Jazz/World

Minden dalban meglepődtünk

2011.05.10. 09:00
Ajánlom
A világhírnév, a négy Grammy-díj sem garancia arra, hogy a legmagasabb szinten jegyzett amerikai jazzénekesnő nem fog kissé affektálva, unalomig ismert régi sztenderdeket dalolni. Az Amerikában osztogatott díjjakkal kapcsolatban egyébként is lehet némi fenntartásunk, a háttérben húzódó PR-marketing érdekszálak nyilvánvaló befolyása miatt. Továbbá/vagy számolnunk kellett azzal a korjelenséggel is, hogy ez a jazz már nem az a jazz; vagyis amit manapság hivatalosan díjaznak a jazzben, az a popzenéből ismert, szintetikus hangokkal kiszínezett, kicsit jobban elénekelt valami, azaz „jazzy” – és ettől Dianne Reeves sem mentes...

Talán nem lehettem egyedül a fenti előítélet-gyanús hozzáállással, mivel a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem nézőtere csak erős kétharmados házat mutatott a koncert kezdetén. Pedig ezúttal a Jazztavasz 2011 című, kitűnő hazai és külföldi énekesnőket felvonultató program első számú sztárja készülődött az öltözőben.

A Pesten kitört forradalom napján született énekesnő azonban megtalálta a harmadik utat: az énektudására, sokoldalúságára, vagyis az egyéniségére épülő koncertprogramot. A Dianne Reeves: Strings Attached címen futó európai és amerikai turné programja sem konzervatív rutinnal, sem pedig trendi, popirányba hajló koncepcióval nem vádolható. Az egyébként kétezres évek közepe óta működő, és egyre összeforrottabb formáció „csatolt, húros" része két remek gitárost takar: a brazil származású Romero Lubambo, és a méltán világhírű Russell Malone személyében. Ez utóbbi körülmény azonban több, mint koncertturnékon jól kezelhető, praktikus  project. Egészen biztos, hogy a jazzénekesnők által sokkal inkább preferált zongorás triókíséret nem tudott volna ennyire intim, sokszínű, izgalmas hangszeres hátteret adni Reeves éneklésének. Persze ehhez kellett a gitárosok kiemelkedő tudása, stílusérzéke is, mert azért ez a koncertprogram mégiscsak egy nem mindennapi művésznőről szólt.

A meglehetősen élvezetes és színvonalas gitározást jelentő hangszeres felvezetést követően lépett színpadra az énekesnő. Nem érzem túlzásnak kijelenteni, hogy Dianne Reeves ezen az előadáson mindent megmutatott, ami énekesnői lényegének része. Egy-egy dal erejéig persze régi sztenderd, és új popdal is szerepelt a repertoárban, de azok is úgy - hála Lubambo és Malone érzékeny kíséretének -, hogy egy percig sem érződött rajtuk semmiféle kliséjelleg. Az említett kötelezők mellett hallhattunk még Villa-Lobos-adaptációt, virtuóz a cappella bevezetővel, romantikus filmdalt, szambát és más latinjellegű dalokat, balladát, spirituálét, természetesen bluest is a javából, és még sorolhatnánk. (Még nyolcvanhat éves - valaha szintén zenész - édesanyjához írt dalát is elénekelte.)

Nem titkolta példaképei iránti mélységes tiszteletét; elsősorban Sarah Vaughan és Abbey Lincoln volt meghatározó hatás számára. Az énekesnő a szigorúbban értelmezhető jazzt rögtön az elején a helyére tette: csöppet sem egyszerű, harmóniamenet-követő scattelése minden kétséget eloszlatott, ami a jazz-énektudást illeti (ha volt egyáltalán bárkinek is kétsége efelől).

A koncert további részeiben pedig már mindegy is volt a műfaj, tudniillik bármelyikben ugyanazt a perfekt tudást tapasztalhattuk, amit az első számban. A tudás persze önmagában még nem okozna különösebb élményt a hallgatóságnak, ha nem érzékelné közben az előadó örömét, oldottságát, profizmusát, és nem utolsósorban bámulatosan könnyed intonációs biztonságát. Ezek olyan énekesi kvalitások, melyeket érdekes módon nem lehet megszokni; minden dalban meglepődtünk rajta. Ezt bizonyítja a három ráadás is, melytől egyáltalán nem lett „hosszabb" a koncert a kelleténél, s melyet ugyanolyan lélekemelő érzékenységgel énekelt a főhősnő, mint a koncert bármely részét.

A könnyedség apropóján érdemes megjegyezni: a ritka, született adottság mellett óriási munka van ilyen szintű tudás mögött, éveken át tartó elméleti és gyakorlati felkészülés eredménye, hogy úgy énekeljen nekünk valaki közel öt oktávnyi hangterjedelemben, mintha semmi nem lenne természetesebb. Ez a módja annak, hogy egy énekesnő magával ragadjon bárkit, akár vájt fülű, akár nem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.
Könyv

950 személy számára állítottak ki igazolást arról, hogy Arany János rokona

Nem várt fordulat az Arany-kutatásban: az egyházi anyagkönyvek vizsgálata alapján akár 2000 élő rokona is lehet a költőnek, igaz, mind oldalági.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Jazz/World hír

Elhunyt a Keresztapában is szereplő jazzénekesnő

Morgana Kinget a legtöbben Don Vito feleségeként ismerik a Keresztapában. A Grammy-jelölt jazzénekesnő 87 évesen hunyt el.
Jazz/World ajánló

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World örökség

Kitagadták az örökségből Jean-Michel Jarre-t

Filmzeneszerző édesapja mindent a negyedik feleségére hagyott, Jean-Michel Jarre és féltestvére, Stéphanie azonban nem nyugszanak bele a dologba.
Jazz/World ünnep

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.