miközben dehogynem. Ezek a dalok -melyeknek zenéjét ő szerezte, szövegét pedig a már 80 éves fundangó-íróval, Luis Alpostával karöltve írták- a legtöbb esetben komoly drámát is hordoznak magukban.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Melingo azonban nemcsak a sírás és nevetés dialektikájával bánik játszi könnyedséggel, de a zenei műfajokkal is kiválóan zsonglőrködik, megteremtve egy soha nem hallott, mégis teljesen ismerős zenei világot. Ebben a milonga aszimmetriája swing lüktetésbe folyik át, a foxtrott arab hatásokkal elegyedik, a nagy zenei íveket énekbeszédszerű recitatívók, majd perkusszív éneklés váltja fel, az Erik Satietól kölcsönvett motívumok melankóliáját jazzrock hangulat töri meg.

Őt hallgatva Serge Gainsbourg, Tom Waits, Charlie Chaplin, és Fellini is megidéződik, miközben hihetetlenül koherens ez az egész világ.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Ez nem véletlen, hanem egy koncepció része is, hiszen legutóbbi, 2016-ban megjelent Anda című albuma, -aminek anyagából ezen a koncerten is jócskán elhangzotta régebbi slágerek mellett- éppen a nomád tangó gondolatából indult ki. Ennek lényege, hogy ez a műfaj az utazó zenészek létformájából adódóan mindig is nyitott és befogadó volt, így aztán sok hatást magába olvasztott. Itt most az utazás egyúttal Melingo életútjára is értendő, aki hosszú utat tett meg, míg 40 éves korára lehorgonyzott a tangó mellett. A klasszikus-, a könnyűzene és a rock bugyraiban megtett utazásai emlékét pedig mind-mind beépíti a zenéjébe.

Melingo nyughatatlan természete az újabb és újabb hangszerek megszólaltatása iránti vágyban is megnyilvánul: játszott az argentin tangó alaphangszerén, bandoneonon, majd klarinéton, gitáron, zongorán és további fúvóshangszereken. Így ezen az estén sem csak énekelt, hanem klarinét- és mandolinjátékkal színesítette a zenekari hangzást. Ehhez a hihetetlenül tarka szövethez Facundo Torres bandoneonos, Lalo Zanell zongorista, Rodrigo Guerra gitáros és Romain Lecuyer bőgős adta meg az alapszíneket, akik, ha kellett, kórusként is segítették a telt hangzást.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Régen volt ilyen minden érzéket kielégtő színpadi-, koncertélményben részem. Egyszer azt mondta nekem egy jazz-zongorista, hogy a legjobban azt utálja, ha a színpadon bármilyen szinten félelmet érzékel a zenészek részéről.

Nos, Daniel Melingo ebből a szempontból egy halált megvető bátorságú énekes-zenész, aki képes befejezni úgy egy koncertet, hogy színpadi halált imitál a katartikus zene végén.

A Get Closer szervezésében legközelebb az élő legenda, Chick Corea játszik a MOMSportban május 2-án. Azt se hagyja ki!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról.
Klasszikus

Elhunyt Ujházy László zenei szakember

A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja volt. Halálhíréről a Magyar Narancs számolt be.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

A Kertész házaspár tiszteletére alapított díjban részesült Váradi Gyula

Idén első alkalommal adták át a Kertész Imre és Kertész Magda emlékére alapított díjat, amelyet a Virtuózok felfedezettje, Váradi Gyula vehetett át.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Egy egész nap a népzene jegyében – A Halmos Béla Program napja az A38-on

Az NKA Halmos Béla Program egy igazi minifesztivált varázsol november 17-én az A38 Hajó több helyszínére. Izgalmas előadásokkal, szórakoztató gyermekműsorokkal, fantasztikus koncertekkel és az elmaradhatatlan táncházzal várják az érdeklődőket.
Jazz/World magazin

Tudósok megfejtették a jó dalok írásának titkát

Egy kutatócsoport az amerikai Billboard slágerlistán szereplő klasszikus popsikerek több tízezernyi akkordhangzását elemezték ki statisztikailag.
Jazz/World magazin

Milyen zenéket hallgat az egyik „legzeneibb” író, Murakami Haruki?

A japán szerző olvasói tudják, hogy vannak bizonyos visszatérő elemei szövegeinek: macskák, fülek, kutak, furcsa párhuzamos valóságok és mindenekelőtt a zene. De milyen zene?
Jazz/World ajánló

Még csak 30 éves, de négy jelölésből hármat már Grammyre váltott: Cécile McLorin Salvant

Kevés alkotó mondhatja el magáról, hogy mindössze 21 évesen megnyerte a műfaj egyik legrangosabb megmérettetésének számító Thelonious Monk Jazzversenyt, és négy jelölésből hármat Grammy-díjra tudott váltani. A francia-haiti gyökerekkel rendelkező, Miamiban született Cécile McLorin Salvant jazzénekesnővel éppen ez történt, ráadásul még csak harminc éves. November 18-án élőben tapasztalhatjuk meg a Müpában a kivételes tehetségű művész sokoldalúságát, ahova ezúttal Sullivan Fortner zongoristával érkezik.
Jazz/World ajánló

A Fölszállott a páva ismét a gyerekeké

2019-ben, immár harmadszor a Fölszállott a páva történetében a legfiatalabbak mérhetik össze tudásukat és tehetségükkel csalhatnak mosolyt és (öröm)könnyeket a tévénézők arcára.