Jazz/World

Miles Davis, a festőművész

2017.06.15. 16:40
Ajánlom
Valószínűleg Miles Davis nevét akkor is feljegyezte volna az utókor, ha életében nem fogott volna a kezében trombitát.

Miles Davis ugyanis nemcsak arra volt képes, hogy életében legalább négyszer alapjaiban megújítsa a jazzt, de festőnek sem volt utolsó. „A festészet terápia számomra, amivel lefoglalom az elmémet, amikor éppen nem zenélek” - írta önéletrajzában. A vizuális művészetek iránti vonzalmat fogorvos édesapjától örökölte, aki nem tudta beteljesíteni azt a vágyát, hogy festővé váljon, ezért szerette volna, ha legalább zeneőrült fiának sikerül ez. Ha Milest nem találja meg a zene, még talán boldoggá is tehette volna ezzel apját, mert a tehetsége megvolt hozzá. De így a festészet csak egy olyan melléktevékenység maradt számára, ahol hangok helyett színekkel festett hangulatokat, azt viszont egész életén keresztül.

Miles Davis lakásában

Miles Davis lakásában

Amióta az eszemet tudom, mindig is festettem és rajzoltam. Gyerekkoromban például olyan karikatúrákat, amik fejjel lefele nézve mást jelentettek”.

Miles Davis jóideig a vásznon is ugyanazzal az invenciózus önfejűséggel alkotott, amivel a zenében. Amikor egyszer megkérdezték tőle, hogy miért nem tanulja ezt, akkor a következő történetet mesélte el: „Art Tatum életében először felvételről zongorajátékot egy olyan fonográfhengerről hallott, amin két amerikai zongorista játszott boogie-woogiet. Mivel nem tudta, hogy azt a zenét ketten játsszák, megtanult úgy játszani egyedül, mintha ketten zongoráznának.

Vannak emberek, akiknek nem kell ismerniük az elméletet, mert tudnak valami sokkal jobbat, amit nem lehet könyvekből megtanulni”.

Miles ugyanilyen ösztönösen festett, mondhatni improvizált. 

Kezdetben főleg vékony nőket ábrázolt mozgalmas képeken, tánc közben. Ezt azzal indokolta: „A nők azt mondták nekem, hogy nekik ritmusuk van. Mozognak, táncolnak, balettlépéseket tesznek. Én vastag, erős, hosszú combokat rajzolok nekik a képeken. Nagyon tetszik nekem ez a látvány, ez a tipikus Rio de Janeiro-i kinézet. Szinte soha nem rajzolok férfi alakokat”. És valóban: Miles művészetén végigvonulnak hosszú combjukkal ezek a kecses nőalakok. De emellett az afrikai, törzsi hatás is érződik az élénk és fémes színek használatában, geometrikus alakokban.

A festészet különösen nagy jelentőséget abban az időszakában nyert nála, amikor az 1975-ös Herbie Hancockkal közös japán-turnét követően – tervei szerint fél évre, a valóságban 5 évre – rehabilitációs célból visszavonult. Ez idő alatt csupán néhány kiadatlan felvétele készült, annál több festménye született azonban. Ebben leginkább akkori felesége, a színésznő Cicely Tyson bátorította őt: valahányszor meglátogatta Milest a New York-i rehabilitációs intézetben, vitt neki festékeket és ceruzákat és arra buzdította, vegye komolyan a festést.

Miles Davis ekkor annyira eltökéltté vált, hogy minden áron tanulni szerette volna a különböző technikákat. Jo Gelbard New York-i festőművésztől kezdett órákat venni, aki az olasz dizájnerhez, Ettore Sottsass-hoz irányította őt, mondván Miles Davisnek az élénk színek és geometriai formák specialistája fog tudni újat mondani. Mester és tanítványa ekkoriban együtt alkotott, és kollázsszerű alkotásokat is létrehoztak. Egyik közös munkájuk Miles 1989-es Amandla című lemezének borítóján is feltűnt, de még hamarabb 1983-ban a Star People című albumra is a saját festménye került.

Ebből az időszakból származik minden idők egyik legmenőbb anekdotája, ami magyar művésszel megesett. Történt, hogy 1990-ben Ef Zámbó István, a Bizottság zenekar egykori tagja, festő, zenész, performer, költő, szobrász, a hazai underground kultúra egyik arca, stb. telefont kapott.

- Miles Davis képet akar tőled venni.

- Hülyéskedsz?

- Nem. Most látta egy katalógusodat, és mivel Budapest lesz a turnéja következő állomása, jelentkezni fog nálad.”

Ez a párbeszéd zajlott le a telefonban a Stockholmban élő Konkoly Gyula festőművész és Ef Zámbó István között. Így is lett: a budapesti koncert után találkoztak Miles Davis-szel, aki egy régi, müncheni kiállítása katalógusát lapozgatva mutatta, melyik képet szeretné tőle. Ef Zámbó mondta, hogy ezek már elkeltek, de szívesen megmutatja az újakat, ehhez viszont el kell vele mennie Szentendrére. Köztudott, hogy Miles Davis soha nem volt hajlandó sehová sem elmozdulni csak úgy, de Ef Zámbónak ő sem tudott ellenállni. A szentendrei műhelyben végül az egyik képet odaajándékozta neki, egy másikat, A sugárzó, önfényt szopó halott című festményét pedig múzeumi áron vette meg Miles. Ezután pedig jóízűen elfogyasztott néhány gulyáskrémes kenyeret. A Sötétség Hercege rögtön viszonozta is a vendéglátást, Ef Zámbót és barátnőjét meghívta hotelszobájába, ahol a következők zajlottak le: "Megmutatta a képeit, kérdezte a véleményemet. Mondta, hogy szeretne tanulni. Azték fejek, absztrakt képek voltak, jó színek.

Mondtam neki, hogy nem kell tanulnod, mindent tudsz.

A vázlatfüzetéből kitépett három rajzot, nekem adta, az egyiket dedikálta is. (...) Ez áprilisban volt, ő szeptemberben meghalt” - mesélte erről Ef Zámbó István az Origónak adott korábbi interjújában. Ugyanezekben a hónapokban jelent meg Miles Davis festményeiből egy nagyszabású könyv The Art of Miles Davis címen. Több, mint 100 festménye maradt fent.

Forrás: The Guardian, Culture Kiosque, Unikornis

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.
Vizuál

100 millió dollárért is elkelhet Botticelli portréja a Sotheby's árverésén

Az alkotás egyike az itáliai reneszánsz mester mindössze tucatnyi portréjának, amelyek fennmaradtak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Jerry Lee Lewis

85 éves Jerry Lee Lewis, a zongorák gyilkosa

Szeptember 29-én lett nyolcvanöt éves az amerikai rock and roll egyik legendája, a botrányairól is ismert Jerry Lee Lewis. A később a country műfajába is elkalandozó énekes-zongoristát nevezték a szülők rémének és gyilkosnak is, igaz, ez utóbbi kitételt azért ragasztották rá, mert gyors ütemben fogyasztotta a zongorákat. A hangszert állva, ülve, sőt cipősarkával is püfölte, még arra is volt példa, hogy az előadás végén felgyújtotta. 
Jazz/World interjú

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Jazz/World hír

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.
Jazz/World hír

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.
Jazz/World gyász

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.