Jazz/World

Miért nem teljesült be Juliette Gréco és Miles Davis szerelme?

2018.03.06. 09:45
Ajánlom
Mindketten 22 évesek voltak, amikor megismerkedtek, és a nyelvi korlátok ellenére egymásba szerettek. Mégsem lehetett jövője a kapcsolatuknak eltérő bőrszínük miatt.
Miles Davis 1960-ban

Miles Davis 1960-ban (Fotó/Forrás: John Bulmer / Getty Images Hungary)

1949-ben a fiatal Miles Davis a zongorista Tadd Dameron zenekarával érkezett Párizsba, ahol halálos szerelembe esett két nővel: az „Öreg hölggyel” és Juliette Grécóval. A párizsi liberális értelmiség rajongással fogadta őket, hiszen ki voltak éhezve az Amerikából érkező impulzusokra. Különös tekintettel a háború utáni post-bop jazz-zenére, mivel abban a francia egzisztencialisták párhuzamot véltek felfedezni saját szabadságvágyukkal. (Annak ellenére lelkesen hallgatták az amerikai jazzt, hogy ez akkoriban büntetést vonhatott maga után.) 

szerencsére Miles Davist tehetsége még a rasszizmustól is megóvta - Európában legalábbis.

Történetünk másik főhőse, Juliette Gréco ugyanitt  feltörekvő színésznő volt, bohém szépség, aki ekkor még nem elsősorban tehetségével vált ismertté.  Rajongott a francia egzisztencializmusért, és sokak múzsája lett, beleértve Jean-Paul Sartre filozófust és Jacques Prévert költőt, de a fotográfus Robert Doisneau és Henri Cartier-Bresson is szeretett a közelében lenni. Gréco 1949-ben még olyannyira nem volt tehetős, hogy azt sem engedhette meg magának, hogy jegyet váltson Miles Davis és a Dameron zenekar koncertjére a Salle Pleyel-be. Így aztán Boris Vian felesége, Michelle Vian segítségét kérve, a backstage-ből figyelte a koncertet.

Itt pillantottam meg először Milest profilból: egy igazi Giacometti-figurát láttam benne, akinek nemes szépségű arcvonásai voltak. Nem kellett jazz specialistának lenni ahhoz, hogy felismerjem benne a lenyűgöző géniuszt. Olyan szokatlan harmónia egyesült az ember, a hangszer és a sound között, ami egészen megrázó volt. Miles ekkor még klasszikus módon öltözködött, nem úgy mint később”

– emlékezett vissza a The Guardiannek adott interjújában a francia énekesnő.

Juliette Greco és Miles Davis 1949.

Juliette Greco és Miles Davis 1949. (Fotó/Forrás: Jean-Philippe Charbonnier)

Bár a trombitás nem tudott franciául, Juliette Gréco pedig nem beszélt angolul, így is szikrázott közöttük a levegő, és a koncertet követő vacsora végére egymásba is szerettek.

„Nem tudom, hogy sikerült megértenünk egymást. A szerelem csodája lehetett” – mondta erről Juliette Gréco. Így indult az a szenvedélyes szerelem, ami Miles Davist haláláig elkísérte, úgy is, hogy később mással házasodott meg.

Pedig szerelmük őszinte és a szakmai sikerektől független volt. Bár Juliette Gréco rajongott Miles Davis művészetéért, fordítva ez ekkor még nem volt lehetséges, hiszen Juliette nem mert énekelni az akkor már híres trombitás előtt: "nem éreztem késztetést arra, hogy Miles-szal énekeljek: miért próbáljak meg valamit, amit csak rosszul, vagy sokkal kevésbé jól tudnék csinálni, mint sok más énekes? Nem akartam előtte jazz-sztenderdeket énekelni: nem volt a véremben, sőt a kultúrámban sem a jazz”  – nyilatkozta ezzel kapcsolatban Gréco. Miles ekkor még nem sejtette, szerelme később milyen sikeres énekes lesz. Amikor Jean-Paul Sartre, mindkettejük jó barátja megkérdezte Milest, miért nem költöznek össze, a zenész azt válaszolta,

túlságosan szereti ahhoz Juliette Grecót, hogy boldogtalanná tegye.

Belátták, hogy távkapcsolatként nem működtethető ez a szerelem, de egész életükben ott volt köztük a szál, ami összetartotta őket. Miles Davis európai látogatásai során mindenhol üzenetet hagyott Juliette Grécónak. Cetliket írt például azzal, hogy

itt jártam, de te nem voltál itt. 

Juliette Gréco

Juliette Gréco (Fotó/Forrás: Hulton Archive / Getty Images Hungary)

Amikor Juliette Gréco évekkel az utolsó személyes találkozásuk után New York-ban koncertezett, meghívta vacsorázni Miles Davist a Waldorf Astoria luxushotelbe, ahol megszállt. 

A hotel elegáns lakosztályán azonban a személyzet nem rejtette véka alá előítéleteit:

„Leírhatatlan volt az étteremvezető arca, amikor meglátta Milest. A pincér majdnem két órán keresztül váratott minket, míg végül hajlandó volt kiszolgálni” – mesélte Juliette Gréco a kellemetlen helyzetről. Ki tudja, talán nem is ismerték fel őket, csak egy újabb fehér nőt láttak, aki egy fekete férfival randevúzik. Az órákig tartó, nehéz és fájdalmas beszélgetés után Miles zaklatottan távozott. Juliette Gréco hajnal négykor felhívta őt, aki könnyeivel küszködve utasította el:

soha többé nem akarlak látni ebben az országban, ahol halálra van ítélve egy ilyen kapcsolat.

Gréco akkor értette meg, mire gondolt Miles, amikor azt mondta, nem akarja őt boldogtalanná tenni. Nem a hűtlen, Don Juan-i természetére utalt, hanem a rasszizmusra, amit Párizsban ugyan nem tapasztalt, hiszen ott rajongással vették körül a fekete jazz-zenészeket – de Amerikában annál szembetűnőbb volt. Néhány hónappal Miles Davis halála előtt találkoztak utoljára Juliette Gréco lakásán. Az énekesnő visszaemlékezett: "amikor kimentem a teraszra, ördögi nevetést hallottam a szobából. Amikor megkérdeztem, min nevet, csak annyit mondott:

Teljesen mindegy, hol voltam, a világ bármely szegletén felismertelek volna a hátadról. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Jazz/World

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Színház

Trokán Péter Székesfehérvárra szerződött - Évadnyitót tartott a Vörösmarty Színház

Az Ember tragédiája 2-vel kezdődik az új évad a Vörösmarty Színházban, ezt követően azonban bőven lesz alkalma az önfeledt szórakozásra a nézőknek a Boeing, Boeing, leszállás Párizsban című bohózat, a Mágnás Miska, vagy a Koccanás megtekintésével.
Zenés színház

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.