Jazz/World

Mindhalálig zene

2009.09.10. 11:22
Ajánlom
Magyarország leghosszabb ideje működő és legismertebb nem fővárosi dixieland együttese, a Molnár Dixieland Band amatőr zenészekből alakult, ám olyan világhírű művészekkel dolgoztak együtt, mint Fatty George, Eddy Davis, Tony Scott, Joe Muranyi, John Mortimer vagy Ian Wheeler. Molnár Gyulával, az együttes alapítójával a New Orleans Swing 2009 sorozatban megrendezett jubileumi koncert után beszélgettünk.

Fidelio: Mesélne egy kicsit a kezdetekről? Hogyan került közeli kapcsolatba a zenével?

Molnár Gyula: Tíz éves koromban - ekkoriban furulyáztam - az énektanár szólt a szüleimnek, hogy tehetséges vagyok, és érdemes lenne valamilyen komolyabb hangszeren taníttatniuk. Egy május elsejei rendezvényen meghallottam egy csodálatos hangszert. Apámat odavonszoltam a színpadhoz, és megkérdeztem tőle, mi az. Így válaszolt: „Az a klarinét." Mire én: „Olyanon akarok játszani!" Így aztán nemsokára apám vett egy régi, rossz állapotú hangszert, és ezen kezdtem el klarinétozni. A zeneiskolában, majd a szakiskolában Deák József volt a tanárom. Aztán 1958 tájékán az egyik helyi zenekar szaxofonosa elment katonának, és a helyére engem hívtak játszani. Ez nagyon fontos volt az életemben, mert a tagok 5-10 évvel idősebbek voltak nálam, és a hattagú banda sok dixielandet is játszott. Megjegyezném, hogy ebben az időben még nem létezett a beat zene. Amikor aztán divatba jött a hatvanas évek elején, megéreztem, hogy át kellene menteni a dixieland hagyományait, mert esetleg elveszhet az új műfaj árnyékában. Így indult el a zenekar Szegedi Dixieland néven, majd később a ma már szekszárdi, de akkor még szegedi zongorista, Hulin István ragasztotta ránk a Molnár Dixieland nevet. Mindenhol játszottunk, vizes pincékben is, ingyen; csak mert tartotta bennünk a lelket a minden évben megrendezett salgótarjáni országos találkozó, melyen 1966-71 között vettünk részt, és egyszer ezüst, kétszer pedig aranydiplomát kaptunk.

F: Kik fordultak meg tagokként a zenekarban?

MGy: Az elmúlt negyvenöt év alatt úgy 40-50 zenész működött közre nálunk. Voltak köztük profik, könnyűzenészek  és klasszikus zenészek is. A harsonás Mucsi Árpád tartott ki legtovább, ő nemrégiben hagyta el az együttest. A zenekar egyik legmeghatározóbb egyénisége Garay Márta zongorista-énekes, aki 1971 óta tag.

F: A megalakulása óta eltelt időben vendégművészek sokasága lépett fel a zenekarral. Volt olyasvalaki, aki nagyon közel áll a szívéhez?

MGy: Mindenki közel áll, de talán a legérdekesebb emlékem Ian Wheeler angol klarinétoshoz fűződik. 1962-ben megjelent itthon egy Chris Barber dixie lemez, amelyen nem voltak feltüntetve a közreműködők. A klarinétos olyan jó volt, hogy szinte minden szólóját megtanultam. Csak évekkel később, a hatvanas évek vége felé ismertem meg Ian Wheeler nevét Dr. Gallé Lászlótól, a korai jazz-zenék nagy kedvelőjétől és szakértőjétől. Aztán amikor a Dóm Dixie Gálára (amit 1998-ban Molnár Gyuláék indítottak el Szegeden - a szerk.) meghívott Mr. Acker Bilk lemondta a felkérést, Ian Wheelert ajánlották helyette. Elfogadtuk, és igazán kellemes érzés volt egy olyan emberrel együtt játszani, akin felnőttem... A koncert után az  1962-es feketelemez CD-másolatát ajándékoztuk Wheelernek, aki nagyon örült, mert emlékezett rá, de nem tudta, van-e belőle példánya.

F: Legendás a hangszer amin játszik. Elmesélné, hogyan jutott hozzá Tony Scott egykori klarinétjához?

MGy: Volt egy Selmer klarinétom, amit nagyon szerettem. Mindenhol azzal játszottam. Ám egyik budapesti fellépésünk alkalmával, a koncert utáni utcai pakoláskor egyszerűen ellopták. Nagyon nagy baj volt, hiszen nem volt másik hangszerem. Elég gyorsan elterjedt a lopás híre, de nem lett meg. Viszont a Magyar Rádió akkori jazz-szerkesztője, Kiss Imre felhívott, és elmondta, hogy amikor Tony Scott Magyarországon járt, vett itt egy új Selmer klarinétot. De félt, hogy a vámon baj lesz, ezért régi hangszerét itt hagyta. Ezt a hangszert kaptam meg Kiss Imrétől. Nagyon ijesztő látvány volt: az embléma ki volt kaparva, az ujjtartó pedig egy szeg volt! Majdnem két évbe telt, mire használható lett a hangszer. Szinte hihetetlen, hogy Scott ezzel a ronccsal készítette a lemezeit. Azóta is ezt a hangszert használom, és nagyon a szívemhez nőtt.

F: Van-e olyan felvétel, amelyet sosem hagyna ki, ha például egy rádióműsorban kellene bemutatnia a Molnár Dixieland Bandot?

MGy: Több is van ilyen. Klarinétos felvételeim közül az It's Wonderful, a Creole Jazz és a Petite Fleure. A zenekar pedig úgy érzem, nagyon jól játsza feldolgozásunkban a Royal Garden Bluest és a Tiger Raget. Csak mi játsszuk sajátos felfogásban Oscar Peterson számát, a Hymn of Freedomot.

F: Túl vannak a jubileumi koncerten. Tervez változást a jövőben?

MGy: Nem. Nagy segítség számunkra Arató Sándor menedzser segítő keze. Jelenleg a zenekar mind barátilag, mind zeneileg kiforrott, összeérett és jó hangulatú. Szerencsére az egészségünk is jól szolgál! Újabb CD-ket és koncerteteket tervezünk, szeretnénk új meg új közönségnek bemutatni a zenekart, és népszerűbbé tenni a műfajt. Mindhalálig zene - mondhatnám.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Tánc

Balett készül Jacqueline du Pré életéről

A Royal Ballet következő évadának egyik fénypontja a fantasztikus csellista életéről szóló balett, amit Cathy Marston koreografál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Ha beburkolózom a zenébe, sosem vagyok egyedül”

Winand Gábor About me című új szólólemezén bemutatja mindazt, ami ő maga: énekes, zongorista, fuvolista és szerelmes ember, amennyiben társa, Elsa Valle is helyet kapott a lemezen.
Jazz/World hír

Halmos Béla-díjakat kaptak a legkiválóbb népzenészek

A Táncház Napján, május 11-én adták át az elismeréseket: a Halmos Béla vándordíjat Csonka Ferenc vajdasági prímás kapta, a Halmos Béla emlékérmet Havasréti Pálnak, a Téka együttes bőgősének ítélte oda a kuratórium.
Jazz/World kult50

TársasJáték - Fekete Kovács Kornél és Molnár Áron noÁr a Kult50-ben

Humorról, játékosságról, a közösség felhajtó erejéről és persze a jazz-ről beszélget Fekete Kovács Kornél, a Modern Art Ochestra vezetője és Molnár Áron noÁr a Kult50 kamerái előtt.
Jazz/World ajánló

Tom Waits állandó gitárosa koncertezik Budapesten

Marc Ribot, az introvertált irónia mestere, aki az extremitás felfedezésére is vállalkozik, és nem riad vissza attól, hogy a szépség mellé a csúfat is odaállítsa, május 17-én ad koncertet a BMC-ben.
Jazz/World magazin

Gyönyörű zene született Frida Kahlo ihletésére

Melissa Aldana, az egyik legismertebb női szaxofonos Frida Kahlo és a latin művészek előtt tiszteleg új, május 24-én megjelenő lemezével, amelynek első száma már hallható cikkünkben.