Jazz/World

Melingo, a csöppet sem feszengő tangókirály

2017.04.23. 20:25
Ajánlom
Hidegrekord dőlt és hó esett azon az áprilisi napon, amikor Daniel Melingo, a két lábon járó „tangós hang” a budapesti MOMKult színpadán játszott. Így is sikerült elérnie, hogy bő két órára Buenos Aires érzelmektől túlfűtött, külvárosi kocsmáiban érezzük magunkat.

Bár koncertre érkeztünk, egyben színházi élményt is kaptunk Daniel Melingo előadásán, aki a világsztárokat immár havi rendszerességgel szállító Get Closer produkciós iroda jóvoltából érkezett Budapestre április 19-én. Szögezzük tehát le: Melingóról nem érdemes csupán multiinstrumentalista zenészként és énekesként nyilatkozni, hiszen ő a szó legpozitívabb és legteljesebb mértékében előadó, performer. Ez persze részben a műfaj sajátja, hiszen ha van szövegközpontú zene, akkor a tangó az. Ráadásul mivel a tolvajnyelvből alakult, irodalmi spanyol nyelven, a fundangón szólnak ezek a mélabús sorok, szükséges is, hogy az énekes erős színpadi jelenléttel és előadásmóddal segítse a megértést.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

De ez még nem jelenti azt, hogy minden tangóénekes egyben jó előadó is, 

pláne ritka az olyan, aki a figyelmet a humor és a pátosz keskeny határmezsgyéjén balanszírozva képes fenntartatni órákig.

Márpedig Melingo ilyen, amiről a bizonyítványát már belépőjével kiállítja. Bevezetőként két instrumentális szám is elhangzott kiváló zenekara tolmácsolásában, kellően megteremtve a várakozást egy hatásos antréhoz. Miután talpig feketében, kalapban megjelent, az üdvözlő tapsot hosszú másodpercekig élvezte teátrális mozdulatok közepette, ami az önfényezés nyilvánvaló karikírozásaként keltett derűt a közönség soraiban. Majd megszólalt valószínűtlenül mély, karcos hangján és onnantól kezdve a közönség a lábai előtt hevert. Minden bizonnyal színészi múltja (négy filmben is játszott, köztük tavaly az I'm Gilda című nagysikerű argentin életrajzi drámában) is hozzájárul ahhoz, hogy bátran él a színházi játék adta lehetőségekkel.

Nem fél már-már a burleszkhez közelítő, forszírozott szórakoztató elemeket sem bevetni, mégsem esik át soha a ripacs kategóriába.

Így lehetséges, hogy neki az olyan elhasznált színpadi toposzok is jól állnak, mint hogy táncol a mikrofonállvánnyal, hogy kalapját az arcába húzva játszik, vagy hogy fejgép kíséretében sétál a színpad végébe, háttal a közönségnek, de azt is megbocsájtuk neki, hogy leveszi cipőjét és zokniját a nézőtérre dobja. Mindez attól működik, hogy ilyenkor egyáltalán nem veszi komolyan magát. Miközben dehogynem. Ezek a dalok -melyeknek zenéjét ő szerezte, szövegét pedig a már 80 éves fundangó-íróval, Luis Alpostával karöltve írták- a legtöbb esetben komoly drámát is hordoznak magukban.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Melingo azonban nemcsak a sírás és nevetés dialektikájával bánik játszi könnyedséggel, de a zenei műfajokkal is kiválóan zsonglőrködik, megteremtve egy soha nem hallott, mégis teljesen ismerős zenei világot. Ebben a milonga aszimmetriája swing lüktetésbe folyik át, a foxtrott arab hatásokkal elegyedik, a nagy zenei íveket énekbeszédszerű recitatívók, majd perkusszív éneklés váltja fel, az Erik Satietól kölcsönvett motívumok melankóliáját jazzrock hangulat töri meg.

Őt hallgatva Serge Gainsbourg, Tom Waits, Charlie Chaplin, és Fellini is megidéződik, miközben hihetetlenül koherens ez az egész világ.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Ez nem véletlen, hanem egy koncepció része is, hiszen legutóbbi, 2016-ban megjelent Anda című albuma, -aminek anyagából ezen a koncerten is jócskán elhangzotta régebbi slágerek mellett- éppen a nomád tangó gondolatából indult ki. Ennek lényege, hogy ez a műfaj az utazó zenészek létformájából adódóan mindig is nyitott és befogadó volt, így aztán sok hatást magába olvasztott. Itt most az utazás egyúttal Melingo életútjára is értendő, aki hosszú utat tett meg, míg 40 éves korára lehorgonyzott a tangó mellett. A klasszikus-, a könnyűzene és a rock bugyraiban megtett utazásai emlékét pedig mind-mind beépíti a zenéjébe.

Melingo nyughatatlan természete az újabb és újabb hangszerek megszólaltatása iránti vágyban is megnyilvánul: játszott az argentin tangó alaphangszerén, bandoneonon, majd klarinéton, gitáron, zongorán és további fúvóshangszereken. Így ezen az estén sem csak énekelt, hanem klarinét- és mandolinjátékkal színesítette a zenekari hangzást. Ehhez a hihetetlenül tarka szövethez Facundo Torres bandoneonos, Lalo Zanell zongorista, Rodrigo Guerra gitáros és Romain Lecuyer bőgős adta meg az alapszíneket, akik, ha kellett, kórusként is segítették a telt hangzást.

Daniel Melingo

Daniel Melingo (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Régen volt ilyen minden érzéket kielégtő színpadi-, koncertélményben részem. Egyszer azt mondta nekem egy jazz-zongorista, hogy a legjobban azt utálja, ha a színpadon bármilyen szinten félelmet érzékel a zenészek részéről.

Nos, Daniel Melingo ebből a szempontból egy halált megvető bátorságú énekes-zenész, aki képes befejezni úgy egy koncertet, hogy színpadi halált imitál a katartikus zene végén.

A Get Closer szervezésében legközelebb az élő legenda, Chick Corea játszik a MOMSportban május 2-án. Azt se hagyja ki!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Jazz/World

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World örökség

Kitagadták az örökségből Jean-Michel Jarre-t

Filmzeneszerző édesapja mindent a negyedik feleségére hagyott, Jean-Michel Jarre és féltestvére, Stéphanie azonban nem nyugszanak bele a dologba.
Jazz/World ünnep

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.
Jazz/World söndörgő együttes

Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band

Varázslatos zenei szikraként érkezik a szentendrei MűvészetMalomba augusztus 17-én a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band.
Jazz/World hírek

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.
Jazz/World sárik péter

„Sokszor szitokszó a klasszikusok számára az, ha valaki jazz-zenész”

Sárik Péter jazz-zongoristával a Ritmus és hang blogon jelent meg tartalmas interjú Sümegi Noémi tollából, amelyben egyebek mellett a jazz „policájról”, zörgős cukorkákról, valamint a klasszikus és jazz-zenészek viszonyáról is szó esett a szeptember 21-ei Bartók-lemezbemutató kapcsán, ami a Zeneakadémián lesz.