Jazz/World

Mi köze volt Coltrane-nek Einsteinhez?

2017.04.18. 11:12
Ajánlom
A tudós és szaxofonista Yusef Lateef szerint nagyon is sok. Az úgynevezett Coltrane-kör tanulmányozása közben ugyanis meglehetősen sok egyezést talált Einstein kvantumelméletével.

John Coltrane egész életében arra törekedett, hogy a jazzt szakrális magasságokba emelje, vallási élménnyé változtassa. Ugyanakkor ez nem holmi légből kapott eszmeiség volt részéről, hiszen tisztában volt azzal, hogy mindehhez technikailag is meg kell haladnia elődjeit és önmagát. Sokat gondolkozott tehát a zene rendszerén, eszmefuttatásait olykor ábrákban is papírra vetette. Az egyik legfontosabb ilyen a Coltrane-kör, mandala, vagy mátrix, amin az improvizáció során a megszokott harmóniákon túli lehetséges akkordokat ábrázolta. Ezt az újítását először a Bags & Trane című albumon alkalmazta, majd 1960-as legendás albumán, a Giant Steps címűn fejlesztette tovább.

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

Kapcsolódó

Szakrális jazz, avagy ki volt John Coltrane?

John Coltrane megszállottsága olyan életművet ihletett, amely túllépve a jazzen, visszanyúlt a zene forrásához, hogy megsemmisítse és vallásos élménnyé változtassa azt. Coltrane nem csak egy teljes műfaj határait tágította ki, jelenléte mélyen beleivódott a korszak zenéjébe, hatása pedig máig érzékelhető. Közel ötven évvel a halála után is ugyanaz a megmagyarázhatatlan, transzcendens nyugalom árad minden hangjából, pályafutásának ívén végigtekintve azonban szépen kikristályosodik, hogy telítődött meg a pusztán a technikai fogások elsajátításán dolgozó útkeresés egy olyan gondolatisággal, ami aztán teljesen új távlatokat nyitott meg a jazz előtt.

[PINTEREST] 58ef93c15eab3

Coltrane ezt a "mandala ábrát" 1967-ben megmutatta a multiinstrumentalista jazz-zenésznek, Yusef Lateef-nek, aki mellesleg professzor is volt, és aki beépítette azt Repository of Scales and Melodic Patterns című alapművébe. Yuseef, aki Coltrane zenéjét spirituális utazásként írja le, úgy vélte, ugyanaz a geometriai minta motiválta Einstein kvantumelméletét, mint ami ezen az ábrán is megfigyelhető. Az, hogy Coltrane matematikailag gondolkodott a zenéről, nincs kizárva. A zenész és blogger Roel Hollander megjegyzi: „Thelonius Monk is azt állította egy alkalommal, hogy

»Tudat alatt minden zenész egy matematikus«,

ha pedig megfigyeljük Coltrane zenéjét, elképzelhető, hogy  amögött matematikai tudatosság is rejlik" - írta.

John Coltrane

John Coltrane

Azt is lehet tudni, hogy Coltrane nagyon is tisztában volt Einstein elméletével és sokszor beszélt is erről. A zenész David Amram felidézte, hogy

Coltrane egyszer azt mondta neki, hogy ő valami hasonlót szeretne véghezvinni a zenében, mint amit Einstein a fizikában.

Roel Hollander két esszében is alaposan tanulmányozta Coltrane „matematikáját”: az egyik általánosabb és a Music és Geometry címet kapta, míg a másik, a Tone Circle című speciálisan a tonális körrel foglalkozik. Coltrane maga nem beszélt nyilvánosan elméleteiről, amik korszakalkotó szerzeményei mögött álltak. Valószínűleg úgy gondolta, a műveknek magukért kell beszélniük. 

Ez pedig Coltrane zenéjére maradéktalanul igaz. 

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

November 25-én a Vígszínház művésze a közösségi médiában súlyos vádakat fogalmazott meg a színház vezetőségével kapcsolatban: első posztjában a járványügyi intézkedéseket kifogásolta, később pedig a főigazgató nyilatkozatára reagálva egy közelgő bemutató próbaidőszakában történt esettel állt elő. A leírtakra Rudolf Péter közleményben reagált.
Színház

A színészek kérése ellenére sem teszteli hetente dolgozóit a Vígszínház

„Nem lehet, hogy ne lássunk a pénzen túl” – írta közösségi oldalán a Vígszínház művésze, Wunderlich József, aggodalmát fejezve ki az iránt, hogy a karantén után tesztelés nélkül kell színpadra állnia. Az ügyre Rudolf Péter is reagált.
Színház

„Nem téged támadlak, a rendszert támadom” – Wunderlich József szerint Rudolf Péter kifordult önmagából

A színész alig néhány órával azután, hogy Facebook-bejegyzésben állt ki az állítása szerint nem megfelelő járványügyi intézkedések miatt, reagált Rudolf Péter HVG-nyilatkozatára, újabb visszaélésről rántva le a leplet.
Klasszikus

„Az együttjáték olyan, mint egy megújuló energiaforrás” – Beszélgetés Fejérvári Zoltánnal

Fejérvári Zoltánt az utóbbi években a legváltozatosabb koncerteken hallhatta a közönség, emellett rendszeresen tanít is, idén kezdte meg oktatói tevékenységét Bázelben. A zongoraművésszel az egyedüllét fontosságáról, a kortárs zenéről és a zenetanítás feladatairól is beszélgettünk.
Zenés színház

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Showtime Budapest adventi ajánlatai

Falusi Mariann 2022. május 7-én Darabjaim címmel ad koncertet a Budapest Kongresszusi Központban, a Dead Can Dance pedig „Europa – 2022” turnéjukon látogat el Budapestre, a Papp László Arénába 2022. május 8-án.
Jazz/World ajánló

Hazaszeretet-export magasfokon - Interjú Rosonczy-Kovács Mihály népzenésszel

Idén ünnepli megalapításának tízedik évfordulóját a Junior Prima Díjas hegedűs, Rosonczy-Kovács Mihály által alapított Hungarian FolkEmbassy. Az együttes november 30-án kétrészes ünnepi koncerttel várja a közönséget a Fonóban olyan vendégművészekkel, akikkel az elmúlt évtizedben dolgoztak együtt.
Jazz/World ajánló

Perfekcionizmus és dallamközpontúság

Bill Stewart perfekcionista, mégis lélekkel teli játékmódja több generációnyi jazz-dobost inspirált és inspirál mai napig, több tucat jazz lemez megszólalását emeli a legmagasabb fokra, miközben élőben – az aktuális zenekar stílusától függetlenül – minden pillanatban száz százalékos jelenlétével varázslatos élményt nyújt.
Jazz/World ajánló

Újra színpadon a Rackaláka

November 27-én a Kaláka együttes a Ferenczi György vezette 1-ső Pesti Rackákkal ad közös koncertet a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A két formáció nem először lép együtt színpadra, ilyenkor úgy nevezik magukat: Rackaláka.
Jazz/World ajánló

Dalok, amelyek végérvényesen a szívünkhöz nőttek

Először 2014-ben nyílt ki a nagy magyar daloskönyv, 2017-ben érkezett a második rész, idén pedig folytatódik a sikersztori, hiszen ki ne szeretné a mindenki által jól ismert és szeretett slágereket maibb, frissebb köntösben hallani? A recept a következő: végy egy nagy csokorra valót a legkedveltebb magyar dalokból, csempéssz közéjük pár meglepetést, porold le őket, fűszerezd az aktuális évjáratnak megfelelően, majd kérd meg a hazai könnyűzenei élet állócsillagait és egy klasszis rendezőt, hogy együtt tálalják! Legközelebb december 13-án, a Fesztivál Színházban kóstolhatunk bele a 20. század legjobb dalaiba – ugye ott találkozunk?