Jazz/World

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

2017.04.18. 11:12
Ajánlom
A tudós és szaxofonista Yusef Lateef szerint nagyon is sok. Az úgynevezett Coltrane-kör tanulmányozása közben ugyanis meglehetősen sok egyezést talált Einstein kvantumelméletével.

John Coltrane egész életében arra törekedett, hogy a jazzt szakrális magasságokba emelje, vallási élménnyé változtassa. Ugyanakkor ez nem holmi légből kapott eszmeiség volt részéről, hiszen tisztában volt azzal, hogy mindehhez technikailag is meg kell haladnia elődjeit és önmagát. Sokat gondolkozott tehát a zene rendszerén, eszmefuttatásait olykor ábrákban is papírra vetette. Az egyik legfontosabb ilyen a Coltrane-kör, mandala, vagy mátrix, amin az improvizáció során a megszokott harmóniákon túli lehetséges akkordokat ábrázolta. Ezt az újítását először a Bags & Trane című albumon alkalmazta, majd 1960-as legendás albumán, a Giant Steps címűn fejlesztette tovább.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

[PINTEREST] 58ef93c15eab3

Coltrane ezt a "mandala ábrát" 1967-ben megmutatta a multiinstrumentalista jazz-zenésznek, Yusef Lateef-nek, aki mellesleg professzor is volt, és aki beépítette azt Repository of Scales and Melodic Patterns című alapművébe. Yuseef, aki Coltrane zenéjét spirituális utazásként írja le, úgy vélte, ugyanaz a geometriai minta motiválta Einstein kvantumelméletét, mint ami ezen az ábrán is megfigyelhető. Az, hogy Coltrane matematikailag gondolkodott a zenéről, nincs kizárva. A zenész és blogger Roel Hollander megjegyzi: „Thelonius Monk is azt állította egy alkalommal, hogy

»Tudat alatt minden zenész egy matematikus«,

ha pedig megfigyeljük Coltrane zenéjét, elképzelhető, hogy  amögött matematikai tudatosság is rejlik" - írta.

John Coltrane

John Coltrane

Azt is lehet tudni, hogy Coltrane nagyon is tisztában volt Einstein elméletével és sokszor beszélt is erről. A zenész David Amram felidézte, hogy

Coltrane egyszer azt mondta neki, hogy ő valami hasonlót szeretne véghezvinni a zenében, mint amit Einstein a fizikában.

Roel Hollander két esszében is alaposan tanulmányozta Coltrane „matematikáját”: az egyik általánosabb és a Music és Geometry címet kapta, míg a másik, a Tone Circle című speciálisan a tonális körrel foglalkozik. Coltrane maga nem beszélt nyilvánosan elméleteiről, amik korszakalkotó szerzeményei mögött álltak. Valószínűleg úgy gondolta, a műveknek magukért kell beszélniük. 

Ez pedig Coltrane zenéjére maradéktalanul igaz. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Gothár Péter a nyilvánosság elé lépett a Katona zaklatási ügyében

A budapesti Katona József Színház közösségi oldalán jelent meg a színházból kitiltott rendező közleménye.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt. FRISSÍTVE!
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Színház

Schilling Árpád: „Csak az áldozatok tudják leleplezni a tettest”

A budapesti Katona József Színház zaklatási ügye kapcsán tette közzé véleményét Schilling Árpád rendező közösségi oldalán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Különleges basszusharsonaversenyt mutat be a Modern Art Orchestra

Korb Attila a Modern Art Orchestra (MAO) alapító tagja, zenésze és zeneszerzője. Harsonajátéka az összes MAO lemezről és a koncertekről is ismerős lehet. Egy korábbi szerzői est alkalmával több saját szerzeményét és hangszerelését is volt szerencsénk bemutatni. Most azonban egy teljesen új concerto hangzik majd el, eredeti címe Concert for Bass Saxophone & Big Band.
Jazz/World klip

Dallal emlékeznek Fábián Julira zenésztársai

„Játsszuk azt, hogy csak úgy elbújtál / Dolgod van, csak nekünk nem szóltál...” A Földrevaló című dalban a Konyha együttes mellett olyan előadók szerepelnek, mint Palya Bea, Rúzsa Magdi és Lábas Viki.
Jazz/World interjú

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.
Jazz/World ajánló

"Akusztikusan zenélni a legszebb dolog"- Dresch Mihály és formációi Kolozsváron és a Fonóban

Dresch Mihály 'húros' formációjával november 29-én Kolozsváron, legendás Dresch Quartetjével pedig november 30-án a budapesti Fonóban lép fel. VIDEÓ!
Jazz/World

Novák Péter és az Etnofon újra a Fonóban

A Fonó Budai Zeneházban tartott nagysikerű nyilvános főpróba és a hat állomásos nyári turné után november 16-án 21 órától újra a Fonóban ad koncertet a Novák Péter és az Etnofon zenekar.