Jazz/World

„Mindig is zavart, ha csodagyerekként álltak hozzám”

2017.02.02. 09:26
Ajánlom
Aki most ismeri meg Hodek Dávidot, a 19 éves dobost, az egy olyan zenészt lát, aki óriási energiával, játékkeddvel és technikai tudással van jelen a zene minden pillanatában. Dávid ugyanezt csinálta már négyévesen is, amikor először közönség előtt dobolt. Tizenegy éves korától saját kvartettjével koncertezett, egy ideje pedig már a nemzetközi színtéren bontogatja szárnyait. Február 3-án a Müpában két amerikai muzsikustársával játszik.

- Tizenegy évesen azt nyilatkoztad, hogy „ahhoz, hogy valakiből jó zenész legyen, csak 10 százalék tehetség kell, a többi 90 százalék munka”. Hogy jutottál erre a gondolatra ilyen fiatalon?

- Kiskoromtól fogva sok jó emberrel és zenésszel voltam körülvéve, és soha senki nem engedte, hogy átessek a ló túloldalára. Mert könnyű abból cirkuszt csinálni, hogy egy gyerek a korához képest jól tud zenélni. Apukám is nagyon okosan vezette ezeket a dolgokat. Vagy jó példa erre Jávori Vili bácsi, akihez a Kőbányai Zenei Stúdióba jártam dobolni 5 éves koromtól: többször bekopogtak az óránkra a tévéből, hogy szeretnének riportot csinálni, de ő elküldte őket azzal, hogy ráérünk még arra.

Kolléga Úr, játsszon egy kettő-négyet a barátunknak!”

– mondta. Akkor kicsit doboltam nekik és ennyi (nevet). Azután ahogy nőttem, már láttam, hogy vannak nagyon tehetséges emberek, akik nem viszik semmire, vagy boldogtalanok, mert nem elég szorgalmasak. Úgyhogy tizenegy éves koromra már rájöttem, hogy dolgozni is kell a sikerért.

Hodek Dávid

Hodek Dávid (Fotó/Forrás: Marek Janicek)

- Sokan a „csodagyerekek” közül rosszul élik meg a felnőtté válást, azt, hogy már „csak” tehetséges felnőttek. Benned ez hogy zajlott?

- Engem mindig is zavart, ha csodagyerekként álltak hozzám. Persze értettem, hogy egy kívülálló miért gondolja ezt, de ahogy visszaemlékszem, akkoriban húsz emberből tizenkilenc mondta azt nekem, hogy „jaj, de aranyos vagy”, és mondjuk egy valaki tette hozzá, hogy „milyen jól dobolsz”.

Én annak örültem a legjobban, ha csak azt jegyezték meg, hogy jól dobolok.

Már alig bírtam kivárni, hogy felnőjek és eljöjjön az a pillanat, amikor már nem azt nézik, hogy hány éves vagyok. De azok, akikkel mostanáig muzsikálok, már akkor sem kisgyerekként tekintettek rám.

- Most valami hasonló történhet a hét éves öcséddel, aki basszusgitározik, és szintén nem tehetségtelen... 

- Hát igen, az öcsém viszonylag belejött... (nevet) Sokkal jobb ritmusérzéke van, mint nekem volt annyi idősen. Igaz, én hét évesen már zenekarral játszottam, de nekem könnyebb dolgom volt, mert én doboltam, basszusgitározni kis ujjakkal kicsit problémásabb. De neki háromévesen már olyan ritmusérzéke és time-ja volt, hogy amikor zenészek jöttek hozzánk, nem hitték el, hogy ilyen létezik. A legkisebb öcsém pedig, aki még csak 7 hónapos, bele van őrülve egy zongorista-énekesbe. Akármikor bekapcsolom ezt a zenét, odajön a tévé elé és nézi. Van neki egy kis játékzongorája, azzal szeret játszani. De ez még nem jelenti azt, hogy ő zongorista lesz, ettől még lehet ács is, vagy bármi. Sőt, lehet, hogy a középső testvérem, Áron sem lesz zenész, de az biztos, hogy nagyon tehetséges.

- Visszatérve rád: ha jól tudom, az amerikai továbbtanulás lehetősége is felmerült.

- Igen, a nemrég elhunyt Fodor Péter barátommal, mentorommal voltam kint az USA-ban kétszer. Akkor több iskolában körülnéztünk, jó ismeretségeket szereztünk, de igazából a legtöbb kinti zenész lebeszélt arról, hogy beiratkozzak egy ottani suliba. Az az igazság, hogy manapság az emberek kilencvenkilenc százaléka azt hiszi, hogy ha elvégez egy olyan drága és jó nevű iskolát, mint a Juilliards, akkor már mindent tud.

Csak az a helyzet, hogy jazzt nem tanítanak meg játszani sehol. Azt csak magadtól tanulhatod meg, úgy, hogy sokat muzsikálsz.

A 72 éves George Cabels például, aki a lemezemen is játszik, azt mondta, hogy ha New York-ban jársz iskolába, akkor sem az ottani oktatás a lényeg, hanem, hogy az az iskola New York-ban van... És ha valakivel találkozni akarsz, akkor az iskola nélkül is sikerül. Mindenesetre megkaptam az O-1-es vízumot, ami a legjobb vízum, amit egy művész kaphat, szóval mehetek „művészkedni”.

Hodek Dávid

Hodek Dávid (Fotó/Forrás: Marek Janicek)

- A Zildjian cintányérmárka nemzetközi arca, endorsere vagy. Azt is írod a honlapodon, hogy a cintányér hangzása a legfontosabb egy dobos számára. Miért?

- Az én fülemben, szememben, agyamban, szívemben a cintányér egy nagyon meghatározó dolog.

Egy szaxofonos vagy egy gitáros magával tudja vinni a hangszerét, ha utazik a világban, de egy dobos csak a cintányért viszi magával. Szóval ez valamilyen szinten tükrözi a zenész saját soundját. Én tányér szerint megismerek egy csomó dobost. Vannak, akik szeretik például Tony Williamset és szereznek az övéhez hasonló tányérokat, vagy ott van Chris Dave, akinek nagyon karakterisztikus hangzásvilága van - azt is lehet egy szintig másolni. Egy időben én is nagyon bele voltam őrülve az ő cintányérhangjába.

- Több formációban is játszol. Melyik az az irány a zenében, ami téged most a legjobban foglalkoztat?

- Annak ellenére, hogy sokat muzsikálok tradicionálisabb, ortodox jazzt játszó felállásokban, például Szakcsi Lakatos Róberttel, vagy experimentálisabb zenét a Tóth Viktor Tercettel, most van egy új projekt, ami már jobban közelít a hip-hophoz. Az angliai Soweto Kinch szaxofonos és rapper zenekarának tagja lettem. Először helyettesíteni hívott egy koncertre, és annyira megtetszett nekünk a közös munka, hogy újabb és újabb bulik következtek. Régóta hallgatok az övéhez hasonló igényes hiphop-ot, ahol nagy tudású zenészek vannak a háttérben, és én magam is szerkesztek ilyen hopbeat-eket.

De mindenekelőtt szeretném kiadatni a saját lemezemet, amit Fodor Péter barátom segítségével vettünk fel.

Ezen George Cabels zongorázik, Essiet Okon Essiet nagybőgőzik, Jon Irabagon szaxofonozik és egy számban Eric Wyatt is közreműködik szaxofonon.

- 2012-ben már adtál egy önálló koncertet a Müpában amerikai vendégekkel, Casey Benjamin szaxofonossal, Corcoran Holt bőgőssel, a szintén nagyon fiatal Andreas Várady gitárossal és Sárik Péter zongoristával. Most mivel készültök?

- Egy modern koncepciójú projekt világpremierje lesz ez, amiben különböző műfajokat ötvözünk, olyanokat, amiket mi, fiatalok hallgatunk. A zenésztársaim, akiket Amerikában ismertem meg – a zongorista Paul Cornish és a bőgős Joshua Crumbly - is huszonévesek, úgyhogy abszolút modern beállítottságú zenét fogunk játszani saját és átvett számokkal, sok jazz és hiphop elemmel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.