Jazz/World

„Minden modoroskodó hülyesége ellenére is mond valamit a jelennek” – Szűcs Krisztián a Dél-Amerikáról

Dalok nyomában
2023.08.01. 14:55
Ajánlom
A Heaven Street Seven egykori frontembere saját bevallása szerint egy óráig röhögött saját magán, miután megírta az együttes egyik legnagyobb slágerét. Szerelmi bánatról, összetört szívről szó sem volt. Miért vetődhet fel mégis a betiltás gondolata? A Fidelio Dalok nyomában című sorozatában népszerű slágerek keletkezését kutatjuk. Ezúttal Szűcs Krisztiánt kérdeztük a Dél-Amerika című számról.

„Menten fegyverhez nyúlok, ha meghallom a kultúra szót” – dúdolgatom magamban ártatlanul immár több mint húsz éve a Heaven Street Seven Dél-Amerikáját, mígnem egy nap, miután jobban belegondolok, rádöbbenek, hogy ezeket a szavakat mintha valahol máshol is hallottam volna már. És rövidesen villámcsapásként hasít belém a döbbenet: hiszen ez a sor csaknem teljesen megegyezik egy Hermann Göringnek tulajdonított idézettel. És lám, milyen az ember, rövidesen tovább is gondolom a szöveget, egy barátommal megosztom a felfedezésem, ő pedig rögtön meg is fejti: a nácik a háború elvesztése után Argentínába, vagyis Dél-Amerikába menekültek.

Badarság? Nyilvánvalóan.

De ha az ember olyan szerencsés, hogy újságíróként dolgozik, minden következmény nélkül megteheti, hogy felkeresi a művészt, hogy megkérdezze, egészen pontosan hogyan is születtek ezek a sorok. Nem volt hát kérdés, hogy a Dalok nyomában új epizódjában Szűcs Krisztiánt, a 2015-ben feloszlott zenekar frontemberét keresem fel.

„Menten fegyverhez nyúlok, ha meghallom a kultúra szót
Az a nő, aki kikészített oly kulturált vót
Még azt sem várta meg, hogy a pláccról kimenjek
És máris szembejött valami ficsúr”

Az énekes el is mondja hamar, hogy a legjobban őt döbbentette meg ez az egybeesés, amikor évekkel a Dél-Amerika megjelenése után szintén egy újságíró barátja hívta fel rá a figyelmét. „Sajnos vagy nem sajnos, de a szövegírásban az is benne van, hogy az ember néha nem tudja, honnan jönnek bizonyos szavak, mondatok. Valószínűleg valahol hallhattam ezt a szöveget, de amikor beleírtam a dalba, fogalmam sem volt, honnan jött. Azt sem tudtam, hogy én találtam-e ki vagy parafrázis, és nem is foglalkoztam ezzel, csak úgy éreztem, hogy ez passzol a szövegbe.” Hozzáteszi, hogy egyébként az eredeti idézet („Ha meghallom a kultúra szót, a pisztolyomért nyúlok”) valójában nem Göringtől származik, hanem egy harmincas évekbeli náci propaganda-színdarabban hangzott el.

Szűcs utólag úgy gondolja, a karikatúraszerű, faképnél hagyott szerelemes kisebbségrendűségi érzését és kispolgári frusztrációját valahol mégiscsak érvényesen érzékelteti ez a kultúrás kitétel, amire a náci propaganda jó pszichológiai érzékkel épített. Szerinte ugyanis a kifelé mutogató bűnbakkeresés és a mérgező általánosítás, amin a gyilkos ideológia tenyészett, sajnos ma is létező sötét foltjai az emberi pszichének.

Azért remélem, hogy az űberhiperkorrektség világában nem lesz betiltva a Dél-Amerika emiatt, így huszonegy év után

– jegyzi meg mosolyogva.

„Micsoda szörnyű vircsaft, ezt mondják majd, a família
Meg úgy megvigasztal, hogy ugrom a Dunába”

Ahogy Szűcs is utalt rá, a Dél-Amerikában megszólaló „szerencsétlen flótás” folyamatos szerelmi csalódásai, a szűk környezetének szűnni nem akaró sajnálkozása miatt szenved. Azt azonban leszögezi: a dal születésekor egészen biztosan nem volt szerelmi bánata, épp ellenkezőleg.

Sose higgy egy szövegírónak, bármikor hazudhat, csúsztathat

– mondja, szavai pedig rögtön eszembe juttatják Cseh Tamás és Bereményi Géza egy kevésbé ismert számát, amelyben már ők is figyelmeztettek.

Az énekes elmondása szerint a Dél-Amerika zenéjének a gyökere még gimnazistakorára nyúlik vissza, akkoriban a nagymamájától kapott, mint mondja, végérvényesen felhangolhatatlan Lauberger & Gloss zongorán „köszörülgette az ujjait”. Miután az intézményes zenetanulást elsősorban a szolfézstanárnője miatt otthagyta, évekig rá sem nézett a zongorára, de amikor a gimnáziumba betört a Beatlemánia, rájött, hogy néhány dalt el tudna játszani.

„Nagyjából autodidakta módon kezdtem felfedezni a harmóniameneteket, vagy éppen azt, hogy a gitárkottából hogyan ültessem át zongorára a kedvenceimet. Hamarosan aztán persze elkezdtem saját dalokat is írni, amelyek először kísértetiesen emlékeztettek a Beatles, a Police, a Cure vagy éppen Modern Talking számaira, félhalandzsa szövegekkel. Nem voltam finnyás.” Egy idő után azonban már olyan számai is születtek, amelyek önmagukban is megállták a helyüket, kétkazettás Sanyo magnójával pedig rengeteg ilyen kísérletezését megörökítette. Tizenöt évvel később így talált rá a Dél-Amerika vázára, amit szerinte feltehetően a Beatles When I’m Sixty-Four című száma, illetve a kuplés-sanzonos világ ihletett.

„Micsoda fess udvarló, önnek való épp e legény
Ezt mondták régen róla, de ma szegény
Szerencsétlen flótás
Elvették az nótás kedvét”

„Értelmes szövege akkor még nem volt. Gyakori téves feltételezés az, hogy egy szövegíró vagy egy költő közvetlenül a saját életét képezi le a szövegben. Persze, ez is gyakran előfordul, de itt inkább egy általánosan ismert érzéshalmazt próbáltam személyessé tenni, és viccesen megfogalmazni. Közben a jóég tudja, honnan, eszembe jutott ez a Dél-Amerika-koncepció, úgyhogy a refrén már rögtön kész is volt. Már »csak« azt kellett kitalálni, hogy mi vezet el a refrénhez, meg miről is szól a dal, azon kívül, hogy egy ilyen kislánnyal csupa derű a világ” – idézi fel. Mint mondja, kissé szarkasztikus személyisége soha nem engedte volna, hogy egy csavarok és idézőjelek nélküli „happy” szöveget írjon, ezért egy groteszk méretűre növesztett, már-már kafkaian disztópikus, szerencsétlen szerelmi frusztráció és a habos refrén ellentétére építette fel a dalt. „Ez így utólag elég tudományosan hangzik, de valójában arról volt szó, hogy meglehetősen másnaposan körülbelül tíz perc alatt megírtam a két versszakot” – meséli, hozzátéve, mindezt megkoronázta a kedvenc részével:

Brutális majális, megbánja a halál is, rendet rakok, akárki hozzám szól, én nemtom, mi lesz.

És mi történt ezután? Bevallása szerint egy órán keresztül röhögött azon, „mekkora baromság” az egész. Közben azonban mégis úgy érezte, működni fog, még ha arra nem is számított, hogy az együttes két főslágere közül az egyik lesz. Arra pedig végképp nem, hogy nemcsak a rádiókban, hanem a lakodalmakban is játszani fogják lagzizenekarok.

szucs-sajto-labda-IMG_0748-140914.jpg

Szűcs Krisztián (Fotó/Forrás: Yettermann)

Arra a kérdésre, hogy miért lehet ez az egyik legnépszerűbb számuk, azt mondja, ennek bizonyára több oka is van, ebből az egyik legfontosabb, hogy semmilyen szándék, terv vagy koncepció nem volt mögötte, mintegy magától, egy ihletett, spontán pillanatban állt össze. Ennek szerinte az sem mond ellent, hogy a dallam már évekkel korábban megvolt, hiszen

az a pillanat egy dal igazi születése, amikor már nemcsak a lehetőséget látod egy zenében vagy egy szövegben, hanem érzed, hogy a kettő együtt innentől szerves egységként él, és ezt a hallgató is öntudatlanul érzi.

Szűcs szerint fontos az is, hogy a számnak van egyfajta novelty-song jellege, illetve a kétezres évek elején egzotikusnak számíthatott egy teljesen időszerűtlen, divatjamúlt, elfelejtett kuplé stílusú dal, aminek a szövege mégis, minden „modoroskodó hülyesége” ellenére is mond valamit a jelennek. A sikerhez pedig nem utolsósorban egyértelműen hozzájárul a Gróf Balázs által készített remek klip is. „Ez a Balázsnak azóta védjegyévé vált parodisztikus rajzfilmjelleg nagyon passzolt a dalhoz, amiben megjelentek a zenekari tagok is. Hónapokig röhögtünk egymáson” – meséli.

Amikor Szűcsöt arról kérdezem, általában hogyan születnek a számai, elmondja, ahogy semmilyen alkotói folyamatra, úgy a dal- és szövegírásra sem létezik garantált recept. „Sőt, még a legegyszerűbbnek tűnő emberi tevékenységekre sem. Egy zsíroskenyeret vagy egy csésze teát is el lehet rontani, ha elég hülye hozzá az ember, nemhogy ennél összetettebb dolgokat” – jegyzi meg.

Azért elárulja, az ő esetében túlnyomó részben először a zene születik meg valamiféle angol halandzsaszöveggel, de előfordul időnként az is, hogy meglévő dalvázlatokat ugyancsak már megírt szövegekkel próbál összeboronálni. „Egyetlen ökölszabályom az, hogy ha nem érzem egy megszületett szöveges dal demójáról több napon keresztül azt, hogy ez a legjobb szám, amit valaha írtak, akkor azt rajtam kívül senki nem fogja hallani. Ez az én saját bejáratú minőségbiztosításom.

A tűrhetőben, a tölteléktartalomban egyáltalán nem hiszek.

Persze, ettől még nem fog mindenkinek tetszeni” – vallja az énekes.

Fejléckép: Szűcs Krisztián (Fotó/Forrás: Yettermann)

Bornai Tibor a Balatoni nyárról: Az igazi líra a hétköznapok apró rezdüléseiben bújik meg

Kapcsolódó

Bornai Tibor a Balatoni nyárról: Az igazi líra a hétköznapok apró rezdüléseiben bújik meg

A KFT együttes énekes-billentyűsét a Fidelio új, Dalok nyomában című sorozata kapcsán kérdeztük a zenekar legendás, Balatoni nyár című slágeréről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Október 21-én búcsúztatják Novák Tatát

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfusról nyilvános búcsún emlékezhetnek meg tisztelői, az Erkel Színházban rendezett megemlékezésen.
Könyv

Per Petterson: Tizennyolc évesen azt gondoltam, ha nem válok íróvá, boldogtalan ember leszek

Per Petterson a PesText vendégeként érkezett Budapestre szeptember végén, a programsorozat előtt beszélgettünk vele írói indulásáról, gyermekkoráról, valóság és emlékezet furcsa viszonyáról, valamint az önmagukat megíró regényekről.
Plusz

Grecsó Krisztián tart rendhagyó tárlatvezetést a Közlekedési Múzeum kiállításán

A Magyar Műszaki és Közlekedési és Múzeum Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben címmel nyitotta meg idén szokásos éves időszaki kiállítását. Október 16-án az ismert író a tárlat ihlette szövegeivel kalauzolja végig a látogatókat.
Klasszikus

Találkozások – zeneszerző-kapcsolódásokra fókuszál az Orosz Zenei Fesztivál

Hatodik alkalommal rendezik meg három városban az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. A program idén a Találkozások témakörére épül, a fesztivált végigkísérők abba tekinthetnek be, hogyan hatottak egymásra a művészek.
Vizuál

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Távozik Csík János a Csík Zenekarból

Az együttes október 10-én kiadott közleménye alapján a zenekar alapító-névadója harminchat év után válik meg tőlük. Utódjaként Gál Tibor prímás-énekes követi, aki már lépett fel a muzsikusokkal.
Jazz/World magazin

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Jazz/World magazin

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Jazz/World ajánló

A magyar és a nemzetközi jazzélet kiválóságai lepik el Bukarestet

Világsztárok, magyar jazzdinasztiák képviselői, a magyar jazzoktatás kiválóságai és feltörekvő fiatal tehetségek lépnek a román főváros közönsége elé október 7. és 11. között a 6. Bukaresti Magyar Jazznapokon.
Jazz/World gyász

Elhunyt Kris Kristofferson countryénekes

A Grammy-díjas countryzenész nyolcvannyolc éves volt, halálhíréről családja számolt be a közösségi médiában. A művészről Barbra Streisand is megemlékezett, akivel az 1976-os Csillag születik című filmben játszottak együtt.