Jazz/World

Mi történik, ha egy mesterséges intelligencia Coltrane-t hallgat, majd elkezd free jazzt játszani?

2019.07.24. 09:15
Ajánlom
Vannak, akiket első hallásra megfog a free jazz szabadsága, mások szerint olyan, mintha egy idegen civilizációból szólna. Most kiderült, mi történne ez utóbbi esetben.

A zeneőrültekből és programozókból álló csapat, a Dadabots legújabb projektje az OUTERHELIOS, ami éjjel-nappal free jazzt sugároz a világűrből, pontosabban a helioszférán túlról. Korábban elindítottak már mesterséges intelligencia által generált death metál, beatbox, matekmetál és black metál streamet is, most pedig John Coltrane Interstellar Space című albuma ihlette meg őket.

Íme az eredeti Coltrane-album:

„Ezek a duettek Coltrane tenorszaxofonja és Rashied Ali dobolása között idegesítőnek hatnak egészen addig, amíg koncentrálsz rájuk. Amint elfelejtesz összpontosítani, kölcsönhatásba lépnek egymással a szólamok és átalakulnak” – írta az 1974-es lemezről az egyik első kritikában Robert Christgau. A Dadabots által kifejlesztett mesterséges neuronháló tizenhatszor hallgatta meg az eredeti Coltrane-lemezt, ennyi elég is volt neki, hogy „stílushűen” folytassa a free jazz-zenélést.

A projektet a NASA 1977-es Voyager 1 és 2 programja inspirálta, melynek keretében Carl Sagan zenét és fotókat küldött az űrbe The Sounds of Earth címen azzal a céllal, hogy bemutassa az emberi civilizációt a feltételezett földönkívülieknek.

A Golden Records hangfelvételei közé Kurt Waldheim, az akkori ENSZ-főtitkár köszöntése mellé bekerült többek között Bach 2. brandenburgi versenye, Beethoven- és Sztravinszkij-művek, a bluesénekes Blind Willie Johnson felvétele, Chuck Berry gitározása, valamint különböző emberi nevetések hangjai. A Beatlescímű dala viszont állítólag azért nem kerülhetett fel, mert a jogokat birtokló kiadó, az EMI megakadályozta azt.

Míg azonban Carl Sagen projektje statikus, emberek által korábban rögzített hangokat foglalt magába, addig

az Outerhelios Brian Eno ötletét követve egy generatív zene, ami Coltrane albumából inspirálódva hoz létre zenéket, kerülve az ismétlést.

„Néhány percig hihetetlen hangzású szabad jazzt hallunk, majd a dobok egy ponton embertelen rázásba fognak, ami a szaxofonnal együtt kakofón agymosást végez. Ez már nem az apáink-féle jazz” – ekképpen számol be az űrjazzről Jon Christian a Futurism.com szerzője. Szerintünk pedig ne becsüljük le apáinkat!

Hallgass bele a bolygóközi jazzbe!

(forrás: openculture.com, címlapkép: Csabai Máté)

Kiderült: a Tejút úgy szól, mint egy jazz-zenekar

Kapcsolódó

Kiderült: a Tejút úgy szól, mint egy jazz-zenekar

Egy csillagász hangokra fordította le a galaktikus gázok mozgását, ennek eredményeképp egy egészen különleges zenedarab született.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Könyv

„Egy tájba lépek ki, ahová a másik nem követhet” – 100 éve született Mészöly Miklós

1921. január 19-én született a 20. századi magyar irodalom egyik legnagyobb hatású írója, Mészöly Miklós. Életműve gerincét elbeszélések, novellák, kisregények alkotják, de több esszé-, publicisztika-, dráma- és mesekötet is fűződik a nevéhez.
Színház

Herczeg Tamás leköszön a Szegedi Szabadtéri Játékok éléről

Harangozó Gyula művészeti igazgató szintén elköszön a Fesztivál vezetésétől.
Színház

Független alkotóműhelyt hoz létre az SZFE polgársága

A Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása ellen tiltakozó oktatók és hallgatók Freeszfe Egyesület néven autonóm alkotóműhelyt hoztak létre, melynek elsődleges célja demokratikus keretek közé menteni az egyetem 155 éves szellemiségét.
Színház

107 tanár követeli az őszi félév érvényességét az SZFE vezetésétől

107 tanár – óraadók és osztályfőnökök egyaránt – írta alá azt a közleményt, amelyben követeli az őszi félév elismerését, a teljesítéseket, illetve, hogy fizessék ki a munkájukért a járandóságukat – tudta meg a 444.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.