Jazz/World

"Minden lehetséges, és épp ez a buktató"

2014.01.29. 07:09
Ajánlom
A Zeneakadémia sorozatának keretében Tálas Áron saját kvintettje élén, Hámori János trombitás vendégszereplésével ad koncertet. A decemberben Junior Prima díjat kapott, tanár szakos akadémista ekkor zongorázni fog, de nem volna meglepő, ha dobolna vagy éppen basszusgitározna.

- Hány zenekarban játszol?

- (nevet) Nem nagyon szoktam számolgatni, öt és tíz között van szinte mindig, de nem is tudom, mi számít zenekarnak. Mert hiába állandó egy formáció, ha kevés fellépésünk van. Azért sok formáció van, ahol állandó tag vagyok.

- Ilyen a Borbély Műhely, ahol tegnap zongoráztál, ahogy a MAO koncertjén is nemrég. Két nappal előtte a László Attila kvartettben doboltál, ahogy ma este, a What's Upban is. 

- Ráadásul Borbéllyal free-t játszottunk, mert Grencsó volt a vendég, most pedig a What's Uppal funkot, úgyhogy elég különböző stílusokban próbálkozom. Ez az év ilyen volt, aminek nyilván nagyon örültem, mert így kerülök be a körforgásba. Ha az ember különböző dolgokat elvállal, még ha csak egy alkalomra is szól, kialakul egy kép róla, hogy megbízható, és akkor többször is hívják.

- Hogy indult el a zenei érdeklődésed?

- Hatéves koromtól jártam zeneiskolába, három tanszakra, de ez nem jelentette, hogy ezzel akarok foglalkozni, felmenőim között nincs is aktív zenész, de otthon mindig minőségibb zenék szóltak, Billy Cobham, Manfred Mann, Supertramp. Viszont tizenhárom éves korom körül megkaptam a dobszerelést, és akkor elkezdtem nyüstölni. Egy gitáros barátommal, akivel most is játszom, naphosszat jammeltünk. Tovább akartam képezni magam, és Miskolcra mentem a jazz tanszakra. Dobra jelentkeztem, egy évvel később felvettem a jazz-zongorát is, és ott is nagyon jó tanáraim voltak: Bundzik István zongorán, Kacsenyák Gábor dobon. 2010-ben idekerültem az Akadémiára, Binder Károly kezei alá, két év után átmentem Oláh Kálmánhoz, aki azóta is a mesterem, de jártam itt is dobra körülbelül másfél évig.

- Ezen kívül a basszusgitárversenyen is helyezett lettél, nem is akármilyen mezőnyben.

- Igen, negyedik lettem, nagyon örülök, hogy sikerült, de szerintem ez arra példa, hogy a mai világban bármit meg lehet tanulni külső segítség vagy tanár nélkül. A basszusgitározást hobbiként kezdtem, és most is az. Csak internetes oktató anyagok segítségével tanultam meg annyira, amennyire. Szerintem fontos az én generációmnak, meg akik majd utánunk jönnek, hogy minden lehetséges, és pont ez a buktatója az egésznek, hogy így viszont nehéz válogatni. Ma már tényleg minden ott van előttünk.

- Ha azt mondanák, hogy csak egy hely van egy zenekarban, akkor a zongorát választanád?

- Attól függ, hogy milyen a zene és milyen a zenekar. Mindig próbáltam úgy tekinteni a zongorára is meg a dobra is, hogy lehetőleg minél több stílust elsajátítsak. Ettől függetlenül vannak olyan dolgok, amiket dobolni jobban szeretek, és vannak olyanok, amiket zongorázni. Nyilván dobon a funk áll a szívemhez a legközelebb, a groove-os lüktetés, zongorán pedig a modernebb, páratlan dolgok. Ezek dobon is érdekelnek azért valamennyire, tehát nem lehet azt mondani, hogy ezen csak ezt, azon meg azt.

- A kvintetted alakításába is belejátszott a jazz tanszéki környezet?

- A Zeneakadémia nagyon sokat segített, szerintem mindenki így van vele, itt ismeri meg az ember a leendő zenésztársait, akikkel aztán lehet, hogy évekig játszik, ez a formáció is ilyen: Pistivel, ifj. Tóth Istvánnal osztálytársak voltunk. Ő alapvetően jazzgitáros, a montreux-i versenyen is indult, de például Palya Beánál is játszik. A suliban ismertem meg Karosi Júliát, akinek a zenekarában vagyok, meg persze a tanárokat, Borbély Mihályt, akivel van szerencsém már másfél éve együtt játszani. Csízi Laci dobos is évfolyamtársam volt a Konziban, ugyanúgy, ahogy Varga Gergely, a szaxofonos is. A kvintetten kívül velük triónk is van, a Hybrid trió, amit most a Müpa Showcase-re is meghívtak.

- A kvintettel milyen repertoárt terveztek?

- Még nincs meg a végleges műsor, csak néhány szám. Tudom, hogy Pistivel például fogunk játszani egy-két mainstreamesebb számot is, amikben nagyobb szerepet kap a gitár, olyanokat, mint Joshua Redman Freedom in the Groove című lemezén lévők. Biztosan akarok a Roy Hargrove Quintettől is olyan számot, amelyben a felállás szaxofon és trombita, de gitár nélkül.  

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.