Jazz/World

Miles Davis egykori gitárosa Budapestre érkezik

2017.02.27. 11:37
Ajánlom
John McLaughlin azonban nem csak ezért fontos: minden bizonnyal ő a fúziós jazz történetének legvirtuózabb gitárosa is. Március 3-án pénteken 4th Dimension elnevezésű formációjával a Müpában ad koncertet.

A zenészt a késő hatvanas évek óta ünneplik világszerte: akkor hagyta el Nagy-Britanniát, hogy New Yorkban csatlakozzon a nagyszerű dobos, Tony Williams Lifetime nevű zenekarához. Nem sokkal később már Miles Davis együttesének tagjaként koncertezett és olyan jazztörténeti jelentőségű lemezeken hallható, mint a Bitches Brew, az On the Corner vagy az In a Silent Way.

Miles Davis és John McLaughlin az Aura felvételén, 1985-ben

Miles Davis és John McLaughlin az Aura felvételén, 1985-ben (Fotó/Forrás: Jan Persson)

Élete 1971-ben vett újabb fordulatot, amikor megismerte Sri Chinmoy indiai gurut, aki bevezette a hinduizmus és a keleti misztika világába.

Vegetáriánus lett, puritán életet kezdett élni, idejét kizárólag a meditációnak, a zenének és gitárjátéka tökéletesítésének szentelte.

John McLaughlint éppen a kiemelkedő tehetségét értékelő Miles Davis ösztönözte saját zenekar alapítására. Ennek eredménye lett a fúziós zenét a szinte tökéletes minőségűre fejlesztő Mahavishnu Orchestra. A csapat stílusa olykor a rockzenéhez idomult, de a kifinomult, improvizációkkal teli szólók inkább a jazzhez közelítettek.

McLaughlin közben 1972-ben Carlos Santanával rögzítette a Love Devotion Surrender című albumot, majd a Mahavishnu 1975-ben történt megszűnése után Shakti nevű együttesével - amellyel 2013-ban a Müpában is fellépett - az indiai klasszikus zene világsztárjaival valósított meg különleges együttműködést.

Ebben a projektben nemcsak Kelet és Nyugat, hanem az észak-indiai hindusztáni és a dél-indiai karnatikus zene is találkozott.

A hetvenes évek végétől ismét szólóban dolgozott, közben megszülettek legendás gitártrió albumai, amelyeket Al di Meola és Paco de Lucia társaságában rögzített; a hármas a kilencvenes években Budapesten is fellépett. A nyolcvanas években a klasszikus zene és a jazz vegyítésével kísérletezett, és rövid időre a Mahavishnu is összeállt. A kilencvenes években folyamatosan játszott elektromos és akusztikus formációkban; 2008-ban Chick Coreával egy supergroup keretében világkörüli turnén és egy albumon zenélt.

John Mclaughlin

John Mclaughlin

A 2007-ben alapított 4th Dimensionben McLaughlin 74 évesen is töretlen kreativitással és virtuozitással koncertezik.

Zenésztársai is hangszerük kiemelkedő virtuózai: Étienne Mbappé basszusgitáros a Zawinul Syndicate tagjaként vált világhírűvé, zenekarvezetőként is járt már Magyarországon. Ranjit Barot dobos a legkomplexebb ritmikai rendszer, az indiai tála tudásának birtokában játszik, billentyűs hangszereken pedig az a Gary Husband szerepel, aki a világ legkeresettebb stúdiódobosainak egyike. A formáció legutóbbi albuma 2015-ben jelent meg Black Light címmel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Vizuál

A hazai színjátszás kiválóságaival készül Herendi Gábor új filmje

A Kincsem és a Valami Amerika rendezőjének legújabb, Futni mentem című romantikus komédiája november 28-tól látható a mozikban. A közvetlen állami támogatás nélkül készülő produkciót rövid videóban jelentette be Udvaros Dorottya, Ember Márk és Lovas Rozi.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Elek Judit filmrendező és forgatókönyvíró, Piros Ildikó színésznő, Gulyás Buda operatőr, Selmeczi György zeneszerző és Deimanik Tamásné Baba fénymegadó kiemelkedő pályáját méltatja idén a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjjal.
Klasszikus

Vezető karmesterként folytatja a munkát Vajda Gergely az Ensemble Ars Novával

A neves zeneszerző-karmester három éven át volt a francia kortárs zenei együttes rezidens művésze, ám a sikeres közös projekteknek köszönhetően a zenekar továbbra is együtt kíván dolgozni vele.
Zöldhullám

„Azért is meg akarom védeni őket, mert olyan kicsik” – gyermekek hangjai az arukária fa védelmében

A Kincseink, az araukáriák című kiállítás megnyitója április 22-én, hétfőn 17 órakor lesz a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Átriumában. A tárlat középpontjában az araukária fa és annak számos értéke áll.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Nekem a zene gyógyszer minden bajra” – interjú Király Lindával

Anyák napján ad koncertet Király Linda a Várkert Bazárban, az est vendége pedig nem más, mint testvére, Király Viktor lesz, így a közönség lélekemelő duettekre is készülhet.
Jazz/World interjú

Mit jelent európainak lenni? – interjú Oláh Krisztián zongoraművésszel, a Ludus Europae zeneszerzőjével

Az idei JazzFest Budapest egyik legizgalmasabb programja a Ludus Europae című, huszonhét szereplős darab, amelynek ősbemutatója április 30-án pontban éjfélkor lesz a budapesti Merlin Színházban.
Jazz/World ajánló

Kihagyhatatlan programok az idei Budapest Ritmón

A 2016 óta futó Budapest Ritmo világzenei fesztivál Közép-Európa egyik legjelentősebb ilyen eseménye, amely egyszerre mutat be felfedezésre méltó, még kevésbé ismert vagy éppen feltörekvő tehetségeket, illetve hozza el Magyarországra a műfaj világsztárjait.
Jazz/World interjú

„A művészet olyan, mint a planktonok az óceánban” – beszélgetés Gyémánt Bálinttal

Egy padláson talált, poros gitár volt az első hangszere, ma már a Zeneakadémián oktatja a jazzgitárosokat. Triójának most jelent meg legújabb lemeze, de az alábbi beszélgetésben szó esik arról is: tudja-e Gyémánt Bálint, hogy hány banánnal gitározik jobban vagy gyengébben, mint a külföldi sztárok.
Jazz/World ajánló

Bartók és a legsátánibb jazzdallamok

Dübörög a jazz, a műfaj egyre szélesebb körben hódít, Bartók Béla pedig hűvös távolságtartással figyeli a merőben új zenei nyelv születését. Hogyan alakult a zeneszerző viszonya a jazzel az 1920-as évektől kezdve?