Jazz/World

„Mi az öröm oldalán állunk”

2015.10.06. 08:11
Ajánlom
Balogh Kálmán, a sokoldalú cimbalomművész idén ünnepli pályafutása negyvenedik évfordulóját. A kerek jubileum kapcsán október 7-én a Zeneakadémián ad koncertet. Beszélgetésünk másik apropója az októberben induló WOMEX, amelynek hivatalos programjába a Lukács Miklóssal alkotott Cimbalomduó is bejutott. INTERJÚ

- Hogyan kezdődött a zenei pályád?

- Nem terveztük, hogy zenész leszek, mivel a közvetlen környezetemben senki nem zenélt. Habár a família gazdag volt zenészekben, édesapámnak nem tetszett ez a hivatás és inkább szakmát tanult, tehát ilyen módon nem hatott rám a zene. Miskolcon éltünk, és tizenegy évesen meglátogattuk a nagybátyámat Budapesten, Balogh Elemért, aki akkor már elismert cimbalomművész volt. Megkérdezte, hogy tanul-e a gyerek valamilyen hangszert, majd megmutatott néhány dolgot a cimbalmon, amit azonnal képes voltam leutánozni, úgyhogy azt mondta a szüleimnek, hogy van bennem valami, taníttassanak. Onnantól kezdve minden pénteken igazgatói engedéllyel kikért édesapám az iskolából a nővéremmel együtt és feljöttünk Budapestre, ahol két és fél évig tanultam Szöllősi Beatrix tanárnőtől.

Balogh Kálmán

Balogh Kálmán (Fotó/Forrás: Raffay Zsófia)

- Eddigi pályafutásod alatt számos jelentős külföldi és hazai fellépésed volt. Mi az, amit mérföldkőként könyvelsz el ezek közül?

- Ha fel kell sorolni, hogy hová jutottam el már, akkor megemlíthetném a világhírű koncerttermek szinte mindegyikét. Nagy élmény volt például a Carnegie Hallban a Philadelphiai Szimfonikus Zenekarral és Wolfgang Schawallis karmester vezetésével Kodály: Háry János című szvitjét játszani. Frank Zappával személyesen találkoztam itt Budapesten, aki azt tervezte, hogy létrehoz egy 100 tagú világzenekart, aminek én lettem volna a cimbalmosa. Sajnos ez már nem valósulhatott meg az ő hirtelen jött betegsége és halála miatt. Nagyon érdekes volt együtt dolgozni Francis Ford Coppolával is a Youth Without Youth című filmjének bukaresti forgatása során. De hadd említsem meg a Taraf de Haiduks-ot, a híres román zenekart, akik nagyon nagy hatást gyakoroltak rám már az első találkozásunkkor.

- Milyen helyet foglal ez ezek között a Lukács Miklóssal való találkozás?

- Őt az első magyar cimbalomversenyen ismertem meg '87-ben, amikor ő még tündéri kisfiúként nyerte meg a legfiatalabb kategóriát, én pedig a felnőtt kategória második helyezettje lettem. Később a Miklós útja annyiban tért el az enyémtől, hogy ő a főiskola elvégzése után inkább a kortárs és jazz-zene felé fordult, míg én már gyerekkoromban eldöntöttem, hogy a folklór lesz a hivatásom. Ami közös pont volt a kezdetektől, az a kísérletezési kedv. Mindig is a levegőben volt, hogy egyszer létrehozunk valamit közösen, de ez csak akkor valósult meg, amikor a Folkeurópa Kiadó felkért minket egy közös lemezre.

- Hogyan zajlott ez a lemezfelvétel?

- Hihetetlenül egy hullámhosszon voltunk. Csak a zenei témákat találtuk ki előre, de annyira együtt voltunk és olyan jót improvizáltunk már az első alkalommal, hogy amikor kijöttük a stúdióból, azt mondtuk: ez így jó, ahogy van. Mi az öröm és az élvezet oldalán állunk, nem sokat gondolkodunk zenélés közben. Ha kimegyünk a színpadra, akkor egyszerűen belelovaljuk egymást az improvizációba.

- Mennyire van hagyománya ennek a két cimbalomra épülő felállásnak?

- A főiskolán bevett szokás volt, hogy két cimbalom együtt játszik olyan klasszikus műveket, amik valamilyen billentyűs hangszerre – például zongorára vagy csembalóra- vannak írva. Ezt még Rácz Aladár, a XX. század egyik legnagyobb klasszikus cimbalomművésze vezette be az oktatásba, és Lukács Miklóssal mindketten ezt a képzést kaptuk. Régen volt olyan, hogy két cimbalmos játszott egy bandában, de ott mindkét cimbalom kísérőhangszer volt. Az viszont egyedülálló, hogy két szólista együtt játszik, miközben rugalmasan kíséri egymást, plusz még improvizálnak is.

Cimbalomduó

Cimbalomduó

- 2011-ben szerepeltél már a koppenhágai WOMEX-en. Akkor milyen élmény volt?

- Ezt is nyugodtan említhettem volna életem egyik nagy élményeként. Liber Endre és Lelkes András, a Folkeurópa munkatársai állították össze ezt a szuper produkciót, ami a Hungarian Heartbeats címet viselte. Különböző magyar előadók műsorszámait fűzték egybe, amiben rengeteg zenész, énekes, táncos szerepelt. Óriási siker volt, a külföldi közönség állva tapsolt nekünk. Életemben kevésszer éreztem magam annyira büszkének, mint ebben a jelentős magyar produkcióban. A mostani WOMEX nyitóprodukció ennek folytatásaként is felfogható, a Gipsy Heartbeats a Kárpát-medencei cigányfolklór köré épül majd.

- Milyen lehetőségeket hozhat a mostani showcase-en való szereplés?

- Mi erre úgy tekintünk, mint egy óriási lehetőségre. Ide fesztiváligazgatók, menedzserek jönnek, és könnyen lehet, hogy lesz köztük olyan, akinek újdonság ez a fajta cimbalomzene. Ha olyan valaki érdeklődik, akinek eszközök is vannak a kezében, akkor akár világszinten is népszerűsíthetnénk a cimbalmot. Sajnos ez a hangszer egyelőre nem hogy Európában, Magyarországon sincs benne a köztudatban. Ez azért van így, mert hosszú idő óta nem írnak darabokat a cimbalomra. Ahogyan viszont mi használjuk, az a mai fülnek is izgalmas lehet. Reméljük, hogy még több ember szereti meg a hangszert és a Cimbalomduót a WOMEX által.

- Alakulóban van egy igazi "all stars" folk zenekar is. Erről a formációról mit lehet tudni?

- Ez a zenekar az Esszencia nevet kapta, és magyar népzenei alapokból kiindulva improvizálunk, ami egy nagyon sajátos világzenei hangzást eredményez. Ebben a formációban olyan nevek szerepelnek, mint Csík János, Kunos Tamás, Lakatos Róbert, Dresch Mihály, Kacsó Hanga Borbála és Bognár András. A nagy bemutatkozó koncertre november 13-án a Nemzeti Színházban kerül sor. Erre is nagyon izgatottan készülünk.

Esszencia

Esszencia

- Az október 7-ei, zeneakadémiai jubileumi koncerten mi fog előtérbe kerülni az általad képviselt zenei stílusok közül?

- Ez alatt a negyven év alatt amilyen műfajban csak lehetett, abban kipróbáltam magam és a mai napig szeretem ezt a kotnyeleskedést. Mivel engem az élvezet érdekel, emiatt önző módon a ragtime-tól, a kortárs zenén és a jazzen át mindent csináltam, de ez nem fér bele az október 7-ei koncepcióba. Ezt a koncertet a folklórnak szentelem. Ezért oda olyan partnereket hívtam, akikkel a folklór mezsgyéjén működtem közre: a népzenész barátaim mellett az énekesek közül például Herczku Ágnes és Berecz András lesz jelen. Itt lesz a Cimbalogh nevű formációm, ami egy mikrozenekar, de meghívtam azt az embert is, aki belevitt engem a népzenélésbe: Vavrinyecz András hegedűst. Lukács Miklós sem maradhat ki a koncertből, de őt most csak mint közreműködő vendéget hívtam. Mindenkit várok sok szeretettel!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus

Öt mesterhegedűvel gazdagodott a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyéves keresést követően öt mesterhegedűre talált rá, amelyek még magasabb művészeti interpretációt tesznek lehetővé az együttes számára a jövőben. A zenekar soron következő tavaszi koncertjein már hallhatóak lesznek az új hangszerek.
Zenés színház

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.
Színház

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.