Jazz/World

Mi a magyar zene?

2011.06.16. 16:36
Ajánlom
Magyar motívumok címmel hangzott el a Müpa Fesztiválszínházáben az a koncert, mely a kiváló fiatal fuvolaművész, Fülep Márk tematikája szerint került színpadra. A koncepció egyszerűnek tűnhet – magyar kortárs zene, magyar népzene és improvizációk –, ám az előadás során hamar kiderült, hogy ez korántsem annyira magától értetődő dolog… Kritika

Fülep Márk először 2008-ban állított színpadra hasonló tematikával szerkesztett koncertprogramot a Fonóban, s elképzelése már akkor sem csupán annyi volt, hogy egy-egy kiválasztott és meghívott produkcióval felsorolásszerűen demonstrálja, hogy milyen szép zenék is születnek kis hazánkban, hanem hogy hallhatóvá tegye, bizonyítsa, hogy a látszólag markánsan elkülönülő műfajok között milyen természetes az átjárás, illetve mennyire nyilvánvaló a közös hang.

Ahhoz, hogy a koncepció megvalósuljon, olyan muzsikus partnereket kellett választania, akik egyrészt osztják a klasszikus fuvolaművész véleményét a magyar zene egy tőről fakadó lényegét illetően, másfelől olyanokat, akikkel együtt a lehető legmagasabb színvonalon játszhatják el a kiválasztott darabokat, népdalokat, illetve rögtönzéseket. A három évvel ezelőtti partnerválasztást ezúttal sem lehetett felülmúlni, azaz Borbély Mihály és Lukács Miklós személyében olyan muzsikusok vettek részt a produkcióban, akiket minden tekintetben ideálisnak mondhatunk a tervezett tematika vonatkozásában. Továbbá a mostani koncert kondíciói még jelentősen erősödtek is a vendégként fellépő népzenészek, Sipos Mihály és Bognár Szilvia, valamint néptáncosok, Farkas Zoltán „Batyu" és Tóth Ildikó által - bár így némiképp eltolódott a hangsúly a népzene irányába, viszont ez semmiképp sem baj, hiszen a másik két műfaj legfőbb inspiráló ereje kapta meg ilyen formán a tiszteletet.

Azonban mindezen nagyon tisztességes elképzelés dacára sem volt teljesen kockázatmentes a tematikus előadás. A rizikót nem a fellépő művészek együttes, pláne külön-külön játéka rejtette, abban a legcsekélyebb hibát is nehéz lett volna felfedezni, hisz mindannyian jól hallható tisztelője és értője a „másik" műfajnak, és elsőrangú tolmácsolója sajátjának, hanem a közönség fogékonysága. A bizonyítandó elképzelés, vagy inkább meggyőződés ebben az intim, bensőséges, kamarajellegű hangszeres és táncos közegben, ráadásul szinte engedménymentes komolysággal előadva, nemcsak a műfaji hangsúlyeltolódás miatt hordozta magában a veszélyt, hogy egyszer csak leül, elveszíti a közönség figyelmét az előadás, hanem a csöppet sem hivalkodó, belső, mondhatni lelki összefüggések alig érzékelhető volta miatt is. A szellemi igazság sohasem harsány, inkább rejtőzködő dolog...

A koncepció része volt, hogy a korban inkább visszafelé haladva villanjanak fel a magyar zene különféle alkotói periódusai, módszerei; azaz kortárs szólódarabokkal indult a koncert, népzenei feldolgozásokkal, majd autentikus népzenével folytatódott. A remekül megszólaltatott Kurtág-, Kocsár-, Sáry Lászó- és Lajtha-darabok között, a felsoroltakkal egyenrangú kompozícióként hangzott el Borbély Mihály tárogató-improvizációja. A szóló, vagy néhány hangszerre íródott kamaraművek közül kiemelkedett Kurtág György Szálkák című darabjának (sajnos csak rövid) részlete, melyet Lukács Miklós szólaltatott meg cimbalmon. Kisvártatva népzenére váltott a program, Fülep Márk többször is különféle népi fúvós-hangszerekre cserélte a klasszikus fuvolákat (pl. altfuvolát is), s mire Sipos Mihály és az ütőgardonon is jeleskedő Batyu is pódiumra lépett egy hamisítatlan gyimesi muzsikával, egyre inkább a táncházak atmoszférája kezdte uralni az előadást. Talán kissé kakukktojás volt Farkas Ferenc népszerű, régi magyar tánc-csokra, de a közönség ettől az adaptációtól lett végre oldottabb - először az est folyamán.

A koncert második része dunántúli népdalokkal indult, Bognár Szilvia megkapóan szép előadásában, Márk flóta és hosszúfurulya kíséretével, majd a magyar zene kihagyhatatlan géniuszát, azaz Bartókot is megidézték a Három csíkmegyei népdallal. Élményszámba menő rögtönzésekkel folytatódott a program, Borbély Mihály és Lukács Miklós által, melyek egyre egyértelműbb sikeréhez a két nagyszerű néptáncos is jócskán hozzájárult.

Az előadás végéhez közeledve már nem volt kétség a három-négy komoly műfaj összetartozását illetően; és nemcsak a kitűnő egyéni teljesítmények miatt, hanem az időközben érzékelhetővé váló szellemi kapcsolódási pontok okán is. Bartók talán legnépszerűbb feldolgozását, a Román népi táncokat - improvizatív betétekkel fűszerezve -már kockázatmentesen, szinte örömzenélés-szerűen „játszották" valamennyien - a szó szoros és nemes értelmében.

Tehát a bizonyítás sikeres volt, s a „Magyar motívumok" cím talán szerényebb is a kelleténél, tudniillik alig találnánk példát arra, hogy a MAGYAR ZENÉT ilyen elmélyült komolysággal, ilyen kompromisszummentes tisztességgel összefogja, egyáltalán vállalja valaki manapság.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.
Jazz/World portré

A háború miatt járhatott zeneiskolába Tito Puente, a "mambókirály"

A Grammy-díjas amerikai muzsikus és zenekarvezetőt hiába terelgették szülei gyerekkorában a zongora irányába, az ütősök maradtak a kedvencei. Az ő dalai indították el a mambólázat, ennek köszönhette a haláláig büszkén viselt becenevét. Hozzájárult az 1950-es évek cha-cha-cha-hullámának elindításához is.
Jazz/World videó

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Jazz/World magazin

KÉP-regény: A Yeke-Yeke jelenség

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a napokban elhunyt guineai zenészről, Mory Kantéról és a Yeke-Yeke történetről ír.