Jazz/World

Merengés Debussy világa felett

2018.04.02. 10:12
Ajánlom
A Nagy János Trio legújabb, Jazz de Lune című lemezén a zeneszerző műveiből készített érzékeny jazz-átiratokat, amiket április 12-én mutatnak be a 3Holló Közösségi Térben. A zenekarvezető-zongorista Nagy János mesél nekünk arról, mi köze van Debussynek a jazzhez.

- Korábban Classic in Jazz című albumotokon szerepeltek már Debussy-feldogozások. Ez a mostani lemez hogyan kapcsolódik az előzőhöz?

- Ugyanazzal a koncepcióval nyúltunk a darabokhoz. Átdolgozás, feldolgozás alatt mi nem a mű átharmonizált, más ritmusra ráültetett verzióját értjük.

Egyfajta újragondolása ez az eredeti témáknak, hangulatoknak. Merengés, eltűnődés Debussy világa felett.

Elmeséljük, mit mondanak nekünk ezek a művek, hogyan fogalmazzuk mi meg ezeket az érzéseket, témákat. Ezáltal új kompozíciók születnek, melyek reményeink szerint hűek a szerzőhöz. Megmutattam neves klasszikus előadóművészeknek az átdolgozásokat és örömmel hallgatták, jó volt a fogadtatásuk. Ez számomra egyfajta visszaigazolás, hogy jó úton járunk.

Nagy János Trió

Nagy János Trió (Fotó/Forrás: Szalóky Béla)

- Debussyt néhányan a jazz apjának is tekintik, például a ragtime ihletésű szerzeményei miatt, vagy mert nagyban inspirálta a modális jazzt. A feldolgozás során, vagy azt megelőzően ti milyen párhuzamokkal találkoztatok az ő művei és a jazz között?

- Érdekes a kérdés, ami felveti bennem mindig azt kérdést is, mit nevezünk jazznek? A swingkorszak harmónia, ritmus és dallamvilágát vagy a szabályok széttörését, a zenei szabadságot, a kötetlen improvizációt?

Számomra ez utóbbi, a szabályok széttörése jelenti a jazzt.

Ebben az értelemben nagyon sok párhuzamot találhatunk. Nem véletlen, hogy Debussy életében is nagy hatással volt a kortárs jazz előadókra.

- Mit emeltek ki az ő zenéjének karakterjegyei közül?

- Igyekszünk mi is inkább hangulati benyomásokra figyelni, kerülni a mechanikus ismétléseket, örökös változásban tartani a zenét. Szerencsére ezek számomra mindig fontos részei a muzsikának, így természetesnek mondhatom ezeket a dolgokat.

Jazz de Lune lemezborító

Jazz de Lune lemezborító

- A  hangszerelés során mennyire ragaszkodtatok az eredeti hangszerekhez? Például Debussy hegedűre írt műveit is elővettétek Frankie Látó hegedűs miatt, esetleg azért került a képbe  Vincent Mascart szaxofonos, hogy a zeneszerző szaxofonra írt művei is megszólalhassanak?

- Nem ragaszkodtunk az eredeti hangszerelésekhez.

Elsősorban zongoradarabok kerültek feldolgozásra, a szóló szaxofondarabok is zongora témák feletti merengések.

Vincent Mascart

Vincent Mascart

Vincent Mascarttal hat évvel ezelőtt játszottam együtt Németországban. Itt indult barátságunk. Többféle formációban játszottunk már együtt, legutóbb a MÜPÁ-ban Dominique Di Piazza és Borlai Gergő társaságában. Az idén nyáron is megrendezésre kerülő, Balatonfüredi Világzenei és Improvizációs Táborunkban már ötödik éve vesz részt tanárként is. Itt megjegyezném, halkan, most júliusban Dominique Di Piazza is tanítani fog Balatonfüreden.

- Francia lévén jobban beszéli ő vajon a francia impresszionista zene mesterének nyelvét, mint más nemzet képviselője?

- Ezt kevésbé tudom eldönteni. Egy biztos, kiválóan beszéli. Ami számunkra fontos a zenében - a szabadság, a folyamatos változás, nyitottság, párbeszéd, játék - abban egy hullámhosszon vagyunk mindannyian.

- Hogyan ment a közös munka?

- Frankie Latoval (az együttes hegedűse) már huszadik éve játszunk együtt. Joubert Flóra rendkívül érzékenyen dobol, nagyon szeretjük azt a jelenlétet, koncentráltságot, nyitottságot, ahogy részt vesz a közös munkában, immár negyedik éve. Vincentről már meséltem. Szerencsére hamar ráhangolódtunk egymásra, a zenére, így igen gördülékeny volt a közös alkotás. Megemlíteném még a hangmérnököt, Kerékgyártó Zoltánt, aki nagyon jó, barátságos körülményeket biztosított számunkra.

- Mikor és hol mutatjátok be a lemezt?

- A bemutató április 12-én 20 órától lesz, a 3Holló Közösségi térben. Több koncertünk is volt már ezen a pár hónapja nyílt helyen, Mózes Tamarával egy havi rendszerességgel működő klubunk is van itt. Csodás helyszíne lesz ennek a koncertnek is, amelyen DVD felvétel is készül.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Lina_Raül Refree: portugál énekesnő és spanyol producer sikerlistás projektje a Müpában

A portugál kultúra megismeréséhez kulcsfontosságú a gyakran az ország nemzeti zenéjének hívott fado, ám a szigorú szabályokkal rendelkező, hagyományos muzsika alkalmas a kísérletezésre is. Az 1984-ben született, eredetileg operaénekesi tanulmányokat folytató Carolina Cardoso Rodrigues (Lina) a spanyol producer, Raül Refree segítségével hozta létre rendhagyó projektjét, amelyben a fado műfaj megkerülhetetlen nagyasszonya, az 1999-ben elhunyt és hazájában háromnapos nemzeti gyásszal búcsúztatott Amália Rodrigues keserédes dalait dolgozták fel.
Jazz/World ajánló

Bényei Tamás és a Gramophonia Hot Jazz Orchestra ad szilveszteri koncertet a Pesti Vigadóban

Pontosan száz éve vette kezdetét a jazz-korszak, s keltek szárnyra az 1920-as, ’30-as, ’40-es évek örökzöld melódiái, melyeket az 1945 utáni Magyarországon, első ízben a Bényei Tamás és a Gramophonia Hot Jazz Orchestra kelti életre korhű formában.
Jazz/World gyász

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.
Jazz/World gyász

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Jazz/World ajánló

Biblia Show a Zsidó Művészeti Napokon

Bibliai témájú történetekre, értékekre épülő pop-sanzonokból készít estet Kováts Kriszta színművész-énekesnő, a dalok zeneszerzője Wolf Péter, szövegírója Fábri Péter író lesz.