Jazz/World

Múltba révedő, jövőbe pislogó Grammy

2013.02.17. 14:15
Ajánlom
Paul McCartney és nagy öregek mellett néhány fiatal, mint Robert Glasper és Esperanza Spalding kaptak most Grammy-díjat, nagy meglepetések idén sem voltak – írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

A legunalmasabb hír az volt egy hete, hogy két Grammy-díjat kapott a gálán is fellépő Chick Corea Hot House című duólemezére. Ő az idei jelölései előtt már 17-szeres díjazott volt. Ezt a honlapján található iszonyú hosszú összesítésből próbáltam összeszámlálni, de lehet, hogy véletlenül hozzávettem Latin Grammyt is, pedig az egy másik díj, csak hát ugye, éppen ő ott is többször volt már első. Corea zenéje persze sosem unalmas, büszke vagyok rá, hogy Corea és Gary Burton is dedikálta nekem a Crystal Silence című LP-t, és meg nem válnék rengeteg Corea-lemezem közül egyiktől sem.

Mégis azt gyanítom, hogy a 71 (!) éves zongoristának már nem számít, se a közönségnek, hogy 17-, vagy 19-szeres nyertes. Corea ráadásul a kimondott jazzkategóriák közül kettőben (a legjobb improvizált szólók között, és a legjobb jazzlemezében) is két különböző lemezzel szerepelt mint jelölt. Ez már magában is ritka siker. A Burtonnel közös duólemez, a Hot House egyik száma lett a befutó, de a lemez maga is kapott jelölést. A másik, a Further Explorations című triókorongja is elképesztően jó - ráadásul annak szomorú aktualitása, hogy a trióban a dobos, Paul Motian szempontjából ez posztumusz lemez. Egyébként amikor Corea utoljára Magyarországon játszott, éppen Motiannal szerepelt Veszprémben.

Aki nézte a Grammy-közvetítést, persze elvétve sem találkozhatott jazz-produkcióval, se klasszikussal: ezeket az úri huncutságokat az amerikai tévéközönségtől szinte mindig elrejtve, a szűk szakmai nyilvánosság előtt prezentálják hosszú ideje. A tavalyi nézőcsúcsot nem sikerült megdönteni, a mérések szerint idén több mint 28 millió észak-amerikai nézte az élő közvetítést legalább egy ideig. A tavalyi gálát, bő egy nappal Whitney Houston hirtelen halála után, ennél egyharmaddal több néző követte a képernyők előtt. A lemezeladások csökkenő tendenciái ellenére az idei a második legnagyobb nézőszám volt húsz éves viszonylatban. Ez persze sehol sincs a gálák gálája, az Oscar csáberejéhez képest: ott harminc millió feletti tévéközönséget mérnek - csak az USÁ-ban. És ez mind semmi, somolyog a BBC hírmagyarázata, a Beyonce által elért közönséghez képest, hiszen ő a Super Bowl, az amerikai focibajnokság döntőjének szünetében nemrég 108 millió tévénéző fülébe döngicsélt. A meccset 164 millióan nézték. Ha már a millióknál tartunk: 31 millióra becsülik dollárban annak a kis gyémánt csecsebecsének az értékét, amit a country-énekes Carrie Underwood, az American Idol tehetségkutató hét évvel ezelőtti nyertese, a műfaj első számú előadója a Grammy-gálán a nyakában viselt. No comment, ez nem az a rovat.

Corea (és Hancock) mellett a másik örökös Grammy-lovag Pat Metheny. Chris Potterrel, Ben Williamsszel és Antonio Sanchezzel alakult új kvartettje a legjobb hangszeres album kategóriadíját kapta meg, megelőzve a két említett Corea-lemezt, Kenny Garrett újdonságát, és egy nagy öregét, Ahmad Jamal zongoristáét. Arturo Sandoval is visszajáró vendége ezeknek a díjátadóknak, a kubai származású trombitásé lett a legjobb nagyzenekari lemez, amelyben mentora, Dizzy Gillespie emlékét őrzi. Emlékőrzés jegyében adták át a legjobb latinjazz korongért járó gramofon-szobrocskát is, Clare Fischer fiának, Brentnek, aki tavaly januárban elhunyt apja helyett vette azt át. Ide kívánkozik, hogy posztumusz kapta Ravi Shankar is a világzenei kategória elismerését. Furcsa módon Anoushka lányát is lekörözve.

A jazzénekesek között Kurt Elling nem tudta megismételni tavalyi diadalát. A március elején Budapesten turnézó világsztár minden egyes szólólemeze jelölt volt eddig, a legfrissebb is, de díjat csak tavaly kapott. A kategóriában (legjobb énekes jazzlemez) a tavaly mindent learató Esperanza Spalding előzte meg. Két meglepetés-jelölés is történt itt: Luciana Souza és Denise Donatelli, de ők egyelőre maradtak a várólistán.

Persze, ha a jazzt nevükben is viselő kategóriákon kívülre tekintünk, azt látjuk, hogy nem kevés olyan előadó örülhetett, akinek lemezei a boltok jazz rekeszeiben várják vásárlóikat. Még a bezárkózásra hajlamos jazzrajongók is elismerik Robert Glasper új lemezének műfaji újdonságát, érdekességét, nos, a slágerlisták hip-hop-részében és a fiatalok között is nagyban hódító Black Radio című Glasper-lemez megérdemelten utasított mindenkit maga mögé a Rhythm&Blues kategóriában. Leginkább az instant jazztörténet lapjaira tartozik, hogy Gil Evans (1912-1988) hangszerelései-szerzeményei kaptak díjat egy most kiadott felvételen - tizenegy számát kéziratban maradt műveiből vette fel egy válogatott csapat, Ryan Truesdell vezetésével. Viszont a jövőbe mutat, hogy a lemez kiadója a zenészek saját tulajdonában álló, a digitális piacon úttörőnek számító ArtistShare hozta ki az albumot a centenáriumra.

A jóképű trombitás, Chris Botti a legjobb hangszeres poplemez díjával távozhatott, itt a jelöltek között is sok smooth zene akadt. McCartney-nak az ebben a rovatban már emlegetett lemeze hazavitte a legjobb tradicionális poplemez díját, akármit is jelent ez a fogalom, tehát Diana Krall sem maradt idén elismerés nélkül, mert ugye ő ennek a szerencsétlen című lemeznek (Kisses On the Bottom) a titkos főszereplője. Ne feledkezzünk el Woody Allenről sem, aki a rendezője a legjobb filmzene-összeállítás díjazottjának, a Éjfélkor Párizsban-nak. A film amerikai hőse a jazzkorszakba időutazást téve hallgatja Allen kedvenc zenéit. A jazzkorszakot oly nagy sikerrel megelevenítő, az Oscar-díjakat tavaly taroló The Artist - A némafilmes most már kiesett a pixisből, Ludovic Bource korhű, de eredeti zenéje nem nyert díjat, mert azt A tetovált lány eredeti zenéjének szerzői, Trent Reznor és Atticus Ross vihették haza.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Klasszikus

Egy este a hangszerek királynőjével: jön az Orgonák Éjszakája

Első alkalommal lesz olyan, hogy Orgonák Éjszakája. Mégpedig július 20-án, országszerte, és a Filharmónia Magyarország szervezésében.
Jazz/World

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.
Jazz/World hír

Keresik Erdély legszebb magyar dalát

A zenei pályázatra erdélyi zenészek és zenekarok, amatőr és hivatásos zenészek jelentkezését várják.
Jazz/World hír

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Jazz/World magazin

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.