Jazz/World

"Minden lehetséges, és épp ez a buktató"

2014.01.29. 07:09
Ajánlom
A Zeneakadémia sorozatának keretében Tálas Áron saját kvintettje élén, Hámori János trombitás vendégszereplésével ad koncertet. A decemberben Junior Prima díjat kapott, tanár szakos akadémista ekkor zongorázni fog, de nem volna meglepő, ha dobolna vagy éppen basszusgitározna.

- Hány zenekarban játszol?

- (nevet) Nem nagyon szoktam számolgatni, öt és tíz között van szinte mindig, de nem is tudom, mi számít zenekarnak. Mert hiába állandó egy formáció, ha kevés fellépésünk van. Azért sok formáció van, ahol állandó tag vagyok.

- Ilyen a Borbély Műhely, ahol tegnap zongoráztál, ahogy a MAO koncertjén is nemrég. Két nappal előtte a László Attila kvartettben doboltál, ahogy ma este, a What's Upban is. 

- Ráadásul Borbéllyal free-t játszottunk, mert Grencsó volt a vendég, most pedig a What's Uppal funkot, úgyhogy elég különböző stílusokban próbálkozom. Ez az év ilyen volt, aminek nyilván nagyon örültem, mert így kerülök be a körforgásba. Ha az ember különböző dolgokat elvállal, még ha csak egy alkalomra is szól, kialakul egy kép róla, hogy megbízható, és akkor többször is hívják.

- Hogy indult el a zenei érdeklődésed?

- Hatéves koromtól jártam zeneiskolába, három tanszakra, de ez nem jelentette, hogy ezzel akarok foglalkozni, felmenőim között nincs is aktív zenész, de otthon mindig minőségibb zenék szóltak, Billy Cobham, Manfred Mann, Supertramp. Viszont tizenhárom éves korom körül megkaptam a dobszerelést, és akkor elkezdtem nyüstölni. Egy gitáros barátommal, akivel most is játszom, naphosszat jammeltünk. Tovább akartam képezni magam, és Miskolcra mentem a jazz tanszakra. Dobra jelentkeztem, egy évvel később felvettem a jazz-zongorát is, és ott is nagyon jó tanáraim voltak: Bundzik István zongorán, Kacsenyák Gábor dobon. 2010-ben idekerültem az Akadémiára, Binder Károly kezei alá, két év után átmentem Oláh Kálmánhoz, aki azóta is a mesterem, de jártam itt is dobra körülbelül másfél évig.

- Ezen kívül a basszusgitárversenyen is helyezett lettél, nem is akármilyen mezőnyben.

- Igen, negyedik lettem, nagyon örülök, hogy sikerült, de szerintem ez arra példa, hogy a mai világban bármit meg lehet tanulni külső segítség vagy tanár nélkül. A basszusgitározást hobbiként kezdtem, és most is az. Csak internetes oktató anyagok segítségével tanultam meg annyira, amennyire. Szerintem fontos az én generációmnak, meg akik majd utánunk jönnek, hogy minden lehetséges, és pont ez a buktatója az egésznek, hogy így viszont nehéz válogatni. Ma már tényleg minden ott van előttünk.

- Ha azt mondanák, hogy csak egy hely van egy zenekarban, akkor a zongorát választanád?

- Attól függ, hogy milyen a zene és milyen a zenekar. Mindig próbáltam úgy tekinteni a zongorára is meg a dobra is, hogy lehetőleg minél több stílust elsajátítsak. Ettől függetlenül vannak olyan dolgok, amiket dobolni jobban szeretek, és vannak olyanok, amiket zongorázni. Nyilván dobon a funk áll a szívemhez a legközelebb, a groove-os lüktetés, zongorán pedig a modernebb, páratlan dolgok. Ezek dobon is érdekelnek azért valamennyire, tehát nem lehet azt mondani, hogy ezen csak ezt, azon meg azt.

- A kvintetted alakításába is belejátszott a jazz tanszéki környezet?

- A Zeneakadémia nagyon sokat segített, szerintem mindenki így van vele, itt ismeri meg az ember a leendő zenésztársait, akikkel aztán lehet, hogy évekig játszik, ez a formáció is ilyen: Pistivel, ifj. Tóth Istvánnal osztálytársak voltunk. Ő alapvetően jazzgitáros, a montreux-i versenyen is indult, de például Palya Beánál is játszik. A suliban ismertem meg Karosi Júliát, akinek a zenekarában vagyok, meg persze a tanárokat, Borbély Mihályt, akivel van szerencsém már másfél éve együtt játszani. Csízi Laci dobos is évfolyamtársam volt a Konziban, ugyanúgy, ahogy Varga Gergely, a szaxofonos is. A kvintetten kívül velük triónk is van, a Hybrid trió, amit most a Müpa Showcase-re is meghívtak.

- A kvintettel milyen repertoárt terveztek?

- Még nincs meg a végleges műsor, csak néhány szám. Tudom, hogy Pistivel például fogunk játszani egy-két mainstreamesebb számot is, amikben nagyobb szerepet kap a gitár, olyanokat, mint Joshua Redman Freedom in the Groove című lemezén lévők. Biztosan akarok a Roy Hargrove Quintettől is olyan számot, amelyben a felállás szaxofon és trombita, de gitár nélkül.  

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Belenézhetünk Fischer Iván utazószekrényébe

Magyarósi Csaba vlogger a Fesztiválzenekar Müpa-maratonja előtt forgatott az együttessel, még Fischer Iván utazószekrényébe is benézhetett.
Könyv

Elhunyt Tandori Dezső

80 éves korában elhunyt Tandori Dezső író, költő, műfordító, az utóbbi évtizedek irodalmának koronázatlan és különc királya.
Zenés színház

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.
Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.
Jazz/World kvíz

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Jazz/World müpa

A Nagy Emma Quintet nyerte az idei Jazz Showcase-t

Vasárnap este hatalmas örömzenéléssel zárult a tizenkettedik Jazz Showcase, a gálakoncert előtt pedig az idei tehetségbörze díjazottjait is kihirdették.
Jazz/World népzene

Lehet-e népszerű a népzene?

Kell-e nekünk ez, amit Kodály, Bartók, vagy Kallós Zoltán olyan nagy erővel kutattak és próbáltak átmenteni egy másik kor számára – számunkra?
Jazz/World magazin

A rendező, aki átélhetővé tette a jazz múltját

Ken Burns amerikai filmrendező és operatőr dokumentumfilmjei révén vált ismertté, amlyek között ott találjuk a jazzről szóló dokumentumfilm sorozatát is.