Jazz/World

Miért nem teljesült be Juliette Gréco és Miles Davis szerelme?

2018.03.06. 09:45
Ajánlom
Mindketten 22 évesek voltak, amikor megismerkedtek, és a nyelvi korlátok ellenére egymásba szerettek. Mégsem lehetett jövője a kapcsolatuknak eltérő bőrszínük miatt.
Miles Davis 1960-ban

Miles Davis 1960-ban (Fotó/Forrás: John Bulmer / Getty Images Hungary)

1949-ben a fiatal Miles Davis a zongorista Tadd Dameron zenekarával érkezett Párizsba, ahol halálos szerelembe esett két nővel: az „Öreg hölggyel” és Juliette Grécóval. A párizsi liberális értelmiség rajongással fogadta őket, hiszen ki voltak éhezve az Amerikából érkező impulzusokra. Különös tekintettel a háború utáni post-bop jazz-zenére, mivel abban a francia egzisztencialisták párhuzamot véltek felfedezni saját szabadságvágyukkal. (Annak ellenére lelkesen hallgatták az amerikai jazzt, hogy ez akkoriban büntetést vonhatott maga után.) 

szerencsére Miles Davist tehetsége még a rasszizmustól is megóvta - Európában legalábbis.

Történetünk másik főhőse, Juliette Gréco ugyanitt  feltörekvő színésznő volt, bohém szépség, aki ekkor még nem elsősorban tehetségével vált ismertté.  Rajongott a francia egzisztencializmusért, és sokak múzsája lett, beleértve Jean-Paul Sartre filozófust és Jacques Prévert költőt, de a fotográfus Robert Doisneau és Henri Cartier-Bresson is szeretett a közelében lenni. Gréco 1949-ben még olyannyira nem volt tehetős, hogy azt sem engedhette meg magának, hogy jegyet váltson Miles Davis és a Dameron zenekar koncertjére a Salle Pleyel-be. Így aztán Boris Vian felesége, Michelle Vian segítségét kérve, a backstage-ből figyelte a koncertet.

Itt pillantottam meg először Milest profilból: egy igazi Giacometti-figurát láttam benne, akinek nemes szépségű arcvonásai voltak. Nem kellett jazz specialistának lenni ahhoz, hogy felismerjem benne a lenyűgöző géniuszt. Olyan szokatlan harmónia egyesült az ember, a hangszer és a sound között, ami egészen megrázó volt. Miles ekkor még klasszikus módon öltözködött, nem úgy mint később”

– emlékezett vissza a The Guardiannek adott interjújában a francia énekesnő.

Juliette Greco és Miles Davis 1949.

Juliette Greco és Miles Davis 1949. (Fotó/Forrás: Jean-Philippe Charbonnier)

Bár a trombitás nem tudott franciául, Juliette Gréco pedig nem beszélt angolul, így is szikrázott közöttük a levegő, és a koncertet követő vacsora végére egymásba is szerettek.

„Nem tudom, hogy sikerült megértenünk egymást. A szerelem csodája lehetett” – mondta erről Juliette Gréco. Így indult az a szenvedélyes szerelem, ami Miles Davist haláláig elkísérte, úgy is, hogy később mással házasodott meg.

Pedig szerelmük őszinte és a szakmai sikerektől független volt. Bár Juliette Gréco rajongott Miles Davis művészetéért, fordítva ez ekkor még nem volt lehetséges, hiszen Juliette nem mert énekelni az akkor már híres trombitás előtt: "nem éreztem késztetést arra, hogy Miles-szal énekeljek: miért próbáljak meg valamit, amit csak rosszul, vagy sokkal kevésbé jól tudnék csinálni, mint sok más énekes? Nem akartam előtte jazz-sztenderdeket énekelni: nem volt a véremben, sőt a kultúrámban sem a jazz”  – nyilatkozta ezzel kapcsolatban Gréco. Miles ekkor még nem sejtette, szerelme később milyen sikeres énekes lesz. Amikor Jean-Paul Sartre, mindkettejük jó barátja megkérdezte Milest, miért nem költöznek össze, a zenész azt válaszolta,

túlságosan szereti ahhoz Juliette Grecót, hogy boldogtalanná tegye.

Belátták, hogy távkapcsolatként nem működtethető ez a szerelem, de egész életükben ott volt köztük a szál, ami összetartotta őket. Miles Davis európai látogatásai során mindenhol üzenetet hagyott Juliette Grécónak. Cetliket írt például azzal, hogy

itt jártam, de te nem voltál itt. 

Juliette Gréco

Juliette Gréco (Fotó/Forrás: Hulton Archive / Getty Images Hungary)

Amikor Juliette Gréco évekkel az utolsó személyes találkozásuk után New York-ban koncertezett, meghívta vacsorázni Miles Davist a Waldorf Astoria luxushotelbe, ahol megszállt. 

A hotel elegáns lakosztályán azonban a személyzet nem rejtette véka alá előítéleteit:

„Leírhatatlan volt az étteremvezető arca, amikor meglátta Milest. A pincér majdnem két órán keresztül váratott minket, míg végül hajlandó volt kiszolgálni” – mesélte Juliette Gréco a kellemetlen helyzetről. Ki tudja, talán nem is ismerték fel őket, csak egy újabb fehér nőt láttak, aki egy fekete férfival randevúzik. Az órákig tartó, nehéz és fájdalmas beszélgetés után Miles zaklatottan távozott. Juliette Gréco hajnal négykor felhívta őt, aki könnyeivel küszködve utasította el:

soha többé nem akarlak látni ebben az országban, ahol halálra van ítélve egy ilyen kapcsolat.

Gréco akkor értette meg, mire gondolt Miles, amikor azt mondta, nem akarja őt boldogtalanná tenni. Nem a hűtlen, Don Juan-i természetére utalt, hanem a rasszizmusra, amit Párizsban ugyan nem tapasztalt, hiszen ott rajongással vették körül a fekete jazz-zenészeket – de Amerikában annál szembetűnőbb volt. Néhány hónappal Miles Davis halála előtt találkoztak utoljára Juliette Gréco lakásán. Az énekesnő visszaemlékezett: "amikor kimentem a teraszra, ördögi nevetést hallottam a szobából. Amikor megkérdeztem, min nevet, csak annyit mondott:

Teljesen mindegy, hol voltam, a világ bármely szegletén felismertelek volna a hátadról. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Így készült a Terra Profonda új lemeze: Klippremier

A saját meghatározása szerint sámáni folk-blues zenét játszó Terra Profonda új lemezzel jelentkezik a Fonó kiadásában. Az album felvétele a sitkei Kálvária-kápolnában zajlott, ahol teljesen akusztikusan rögzítették a számokat, ez a különleges atmoszféra adja meg a lemez hangzásának alapját.
Jazz/World díj

Ismét a Sziget a legjobb külföldi fesztivál az angolok szerint

A UK Festival Awardson idén is a Sziget vitte el a "Best Overseas Festival", azaz a legjobb külföldi fesztivál kategória díját. A belga Tomorrowlandet is magunk mögé tudtuk.
Jazz/World ajánló

BoldiÖtven! – Jubileumi koncertet ad László Boldizsár

László Boldizsár idén ünnepli 50. születésnapját, ez alkalomból 2020. januárjában, Boldizsár-napon az Erkel Színházban ad nagyszabású koncertet.
Jazz/World ajánló

Snétberger Ferenc fúziós vizekre evez a SoLaTi zenekarral

Népszerű gitárművészünk is közreműködik ugyanis az Oláh Tzumo Árpád vezette SoLaTi zenekar transparent blue című új lemezén, amit december 7-én mutatnak be a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Az ördög magyar hangja – 20 éves a Quimby Ékszerelmére című lemeze

Nagyjából konszenzus van a körül a magyar popkultúrában, hogy az Ékszerelmére Kiss Tibiék pályafutásának eddigi kreatív csúcspontja, egyben a magyar könnyűzene elmúlt 30 évének egyik legjobb lemeze. Az album idén 20 éves, a zenekar jubileumi turnéra is viszi a lemezanyagot. Úgy gondoltuk, mi is futunk vele egy kört. Ebben segítségünkre van Balanyi Szilárd, a Quimby billentyűse.