Jazz/World

Michel Camilo először Magyarországon

2008.03.10. 00:00
Ajánlom
Lesz mit kipihennie a Millenáris Teátrum zongorájának a vasárnap este után. Ugyanis Michel Camilo a világ egyik leggyorsabb kezű zongoristája tette próbára vagy két órán keresztül. Olykor a billentyűk fölött csak elmosódott ujjak felhőjét láttuk, de azt is megmutatta, hogy tud ő finom dallamokat is játszani teljes harmóniában a két remek zenészével. Egyszóval: igencsak sokoldalú.

Ez persze már a lemezeiből (több mint húsz) is kiderült, de az, hogy milyen kisugárzása van és mit tud művelni a közönséggel is, csak koncerten derül ki igazán, bár már a youtube-on látható filmekből is gyanítható. A közönség persze itt is tombolt, és erre meg is volt az oka. Fergeteges koncertet adott a dominikai származású zenész, aki komolyzenészként kezdte, aztán beleszeretett a jazzbe, majd a gyökerek a latin jazz felé terelték, de zenét is komponál és nem kevésbé rangos helyen tanít, mint a Berklee School of Music.

A budapesti koncerten – ez volt első magyarországi fellépése – mindegyik képességét megvillantotta (a tanítás kivételével): volt latinmentes jazz, latin jazz, és hallhattunk klasszikus zenébe illő futamokat is. A legtöbb számot ő maga írta. Amit nem, azt meg úgy elbújtatta Camilós köntösbe, hogy alig látszott ki belőle, de azért rá lehetett ismerni John Coltrane Giant Stepsére, amelyet elképesztő gyorsasággal és szellemességgel adott elő (jobban is sikerült, mint a legújabb, Latin Grammy díjra jelölt lemezén, a Spirit of Momenten).

Már a trió bevonulásakor ováció fogadta a zongoristát, és ez a hangulat nem apadt a koncert során. S bár az összhangzás nagy részét ő adta (ráadásul nagyon hangos volt a zongora), az hamar kiderült, hogy Charles Flores bőgős és Dafnis Prieto dobos nemcsak, hogy képesek tartani a tempót, hanem kiváló zenészek, akik remekül szólóznak és döbbenetesen finoman kísérnek. Mert azért a virtuóz futamok és zseniálisan röpködő akkordok mellett nagyon sok ínyencséget hallhattunk.

A gyors számok mindig finom bevezetőkből nőttek ki, amelyek tökéletesen felépített átvezetésekkel úsztak bele az eksztatikus ritmusokba és harmóniákba. Prieto szellemes és érzékeny dobosként mutatkozott be, Flores pedig ha kellett, átvette a virtuóz témákat, és remekül dolgozta ki őket. Profi hármas ez, ahol összhang és folyamatos jókedv van a színpadon. Mert rajtuk látszik, hogy élvezik, amit csinálnak. Kiül az arcukra az öröm. Hát nem ez a lényege a zenélésnek? Úgyhogy még nem csak hallgatni, hanem nézni is jó őket.
Camilo stílusa érdekesen egyedi. Egyszerre hallani rajta nagy példaképei hatását: a Bill Evans-os tömött akkordokat, a Petersonos játékosságot, az Art Tatumos virtuozitást, a McCoy Tyneres modern harmóniákat. És mégis, minden egyes hang, ami megszólal a zongorán, csakis Camilosan hangzik.

A koncerten jó arányban változtak a gyors latin és jazz számok, illetve a balladák, s ráadásban pedig természetesen elhangzott a két legforróbb és legismertebb dal, a ’96-ban komponált Caribe (a Hárman párban című film zárózenéje) és az 1989-es On Fire. Ezeket egyben, pontosabban egymás után egymásba fűzve tálalta a zenekar mintegy teljesen felpörgetve a közönséget. Aztán az állva tapsoló tömegnek eljátszottak egy visszafogott, nagyon szép balladát, ahol a zongorának volt a legkisebb szerepe. Így volt ez szép. A rajongók hadát ez sem hűtötte le, és szinte megrohamozták a zenészeket, akik tárt karokkal és széles mosollyal fogadták őket még az öltözőben is autogramokkal. Az ilyen hozzáállás mindig jól esik a lelkes közönségnek.

Reméljük, jön még erre az együttes, addig is Európát is sok ponton érintő turnéjukon utolérhetők, főleg Michel Camilo, aki Spanyolországban például több helyszínen is szimfonikus zenekari kísérettel adja elő saját zongoraversenyét, amit lehet, hogy senki nem fog tudni rajta kívül eljátszani...

(2008. március 9. 20:00, Millenáris Teátrum (Budapest) – Michel Camilo koncertje; Michel Camilo (zongora), Charles Flores (basszusgitár), Dafnis Prieto (dob))

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Jazz/World pályázat

Támogatást nyújt a zeneipari háttérmunkásoknak a Fábián Juli Emlékalapítvány

A Fábián Juli Emlékalapítvány ismét pályázatot ír ki a koronavírus-járvány, az elmaradt koncertek, rendezvények és a tervezhetetlen szakmai jövő miatt nehéz helyzetbe került zeneipari háttérmunkások számára.