Jazz/World

Micheller Myrtill: "Most már igazinak hallom magam"

2012.12.19. 18:32
Ajánlom
Myrtill az egyik legképzettebb hangú magyar jazzénekesnő, aki előbb francia szakon szerzett diplomát, majd a Zeneakadémián végzett jazz-ének szakon. Közel ötven előadó lemezén működött közre, saját aktuális anyaga a Swinguistique, amely francia és angol nyelvű dalok gipsy swing stílusú újrafogalmazása, de Voice&Guitar duójával is rendszeresen föllép.

- Több stílusban is otthon vagy: klasszikus jazz, szving, blues és sanzon. Melyik az igazi, melyik áll legközelebb a legbelsőbb énedhez? 

- Az a lényeg, hogy énekeljek - hogy mit, szinte mindegy, „csak" stílusismeret kell hozzá. Örülök, hogy most már én is igazinak hallom magam, mert elég sokat küszködtem, mire az éneklésem könnyed lett, fölszabadult és érzelmes.

- Jazzének-diploma után mivel küszködtél még? A technikával?

-A tanszakon inkább stilisztikai képzésben volt részem, és a repertoárom bővítésében kaptam segítséget, meg persze a zenésztársak megtalálása is fontos volt. De előadó-művészetről, színészetről, önkifejezésről, érzelmi megszólalásról már nem a tanszakon, hanem mesteremtől, Dékány Endrétől tanultam a legtöbbet.

- Pintér Tibor a Swinguistique formációdnak és a Voice&Guitar duónak is tagja.

- Tibi nagyon nyitott és sokoldalú zenész, nem tudtam még olyan zenei műfajt mutatni, ami nagy falat lett volna neki. Vagy ha mégis, akkor kigyakorolja és megtanulja. Könnyű vele együtt dolgozni. Az általad is említett műfajokban azt szeretem, hogy a közérthetőség határain belül nyílik lehetőség a kibontakozásra és tér a kreativitásra, improvizációra. Nem biztos, hogy a magyar jazz-társadalom jazzként ismeri el, amit a Swinguistique-kel csinálunk. Bár a szving zene elvitathatatlanul jazz, de kétségkívül sokat fejlődött a műfaj azóta, ezért mára kicsit retrónak, régiesnek számít. Ugyanakkor igyekeztünk a dalok mondanivalójával a mai közönséghez szólni, akkor is, ha franciául, vagy éppen angolul éneklek. Egy-két magyar dal is bekerült azért a repertoárba, és lesz majd lassacskán több is. Csak hát nehéz a szving lüktetését a magyar nyelvvel összehozni.

- Kiemel téged a mezőnyből, hogy mindig egész produkciókban gondolkozol: miután megállapodtál a zenekar tagjaival a hangszerelésben, jön a színpadi megjelenés, a mozgás, a ruha, a fény, a smink.

- Fontos a körítés, a megjelenés, mert összhangot ad. A zenében is az összhangot keressük. Sokszor hallok olyan produkciót, hogy igen, de jó a zene, csak nézni ne kellene! Az előadó mintha kívülálló volna. Kell ezekkel a dolgokkal foglalkozni, de nekem nem is esik nehezemre. Ha adott stílusú zenét énekelünk, akkor úgy vágatom le a hajam, hogy passzoljon hozzá. Vagy a fiúkon is legyen egy olyan kiegészítő, valami, amitől egységesnek hatnak. Egyébként nekem is azóta könnyebb ezekre a dolgokra odafigyelni, amióta van "rendezője", külső szeme is az egésznek: ő Ale Attila, aki menedzserként hosszú éveket töltött a Cotton Club Singersszel.

- Az épp mostanában véget ért, valóságshowba oltott tehetségkutatókban viszont mintha épp fordítva, e külsőségek játszanának főszerepet. Mit gondolsz ezekről a műsorokról?

- Talán túl sok, hogy egy évben két-három ilyen is van. Ahhoz kicsi ez az ország, hogy ezeket tartalommal meg is lehessen tölteni, nincs annyi átütő tehetség, ahány műsor készül. Az egyik ugyan a profikat keresi, de hát közben mégsem - a profikat amúgy miért kell versenyeztetni? Néhányuk fellépése már-már olyan színvonalú produkciót hozott, amit a legprofibb, főműsoridős tévéprodukciók sem érnek el. Az egyik műsor egyébként hellyel-közzel engem is elszórakoztat, megnézem néha, ugyanakkor nem nagyon villanyoz fel. Akinek a pályája eddig is működött, annak ez után is fog. Akinek meg nem, annak ezután sem fog hosszan működni, mert megújulni már nem fog tudni miből - ahhoz a szakmát el kell sajátítani. Nem elég az, hogy tehetséges, nem elég az, hogy bejutott egy tehetségkutatóba. Bizony nem elég az sem, hogy van egy szponzor mögötte, vagy hogy van valami hátszele a pályán. Szerintem nem kutatni kellene a tehetségeket (hiszen a felszínen vannak, meg lehet találni őket), hanem inkább felkarolni őket.

- Visszatérve a te produkcióidhoz: a színpadra állított, átgondolt előadásoknak meg kell keresni a helyet, nem sötét pinceklubba valók. Megtaláltad ezeket, vagy inkább ezek találtak meg téged?

- Oda-vissza működik. Azt akartam, hogy szórakoztató legyen, amit csinálunk. Attól még lehet igényes, lehet benne improvizáció, lehet közel a jazzhez, de szórakoztasson! Még akkor is, ha nem a mai kor zenéjét játsszuk, és nem is magyar nyelven szól. Igyekszünk évente egy nagy koncertet nagyobb létszám befogadására alkalmas helyszínen létrehozni, de megtalálnak azok a klubok is, amelyeknél igény van a szórakoztatásra is a vendéglátás mellett. Szerencsére ez a műsor a nagyszínpados, borfesztiválos hangulathoz is illik, meg a kicsi klubokba is, mert ott meg majdnem akusztikusan lehet játszani. A Swinguistique a Ladó Caféban játszik rendszeresen, a Voice & Guitar duó pedig a Budapest Jazz Clubban.

- És ami a jövőt illeti?  

- Nagyon szeretnék a Swinguistique-kel egy teljes új anyagot létrehozni, ami magyar nyelvű dalokat is fog tartalmazni. Biztosan régi dalokhoz is visszanyúlnék, de saját szerzemények is lehetségesek. Szerintem ezek a régi magyar sanzonok legalább olyan hangulatosak és legalább olyan klassz harmóniamenettel fűszerezhetők, mint az amerikai standardek. Nem szeretném, ha ezek a dalok méltánytalanul elkallódnának és úgy próbáljuk meg előadni őket, hogy a mai közönségnek is szórakoztató legyen. Közben pedig nem fogom elhagyni a szvinget, mert nekem és a zenekarnak annyira pezsdítő és ihletet adó műfaj. A dalok azonban a próbákon nyerik el végső formájukat, én hozom az ötleteimet, de a csapattal közösen alakítjuk ki a dalokat. Olyan zeneiségük és stílusérzékük van, amire nyugodtan rábízhatom magam, hiszen mindenki nagyszerű zenész a saját hangszerén. A hangszereléseket pedig Pintér Tibi készíti, ő fogja össze zeneileg a csapatot. Már dolgozunk rajta, de addig is: december 26-án a BJC-ben Révész Richárd lesz a Voice & Guitar duó vendége. A rendhagyó, zongorával kiegészülő esten az ünnephez illeszkedő dalok csendülnek majd fel, és a koncert előtt egy pohár forralt borral, utána pedig házi bejglikóstolóval várjuk a vendégeket!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Enyedi Ildikó kémthriller sorozattervét díjazták a Berlinalén

A Balaton Brigád című sorozatot kilenc másik tervvel szemben találták a legjobbnak a Berlinale Co-Pro Series nevű rendezvényén – írta meg a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World klippremier

Klippremier: „Árkon-bokron” átívelő dal a Shinterztől WaTáig

Egy angolszász király által építtetett földsánc ihlette a Shinterz zenekar Varga Tamás WaTa-val közös remixét, a Dyke-ot. A trió már biztosan ott lesz idén a Művészetek Völgyében.
Jazz/World klippremier

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Jazz/World hír

Dresch Mihály az idei Fonó-díjak nagy nyertese

Vasárnap este az online térben nézhette meg a közönség az első Fonó-díj átadóját. Tizenegy kategóriában osztották ki a díjakat a legjobbnak ítélt művészeknek, lemezeknek és programsorozatoknak, valamint átadtak egy életműdíjat is, amelyet a közönség szavazatai alapján Dresch Mihálynak ítélt oda a zsűri.
Jazz/World ajánló

Első ízben adják át a Fonó-díjakat

A jazz és a népzene művészeit, produkcióit díjazza a Fonó. Vasárnap online formában tekinthetik meg a nézők a díjátadót.
Jazz/World interjú

„A zene célja, hogy értéket teremtsen” – interjú Ülkei Dáviddal

Ülkei Dávid a Modern Art Orchestra szaxofonistája, akit a big band mellett több, a hazai zene legérdekesebb és kivétel nélkül kimagasló színvonalú formációjából is ismerhetünk már. Dávid mesél nekünk hangszerének kiválasztásáról, művészi prioritásairól és a MAO-val való kapcsolatáról. (X)