Jazz/World

Minden zene világzene

2008.04.26. 00:00
Ajánlom
A világ egyik vezető jazzdobosa, a 65 éves Jack DeJohnette május 2-án, a Művészetek Palotájában rendezett Jazztavasz 2008 fesztiválon, Oláh Kálmán szerzői estjén vendégeskedik.

Jack DeJohnette (fotó: Tim Geary)

DeJohnette kulcsfontosságú szerepet játszik mind a koncert első részében, Oláh Concerto for Symphony Orchestra and Jazz Band című darabjának előadásában, mind a második részben, ahol Gerard Presencer trombitással és honfitársával, Ron McClure bőgőssel kvartettben lesz hallható. E jelentős eseményt megelőzően, otthonában beszélgettünk a dobos fenoménnel.

Fidelio: Igen sikeresen indult a karrierje, hiszen John Coltrane már egészen fiatalon meghívta Önt a zenekarába. Ekkor már érezte, milyen tehetséggel lett megáldva, vagy csak később tudatosult ez Önben?

Jack DeJohnette: Mielőtt John elhívott volna a zenekarába, addigra már elég ismert voltam New Yorkban. Akkoriban, a hatvanas évek elején a Charles Lloyd Quartet tagjaként dolgoztam. Igen, azt kell mondjam, már volt fogalmam a képességeimről. Egyébként már korábban, Chicagóban játszottam Coltrane-nel, amikor egy alkalommal Elvin Jonest helyettesítettem. Nagy megtiszteltetés volt számomra a tenorszaxofon, illetve az improvizatív zene egyik legnagyobb mesterével játszani.

F: A nemzetközi jazzélet akkoriban figyelt fel Önre, amikor az említett Charles Lloyd zenekarral eljutottak az Államokon túlra. Milyen tapasztalatokat szerzett ebben a formációban muzsikusként és emberként?

JDJ: A legfontosabb élmény, ami ebben, a fusion jazz egyik előfutárának tekinthető zenekarában ért, az a tagok közti egyedülálló kohézió volt. Olyan rendkívüli zenészegyéniségekkel játszhattam ekkor együtt, mint későbbi partnereim, Keith Jarrett vagy Ron McClure. Keith-szel idestova negyven éve játszom együtt.

F: Erre magam is szerettem volna kitérni. Mi hajtja Önt, hogy ilyen hosszú ideje megmaradt a Jarrett Trio dobosának? Mi tartja máig életben az érdeklődését?

JDJ: Keithszel és Gary Peacockkal együtt játszani kihívás és öröm, mind a mai napig. Mindnyájan úgy gondoljuk, hogy mihelyt megszűnne izgalmasnak lenni ez az együttműködés, azonnal abbahagynánk. De nem ez történik, hanem ahogy öregszünk, egyre több élvezetet ad nekünk a közös játék.

F: Hogyan világítaná ezt meg egy kívülálló számára, aki azt gondolná, hogy javarészt örökzöld kompozíciókat interpretálni egy trió számára nem rejt éppen végtelen lehetőségeket magában.

JDJ: Először is nem csupán sztenderdeket játszunk, hanem szabad improvizációkat is. A standardeket viszont minden esetben csak egyfajta kiindulási pontként, ugródeszkaként használjuk, s mindig újabb és újabb, spontán formálódó darabokká alakítjuk őket. Egyetlen számot sem játszunk kétszer ugyanúgy. Másrészt évente összesen két-három alkalommal adunk koncertet, így mindig megmarad a közös játék varázsa.

F: Ön nem csak műveli, oktatja is a jazzt. Megjelent több dobiskolája videón, néhány éve pedig a Magyar Rádió által rendezett Kovács Gyula Jazzdob Tehetségkutató Verseny zsűrijének díszelnöki szerepét is elvállalta. Milyen általános benyomásokat szerzett a magyar jazzmuzsikusokról, mielőtt elfogadta ezt a felkérést?

JDJ: Korábban Pat Metheny-től hallottam, milyen óriási tehetségű zenészek vannak a magyarok közt. A zongoristák közül említette Szakcsi Lakatos Bélát, az ő fiait, valamint Oláh Kálmánt. Azt is mondta, hogy a magyar szaxofonosok, bőgősök és dobosok is kiválóak. És bizony igaza volt.

F: A fiatal dobosok közül az Ön számára is kitűnt Pecek Lakatos András, a verseny későbbi győztese.

JDJ: Kiemelkedően tehetségesnek találtam Andrást. Meglepett, hogy hozzám mennyire hasonlóan játszik, ami megtisztelő volt számomra. Egyszersmind fontosnak tartanám, hogy törekedjen idővel megtalálni a saját stílusát, melynek csíráit már akkor is fel lehetett fedezni játékában.

F: Tavaly jelent meg kitűnő zongoristánk, Oláh Kálmán Always című albuma, melyen Ön és Ron McClure bőgős kísérik. E lemez anyagából is válogatnak majd május 2-án, a Művészetek Palotája-beli fellépésükön. Melyek voltak az Ön számára a lemezfelvétel legemlékezetesebb pillanatai?

JDJ: Mind az volt! Nagyon élveztem a közös munkát Kálmánnal! Örültem annak is, hogy ismét együtt játszhattam régi barátommal, Ronnal. Kálmánnal sem ekkor dolgoztam először, hisz a Szakcsi Generationnel készített lemezünkön már megismertem kivételes kvalitásait mind muzsikusként, mind zeneszerzőként - nagyzenekari műve, a Concerto for Symphony Orchestra and Jazz Band, melyet Budapesten is eljátszunk majd, nagyszerű példa erre. Lenyűgöző a billentése, a dallam- és harmóniaalkotó készsége, óriási szívvel, lendülettel és elképesztően autentikus módon játszik jazzt. Mindezeken túl emberileg is kitűnően megértettük egymást. Tudom, hogy keményen küzd azért, hogy Magyarországon kívül is elismertesse művészetét. Remélem, mind több sikert ér majd el!

F: Ha az ember végigtekint az Ön pályáján, megállapíthatja, hogy bármilyen irányba is indult el, bármilyen zenei kísérlettel próbálkozott - legyen az avantgárd, bebop, fusion, big band jazz vagy kamarajazz -, az mindig gyümölcsözőnek mutatkozott, mintha előre érezte volna, hogy a választott ösvény helyes. Ez tudatos tervezés eredménye, vagy intuitív módon talált rá mindig az Ön számára jó útra? Mi a titka?

JDJ: Nincs más "titkom" csak a zenei közeg, amelyben felnőttem. Mindig úgy közelítettem a zenéhez, mint egyfajta egységes nyelvhez, amelyet nem lehet kategóriákra, stílusokra osztani. Nincs más felosztási mód, mint a jó és a kevésbé jó zenék halmaza. Számomra minden zene világzene, én ezt az útravalót kaptam.

(2008. május 2. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Oláh Kálmán szerzői estje; km.: Oláh Kálmán (zongora), Gerard Presencer (trombita, szárnykürt), Ron McClure (bőgő), Jack DeJohnette (dob), Miskolci Szimfonikus Zenekar; vez.: Kovács László)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Martha Argerich és Misa Majszkij a Zeneakadémián ad koncertet

A Cziffra György-emlékév egyik záróeseményeként Martha Argerich zongoraművész és Misa Majszkij csellóművész ad kamaraestet január 28-án a Zeneakadémián.
Klasszikus

Közösen megélt pillanatok a Müpa karácsonyi kisfilmjében – VIDEÓ

Idén is ünnepi videóval kedveskedik nézőinek a Müpa, ezzel mondva köszönetet a közönségnek a figyelemért és szeretetért. A kisfilmből kiderül, mennyire fontosak a meghitt pillanatok és közösen megélt élmények.
Plusz

Színpompás advent – Mit jelentenek a koszorú színei?

Bár a gyertyaláng ősidők óta a világ világosságának a szimbóluma, és az örökzöld koszorúk már a pogány korban is a fény és a tavasz iránti vágyakozást szimbolizálták, a kereszténység elterjedésével a fenyőgallyakból fonott adventi koszorúk vallásos jelentőséget kaptak.
Klasszikus

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.
Plusz

Sztárénekes és magyarországi bemutató a 2022-es Bartók Tavasz műsorán

Áprilisban immár másodjára rendezik meg a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programsorozatát, melynek huszonnégy izgalmas programját már a nagyközönség elé tárták.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Biblia Show a Zsidó Művészeti Napokon

Bibliai témájú történetekre, értékekre épülő pop-sanzonokból készít estet Kováts Kriszta színművész-énekesnő, a dalok zeneszerzője Wolf Péter, szövegírója Fábri Péter író lesz.
Jazz/World ajánló

Bacsó Kristóf és David Dorůžka közreműködésével folytatódik a MAO jazz sorozata

Folytatódik a Modern Art Orchestra "Art of Virus" elnevezésű zenei projektje. A nagyzenekarra hangszerelt, friss kortárs és jazz kompozíciók december 12-én este a Budapest Music Centerben hallhatók, a MAO 2021/22-es évadban zajló koncertsorozatának részeként.
Jazz/World ajánló

25 év után újra színpadon a Sziámi együttes

Müller Péter Sziámi egykori zenekara az 1991 és 1997 közötti felállásban a zenész december 4-i koncertjén tér vissza.
Jazz/World hír

Növények „zenélnek” két budai villamosmegállóban

Egy klímaváltozás elleni kampány részeként különleges installációt telepítettek két budai villamosmegállóba, ahol – szonifikációs technológia segítségével – növények biorezgéseiből generált zene szól.  
Jazz/World ajánló

A Showtime Budapest adventi ajánlatai

Falusi Mariann 2022. május 7-én Darabjaim címmel ad koncertet a Budapest Kongresszusi Központban, a Dead Can Dance pedig „Europa – 2022” turnéjukon látogat el Budapestre, a Papp László Arénába 2022. május 8-án.