Jazz/World

Miért nem teljesült be Juliette Gréco és Miles Davis szerelme?

2018.03.06. 09:45
Ajánlom
Mindketten 22 évesek voltak, amikor megismerkedtek, és a nyelvi korlátok ellenére egymásba szerettek. Mégsem lehetett jövője a kapcsolatuknak eltérő bőrszínük miatt.
Miles Davis 1960-ban

Miles Davis 1960-ban (Fotó/Forrás: John Bulmer / Getty Images Hungary)

1949-ben a fiatal Miles Davis a zongorista Tadd Dameron zenekarával érkezett Párizsba, ahol halálos szerelembe esett két nővel: az „Öreg hölggyel” és Juliette Grécóval. A párizsi liberális értelmiség rajongással fogadta őket, hiszen ki voltak éhezve az Amerikából érkező impulzusokra. Különös tekintettel a háború utáni post-bop jazz-zenére, mivel abban a francia egzisztencialisták párhuzamot véltek felfedezni saját szabadságvágyukkal. (Annak ellenére lelkesen hallgatták az amerikai jazzt, hogy ez akkoriban büntetést vonhatott maga után.) 

szerencsére Miles Davist tehetsége még a rasszizmustól is megóvta - Európában legalábbis.

Történetünk másik főhőse, Juliette Gréco ugyanitt  feltörekvő színésznő volt, bohém szépség, aki ekkor még nem elsősorban tehetségével vált ismertté.  Rajongott a francia egzisztencializmusért, és sokak múzsája lett, beleértve Jean-Paul Sartre filozófust és Jacques Prévert költőt, de a fotográfus Robert Doisneau és Henri Cartier-Bresson is szeretett a közelében lenni. Gréco 1949-ben még olyannyira nem volt tehetős, hogy azt sem engedhette meg magának, hogy jegyet váltson Miles Davis és a Dameron zenekar koncertjére a Salle Pleyel-be. Így aztán Boris Vian felesége, Michelle Vian segítségét kérve, a backstage-ből figyelte a koncertet.

Itt pillantottam meg először Milest profilból: egy igazi Giacometti-figurát láttam benne, akinek nemes szépségű arcvonásai voltak. Nem kellett jazz specialistának lenni ahhoz, hogy felismerjem benne a lenyűgöző géniuszt. Olyan szokatlan harmónia egyesült az ember, a hangszer és a sound között, ami egészen megrázó volt. Miles ekkor még klasszikus módon öltözködött, nem úgy mint később”

– emlékezett vissza a The Guardiannek adott interjújában a francia énekesnő.

Juliette Greco és Miles Davis 1949.

Juliette Greco és Miles Davis 1949. (Fotó/Forrás: Jean-Philippe Charbonnier)

Bár a trombitás nem tudott franciául, Juliette Gréco pedig nem beszélt angolul, így is szikrázott közöttük a levegő, és a koncertet követő vacsora végére egymásba is szerettek.

„Nem tudom, hogy sikerült megértenünk egymást. A szerelem csodája lehetett” – mondta erről Juliette Gréco. Így indult az a szenvedélyes szerelem, ami Miles Davist haláláig elkísérte, úgy is, hogy később mással házasodott meg.

Pedig szerelmük őszinte és a szakmai sikerektől független volt. Bár Juliette Gréco rajongott Miles Davis művészetéért, fordítva ez ekkor még nem volt lehetséges, hiszen Juliette nem mert énekelni az akkor már híres trombitás előtt: "nem éreztem késztetést arra, hogy Miles-szal énekeljek: miért próbáljak meg valamit, amit csak rosszul, vagy sokkal kevésbé jól tudnék csinálni, mint sok más énekes? Nem akartam előtte jazz-sztenderdeket énekelni: nem volt a véremben, sőt a kultúrámban sem a jazz”  – nyilatkozta ezzel kapcsolatban Gréco. Miles ekkor még nem sejtette, szerelme később milyen sikeres énekes lesz. Amikor Jean-Paul Sartre, mindkettejük jó barátja megkérdezte Milest, miért nem költöznek össze, a zenész azt válaszolta,

túlságosan szereti ahhoz Juliette Grecót, hogy boldogtalanná tegye.

Belátták, hogy távkapcsolatként nem működtethető ez a szerelem, de egész életükben ott volt köztük a szál, ami összetartotta őket. Miles Davis európai látogatásai során mindenhol üzenetet hagyott Juliette Grécónak. Cetliket írt például azzal, hogy

itt jártam, de te nem voltál itt. 

Juliette Gréco

Juliette Gréco (Fotó/Forrás: Hulton Archive / Getty Images Hungary)

Amikor Juliette Gréco évekkel az utolsó személyes találkozásuk után New York-ban koncertezett, meghívta vacsorázni Miles Davist a Waldorf Astoria luxushotelbe, ahol megszállt. 

A hotel elegáns lakosztályán azonban a személyzet nem rejtette véka alá előítéleteit:

„Leírhatatlan volt az étteremvezető arca, amikor meglátta Milest. A pincér majdnem két órán keresztül váratott minket, míg végül hajlandó volt kiszolgálni” – mesélte Juliette Gréco a kellemetlen helyzetről. Ki tudja, talán nem is ismerték fel őket, csak egy újabb fehér nőt láttak, aki egy fekete férfival randevúzik. Az órákig tartó, nehéz és fájdalmas beszélgetés után Miles zaklatottan távozott. Juliette Gréco hajnal négykor felhívta őt, aki könnyeivel küszködve utasította el:

soha többé nem akarlak látni ebben az országban, ahol halálra van ítélve egy ilyen kapcsolat.

Gréco akkor értette meg, mire gondolt Miles, amikor azt mondta, nem akarja őt boldogtalanná tenni. Nem a hűtlen, Don Juan-i természetére utalt, hanem a rasszizmusra, amit Párizsban ugyan nem tapasztalt, hiszen ott rajongással vették körül a fekete jazz-zenészeket – de Amerikában annál szembetűnőbb volt. Néhány hónappal Miles Davis halála előtt találkoztak utoljára Juliette Gréco lakásán. Az énekesnő visszaemlékezett: "amikor kimentem a teraszra, ördögi nevetést hallottam a szobából. Amikor megkérdeztem, min nevet, csak annyit mondott:

Teljesen mindegy, hol voltam, a világ bármely szegletén felismertelek volna a hátadról. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Zenés színház

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Vizuál

Tiziano-kiállítással ünnepli fennállásának 130. évfordulóját a bécsi Szépművészeti

Az évforduló alkalmából ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással kedveskedik látogatóinak a Kunsthistorisches Museum.
Színház

„Minden szerettem volna lenni” – Sinkovits Imre élete képekben

A Tizedes, Dobó István és Tót, a tűzoltóparancsnok a tévénézők számára, Mózes, Macbeth és a Tudós a színház szerelmeseinek. Nem volt olyan szerep és karakter, amelyben Sinkovits Imre ne remekelt volna. A húsz éve elhunyt színészlegendára fotókkal emlékezünk.
Klasszikus

Budapest, Amszterdam és Berlin együtt ünnepli Fischer Iván 70. születésnapját

Január 20-án ünnepli hetvenedik születésnapját Fischer Iván. A jeles alkalomból az általa is alapított Budapesti Fesztiválzenekar az amszterdami Concertgebouworkest és a Konzerthausorchester Berlin együttesekkel közös, az interneten közvetített koncertösszeállítással készül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.
Jazz/World hír

Toplistás lemezekkel indul az év a Fonónál

Online koncertekkel és új lemezekkel búcsúztatta az óévet a Fonó. A 2020-ban megjelent albumok közül több a nemzetközi toplistákra és a legjobb hazai kiadványok közé került.
Jazz/World lemez

David Bowie utolsó, legnehezebb szerepe

Öt éve, utolsó albumának megjelenése és hatvankilencedik születésnapja után két nappal elhunyt David Bowie. Hogy a Blackstar hattyúdalnak készült-e, abban az alkotótársak véleménye is megoszlik. Nézz fel, a mennyben vagyok – énekelte a popsztár, és ezt aligha lehet másképpen értelmezni.
Jazz/World hír

A legjobb lemezkiadók közé választotta a BMC-t egy rangos amerikai jazzmagazin

A 2020-as év öt legjobb dzsessz lemezkiadója közé választotta a magyar BMC Recordsot a New York City Jazz Record rangos magazin. A BMC több tavalyi albumát külön is díjazta a lap.