Jazz/World

Mi a magyar zene?

2011.06.16. 16:36
Ajánlom
Magyar motívumok címmel hangzott el a Müpa Fesztiválszínházáben az a koncert, mely a kiváló fiatal fuvolaművész, Fülep Márk tematikája szerint került színpadra. A koncepció egyszerűnek tűnhet – magyar kortárs zene, magyar népzene és improvizációk –, ám az előadás során hamar kiderült, hogy ez korántsem annyira magától értetődő dolog… Kritika

Fülep Márk először 2008-ban állított színpadra hasonló tematikával szerkesztett koncertprogramot a Fonóban, s elképzelése már akkor sem csupán annyi volt, hogy egy-egy kiválasztott és meghívott produkcióval felsorolásszerűen demonstrálja, hogy milyen szép zenék is születnek kis hazánkban, hanem hogy hallhatóvá tegye, bizonyítsa, hogy a látszólag markánsan elkülönülő műfajok között milyen természetes az átjárás, illetve mennyire nyilvánvaló a közös hang.

Ahhoz, hogy a koncepció megvalósuljon, olyan muzsikus partnereket kellett választania, akik egyrészt osztják a klasszikus fuvolaművész véleményét a magyar zene egy tőről fakadó lényegét illetően, másfelől olyanokat, akikkel együtt a lehető legmagasabb színvonalon játszhatják el a kiválasztott darabokat, népdalokat, illetve rögtönzéseket. A három évvel ezelőtti partnerválasztást ezúttal sem lehetett felülmúlni, azaz Borbély Mihály és Lukács Miklós személyében olyan muzsikusok vettek részt a produkcióban, akiket minden tekintetben ideálisnak mondhatunk a tervezett tematika vonatkozásában. Továbbá a mostani koncert kondíciói még jelentősen erősödtek is a vendégként fellépő népzenészek, Sipos Mihály és Bognár Szilvia, valamint néptáncosok, Farkas Zoltán „Batyu" és Tóth Ildikó által - bár így némiképp eltolódott a hangsúly a népzene irányába, viszont ez semmiképp sem baj, hiszen a másik két műfaj legfőbb inspiráló ereje kapta meg ilyen formán a tiszteletet.

Azonban mindezen nagyon tisztességes elképzelés dacára sem volt teljesen kockázatmentes a tematikus előadás. A rizikót nem a fellépő művészek együttes, pláne külön-külön játéka rejtette, abban a legcsekélyebb hibát is nehéz lett volna felfedezni, hisz mindannyian jól hallható tisztelője és értője a „másik" műfajnak, és elsőrangú tolmácsolója sajátjának, hanem a közönség fogékonysága. A bizonyítandó elképzelés, vagy inkább meggyőződés ebben az intim, bensőséges, kamarajellegű hangszeres és táncos közegben, ráadásul szinte engedménymentes komolysággal előadva, nemcsak a műfaji hangsúlyeltolódás miatt hordozta magában a veszélyt, hogy egyszer csak leül, elveszíti a közönség figyelmét az előadás, hanem a csöppet sem hivalkodó, belső, mondhatni lelki összefüggések alig érzékelhető volta miatt is. A szellemi igazság sohasem harsány, inkább rejtőzködő dolog...

A koncepció része volt, hogy a korban inkább visszafelé haladva villanjanak fel a magyar zene különféle alkotói periódusai, módszerei; azaz kortárs szólódarabokkal indult a koncert, népzenei feldolgozásokkal, majd autentikus népzenével folytatódott. A remekül megszólaltatott Kurtág-, Kocsár-, Sáry Lászó- és Lajtha-darabok között, a felsoroltakkal egyenrangú kompozícióként hangzott el Borbély Mihály tárogató-improvizációja. A szóló, vagy néhány hangszerre íródott kamaraművek közül kiemelkedett Kurtág György Szálkák című darabjának (sajnos csak rövid) részlete, melyet Lukács Miklós szólaltatott meg cimbalmon. Kisvártatva népzenére váltott a program, Fülep Márk többször is különféle népi fúvós-hangszerekre cserélte a klasszikus fuvolákat (pl. altfuvolát is), s mire Sipos Mihály és az ütőgardonon is jeleskedő Batyu is pódiumra lépett egy hamisítatlan gyimesi muzsikával, egyre inkább a táncházak atmoszférája kezdte uralni az előadást. Talán kissé kakukktojás volt Farkas Ferenc népszerű, régi magyar tánc-csokra, de a közönség ettől az adaptációtól lett végre oldottabb - először az est folyamán.

A koncert második része dunántúli népdalokkal indult, Bognár Szilvia megkapóan szép előadásában, Márk flóta és hosszúfurulya kíséretével, majd a magyar zene kihagyhatatlan géniuszát, azaz Bartókot is megidézték a Három csíkmegyei népdallal. Élményszámba menő rögtönzésekkel folytatódott a program, Borbély Mihály és Lukács Miklós által, melyek egyre egyértelműbb sikeréhez a két nagyszerű néptáncos is jócskán hozzájárult.

Az előadás végéhez közeledve már nem volt kétség a három-négy komoly műfaj összetartozását illetően; és nemcsak a kitűnő egyéni teljesítmények miatt, hanem az időközben érzékelhetővé váló szellemi kapcsolódási pontok okán is. Bartók talán legnépszerűbb feldolgozását, a Román népi táncokat - improvizatív betétekkel fűszerezve -már kockázatmentesen, szinte örömzenélés-szerűen „játszották" valamennyien - a szó szoros és nemes értelmében.

Tehát a bizonyítás sikeres volt, s a „Magyar motívumok" cím talán szerényebb is a kelleténél, tudniillik alig találnánk példát arra, hogy a MAGYAR ZENÉT ilyen elmélyült komolysággal, ilyen kompromisszummentes tisztességgel összefogja, egyáltalán vállalja valaki manapság.

Programkereső

Legolvasottabb

Tánc

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Klasszikus

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Klasszikus

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.
Színház

Ókori kérdések a mában – antik drámákból merít a Katona József Színház új előadása

Tarnóczi Jakab Varga Zsófia dramaturggal Aiszkhülosz, Euripidész és Szophoklész műveit emelte át a mába – vagy ha pontosak szeretnénk lenni: a jelent húzta rá a most is aktuális ókori történetekre.
Vizuál

KÉP-regény: Postaládák

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a postaládák mögött megbújó történelemről mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A legendás underground zenekar ráadáskoncertje

A Kontroll Csoport megalakulása 40. évfordulója alkalmából idén augusztusban egy koncert erejéig újra összeállt, viszont engedve a közönség kérésének október 22-én az A38 Hajón még egyszer színpadra lépnek, különleges vendégek társaságában.
Jazz/World ajánló

5 + 1 kötelező cikk egy vadonatúj Liszt Ünnep magazinból

Hogyan boldogulnak a fiatal, ragyogóan egyedi hangú nők ma a zeneiparban? Mi a titok, ami Oscar-díjig repítette Antonio Gades és Carlos Saura flamecofilmjét? Mit hallgat egy óvodás kisfiú, akinek az anyukája és az apukája is kiváló zongoraművész, és vajon ő maga is csodálatos zongorista lesz-e?
Jazz/World hír

A világ legjobb kiadói között a Fonó

A napokban tették közzé hírlevélben és a Womex (World Music Expo) weboldalán a világ legjobb világzenei kiadóinak nemzetközi listáját. A WOMEX Top Label 2021 listán egyetlen magyar kiadóként szerepel a Fonó.
Jazz/World ajánló

Fantasztikus hatos – friss díjnyertes jazzkompozíciók, amiket hallani kell!

Eltérő zenei univerzumok, izgalmas művészi elképzelések és koncepciók széles skálája, változatos témák és formációk, feltörekvő fiatalok és a szakma elismert tagjai, improvizáció és kötött formák: igen, ez mind belefér a jazz kategóriájába, és nincs annál jobb, mint látni és hallani a műfaj legizgalmasabb alkotóinak friss ötleteit!
Jazz/World ajánló

Rigmusok, nóták, dalok, költemények Közép-Európából

Az október 10-ei Fonó Literatúra férfias este lesz, tele csujogatókkal, népi szövegekkel, tréfákkal, férfi-energiákkal, személyes és sokszor rendhagyó előadásban. Seres Tamás mint egy jó karmester fogja össze a művészeket: Csuja Imre és Vecsei H. Miklós színészeket, Farkas Izsák zenészt és Berecz István táncost, akik spontán is alakítják az estét… ettől szép ez a sorozat!