Jazz/World

Miért legyünk Eric Truffaz-rajongók?

2002.10.15. 00:00
Ajánlom
Ha az olvasó hajlamos a cinizmusra, visszakérdezhet: miért, legyünk Eric Truffaz-rajongók? Ennek így nyilván semmi értelme, rábeszélésre semmilyen szeretés nem megy. Mégsem véletlen, hogy ilyesmi eszünkbe jut, hiszen a Truffaz-jelenség egyre jobban körvonalazható, s mintha ennek alapkövei már az első lemez idején le lettek volna téve.

Rosszhiszeműek lennénk, ha azt feltételeznénk, minden ki volt fundálva a kezdetektől fogva: borítóterv, hangzásvilág, hangszerelés, a lemezenkénti újdonságok adagolása, s különösen akkor, ha azt gyanítanánk, a cél az eladott lemezek példányszámának minél nagyobb növelése lehetett.
Tény azonban, hogy kisebbfajta kultusza lett Truffaznak. Mind a jazz, mind a mai partyzenék kedvelői nagy érdeklődést mutatnak iránta, hallgatják, beszélnek róla, és már viszonyítanak is hozzá – „ez olyan truffazosan szól” –, bár nemrég inkább még őt volt szokás másokhoz viszonyítani. Igen, Miles Davishez elsősorban, még ha Truffaz ezt az evidenciát úgy próbálta is tompítani, hogy más trombitásokat, Chet Bakert vagy Don Cherryt, mint számára meghatározó figurákat szintén kiemelte.

Életrajzokból megtudható, hogy a fiatal francia trombitást 16 évesen taglózta le Davis Kind Of Blue-ja, hogy aztán meg se állt a genfi konzervatóriumig. Elmélyült a klasszikus zenében is, mielőtt saját zenéjét kezdte volna elővarázsolni a csőből. Először dobosával, Marc Erbettával hozta össze a sors, akivel az Orange nevű bandában játszott, aztán jött Patric Muller billentyűs és Marcello Giuliani basszer, s az 1997-es debütáló Blue Note-album, az Out Of A Dream már velük készült el. No meg Nyával, aki nem cica, hanem rapper, ő erősíti a modernitást a zenében.

Truffaz saját weboldalát leszámítva mindenhol bajban vannak diszkográfiájának összeállításával, ami nem is csoda, hiszen pl. az 1998-as The Dawn és a 2000-es The Mask totál egyforma dizájnnal készült. Gondot okozhat az is, hogy bizonyos számok több lemezen is hallhatók különböző variációkban (pl. a slágerré vált Sweet Mercy, a More, a Less, a bending New Corners vagy a Betty). Mindez valószínűleg nem a gyanútlan hallgatóság bosszantására szolgál, Truffaz inkább azt szeretné, ha ügyelnénk a részletekre, csakúgy, mint ő.

Sok tekintetben minimalista: nem halmoz el sűrű dallamfolyamokkal, inkább az adott helyre leginkább illő hangokat keresi; szeret hosszan kitartani egy-egy hangot arra összpontosítva, hogy a megfelelő hangszínt fújja ki; nem a hagyományos témákkal keretezett szerkezetet preferálja, látszólag szabadon kalandozik, ráül egy groove-ra, sodortatja magát az árral, amit a dob, a basszus meg a billentyű – illetve a 2001-es Mantison már a gitár – duzzaszt neki. Hol is hallotunk már ilyesmit anno? Persze, megint Davis, méghozzá először modális korszakában, majd a jazzrock-érában.

Viszont nem ment volna sokra Truffaz, ha ennyivel beéri, Miles-epigonokkal ugyanis tele van a padlás, de még a pince is. Tudja, de legalábbis érzi, hogy a korszellemre való ráhangolódás nyomán lehet érvényes zenét létrehozni. Beleszimatolt a levegőbe a XXI. század előestéjén, érezte, amint drum and bass-, ambient-, electronica-, hip-hop- meg acid-szagot visz a szél, és azt is, hogy mindez összhangban van az ő lelkivilágával. Eddig hat Blue Note-CD-n adta ezt hírül – közülük a legutóbbi, a Mantis, melyen új játszótársak kaptak megszólalási lehetőséget, már a world music felé is elmozdul. Kisvártatva pedig az is kiderült, hogy Truffaz zenéje is sokak lelkivilágával van összhangban. Ők a Truffaz-rajongók.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Vizuál

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Színház

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.
Klasszikus

Egy kézfogás múlt és jövő között

Snétberger Ferenc és Tehetség Programjának négy növendéke adott koncertet január 26-án a berlini Collegium Hungaricumban az auschwitzi haláltábor felszabadításának nyolcvanadik évfordulója alkalmából, a holokauszt szinti és roma áldozataira emlékezve.
Vizuál

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

KÉP-regény: Alice Cooper 77

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Alice Cooper születésnapján lepődött meg, és arról írt, hány tekerss filmet használt el a botrányhős előadó koncertjén.
Jazz/World interjú

Ajtai Péter: „Édesanyám kinyitotta a telefonkönyvet, és másnap már mentem bőgőórára”

Improvizációesztétikából doktorált, tanult klasszikus zenét, hagyományos jazzt, ma már legfőképpen free jazzt vagy szabad improvizációs zenét játszik. Tanít, számos zenekarban muzsikál, egy százhúsz éves bőgőt nyüstöl. Ajtai Péter bőgőssel beszélgettünk.
Jazz/World ajánló

Ismét megmérettethetik magukat a jazz feltörekvő tehetségei a Müpában

Az idén 20 éves Müpa 2025. február 7. és 9. között ismét megrendezi a Jazz Showcase-t. A régió egyik legjelentősebb zenei tehetségbörzéjére ez alkalommal is hat ígéretes pályakezdő formáció jutott be, akiknek produkcióit neves szakmai zsűri bírálja majd el.
Jazz/World hír

Megtarthatja az Erkel Színházba meghirdetett koncertjeit a Jazzfest Budapest

A konstruktív tárgyalásokat követően sikerült megegyeznie a színház vezetésének és a rangos fővárosi jazzfesztivál szervezőinek, így az eredetileg meghirdetett időpontban és helyszínen kerülhet sor Avishai Cohen, Dhafer Youssef és az e.s.t. fellépésére.
Jazz/World hír

Beyoncé végre bezsebelte a fődíjat, a Beatles is nyert Grammy-t

A 67. Grammy-átadón a 2023. szeptember 16. és a 2024. augusztus 30. között kiadott zenei felvételeket díjazták, Beyoncé-t, a Beatlest, a Rolling Stonest, sőt, még egy elnököt is kitüntettek.