Jazz/World

Mississippi-rága

2012.03.12. 16:55
Ajánlom
Vishwa Mohan Bhatta, a slide gitár mestere Radzsasztánból látogat a Művészetek Palotájába március 13-án.

Az indiai zenéről a legtöbb hallgatónak az emberemlékezetbe vesző ősi hagyományok, az idegen nyelv egzotikuma (és érthetetlensége), a vallási áhítattal összefonódó zenei áldozat jut az eszébe. És ha azt mondom, hogy az indiai zene szoros cimboraságban van a blues-zal, Jimi Hendrix-szel...?

Sokan vádolják manapság hígulással az indiai zenét, amiért évezredes tradícióit hűtlenül elhagyva nyugati hangszereket tesz a magáévá. Pedig a mai indiai előadók nem tesznek mást, mint elődeik: nyitott füllel járnak a világban, és ha olyasmivel találkoznak, ami híven szolgálja a hangzás tökéletességét, akkor szemérmességüket félretéve olvasztják zenei világukba az új hatásokat. Az indiai klasszikus zene esztétikájának sarokkövei a dallam hajlékonysága, a tempó sodrása, a hangzás egyértelmű színezete. Ha akad olyan hangszer, amellyel megvalósítható mindez, mindegy, hogy a világ mely tájáról származik, előbb-utóbb indiai zene is megszólal rajta.

A hegedűről például úgy tartják, hogy angol gyarmati hatás nyomán került az indiai zenébe. Egyes források szerint azonban léteznek olyan leírások, szoborábrázolások, amelyek jóval korábban megörökítettek már indiai udvari muzsikusokat hegedűvel. Tény, hogy az indiai hegedű mai formája szinte teljesen megegyezik a nyugatiéval, bár a húrok hangolása eltér, alkalmazkodott a rágajátékhoz. Főként délen, a karnatikus dialektusban gyakori kísérője az énekes szólistának. Fontos művészei igazi kultusznak örvendenek Chennaiban, a dél-indiai zene központjában.

Sokkal frissebb hatás eredménye a gitártípusok megjelenése az indiai zenében. Ehhez már szükség volt a tömegkommunikációra, s vele együtt az elektromos erősítés is szemrebbenés nélkül berontott a klasszikus hagyományok védett falai közé. Ma már Indiában se idős, se fiatal nem lepődik meg azon, ha a koncertteremben indiai hangrendszerben, indiai ritmusszekció támogatásával torzított gitáron játszik valaki Jimi Hendrix-feldolgozást.

Az elektromos gitár mellett a slide gitár is komoly karriert futott be az indiai zenében. A hangszer felépítése, viselkedése olyan, mintha tökéletes hibridje lenne az indiai és az amerikai hangszereknek. Pedig a hajlékonyságáról ismert blues-hangszer az afrikai kontinens zenéjéből fejlődött, és aligha tudott arról, mi is zajlik az Indiai-óceán túlsó partján. A slide gitár tökéletesen alkalmas arra, hogy visszaadja az indiai dallamvezetésre oly jellemző hajlékonyságot, a mikrotónusokat és negyedhangos lebegtetéseket. Vishwa Mohan Bhatt Ravi Shankar tanítványaként kereste a tökéletes hangzást, és így fejlesztette ki tizennyolc húros gitár-szitár hibridjét. A művész a koncert során visszanyúl szűkebb hazája, Radzsasztán népzenei forrásaihoz, kiváló lehetőséget kínálva azok számára, akik jobban szeretnék megismerni ennek a varázslatos zenekultúrának a legfinomabb árnyalatait.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„És tudod, ő Tóbiás” - mozikban a Tobi színei 

Bakony Alexa személyes, őszinte és rendkívül érzékeny dokumentumfilmje a család megtartó erejéről mesél. Középpontjában a 16 éves transznemű Tobi és támogató édesanyja, Éva kapcsolata áll, de a történet messze túlfeszíti a ráhúzott LMBTQ-perspektívát. Lebilincselő felnövéstörténetet látunk.
Könyv

Nem a kutya a hibás - Esterházy Miklós és Kovács Dóra a Lírástudók vendégei

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Esterházy Miklós és Kovács Dóra, akik Az új kutyád című kötetükről mesélnek.
Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.
Klasszikus

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Kizökkenés a mából – Megjelent Orbán Bori első albuma

A Kaláka Kiadó gondozásában látott napvilágot Orbán Bori első lemeze Ma chanson címmel. Az album készüléséről, terveiről és vágyairól faggattuk a fiatal énekesnőt.
Jazz/World ajánló

Sztárprodukciók a Vajdahunyadvárban

A Budapest Bár és a 100 Tagú Cigányzenekar koncertjeivel zárul a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál, amely idén összesen 8 koncerttel örvendeztette meg a közönséget.
Jazz/World ajánló

Nyári jazz meglepetés a Müpa videócsatornáján

Újranézhetők az idei Jazz Showcase felfedezettjeinek koncertjei, péntektől kezdve három héten át minden pénteken két koncertfelvételt tesz elérhetővé a Müpa videómegosztó felületén.
Jazz/World ajánló

Nyitottság, képzelőerő, sokoldalúság – Stanley Jordan ismét Budapesten koncertezik

Július 21-én a Margitszigeti Színházban igazi örömzenélésre számíthatnak a jazzrajongók, hiszen a legendás Stanley Jordan mellett, Laurence Cottle, Horváth Kornél és Dörnyei Gábor is színpadra lépnek.
Jazz/World ajánló

A hazai jazzélet kiválóságai Szentendrén

Július 24-én különleges zenei csemegére számíthatnak a Szentendrére látogatók, hiszen a MűvészetMalom udvarán Borbély Mihály és zenésztársai mellett, László Attila is színpadra lép.