Jazz/World

Miles Davis, a festőművész

2017.06.15. 16:40
Ajánlom
Valószínűleg Miles Davis nevét akkor is feljegyezte volna az utókor, ha életében nem fogott volna a kezében trombitát.

Miles Davis ugyanis nemcsak arra volt képes, hogy életében legalább négyszer alapjaiban megújítsa a jazzt, de festőnek sem volt utolsó. „A festészet terápia számomra, amivel lefoglalom az elmémet, amikor éppen nem zenélek” - írta önéletrajzában. A vizuális művészetek iránti vonzalmat fogorvos édesapjától örökölte, aki nem tudta beteljesíteni azt a vágyát, hogy festővé váljon, ezért szerette volna, ha legalább zeneőrült fiának sikerül ez. Ha Milest nem találja meg a zene, még talán boldoggá is tehette volna ezzel apját, mert a tehetsége megvolt hozzá. De így a festészet csak egy olyan melléktevékenység maradt számára, ahol hangok helyett színekkel festett hangulatokat, azt viszont egész életén keresztül.

Miles Davis lakásában

Miles Davis lakásában

Amióta az eszemet tudom, mindig is festettem és rajzoltam. Gyerekkoromban például olyan karikatúrákat, amik fejjel lefele nézve mást jelentettek”.

Miles Davis jóideig a vásznon is ugyanazzal az invenciózus önfejűséggel alkotott, amivel a zenében. Amikor egyszer megkérdezték tőle, hogy miért nem tanulja ezt, akkor a következő történetet mesélte el: „Art Tatum életében először felvételről zongorajátékot egy olyan fonográfhengerről hallott, amin két amerikai zongorista játszott boogie-woogiet. Mivel nem tudta, hogy azt a zenét ketten játsszák, megtanult úgy játszani egyedül, mintha ketten zongoráznának.

Vannak emberek, akiknek nem kell ismerniük az elméletet, mert tudnak valami sokkal jobbat, amit nem lehet könyvekből megtanulni”.

Miles ugyanilyen ösztönösen festett, mondhatni improvizált. 

Kezdetben főleg vékony nőket ábrázolt mozgalmas képeken, tánc közben. Ezt azzal indokolta: „A nők azt mondták nekem, hogy nekik ritmusuk van. Mozognak, táncolnak, balettlépéseket tesznek. Én vastag, erős, hosszú combokat rajzolok nekik a képeken. Nagyon tetszik nekem ez a látvány, ez a tipikus Rio de Janeiro-i kinézet. Szinte soha nem rajzolok férfi alakokat”. És valóban: Miles művészetén végigvonulnak hosszú combjukkal ezek a kecses nőalakok. De emellett az afrikai, törzsi hatás is érződik az élénk és fémes színek használatában, geometrikus alakokban.

A festészet különösen nagy jelentőséget abban az időszakában nyert nála, amikor az 1975-ös Herbie Hancockkal közös japán-turnét követően – tervei szerint fél évre, a valóságban 5 évre – rehabilitációs célból visszavonult. Ez idő alatt csupán néhány kiadatlan felvétele készült, annál több festménye született azonban. Ebben leginkább akkori felesége, a színésznő Cicely Tyson bátorította őt: valahányszor meglátogatta Milest a New York-i rehabilitációs intézetben, vitt neki festékeket és ceruzákat és arra buzdította, vegye komolyan a festést.

Miles Davis ekkor annyira eltökéltté vált, hogy minden áron tanulni szerette volna a különböző technikákat. Jo Gelbard New York-i festőművésztől kezdett órákat venni, aki az olasz dizájnerhez, Ettore Sottsass-hoz irányította őt, mondván Miles Davisnek az élénk színek és geometriai formák specialistája fog tudni újat mondani. Mester és tanítványa ekkoriban együtt alkotott, és kollázsszerű alkotásokat is létrehoztak. Egyik közös munkájuk Miles 1989-es Amandla című lemezének borítóján is feltűnt, de még hamarabb 1983-ban a Star People című albumra is a saját festménye került.

Ebből az időszakból származik minden idők egyik legmenőbb anekdotája, ami magyar művésszel megesett. Történt, hogy 1990-ben Ef Zámbó István, a Bizottság zenekar egykori tagja, festő, zenész, performer, költő, szobrász, a hazai underground kultúra egyik arca, stb. telefont kapott.

- Miles Davis képet akar tőled venni.

- Hülyéskedsz?

- Nem. Most látta egy katalógusodat, és mivel Budapest lesz a turnéja következő állomása, jelentkezni fog nálad.”

Ez a párbeszéd zajlott le a telefonban a Stockholmban élő Konkoly Gyula festőművész és Ef Zámbó István között. Így is lett: a budapesti koncert után találkoztak Miles Davis-szel, aki egy régi, müncheni kiállítása katalógusát lapozgatva mutatta, melyik képet szeretné tőle. Ef Zámbó mondta, hogy ezek már elkeltek, de szívesen megmutatja az újakat, ehhez viszont el kell vele mennie Szentendrére. Köztudott, hogy Miles Davis soha nem volt hajlandó sehová sem elmozdulni csak úgy, de Ef Zámbónak ő sem tudott ellenállni. A szentendrei műhelyben végül az egyik képet odaajándékozta neki, egy másikat, A sugárzó, önfényt szopó halott című festményét pedig múzeumi áron vette meg Miles. Ezután pedig jóízűen elfogyasztott néhány gulyáskrémes kenyeret. A Sötétség Hercege rögtön viszonozta is a vendéglátást, Ef Zámbót és barátnőjét meghívta hotelszobájába, ahol a következők zajlottak le: "Megmutatta a képeit, kérdezte a véleményemet. Mondta, hogy szeretne tanulni. Azték fejek, absztrakt képek voltak, jó színek.

Mondtam neki, hogy nem kell tanulnod, mindent tudsz.

A vázlatfüzetéből kitépett három rajzot, nekem adta, az egyiket dedikálta is. (...) Ez áprilisban volt, ő szeptemberben meghalt” - mesélte erről Ef Zámbó István az Origónak adott korábbi interjújában. Ugyanezekben a hónapokban jelent meg Miles Davis festményeiből egy nagyszabású könyv The Art of Miles Davis címen. Több, mint 100 festménye maradt fent.

Forrás: The Guardian, Culture Kiosque, Unikornis

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Színház

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Klasszikus

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.
Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.