Jazz/World

"Minden lehetséges, és épp ez a buktató"

2014.01.29. 07:09
Ajánlom
A Zeneakadémia sorozatának keretében Tálas Áron saját kvintettje élén, Hámori János trombitás vendégszereplésével ad koncertet. A decemberben Junior Prima díjat kapott, tanár szakos akadémista ekkor zongorázni fog, de nem volna meglepő, ha dobolna vagy éppen basszusgitározna.

- Hány zenekarban játszol?

- (nevet) Nem nagyon szoktam számolgatni, öt és tíz között van szinte mindig, de nem is tudom, mi számít zenekarnak. Mert hiába állandó egy formáció, ha kevés fellépésünk van. Azért sok formáció van, ahol állandó tag vagyok.

- Ilyen a Borbély Műhely, ahol tegnap zongoráztál, ahogy a MAO koncertjén is nemrég. Két nappal előtte a László Attila kvartettben doboltál, ahogy ma este, a What's Upban is. 

- Ráadásul Borbéllyal free-t játszottunk, mert Grencsó volt a vendég, most pedig a What's Uppal funkot, úgyhogy elég különböző stílusokban próbálkozom. Ez az év ilyen volt, aminek nyilván nagyon örültem, mert így kerülök be a körforgásba. Ha az ember különböző dolgokat elvállal, még ha csak egy alkalomra is szól, kialakul egy kép róla, hogy megbízható, és akkor többször is hívják.

- Hogy indult el a zenei érdeklődésed?

- Hatéves koromtól jártam zeneiskolába, három tanszakra, de ez nem jelentette, hogy ezzel akarok foglalkozni, felmenőim között nincs is aktív zenész, de otthon mindig minőségibb zenék szóltak, Billy Cobham, Manfred Mann, Supertramp. Viszont tizenhárom éves korom körül megkaptam a dobszerelést, és akkor elkezdtem nyüstölni. Egy gitáros barátommal, akivel most is játszom, naphosszat jammeltünk. Tovább akartam képezni magam, és Miskolcra mentem a jazz tanszakra. Dobra jelentkeztem, egy évvel később felvettem a jazz-zongorát is, és ott is nagyon jó tanáraim voltak: Bundzik István zongorán, Kacsenyák Gábor dobon. 2010-ben idekerültem az Akadémiára, Binder Károly kezei alá, két év után átmentem Oláh Kálmánhoz, aki azóta is a mesterem, de jártam itt is dobra körülbelül másfél évig.

- Ezen kívül a basszusgitárversenyen is helyezett lettél, nem is akármilyen mezőnyben.

- Igen, negyedik lettem, nagyon örülök, hogy sikerült, de szerintem ez arra példa, hogy a mai világban bármit meg lehet tanulni külső segítség vagy tanár nélkül. A basszusgitározást hobbiként kezdtem, és most is az. Csak internetes oktató anyagok segítségével tanultam meg annyira, amennyire. Szerintem fontos az én generációmnak, meg akik majd utánunk jönnek, hogy minden lehetséges, és pont ez a buktatója az egésznek, hogy így viszont nehéz válogatni. Ma már tényleg minden ott van előttünk.

- Ha azt mondanák, hogy csak egy hely van egy zenekarban, akkor a zongorát választanád?

- Attól függ, hogy milyen a zene és milyen a zenekar. Mindig próbáltam úgy tekinteni a zongorára is meg a dobra is, hogy lehetőleg minél több stílust elsajátítsak. Ettől függetlenül vannak olyan dolgok, amiket dobolni jobban szeretek, és vannak olyanok, amiket zongorázni. Nyilván dobon a funk áll a szívemhez a legközelebb, a groove-os lüktetés, zongorán pedig a modernebb, páratlan dolgok. Ezek dobon is érdekelnek azért valamennyire, tehát nem lehet azt mondani, hogy ezen csak ezt, azon meg azt.

- A kvintetted alakításába is belejátszott a jazz tanszéki környezet?

- A Zeneakadémia nagyon sokat segített, szerintem mindenki így van vele, itt ismeri meg az ember a leendő zenésztársait, akikkel aztán lehet, hogy évekig játszik, ez a formáció is ilyen: Pistivel, ifj. Tóth Istvánnal osztálytársak voltunk. Ő alapvetően jazzgitáros, a montreux-i versenyen is indult, de például Palya Beánál is játszik. A suliban ismertem meg Karosi Júliát, akinek a zenekarában vagyok, meg persze a tanárokat, Borbély Mihályt, akivel van szerencsém már másfél éve együtt játszani. Csízi Laci dobos is évfolyamtársam volt a Konziban, ugyanúgy, ahogy Varga Gergely, a szaxofonos is. A kvintetten kívül velük triónk is van, a Hybrid trió, amit most a Müpa Showcase-re is meghívtak.

- A kvintettel milyen repertoárt terveztek?

- Még nincs meg a végleges műsor, csak néhány szám. Tudom, hogy Pistivel például fogunk játszani egy-két mainstreamesebb számot is, amikben nagyobb szerepet kap a gitár, olyanokat, mint Joshua Redman Freedom in the Groove című lemezén lévők. Biztosan akarok a Roy Hargrove Quintettől is olyan számot, amelyben a felállás szaxofon és trombita, de gitár nélkül.  

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.
Könyv

Hallgassa meg a Grecsó Krisztián új regényében előforduló zenéket!

Az író Vera című regénye az 1980-as évek elején Szegeden játszódik, a kiadó egy lejátszási listával tette még átélhetőbbé a könyv atmoszféráját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.